ضوابط تامین پارکینگ در بافت فرسوده
اعلام ضوابط تامین پارکینگ در بافت های فرسوده
عباداله فتح اللهی با بیان اینکه امروزه تامین پارکینگ نه تنها به عنوان یک نیاز جانبی جهت سکونت در محلات شهری و اخذ جواز ساخت، بلکه به عنوان یک ضرورت و نیاز اصلی در سطح شهر تهران مطرح شده است، گفت: رشد سریع تقاضا برای وسایل نقلیه، افزایش ضریب تملک خودرو، گوناگونی و تنوع فراوان محلات شهری از حیث ضریب تملک خودرو ساکنین آنها و نیز لزوم برآورده کردن نیازهای آتی جمعیت رو به فزونی محلات شهر تهران؛ الزام پرداختن به مساله پارکینگ واحدها مسکونی، تجاری و فعالیتهایی ازین دست را بیش از پیش مطرح می کند.
وی تأمین پارکینگ را یکی از نقاط بالقوه ایجاد مطلوبیت در ساخت و سازهای واقع در بافت فرسوده عنوان کرد و افزود: در این راستا سیاست های مختلف تشویقی از سوی شهرداری تهران مد نظر قرار گرفته است. فتح اللهی با اعلام این که موضوع تأمین پارکینگ در بسته تشویقی سال ۱۳۹۴ نوسازی بافت فرسوده به صورت ویژه مورد توجه واقع شده است، توضیح داد: با استناد به مشوق های پارکینگ در این بسته تشویقی، امکان خرید یک واحد کسری پارکینگ در ساخت و سازهای انفرادی با مساحت بیشتر از ۱۰۰ متر مربع و کمتر از ۲۰۰ متر مربع وجود دارد.
وی افزود: بر این اساس، پذیرش یک واحد پارکینگ مزاحم یک به یک، در ساخت و سازهای تجمیعی با مساحت بیشتر از ۱۰۰ متر مربع و کمتر از ۱۵۰ متر مربع و همچنین ساخت و سازهای تجمیعی با مساحت بیشتر از ۳۰۰ متر مربع به ازای هر پلاک تجمیعی امکان پذیر خواهد بود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای تجمیعی با مساحت بیشتر از ۱۵۰ متر مربع و کمتر از ۳۰۰ متر مربع نیز می توانند از ضریب تأمین پارکینگ نیم واحد تا سقف ۱۸۰ درصد تراکم و مازاد بر آن یک واحد بهره مند شوند.
تامین پارکینگ چیست؟
از جمله مهمترین مسائلی که در باب احداث ساختمانهای مختلف وجود دارد، تامین پارکینگی مناسب برای ساختمان است. به بیان دیگر با توجه به ضوابط و قوانین طرح تفصیلی شهر تهران، باید برای تمامی ساختمانها و مجتمعها یک پارکینگ مناسب تامین شود. حال باید توجه کرد که چند اصل دربارهی تامین پارکینگ برای مجتمعهای مختلف وجود دارد که، حتما باید در نظر گرفته شود.
افراد میتوانند برای ساختمانهای مختلف، به تعداد کاربران ساکن در آن ساختمان پارکینگ ایجاد کنند؛ به بیان دیگر، از قوانین مربوط به حداقل تعداد پارکینگ برای ساخت یک مجتمع استفاده کنند. نوع دیگر پارکینگ که پارکینگ مزاحم نامیده میشود به گونهای ساخته میشود که با خارج شدن جانمایی از محدودهی پارکینگ، اجازهی تردد خودروی مزاحم داده میشود.
نکتهای که در باب این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که در صورت عدم توانایی برای احداث پارکینگهای مورد نیاز یک ساختمان، میتوان در یک مجتمع دیگر برای آن پارکینگ احداث کرده و یا در شعاع ۲۵۰ متری مجتمع مورد نظر به این کار اقدام کرد. بطور کلی برای بررسی کلیت موضوع تامین پارکینگ، باید نکات و ضوابط زیادی را در نظر گرفته و بررسیهای لازم را به شکلی کاملا دقیق بر روی این ضوابط انجام داد. در ادامه به بررسی دقیق ضوابط و نکات تامین پارکینگ برای ساختمانهای مختلف میپردازیم.
برای آن دسته از سازندگانی که امکان تامین پارکینگ کافی را برای ساختمان های خود ندارند. شهرداری و شورای شهر میتوانند با جذ سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام به تاسیس پارکینگ محلات کند. حال برای بافت های فرسوده و متراکم یکی از بهترین روش های تاسیس پارکینگ محلات، تاسیس پارکینگ های مکاینزه است.
این نوع پارکینگ ها قدراسهم بسیار پایین را از زمین اشغال میکند و با سرعت خوبی هم قابل اجراست. در این صورت نه سازنده برای تامین پارکینگ به دردسر می افتد نه مردم منطقه از نبود پارکینگ رنج می برد در ضمن جذب سرمایه از بخش خصوصی و حمایت از تولید داخل هم اتفاق افتاده است.
ضوابط تامین پارکینگ تجاری و ضوابط تامین پارکینگ مسکونی
بخش اول ضوابط مختلف تامین پارکینگ
پیش از این اشاره شد که برای ساخت هر مجتمعی، به یک پارکینگ مناسب احتیاج داریم که بتواند نیاز ساکنین ساختمان را بر طرف کند. به بیان دیگر تامین پارکینگ برای یک ساختمان، از نکات ضروری است که زمان احداث یک ساختمان حتما باید در نظر گرفت.
قوانین و ضوابط مختلفی در رابطه با این موضوع وجود دارد، که طبق آخرین ضوابط تامین پارکینگ در مواردی که پارکینگهای واحدهای مسکونی و یا غیر مسکونی یک ساختمان، خارج از آن ساختمان و در پارکینگهای اختصاصی که دارای سند رسمی هستند تامین میشود، ذکر شمارهی پارکینگ و نام و حدود اربعهی آن در صورت مجلس و اسناد ثبتی مربوط به واحد مورد نظر ضروری است.
برای این که سازندگان مجتمعها و ساختمانهای مختلف به احداث تعداد مشخصی از پارکینگها تمایل نشان دهند، ساخت و احداث پارکینگهایی واجد شرایطی که در ادامه بیان میشود برای ساکنان ساختمان، مجاز است. از جملهی این شرایط میتوان به دسترسی مستقیم به گذری با عرض ۱۲ متر که از توجیهات فنی کافی برخوردار باشد، برخورداری پارکینگ مورد نظر از ویژگیهای فنی استاندارد نظیر تعداد ورودیها، خروجیها، شعاع گردشها، عدم محدودیت در سطحی که وسایل نقلیه اشغال میکنند، سکونت در طبقهی همکف و احداث خدمات پشتیبان در این طبقه بلامانع باشد و… اشاره کرد.
بخش دوم ضوابط مختلف تامین پارکینگ
اگر که پارکینگ در نظر گرفته شده برای یک مجتمع در طبقههای همکف و یا زیرزمین ساخته شود، این قسمتی که برای ساخت پارکینگ بکار رفته در مساحت تراکم محاسبه نخواهد شد. پارکینگهای ساخته شده برای یک ساختمان باید امکان دسترسی مستقیم ساکنان ساختمان به آسانسور را فراهم کنند. ورودی پارکینگ مورد نظر باید به شکلی طراحی و ساخته شود، که نیازی به قطع درختان و یا تخریب آنها نباشد.
فضای پارکینگ مجتمعها باید به حدی کافی باشد و متراژی مناسب جهت استفادههای مختلف ساکنین ساختمان برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شود و به شکل مسقف باشد. در مجتمعها و ساختمانهایی که در معابر شیبدار که دارای اختلاف سطح در دوبر ساختمان هستند، ارتفاع پارکینگ باید عریضتر از کوچه یا خیابان درنظر گرفته شود.
عرض راهرویی که اتومبیل برای رسیدن به پارکینگ از آن عبور میکند، باید حداقل ۳ متر در نظر گرفته شود. سطحی که برای هر پارکینگ در نظر گرفته میشود، با محاسبهی فضای مورد نیاز جهت تردد خودروها و افراد مختلف ۲۵ متر خواهد بود. در واقع سطحها پارکینگها نباید کمتر از ۱۵ متر در نظر گرفته شود. ابعاد راه پله و آسانسور باید به شکلی استاندارد اندازهگیری شود و بطوری ساخته شوند که دسترسی به محل آنها ساده و بدون مزاحمت باشد.
بخش سوم قوانین تامین پارکینگ
تاکنون به تعداد زیادی از قوانین و ضوابط تامین پارکینگ مسکونی و همچنین ضوابط تامین پارکینگ تجاری اشاره کردیم. علاوه بر قانون تامین پارکینگ تجاری و همچنین مجتمعهای مسکونی، باید در باب مسائلی چون تامین پارکینگ بافت فرسوده، تامین پارکینگ در زیرزمین، تامین پارکینگ در حیاط و همچنین تامین پارکینگ در فضای باز صحبت کرده و ضوابط مربوط به آنها را بررسی کرد. بطور کلی قوانین باقی مانده که به آنها اشاره نشده، مرتبط به ایجاد پارکینگ در فضاهای مختلف است و حتما باید تحت بررسی قرار گیرند.
یکی از این قوانین آن است که اگر پارکینگ در زیرزمین ساخته شود، شیب رمپ باید حداکثر ۱۵ درصد در نظر گرفته شود. در صورت نیاز به ایجاد اختلاف سطح در فضای پارکینگ، امکان انجام این اختلاف به اندازهی +۸۰ تا -۸۰ سانتیمتر وجود خواهد داشت. افراد نمیتوانند از فضای زیر پله و یا رمپ به جای پارکینگ استفاده کنند و انجام این کار، خلاف قانون میباشد.
استفاده از فضای حیاط در خانههای ویلایی و حیاط دار، برای پارک خودرو مجاز است. پارکینگهای مورد نیاز برای ساختمانهای مختلف، فقط باید از فضای موجود در زیرزمینها، پیلوتها و فضای باز مازاد آن ساختمان استفاده شود. علاوه بر آن احداث درب پارکینگها در پخ گذر ممنوع بوده و از سطوح زیرین خیابانهای احداث شده و یا در دست ساخت، میتوان برای ساخت پارکینگهای عمومی استفاده کرد.
جریمه عدم تامین پارکینگ
تا اینجا در باب قوانین و ضوابط مختلف مربوط به تامین پارکینگ در فضاهای گوناگون، مطالبی را ارائه دادیم. حال در این قسمت، به بررسی میزان جریمه عدم تامین پارکینگ تهران و یا هر شهر دیگر میپردازیم. در خصوص این موضوع باید گفت که اگر به دلایل مختلف برای یک ساختمان پارکینگ ساخته نشود و یا غیر قابل استفاده باشد و علاوه بر آن امکان اصلاح آن نیز وجود نداشته باشد، شهرداری آن منطقه با توجه به ضوابط و قوانین مشخص به صدور جریمه رای خواهد داد. مبلغی که برای جریمهی مالک ساختمان در نظر گرفته میشود، حداقل یک و حداکثر دو برابر ارزش هر متر فضای از بین رفته و یا تخریب شدهی پارکینگ ساختمان مورد نظر در هنگام انجام معاملات مختلف است.
ضوابط پارکینگ در بافت ناپایدار
از دیگر مسائل مهم دربارهی این جریمه آن است که، شهرداری منطقهی مورد نظر باید به اخذ جریمه کسر پارکینگ و همچنین صدور برگهی پایان کار ساختمان اقدام کند. شهرداری یک منطقه امتیازات زیادی برای تامین پارکینگ در بافت فرسوده را، در اختیار سازندگان قرار میدهد. در آخر باید گفت که ساختمانسازان در هنگام ساخت مجتمعها و خانهها، باید ضوابط و قوانینی که برای تامین پارکینگ وجود دارد را در نظر داشته باشند و با عمل کردن به تمامی این قوانین، پارکینگ ساختمانها را به شکل مناسبی ساخته و اقدامی که باعث صدور حکم جریمه خواهد شد را انجام ندهند.
ضوابط تامین پارکینگ اداری
قوانین و ضوابط مختلفی در رابطه با این موضوع وجود دارد، که طبق آخرین ضوابط تامین پارکینگ اداری در مواردی که پارکینگهای واحدهای تجاری و شرکت ها و ساختمان های اداری، خارج از آن ساختمان و در پارکینگهای اختصاصی که دارای سند رسمی هستند تامین میشود، ذکر شمارهی پارکینگ و نام و حدود اربعهی آن در صورت مجلس و اسناد ثبتی مربوط به واحد مورد نظر ضروری است.
منبع: