نماد سایت مجله ایرانی

توضیح گرامر present perfect

آموزش جامع گرامر حال کامل – Present Perfect

گرامر زمان حال کامل یا گرامر Present Perfect یکی از گرامرهای کاربردی و در عین حال پیچیده زبان انگلیسی است که برای زبان‌آموزان سطح پایه به بالا، بسیار مهم و کلیدی است. پیش‌نیاز گرامر Present Perfect آشنایی با  زمان حال ساده و گذشته ساده در انگلیسی است چرا که این گرامر تلفیقی از هر دوی این زمان‌هاست. پس اگر این زمان‌ها را می‌شناسید، مطلب زیر از سری مطالب دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا این گرامر را به‌صورت ساده بیاموزید.

کاربرد گرامر Present Perfect یا حال کامل چیست؟

حال کامل عملی را توصیف می‌کند که:

مثال برای گرامر حال کامل( Present Perfect)

برای شفاف شدن این معانی مثال‌های زیر را مطالعه نمایید. مثال‌ها به ترتیب کاربردهای بالا هستند.

.من یک بازیگر هالیوود را از نزدیک دیده‌ام

I’ve met a Hollywood actor.

.او موهایش را رنگ کرده است

She’s colored her hair.

.آنها زندگی خوبی داشته‌اند

They’ve lived a happy life.

ساختار جمله با گرامر Present Perfect

همانطوری‌ که از مثال‌ها پیداست، ساختار جمله در حال کامل به شکل زیر است:

بقیه جمله + مفعول + قسمت سوم فعل + have/has + فاعل

لازم به ذکر است که کلمات have و has در این جملات جزو افعال کمکی محسوب می‌شوند و بار معنایی ندارند و صرفاً جهت تکمیل ساختار استفاده می‌شوند اما استفاده از آن‌ها الزامی است در حدی که این گرامر به have pp نیز معروف است.

PP = Past Participle نیز قسمت سوم فعل است که در افعال با قاعده، فرم ed/d دار آن‌هاست و در افعال بی‌قاعده فرم تغییر شکل یافته آن‌هاست.

منفی کردن گرامر Present Perfect یا حال کامل

برای منفی کردن این جملات کافی است کلمه not را به have و has اضافه کنیم تا معنی جمله را از مثبت به منفی تغییر دهیم.

به مثال‌های زیر توجه نمایید:

I have played basketball.

I haven’t played basketball.

سوالی کردن جملات با گرامر Present Perfect یا حال کامل

برای ساخت سوال بله / خیر کافی است کلمات have / has  را از وسط جمله برداشته و به ابتدای جمله بیاوریم.

مانند مثال‌های زیر:

Have you played basketball?

Has Penny watched this film yet?

برای ساخت wh کافی است کلمات have / has را از وسط جمله برداشته و به ابتدای جمله بیاوریم و کلمه پرسشی مورد نظر را قبل از آن‌ها قرار دهیم.

مانند مثال‌های زیر:

What sport have you played?

What film has Penny watched?

قیدهای زمان رایج با گرامر Present Perfect یا ماضی نقلی

قید زمان Ever

این کلمه در سوالات بلی یا خیر کاربرد دارد و به معنای “تا به حال یا هیچ وقت” است اما بار منفی ندارد.

مانند جمله زیر:

Have you ever won a prize?

Has your dad ever had an accident?

قید زمان Already

این کلمه به معنای مدت زمانی‌ است که از انجام کار گذشته است.

به‌عنوان مثال در مکالمه زیر منظور گوینده این است که من به تازگی نهار خورده‌ام و میلی به خوردن شکلات ندارم.

A: Would you like some chocolate?

B: Thanks I’ve already eaten lunch.

قید زمان Just

این کلمه به معنای زمان بسیار کوتاهی است که از انجام کار گذشته است مانند کلمه “همین الان” و تاکید بیشتری روی تازگی عمل دارد. به عنوان مثال در مکالمه زیر منظور گوینده این است که تلفن را تازه قطع کرده است.

I’ve just talked to Monica on the phone.

قید زمان Yet

این کلمه شبیه کلمه “هنوز” در زبان فارسی است و فقط در سوالات و جملات منفی با حال کامل استفاده می‌شود. برخلاف دو کلمه قبلی که بعد از فاعل استفاده می‌شوند کلمه yet در انتهای جمله می‌آید. به مثال زیر توجه کنید:

Have you been there yet?

I haven’t eaten dinner yet.

قید زمان Never

این کلمه به معنای “هرگز” است و بار تاکیدی دارد. یعنی زمانی‌ که از این کلمه استفاده می‌کنیم تاکید می‌کنیم که این اتفاق هرگز نیفتاده است، در این جملات نباید فعل جمله را به حالت منفی تغییر دهیم چون این کلمه به اندازه کافی بار منفی دارد. جایگاه این کلمه در جمله پس از have/has است. به جمله زیر توجه کنید:

We have never had a good relationship.

She has never told her mother the truth.

تفاوت گرامر گرامر Present Perfect (حال کامل) و  گرامر Simple Past (گذشته ساده)

مهمترین نکته در مورد تفاوت حال کامل با گذشته ساده این است که گذشته ساده به عملی اشاره می‌کند که در گذشته (دور یا نزدیک) انجام شده و به پایان رسیده و طبعاً زمان آن مهم است. پس قیدهای گذشته مانند yesterday, last year و… هرگز با زمان حال کامل استفاده نمی‌شوند و تنها با گذشته ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثال‌های زیر را مطالعه نمایید:

Mick traveled to the U.K last year.

Mick has traveled to the U.K several times.

خودآزمایی

(جواب سوالات را با ذکر شماره سوال، در قسمت دیدگاه‌های این مطلب بنویسید)

۱- Nancy………. Chinese food for the first time last night .

  1. a) tried
  2. b) has tried

۲- I haven’t talked to Marry………….?

  1. a) yet
  2. b) already

 ۳- Nick has ………….. eaten fish .He hates seafood.

  1. a) never
  2. b) yet

اهمیت افعال باقاعده و بی‌قاعده در گرامر Present perfect

حالا که درباره تعریف حال کامل صحبت کردیم، بهتر است درباره این موضوع بحث کنیم که چرا افعال باقاعده و بی‌قاعده در این گرامر اهمیت زیادی دارند. نکته اساسی در این مسئله، این است که در ساختار present perfect ما باید از شکل سوم فعل یا past participle استفاده کنیم. در برخی از فعل‌های انگلیسی، تبدیل کردن فعل از شکل اول به شکل سوم، کار بسیار ساده‌ای است؛ گویش‌ور زبان انگلیسی در چنین مواقعی، کافی است که یک ed به آخر فعل اضافه کند تا شکل دوم و سوم فعل به دست بیاید.

اگر از کلاس زبان آنلاین استفاده می‌کنید می‌توانید از فرصتی که معلم زبان آنلاین برای شما فراهم می‌کند استفاده کنید و با مراجعه به چند منبع زبان اصلی، افعال بی‌قاعده را پیدا کنید و فرم‌های مختلف واژه‌ها را بررسی کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

برای درک بهتر صحبتمان، به مثال‌های زیر توجه کنید: Base form Past Simple Tense Past Participle Play Played Played Walk Walked Walked Climb Climbed Climbed همانطور که از بررسی فعل‌های بالا متوجه شدید، با اضافه کردن ed به این فعل‌ها، به سادگی به دوم شخص گذشته و سوم شخص گذشته تبدیل می‌شوند. اما گروه دیگری از فعل‌ها در زبان انگلیسی هستند که معمولا هم در گرامر present perfectبه کار می‌روند؛

این گروه از فعل‌ها، به نحو دیگری باید به دوم شخص و سوم شخص گذشته تبدیل شوند. در یک کلام می‌توان گفت که تبدیل کردن این فعل‌ها به دو زمان دیگر، به شکل بی‌قاعده اتفاق می‌افتد و هر کسی که قصد داشته باشد زبان انگلیسی را بیاموزد، باید هر سه شکل این فعل‌ها را با دقت حفظ کند. در این قسمت از مقاله، تلاش می‌کنیم تا یک جدول کاربردی و دقیق از مهم‌ترین فعل‌های بی‌قاعده ایجاد کنیم تا شما بتوانید به راحتی آن‌ها را حفظ کنید و در ساخت جملات از آن‌ها بهره ببرید.

حال کامل یا Present perfect، چه کاربردهایی در زبان انگلیسی دارد؟

 اکنون که گرامر Present Perfect یا ماضی نقلی را از زوایای مختلفی بررسی کردیم، وقت آن رسیده است که درباره کاربردهای این زمان در زبان انگلیسی صحبت کنیم. ممکن است برای برخی سوال شود که منظور از “کاربرد” دقیقا چیست؟ این مسئله را با یک مثال از زبان فارسی، شفاف می‌کنیم: زمانی که ما از ماضی نقلی در زبان فارسی استفاده می‌کنیم، به طور مثال زمانی که می‌گوییم: من از خرید بازگشته‌ام، معنای متفاوتی را در ذهن داریم در مقایسه با زمانی که می‌گوییم: من از خرید بازگشتم. اهمیت به این نکته که در کجا باید از ماضی نقلی استفاده کنیم و در کجا باید از ماضی ساده استفاده کنیم، مهارتی است که فقط و فقط گویش‌وران حرفه‌ای زبان از آن اطلاع دارند و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل