نماد سایت مجله ایرانی

خواص جگر بوقلمون در طب سنتی

آشنایی با خواص جگر بوقلمون + خرید مرغ سبز

بهتر است بدانید جگر بوقلمون یک ماده گوشتی به شمار می آید که دارای مقدار زیادی پروتئین و ویتامین است از لحاظ بافتی سفت تر از دل و جگر گوسفندی است. به همین خاطر بسیاری از افراد اعتقاد دارند که کباب این نوع جگر به مراقب خوشمزه تر از کباب جگر گوسفند و گاو است. به صراحت می توان گفت که جگر بوقلمون از لحاظ طعم و مزه بسیار شبیه به جگر مرغ است. به همین خاطر افراد زیادی به خوردن آن تمایل دارند از طرفی نیز به دلیل کالری متوسطی که دارد بسیار مورد توجه افرادی قرار گرفته که به دنبال مصرف غذاهای سبک هستند. زیرا علاوه بر رساندن مواد مغذی و آهن به بدن کالری کمی ایجاد خواهد کرد.

این ماده غذایی خوشمزه را می توان به اشکال مختلف طبخ نمود و از طعم لذیذ سبتا شیرین آن نهایت لذت را برد. این بخش از بوقلمون دارای فواید زیادی است که با مصرف آن می توان از این فواید بهره مند شد. با این حال نباید از مضرات آن نیز غافل شد و لازم است تا پیش از مصرف با آن ها آشنا شد. جهت دریافت قیمت گوشت بوقلمون به سایت الوگوشت مراجعه نمایید.

فواید جگربوقلمون برای بدن:

توجه داشته باشید جگر بوقلمون هرچند دارای کالری نسبتا پایینی است اما به نسبت برخی از گوشت ها کالری آن بالا است. بنابراین می توان هر از گاهی از آن به عنوان یک وعده سالم و خوشمزه استفاده کرد. مهم ترین ویژگی این ماده غذایی ویتامین های گروه های مختلف موجود در آن است. علاوه بر این ها از مقادیر بالایی پروتئین و آهن برخوردار است که به دلیل وجود ویتامین B12 در آن نقش مهم و تاثیرگذاری در گردش خون ایفا می کند. همچنین لازم به ذکر است که نبود و یا کمبود این ویتامین در بدن موجب بروز کم خونی می شود.

توجه داشته باشید مزیت قابل توجه و پر اهمیت این ماده غذایی داشتن ویتامین E در آن است که در جوان ماندن پوست و کاهش روند پیری تاثیر بسیار بالایی خواهد داشت. علاوه بر واین جود ویتامین در جگر بوقلمون موجب درمان بسیاری از بیماری ها از جمله استرس نیز می شود. همچنین جالب است بدانید این ماده پروتئینی حاوی طیف بسیار وسیعی از ویتامین ها است که به همین خاطر استفاده آن برای زنان باردار و مادران شیرده بسیار مفید خواهد بود و در بالا بردن سلامت و کارکرد سیستم ایمنی نیز فاقد تاثیر نخواهد بود. در ادامه سعی کرده ایم تا به بیان مزیت های بیشتر این ماده غذایی بپردازیم:

·         تاثیر جگر بوقلمون بر چاقی:

به طور کلی جگر بوقلمون به خاطر داشتن مقادیر زیادی ویتامین و آهن می تواند یک خوراک ایده آل برای افرادی باشد که از کاهش وزن رنج می برند. در واقع با طبخ این ماده پروتئینی با نوع روغن مفید مانند روغن زیتون و همچنین مصرف آن با انواع سبزیجات یک رژیم عالی برای افراد لاغر به شمار خواهد آمد.

·         تاثیر جگر بوقلمون برای کودکان:

در ابتدا بایستی بدانید که جگر بوقلمون برای تمام افراد و رده های سنی مختلف مفید است اما با توجه به اینکه این ماده خوراکی حاوی ویتامین های مفید بسیاری است قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این پروتئین موجب تقویت استخوان های کودک شده و استحکام بالایی به آن ها خواهد بخشید. همچنین کودکان با مصرف آن دندان های سال و مستحکمی در می آورند و فرآیند درآوردن دندان را به بهترین شکل ممکن و به صورت کامل سپری می کنند.

·         تاثیر جگر بوقلمون بر سلامت افراد دیابتی:

به صراحت می توان گفت که مصرف این ماده پروتئینی برای سلامت جسمی افراد دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا این افراد به دلیل مشکلات عدیده ای که به واسطه بالا رفتن قند خون شان با آن روبه رو هستند از مصرف بسیاری از گوشت ها منع می شوند. در نتیجه برای جبران مواد مغذی موجود در گوشت این ماده پروتئینی بهترین جایگزین خواهد بود. همچنین که این نوع جگر موجب بهبود متابولیسم مواد مغذی می شود و تمام ویتامین های ضروری را به بدن افراد دیابتی می رساند.

مضرات جگر بوقلمون:

همانطور که می دانید هر ماده غذایی که روزانه از آن استفاده می شود علاوه بر فواید دارای مضراتی نیز می باشد که جگر بوقلمون به عنوان یک ماده پروتئینی خوشمزه از این قاعد مستثنا نیست. به همین خاطر فاقد انتظار نخواهد بود که مصرف آن برای برخی از افراد مضر و خطرناک اعلام شود. در واقع مصرف بیش از اندازه این نوع جگر برای تمامی افراد حتی کودکان در حال رشد مناسب نخواهد بود و می تواند عوارض جانبی مختلفی را برای آن ها ایجاد نماید پس در مصرف آن جانب اعتدال را رعایت نمایید.

با این حال مصرف اندک آن برای برخی از افراد که دارای بیماری قلبی و یا فشار خون بالا هستند بسیار مضر و خطرآفرین خواهد بود زیرا این ماده خوراکی یک عامل خون ساز محسوب می شود که موجب بالا رفتن فشار خون می شود. همچنین میزان موجود در آن موجب شده تا پزشکان آن را برای مبتلایان به بیماری های قلبی مناسب ندانند.

کلسترول بالای موجود در این نوع پروتئین نیز موجب بالا بردن میزان کلسترول خون افراد می شود. علاوه بر این مبتلایان به بیماری نقرس و افرادی که اسید اوریک خون شان بالا است و همچنین از نارسایی کلیه، بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید رنج می برند نیز بسیار مضر خواهد بود. همچنین پس از اتمام مبحث خواص جگر بوقلمون پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب  و همچنین مطلب نیز آشنا شوید و دانستنی های جالبی را بیاموزید.

جگر بوقلمون از لحاظ طعم و مزه بسیار شبیه به جگر مرغ است. به همین دلیل افرادی زیادی به خوردن آن تمایل دارند. از طرفی به دلیل کالری متوسطی که دارد بسیار مورد توجه افرادی است که به دنبال مصرف غذا های سبک هستند. زیرا علاوه بر رساندن مواد مغذی و به بدن کالری کمی نیز ایجاد می کند.

این ماده غذایی خوشمزه را می توان به اشکال مختلف طبخ کرد و از طعم لذیذ و نسبتاً شیرین آن لذت برد. این بخش از بوقلمون دارای فواید بسیاری است که با مصرف آن می توان از این فواید بهره مند شد. با این وجود نباید از مضرات آن نیز غافل شد و لازم است پیش از مصرف با آن ها آشنا شد.

جگر بوقلمون چیست؟

جگر بوقلمون یک ماده گوشتی است که دارای مقدار زیادی پروتئین و ویتامین است. از لحاظ بافتی سفت تر از دل و جگر گوسفندی است. به همین دلیل بسیاری معتقدند که کباب این نوع جگر به مراتب خوشمزه تر از کباب جگر گوسفند و گاو است.

موارد تأثیر گذار بر طعم و مزه جگر این نوع پرنده

پرورش و نگهداری و همچنین نوع تغذیه این پرنده تأثیر بالایی در طعم جگر آن دارد. به طور کلی جگر بوقلمون های بومی بسیار لذیذ تر از جگر پرنده هایی است که در کارخانه های پرورش طیور نگهداری و تغذیه می شوند. زیرا بوقلمون بومی به دلیل آزاد بودن در طبیعت از انواع گیاهان و دانه های طبیعی تغذیه کرده و در نتیجه تمامی ویتامین ها و مواد مغذی را از راه خوردن آن ها جذب می کند. بنابراین همین یک عامل به تنهایی تأثیر فوق العاده ای بر روی طعم گوشت و البته جگر آن می گذارد.

هر ماده غذایی که روزانه از آن استفاده می شود علاوه بر فواید دارای مضراتی نیز هست و جگر بوقلمون به عنوان یک ماده پروتئینی خوشمزه از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین دور از انتظار نیست اگر مصرف آن را برای برخی افراد مضر و خطر ناک اعلام کنند. مصرف بیش از اندازه این نوع جگر برای تمامی افراد حتی کودکان در حال رشد مناسب نیست.

با این حال مصرف اندک آن برای برخی از افراد که دارای و یا فشار خون بالا هستند بسیار مضر و خطرآفرین است. زیرا این ماده پروتئینی یک عامل خون‌ساز است که باعث بالا رفتن فشار خون می شود. همچنین میزان چربی موجود در این نوع جگر باعث شده تا پزشکان آن را برای مبتلایان به بیماری های قلبی مناسب ندانند.

کلسترول بالای این نوع پروتئین باعث بالا بردن میزان کلسترول خون افراد می شود. علاوه بر آن مبتلایان به نقرس و افرادی که اسیداوریک و خونشان بالاست و همچنین از نارسایی کلیه، بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید رنج می برند مضر است.

تفاوت جگر مرغ با جگر بوقلمون

جگر بوقلمون از لحاظ طعم و مزه بسیار شبیه به جگر مرغ است. زیرا هر دو نوع، محصول پرندگانی هستند که دارای گوشت سفید می باشند. تفاوت های موجود میان این دو نوع ماده غذایی به تأثیرات آن ها بر بدن انسان برمی گردد. همچنین به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری و پرورش بوقلمون گوشت آن نیز از قیمت بالاتری برخوردار بوده و به طبع جگر این پرنده هم گران تر از جگر مرغ است. بنابراین مصرف جگر مرغ نسبت به این نوع جگر رایج تر و متداول تر است.

نکته: این نوع جگر به دلیل بافت خاصی که دارد بعد از پخت حجم خود را از دست نمی دهد. بنابراین خرید و مصرف آن کاملاً به صرفه و اقتصادی است.

مواد معدنی موجود در جگر بوقلمون

میزان و نوع مواد معدنی در هر ۱۰۰ گرم جگر بوقلمون عبارت‌اند از:

۸٫۰۰ میلی گرم.
سدیم ۸۷٫۰۰ میلی گرم.
سلنیم ۱۴۲٫۰۰ میکروگرم.
فسفر ۲۲۰٫۰۰ میلی گرم.
مس ۰٫۳۱ میلی گرم.
آهن ۶٫۸۴ میلی گرم.
منیزیم ۱۹٫۰۰ میلی گرم.
پتاسیم ۳۱۶٫۰۰ میلی گرم.
روی ۲٫۳۹ میلی گرم.
منگنز ۰٫۱۶ میلی گرم.

ویتامین های موجود در جگر بوقلمون

به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم از جگر بوقلمون می توان ویتامین های ذیل را یافت.

تأثیر جگر بوقلمون بر سلامت کبد

مواد معدنی مفید بسیاری از جمله مس، روی، پتاسیم و سلنیوم در جگر بوقلمون وجود دارند. همچنین اسیدهای آمینه نیز در این نوع جگر به وفور یافت می شوند. ترکیب این مواد معدنی با اسیدهای آمینه از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری می کند. درنتیجه باعث دفع سموم از بدن شده و با این کار سلامت کبد را تضمین می کند.

ارزش غذایی جگر بوقلمون به نسبت گوشت قرمز

پروتئین موجود در جگر بوقلمون به اندازه پروتئین گوشت قرمزاست. با این تفاوت که آهن آن ۲ تا ۳ برابر بیشتر از آهن گوشت گاو است. همچنین سرشار از چربی است. میزان کلسترول موجود در این نوع جگر تقریباً ۲ برابر گوشت قرمز کم چرب است. افرادی که علاقه شدید به این نوع جگر دارند باید بدانند با مصرف ۱۰۰ گرم آن در یک وعده غذایی تقریباً ۵ / ۱ برابر بیشتر از حد استاندارد کلسترول وارد بدن خود کرده اند. هر یک سیخ جگر کباب شده بوقلمون نیز چیزی در حدود ۸۰ کالری انرژی دارد.

بنابراین مصرف جگر بوقلمون بیشتر برای ورزشکاران و افرادی که دارای فعالیت بالایی در طول روز هستند مناسب است. لازم به ذکر است که سرخ شده این نوع جگر بسیار سنگین بوده و در حدود ۳۳۰ کالری انرژی تولید می کند. البته این میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم جگر سرخ شده خواهد بود.

مضرات مصرف جگر بوقلمون به صورت آبدار

جگر بوقلمون دارای ارزش غذایی بالایی است که مصرف آن برای دختران جوان، خانم های باردار و شیرده و همچنین کودکان و سالمندان بسیار مفید است. نکته بسیار مهمی که درباره مصرف این نوع پروتئین وجود دارد مصرف آن به صورت آبدار و یا نیمه پخته است.

بسیاری از افراد معتقدند که خوردن جگر اعم از گوسفندی یا بوقلمونی به صورت خام یا نیمه پخته باعث رفع کم خونی می شود. حقیقت امر این است که با این کار تعداد زیادی میکروب بیماری‌زا و انگل را وارد بدن خود می کنند. انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب هایی است که از این طریق وارد بدن انسان شده و باعث بروز مشکلات فراوانی در بدن می شود. مهم ترین مشکلی که این نوع انگل در بدن انسان ایجاد می کند اختلال در بینایی است.

منبع:

youtube.com

خروج از نسخه موبایل