نماد سایت مجله ایرانی

ابعاد پشنهادی ما برای ابعاد فونداسیون پایه چراغ های خیابانی

پایه چراغ خیابانی و انواع آن را بیشتر بشناسید

پایه چراغ خیابانی یکی از انواع پایه چراغ روشنایی میباشد که معمولا در جاده ها و معابر شهري و بزرگراهي،پل ها و… کاربرد دارند. اين محصول بر اساس جنس بدنه به دو دسته کلي پایه چراغ چندوجهی و پایه چراغ لوله ای تقسيم بندي مي شود.قیمت پایه چراغ خیابانی بسته به نوع و ابعاد آن متفاوت است.

پايه چراغ چند وجهي:

فونداسیون پیش ساخته پایه  چراغ چندوجهی به همراه سرانداز (دستک) جهت نصب انواع چراغ  به منظور روشنایی معابر مورد استفاده قرار میگیرد.از ویژگی های پایه چراغ چندوجهی  امکان طراحی و نصب سرانداز متناسب با مبلمان شهری معابر جهت رعایت الزامات زیباسازی میباشد.از دیگر ویژگی های این محصول مونتاژ قطعات به صورت اورلبی است که این امر موجب سهولت در جابجایی پایه میشود به همین دلیل استفاده از این مدل بسیار پرکاربرد میباشد.قیمت پایه چراغ خیابانی چندوجهی بیشتر از مدل لوله ای میباشد اما نصب و راه اندازی آن آسانتر و کیفیت و ماندگاری آن بیشتر است.

ساختار پایه چراغ چند وجهی:

بدنه:جنس بدنه پایه چراغ چندوجهی فولاد ST37 میباشد که ضخامت آن را وزن سازه تعیین میکند که معمولا این پابه را با ضخامت 3 میل طراحی میکنند.قطر داخلی سازه نیز بسته به ارتفاع پایه تعیین میشود که طراحی استاندارد این سازه به این صورت است که قطر دهانه پایین بیشتر از قطر دهانه بالایی پایه باشد.

بیس پلیت و لچکی:بیس پلیت یا صفحه ستون در واقع قسمتی از پایه چراغ چند وجهی است که سازه به وسیله آن برپا میشود.ابعاد بیس پلیت براساس ابعاد دهانه پایینی سازه محاسبه میشود یعنی هرچه دهانه پایینی بزرگتر باشد بیس پلیت هم شعاع بیشتری خواهد داست و بالعکس.ضخامت بیس پلیت هم براساس وزن پایه تعیین میگردد یعنی هرچه وزن سازه بیشتر باشد میبایست بیس پلیت با ضخامت بیشتری طراحی نمود.لچکی نیز به همین صورت طراحی میشود لچکی در واقع تکه های مثلثی شکل است که از یک ضلع به بیس پلیت و از ضلع دیگر به بدنه سازه جوشکاری میشود تا اتصال بیس پلیت به بدنه تقویت شده و پایه در برابر فشارها و تنش های متناوب تحمل بیشتری داشته باشد.

پوشش بدنه:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه چراغ چند وجهی از پوشش گالوانیزه استفاده میشود که این باعث افزایش طول عمر این سازه میشود.

ارتفاع:ارتفاع پایه چراغ چندوجهی معمولا از 6 الی 12 متر در نظر گرفته میشود.

پايه چراغ  لوله اي:

در فونداسیون آماده پایه چراغ لوله ای قطعات به صورت تلسکوپی به داخل یکدیگر رفته و با جوشکاری به هم متصل میشوند به این صورت که قطر قطعات از پایین به بالا کم میشود.البته بدلیل سختی جابجایی این محصول از محل تولید تا محل نصب امروزه کاربرد کمتری پیدا کرده اند.

مشخصات:

کاربردها:

پایه چراغ خیابانی دکوراتیو:

یکی از ایراداتی که به صورت همیشگی توسط متخصصان شهرسازی به سازه های روشنایی خیابانی وارد میشد ظاهر خشن و بی روح آنها بود به همین جهت طراحان سازه های روشنایی جهت رفع این مشکل پایه های دکوراتیو را طراحی نمودند.

قیمت پایه چراغ:

قیمت این محصول نیز مانند هر محصولی تولیدی دیگری بسته به مواد اولیه و فرآیند تولید تعیین میگردد از این رو طبیعی است که استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تولید بر اساس استانداردهای موجود سبب افزایش قیمت محصول نهایی خواهد شد لذا ضروری است در زمان ثبت سفارش حتما مشخصات فنی محصول را از تولید کننده طلب کنید.عواملی که در تعیین قیمت پایه چراغ موثر می باشند:

چراغ مورد استفاده در پایه چراغ خیابانی:چراغ مورد استفاده در این محصول شامل طیف گسترده ای میباشد که میتوان آنها را به دو دسته کلی LED و لامپی تقسیم  بندی کرد که امروزه چراغ های LED به دلیل مزیت هایشان (طول عمر بیستر،بهره نوری بالا،هزینه تعمیر و نگهداری کمتر) کاربرد بیشتری دارند.

ابعاد اصلی:

ارتفاع پايه  چراغ خیابانی (h) عبارت است  از ارتفاع پايه از زمين تا نقطه نصب چراغ  و مي تواند براساس جدول (الف) انتخاب گردد.

تصویر بازو (w) نيز كه فاصله افقي محور پايه تا نقطه نصب چراغ مي باشد براساس مقادير جدول (ب) توصیه میشود.طول تصویر بازو(w) میتواند برابر و یا کمتر از 0.25h باشد.

الزامات پایه :

فولاد:

فولاد مصرفي بايد براساس يكي از استانداردهاي زير و يا استانداردهاي معادل آنها كه مناسب براي آبكاري گالوانيزه گرم باشد،انتخاب گردد. در صورت اعمال اين نوع حفاظت در سطح فلز، فولاد جوشان نبايد مورد استفاده قرار گيرد

ورقه و صفحه فولادی:EN10149- و 1 EN10149- و 2 EN10025 except grade

لوله فولادی گرم نورد شده:EN10210

پیچ ها:

فولاد مورد استفاده در پیچ های پایه میبایست با حداقل کیفیت قید شده در استاندارد  EN10025 را برآورده کند.

جوشکاری:

روش جوشکاری باید بر طبق استادندارد EN288-8 انجام گیرد.

مقاومت در برابر ضربه:

به منظور حصول اطمينان از مقاومت پايه در برابر ضربه، آزمون مربوطه بايد براي هر نوع پايه اصلي يا هر قسمت از آن و به خصوص در دو سمت دریچه که دست کم در حد فاصل 0.3 متر بالا و پایین آن اعمال میشود صورت پذیرد.ابزار این آزمون یک عدد چکش پاندولی میباشد. در این آزمون 5 عدد ضربه در پیرامون سطح مقطع پایه در نقاط هم ارتفاع با میانه دریچه اعمال میشود.اين ضربه ها در پايه هاي با سطح مقطع دايره اي، در پیرامون آن و در پایه های هشت ضلعی بر روی هر یک از سطوح آن به شرطی که شامل دریچه نشود اعمال میگردد.پس از آزمون اثر صزبه اندازه گیری شده نباید عمقی بی از 3 میلیمتر داشته باشد.

حفاظت در برابر خوردگی:

سطح داخلی و لبه های تیز:

تمامي محل هاي قابل دسترسي براي نصب تجهيزات الكتريكي و به خصوص سوراخ ورودي محل گذر كابل بايد فاقد هرگونه لبه خشن و تیز باشد. قیمت پایه چراغ خیابانی براساس این که استانداردهای لازم را دارا باشد یا خیر متفاوت است اما توصیه همیشگی ما به مشتریان عزیز انتخاب محصولات استاندارد میباشد.

ارتفاع مناسب نصب:

الف: آزادراه و بزرگراه

در راه هایی که در هر طرف حداکثر 3 خط حرکت وجود داشته باشد، ارتفاع نصب 12 متر بسیار مناسب است. در صورتی که در هر طرف راه 3 تا 4 خط حرکت باشد ارتفاع نصب موثر و مناسب 15متر است. در شرایطی که تعداد خطوط هر طرف بیش از 4 باشد باید ارتفاع نصب بیشتر از 15 متر در نظر گرفته شود.

ب: راه اصلي

ارتفاع نصب در این نوع راه و در صورتی که عرض راه حداکثر 22 متر باشد، هشت،ده و یا دوازده متر انتخاب شود.

نکته – از ارتفاع نصب 8 متر برای موارد زیر استفاده می شود:

– در راه های اصلی که تقاطعهای زیادی وجود داشته باشد

– در راه هایی که استفاده از ارتفاع بیشتر باعث ناهمخوانی پایه با ساختمانهای اطراف گردد.

– در راه های فرعی باریک همچون جاده های محلی و جاده های دسترسی به مناطق مسکونی

– در راه های عریض و پرترافیک دارای تقاطعهای زیاد از ارتفاع 12 متر معمولا در جاده های عریض و دارای حجم عبور و مرور زیاد استفاده میشود.

ج: خيابانهاي محلي

در خیابانهای محلی، ارتفاع نصب، متناسب با وضعیت ترافیکی و عرض خیابان تعیین می گردد و بهتر است از 6 متر بیشتر نباشد.

حریم نصب پایه ها از لبه راه:بسیاری از تصادفات، منجر به خروج وسایل نقلیه موتوری از جاده و برخورد آن با پایه های روشنایی می شود. با افزایش حریم نصب پایه ها از لبه راه می توان چنین برخوردهایی را کاهش داد.

نصب پایه چراغ خیابانی:

در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.در طرح کلي تعداد و نوع پايه (برج نوري و يا پايه چراغ و يا هر دو)، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع می گردد:

اجراي فونداسيون

فونداسیون مناسب برای پایه چراغ:

فونداسیون در واقع نگهدارنده پایه چراغ میباشد به همین خاطر انتخاب یک فونداسیون مناسب که توسط افراد متخصص و براساس استاندارد های فنی تعیین شده باشد بسیار با اهمیت است.مشخصات فنی فونداسیون (ابعاد بولت،ابعاد و عیار بتن) بر اساس میانگین سرعت باد در منطقه، وزن سازه و…تعیین می گردد.

خروج از نسخه موبایل