نماد سایت مجله ایرانی

web3 چیست؟ آشنایی با جدیدترین نسل اینترنت جهان!

همان گونه که می‌دانید، در ابتدا اینترنت به عنوان یک ابزار تفریح و سرگرمی در دنیا شناخته می‌شد. اما امروزه با توجه به اینکه تمامی کارها و امور ما به اینترنت وابسته است، اینترنت به عنوان یک نیاز اصلی و اساسی در هر کشور به شمار می‌آید. به طوری که بدون اینترنت عملا زندگی انسان‌ها دچار اختلال خواهد شد. همین موضوع باعث شده است تا اینترنت هر روزه در حال تکامل باشد و کاربران آن تغییرات زیادی را تجربه کنند. وب ۳ یا  Web 3.0 نسل سوم اینترنت (غیر متمرکز) است که به عنوان جدیدترین نسخه اینترنت شناخته می‌شود. در این مقاله از قصد داریم تا به بررسی این اینترنت بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 Web 3 یا وب سوم به عنوان یک مفهوم نوین در حوزه فناوری اطلاعات و مطرح شده است. وب سوم به مجموعه‌ای از فناوری‌هایی گفته می‌شود که به عنوان تحولی در وب 2 و اینترنت معرفی شده است و ایده اصلی آن، ایجاد یک اینترنت جدید و بسیار قدرتمندتر و بر پایه بلاکچین و فناوری های متنوع دیگر است.

وب 3 یا web 3 به عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز، منبع باز و به هم پیوسته شناخته می‌شود که توسط معماری محاسباتی بلاکچین ارائه شده است. هدف وب ۳ تبدیل کردن اینترنت به فضایی فعال و پویاتر و فراهم کردن امکان تجربه وب به شکل هوشمندتر برای کاربران خواهد بود.

وب ۳ که به اینترنت نسل سوم نیز معروف است در واقع تکامل و قدم بعدی شبکه جهانی وب به شمار می‌آید. مفهوم Web3.0، معنایی مبتنی بر داده را ارائه می‌دهد که در آن ماشین‌ها می‌تواند درکی از داده‌ها داشته باشند. وب امروزی که در دسترس ماست در حقیقت نوع ایستایی از وب است؛ به طوری که قادر به تطبیق با نیازهای هر فرد نیست. اما وب ۳ شبکه‌ای پویاتر و تعاملی‌تر را ارائه می‌دهد. اینترنت نسل سوم با پیاده‌سازی هوش‌مصنوعی و تکنولوژی بلاکچین، تعریف و ساختار ما از را تغییر می‌دهد. هدف شرکت طراحی سایت و سئو اسپرلوس جهت کمک کردن برای بهتر دیده شدن وب سایت، در جستجوی طبیعی و به رتبه های بالا رفتن وب سایت شما بر اساس استاندارد های موتورهای جستجو است

برخلاف وب سابق، وب سوم به دنبال ایجاد یک اینترنت بدون مرز، بزرگ، دیگران نیز در آن طراحی و ایجاد محتوا کنند، هویت خود را به طور کامل مدیریت کنند و از امنیت بالاتری برخوردار شوند. برخی از ویژگی‌های وب سوم عبارتند از:

بلاکچین:

بلاکچین به عنوان یک فناوری اساسی در وب سوم به کار گرفته می‌شود. این فناوری مبتنی بر توزیع شده بودن اطلاعات است، که باعث می‌شود اطلاعات به صورت امن و منتقل شود.

افزایش حریم شخصی:

در وب سوم یا web3، حریم شخصی کاربران بسیار مهم است و تلاش می‌شود تا اطلاعات شخصی کاربران به صورت کاملاً محرمانه و امن نگهداری شود.

ایجاد اپلیکیشن‌های جدید:

وب سوم به کاربران امکان ایجاد اپلیکیشن‌های جدید و بر پایه بلاکچین را می‌دهد. این معمولاً برای ایجاد راه‌حل‌هایی برای مشکلات اجتماعی و محیطی طراحی می‌شوند.

بر پایه هوش مصنوعی:

وب سوم با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، توانایی پردازش اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به وب 3 دارد.

قابلیت پرداخت:

وب سوم به کاربران امکان پرداخت برای محتواهایی که مصرف می‌کنند، را می‌دهد.

توسعه دهندگان باز:

وب سوم یا web 3 به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به عنوان یک جامعه باز، برای ایجاد برنامه‌هایی بر پایه بلاک‌چین و هوش مصنوعی همکاری کنند.

در کل، وب سوم یک تحول بزرگ در دنیای است که به کاربران امکان برقراری ارتباط بیشتر و ایجاد یک جامعه بزرگتر و پویاتر را می‌دهد. این تحول، امیدوارانه بهبود امنیت، حفظ حریم شخصی و بالابردن کیفیت زندگی کاربران اینترنت است.

اهمیت web 3 در چیست؟

وب سوم (Web 3) به عنوان یک تحول بزرگ در دنیای تکنولوژی و اینترنت، اهمیت فراوانی دارد. در زیر به برخی از اهمیت‌های این اینترنت نوین اشاره خواهیم کرد:

حفظ حریم شخصی:

یکی از مهمترین اهداف وب سوم یا web 3، حفظ حریم شخصی کاربران است. با توجه به اینکه در وب سوم اطلاعات کاربران به صورت توزیع شده و رمزنگاری شده انتقال می‌یابد، احتمال دسترسی به اطلاعات کاربران توسط افراد ناشناخته کاهش پیدا می‌کند.

امنیت بالاتر:

وب سوم با استفاده از فناوری بلاکچین و رمزنگاری، به کاربران در انجام تراکنش‌های اینترنتی و ارتباط با دیگران می‌دهد.

کنترل بیشتر بر اطلاعات شخصی:

Web3 یا وب سوم به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر اطلاعات شخصی خود داشته باشند و این اطلاعات را به صورت امن در دسترس دیگران قرار ندهند.

ایجاد ارز‌های دیجیتالی:

با استفاده از فناوری بلاکچین، وب 3 امکان ایجاد ارز‌های دیجیتالی بر پایه ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین مانند بیت کوین (Bitcoin) را به کاربران می‌دهد.

افزایش پایداری:

وب 3 با کمک فناوری‌های متنوعی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و بلاکچین، به ارتقای و حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

تسهیل در انجام تراکنش‌های اینترنتی:

وب سوم با استفاده از فناوری بلاکچین، تراکنش‌های اینترنتی را تسهیل می‌کند و از واسطه‌های مالی سنتی کاسته می‌شود.

ایجاد اپلیکیشن‌های متنوع:

Web 3 به توسعه دهندگان امکان ایجاد اپلیکیشن‌های متنوع بر پایه بلاک‌چین و فناوری‌های متنوع را می‌دهد.

ایجاد جامعه باز:

وب 3 به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به عنوان یک جامعه باز، برای ایجاد برنامه‌هایی بر پایه بلاک‌چین و هوش مصنوعی همکاری کنند.

نکات مهم:

تاثیر وب ۳.۰ بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین

با خدمات طراحی سایت وردپرسی در کرمان ، می توانید با خیال راحت، طراحی سایت در کرمان و پشتیبانی سایت وردپرسی در کرمان را تجربه کنید.

وب ۳.۰ تأثیر قابل توجهی بر ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین دارد. به عنوان مثال:

ایجاد ارزهای دیجیتالی:

Web3 با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به کاربران امکان ایجاد ارز‌های دیجیتالی بر پایه بلاک‌چین را می‌دهد. این ارزها می‌توانند به عنوان رمزارزهای جدیدی کنار با بیتکوین و اتریوم به بازار عرضه شوند.

توسعه‌ی برنامه‌های دیجیتالی:

وب 3 به توسعه‌دهندگان، امکان ایجاد برنامه‌های دیجیتالی بر پایه بلاک‌چین و هوش مصنوعی را می‌دهد. این برنامه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله مالی، حقوقی، سلامتی و غیره استفاده شوند.

افزایش امنیت:

وب سوم با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به کاربران و دریافت ارزهای دیجیتالی را با امنیت بالاتری می‌دهد. همچنین، با توسعه‌ی وب سوم، امکان کنترل بیشتری بر اطلاعات شخصی کاربران فراهم می‌شود.

ایجاد ارتباط بهتر با اینترنت اشیا:

Web3 با ارتقاء فناوری اینترنت اشیا، به کاربران امکان ارتباط بهتر با اشیا و دستگاه‌های هوشمند را می‌دهد. این ارتباط و پویاتر باعث تسهیل در انجام عملیات‌های مختلف مانند پرداخت‌های اینترنتی، کنترل خانه هوشمند و غیره می‌شود.

حفاظت از حقوق مالکیت فکری:

وب 3 با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به کاربران امکان حفاظت از حقوق خود را می‌دهد. برای مثال، اگر یک نویسنده می‌خواهد کتاب خود را به صورت دیجیتالی به فروش برساند، می‌تواند از فناوری بلاک‌چین برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری خود استفاده کند.

وب سوم با توسعه‌ی فناوری‌های متنوعی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به کاربران امکانات جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین می‌دهد که در آینده میتوانند به گسترش و این صنعت کمک کنند.

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مراجعه نمایید و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

 بازدید : 176تصور کنید در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت تحت کنترل هیچ نهادی نیست و می‌توانیم بدون دغدغه کنترل شدن، در فضای وب جست‌و‌جو کنیم. اینترنتی که با استفاده از هوش مصنوعی همه درخواست‌های متنی، صوتی و تصویری شما را هوشمندانه درک کرده و مخاطب را در کمترین زمان به نتیجه دل‌خواه می‎‌رساند.

این موارد ویژگی‌های web3 یا همان نسل سوم اینترنت جهان هستند. در این مقاله به‌طور کامل بررسی می‌کنیم که web3 چیست و چه تاثیری در آینده صنعت اینترنت دارد. به شما قول می‌دهیم که پس از خواندن این مطلب با دنیای جدید وب و ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد.

Web3؛ نسل جدید اینترنت بر پایه بلاکچین

شاید کمی عجیب باشد؛ اما نام Web3 با دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال گره خورده است! عبارت وب 3 یا همان اینترنت نسل سوم، برای اولین بار در سال 2014 میلادی توسط گوین وود (یکی از بنیان‌گذاران اتریوم) معرفی شد. این نسل از اینترنت با هدف حذف واسطه‌‌های بزرگ در فضای اینترنت و غیر‌متمرکز کردن آن توسعه یافته است. در نسل جدید نت، همه سیستم‌ها، اطلاعات و برنامه‌ها در یک شبکه غیر‌متمرکز بر پایه بلاکچین به یکدیگر متصل می‌شوند.

Web3 از تکنولوژی‌های جدیدی مانند تعاملات همتا‌به‌همتا، نرم‌افزارهای متن‌باز، واقعیت مجازی و اینترنت اشیاء برای پردازش داده‌ها استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که این اینترنت جدید با فناوری‌های خاص خود، تاثیر شگرفی روی طراحی تجربه کاربری (User Experience) همه کاربران اینترنت بگذارد.

بررسی تفاوت Web3 با نسل‌های قدیمی‌تر اینترنت

وب 3 از تکامل نسل‌های قدیمی‌تر خود و ترکیب آن‌ها با فناوری‌هایی مانند بلاکچین و هوش مصنوعی ایجاد شده است. وب 1 و سپس وب 2 نسل‌های اول و دوم اینترنت هستند؛ تقریبا هر 10 سال یک‌بار نسل جدیدی از دنیای نت معرفی می‌شود و ارتباطات انسانی را دگرگون می‌کند. در این بخش برای اینکه بدانیم تفاوت Web1 و Web2 با Web3 چیست، سیر تکاملی اینترنت را بررسی می‌کنیم.

Web1؛ اینترنت نسل اول فقط برای وب‌گردی و مطالعه!

با‌این‌حال، طراحی سایت برای کسب‌و‌کارها از همان زمان (دهه 90) رونق گرفت و باعث تحولی بزرگ در اقتصاد جوامع شد. امروزه نیز شرکت‌های بزرگ و کوچک برای عقب نماندن از فضای رقابتی کار، نسبت به راه‌اندازی سایت برای کسب‌و‌کار خود اقدام می‌کنند.

Web2؛ نسل دوم اینترنت با امکانات بیشتر نسبت به وب 1

نسل امروزی اینترنت (Web2) از اواسط دهه 90 میلادی به جهانیان معرفی شد. اینترنتی که همین حالا از آن استفاده می‌کنید، همان نسل دوم نت محسوب می‌شود. با معرفی تکنولوژی وب 2 کاربران توانستند توسط تلفن‌همراه، رایانه، تبلت و لپ‌تاپ در فضای اینترنت محتوا تولید کرده و با یکدیگر تعامل برقرار کنند. شبکه‌های اجتماعی، مرورگرهای وب و مفاهیمی مانند سئو و بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جست‌و‌جو نیز در نسل دوم اینترنت بسیار مطرح شدند.

امروزه سئو جایگاه بسیار بالایی در دنیای نت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارد. یک سایت بهینه و کاربر‌پسند در صدر نتایج گوگل قرار می‌گیرد و می‌تواند میزان فروش فروشگاه‌های آنلاین را نیز دگرگون کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو در فروشگاه‌های آنلاین و آشنایی با خدمات در این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «» وارد شوید. در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد که سیر تکامل web3 چیست.

وب 3؛ کامل‌ترین نسل اینترنت با ویژگی تمرکز‌زدایی

متمرکز بودن اینترنت در نسل دوم، کاربران را تحت نظارت غول‌های فناوری جهان مانند گوگل، بتا و بسیاری از سازمان‌های بزرگ دیگر قرار داد. Web3 پس از معرفی موضوع تمرکززدایی بعد از اختراع ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم معرفی شد و هنوز هم در حال تکامل است.

نسل سوم اینترنت به‌زودی در دنیا جاری می‌شود و کاربران می‌توانند در فضای امن و بسیار هوشمند به تبادل اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر بپردازند. مطمئنا در چند سال آینده شاهد تحولی بزرگ در صنعت اینترنت دنیا خواهیم بود.

ویژگی‌های web3 چیست؟ از تمرکز‌زدایی وب 3 تا افزایش امنیت

اکنون که متوجه شدید وب 3 چیست، بهتر است با ویژگی‌های جدیدترین نسل اینترنت نیز آشنا شوید. خلق وب 3 بر مبنای فناوری بلاکچین باعث شده است تا اینترنت نسل سوم ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

با اجرای فناوری وب 3، مرورگرها از صفحه روزگار محو نمی‌شوند! کاربران همواره برای جست‌و‌جو در اینترنت به انواع مرورگرها نیاز خواهند داشت. اما مطمئنا تغییرهایی در نحوه طراحی این مرورگرها و حتی سایت‌های کسب‌و‌کارهای مختلف ایجاد خواهد شد؛ بنابراین اگر شما نیز قصد راه‌اندازی سایت اینترنتی خود را دارید، بهتر است این کار را به یک تیم حرفه‌ای و با‌تجربه بسپارید که از ویژگی‌های نسل جدید نت آگاه باشد.

آشنایی با مزایا و کاربردهای آموزش web3

برای اینکه درک کامل‌تری از مفهوم وب 3 داشته باشیم، بهتر است با برخی از مزایا و کاربردهای آموزش نسل جدید اینترنت نیز آشنا شویم. این کاربردها عبارت‌اند از:

با‌توجه‌به این اطلاعات، می‌توان گفت که هدف و کاربرد اصلی معرفی وب 3، تسهیل، تسریع و افزایش امنیت کاربران در استفاده از اینترنت است. با آموزش وب 3 از همین حالا می‌توانید خود را برای روزهای شکوفایی دنیای اینترنت آماده کنید.

آینده طراحی سایت در نسل اینترنت Web3 چگونه است؟

در فناوری وب 3 رایانه‌ها مانند مغز انسان اطلاعات و داده‌ها را از طریق فناوری وب معنایی و پردازش زبانی درک می‌کنند. Web3 با استفاده از تکنولوژی ماشین‌لرنینگ (شاخه‌ای از هوش مصنوعی) دقت نتایج جست‌و‌جو را دو‌چندان می‎کند؛ بنابراین فرآیند طراحی سایت و سئو در دوران اینترنت نسل سوم اهمیت قابل‌توجهی خواهد داشت.

به همین دلیل، کاربران باید نکات مهم در طراحی کاربر‌پسند و تعاملی سایت را رعایت کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از این مفهوم، در فرصتی مناسب مقاله «» را مطالعه کنید. پس از خواندن این مقاله نیز می‌توانید سری به صفحه «» بزنید و آنچه را که خوانده‌اید، به‌طور عملی در نمونه‌کارهای مشاهده کنید.

طراحی سایت تعاملی و کاربر‌دی؛ لازمه فعالیت در دنیای web3

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که web3 چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد. البته فناوری وب 3 هنوز ایرادهایی جزئی دارد و در حال توسعه و برنامه‌ریزی است؛ اما مطمئنا پس از معرفی کامل و اجرای این تکنولوژی، کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز با تحولی عظیم مواجه می‌شوند.

شما باید از همین حالا با طراحی سایت کاربر‌پسند و تعاملی، خود را برای این تغییر بزرگ و ورود موفق به دنیای وب 3 آماده کنید. شما چه تصوری از آینده دنیای وب دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم نظرها و پیشنهادهای ارزشمند خود را درباره فناوری وب 3 در قالب کامنت با ما و با ترند شدن متاورس، احتمالا شما هم عبارت وب 3 را شنیده‌اید و مدام از خود می‌پرسید که وب 3 چیست و چه کاربردی دارد؟ در حال حاضر حجم وسیعی از فعالیت‌ها و امورات روزمره انسان از طریق اینترنت انجام می‌شود. ظهور شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارائه محتوای گرافیکی نیز این فضا را بسیار بیشتر از قبل برای انسان جذاب کرده است. شاید تصور کنیم که بهتر از این نمی‌شود؛ اما اینترنتی که در هم‌اینک از آن استفاده می‌کنیم نیز دارای مشکلات و محدودیت‌هایی است که نیاز به رفع شدن دارند.

یکی از مشکلات اصلی اینترنت کنونی، متمرکز بودن آن است که ظهور وب 3 می‌تواند آن را برطرف کند.

در ادامه قصد داریم تا با معرفی نسل جدید اینترنت، ببینیم که دقیقاً وب 3 چیست و چطور می‌تواند اینترنت کارآمدتری را در اختیار انسان قرار دهد. اگر شما نیز این مفهوم را شنیده‌اید و می‌خواهید بیشتر درباره آن بدانید، می‌توانید با ما همراه شوید.

تاریخچه اینترنت از نسل «وب 1» و «وب 2» تا «وب 3»

تاریخچه اینترنت «The Internet» به عنوان یک شبکه جهانی از اطلاعات به دهه 60 میلادی برمی‌گردد. البته در آن زمان، چیزی تحت عنوان کامپیوتر شخصی وجود نداشت و صرفاً سازمان‌های بزرگ می‌توانستند از شبکه اینترنت استفاده کنند. گسترش اینترنت به سازمان‌‌ها و مراکز کوچک‌تر تا اواخر دهه 70 و 80 ادامه داشت تا اینکه بالاخره در دهه 90 میلادی، کامپیوترهای شخصی تولید شده و اینترنت در دسترس عموم قرار گرفت. نسل‌های اینترنت همگانی از این پس قابل بررسی هستند:

شما هم به جمع ۲۴۰۰۰ نفری خبرنامه ما بپیوندید.

اینترنت نسل اول یا «وب 1»

به عبارت دیگر، وب 1، الگوریتمی برای غربال کردن صفحات اینترنت نداشت که یافتن اطلاعات مرتبط را برای کاربران بسیار سخت می‌کرد.

به بیان ساده، مانند یک بزرگراه یک طرفه با مسیری باریک بود که در آن تولید محتوا توسط افراد معدودی انجام می‌شد و اطلاعات بیشتر از دایرکتوری‌ها می‌آمد!

اینترنت نسل دوم یا «وب 2»

از اوایل دهه 2000 میلادی (تقریباً از سال 2005)، تحولات جدیدی در اینترنت به‌وجود آمد. به همین خاطر از آن به عنوان نسل دوم اینترنت یا وب 2 یاد می‌کنند. در این دوران، دیگر اینترنت مانند روزنامه خواندنی نبود؛ بلکه کاربران نیز می‌توانستند به تولید محتوا بپردازند. در این دوران بود که وبلاگ‌ها، انجمن‌های اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک ایجاد شدند و بعدها شبکه‌های تعامل‌پذیرتری همچون یوتیوب، اینستاگرام، توئیتر و… به‌وجود آمدند. این نسل از اینترنت تا به امروز برقرار بوده است. در واقع، اینترنتی که هم‌اینک از آن استفاده می‌کنیم، همان نسل دوم اینترنت است. به عبارت دیگر، این نسل از اینترنت به لطف پیشرفت در فناوری‌های وب مانند جاوا اسکریپت، HTML5، CSS3 و… اینترنت را بسیار تعاملی‌تر کرد که به استارتاپ‌ها امکان ساخت پلتفرم‌های وب تعاملی مانند یوتیوب، فیسبوک، ویکی پدیا و بسیاری دیگر را داد.

نمونه وب 2 اینترنت

دوران وب 2 رو به اتمام است. در واقع پیشرفت‌های جدید تکنولوژی در سطح گسترده می‌طلبد که حتی خود اینترنت را نیز دچار تغییر کند. در عصر حاضر، مردم می‌خواهند اینترنت را به‌صورت اختصاصی در دسترس خود داشته باشند و به شکل کارآمدتری از آن بهره بگیرند. همین ایده سبب شده تا موضوع اینترنت جدید مطرح شود. به همین خاطر ما نیز می‌خواهیم بدانیم که وب سه چیست و قرار است چه چیز بیشتر و بهتری به اینترنت کنونی ما بیفزاید. در واقع وب 3.0 مرحله بعدی تکامل وب است که اینترنت را هوشمندتر می‌کند یا اطلاعات را با هوشی مشابه انسان از طریق قدرت سیستم‌های هوش مصنوعی و گرافیک سه بعدی پردازش می‌کند. در ادامه بیشتر به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نسل از اینترنت خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های بین وب 1، وب 2 و وب 3

با توجه به تاریخچه‌ای که از اینترنت ارائه شد، به سراغ بررسی دلایل نیاز به وب 3، امکانات و ويژگی‌های این نسل از اینترنت می‌رویم.

چه چیزی سبب شد تا موضوع وب 3 مطرح شود؟

اگرچه اینترنت نسل دوم مزایای بسیاری برای انسان دارد، اما حجم وسیع اطلاعاتی که در این بستر ارائه می‌شود، در اختیار و کنترل غول‌های تکنولوژی مانند گوگل، آمازون، متا (فیسبوک سابق) و… قرار دارد. در واقع، پیش می‌آید که اطلاعات وسیع کاربران از طریق این ابرکمپانی‌ها برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی فروخته می‌شود یا خود این شرکت‌ها در جهت منافع خود از اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند که رایج‌ترین شکل آن، تبلیغات است. این رویه سبب نارضایتی بسیاری از کاربران در سطح جهان شده است. به همین خاطر ایجاد یک اینترنت آزاد و غیرمتمرکز در دستور کار قرار گرفته است که با تغییر ایجاد در زیرساخت‌ها، به عنوان نسل جدید اینترنت تحت عنوان وب 3 شناخته می‌شود!

اصلی‌ترین ویژگی‌های وب 3 چیست؟

تا به اینجا تقریباً متوجه شدیم که وب 3 چیست و با چه هدفی مطرحیت پیدا کرده است. اما برای اینکه دقیق‌تر بدانیم وب سه چیست، باید از ویژگی‌های اصلی آن آگاهی داشته باشیم. در واقع، ویژگی‌های اصلی و مفاهیم کلیدی این مفهوم به این قرار هستند:

 

هوش مصنوعی، همان‌طور که از نام آن هم مشخص است به هوشی اشاره دارد که به غیر از انسان، دیگر مفاهیم موجود در دنیای ما نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. به طوری‌که یک شیء نیز می‌تواند مجهز به هوشی برای درک محیط اطراف خود باشد. هوش مصنوعی کمک می‌کند تا انسان بتواند به شکل بهتری با محیط اطراف و امکاناتی که در دسترس دارد، ارتباط گرفته و بیشتر و بهتر از آن‌ها استفاده کند. اگرچه هم‌اینک نیز نمونه‌های بسیار از هوش مصنوعی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند بازی‌‌ها، شبکه‌های کامپیوتری، صنعت خودروسازی و ربات‌ها، اما نیاز به توسعه این امر در وب 3 بیشتر از هر زمان و مکان دیگر احساس می‌شود!

اینترنت اشیاء به شکل ویژه‌ای با هوش مصنوعی هم در ارتباط است!!

وب معنایی به معنای بودن یا داشتن ظرفیت برای بودن در همه‌جا (همه‌جا حاضر)، به ویژه در همان زمان است. از این نظر، وب 2.0 در حال حاضر همه جا حاضر است (یک عکس یا ویدئو می‌گیریم و به‌وسیله اینستاگرام در همه دنیا پخش می‌کنیم) اما بستر رسانه‌ای وب 3.0 با در دسترس قرار دادن اینترنت برای همه در هر کجا و در هر زمان، این کار را یک قدم فراتر می‌برد. در برخی مواقع، دستگاه‌های متصل به اینترنت دیگر مانند وب 2.0 روی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز نخواهند شد؛ زیرا فناوری اینترنت اشیا «IoT» انواع جدیدی از دستگاه‌های هوشمند را به‌وجود می‌آورد. وب معنایی، به معنای مطالعه رابطه بین کلمات است. بنابراین، وب معنایی، رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از داده‌ها را از وب، که شامل محتوا، تراکنش‌ها و پیوندهای بین افراد است، تجزیه و تحلیل کند. به عنوان مثال، این دو جمله را در نظر بگیرید:

شکل این دو جمله ممکن است متفاوت باشد، اما معنای آن‌ها تقریباً یکسان است؛ زیرا معناشناسی فقط با معنا یا احساسات محتوا سروکار دارد.

استفاده از معناشناسی در وب، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا معنا و احساسات را با تجزیه و تحلیل داده‌ها رمزگشایی کنند.

در نتیجه، کاربران اینترنت تجربه بهتری از طریق اتصال داده‌های پیشرفته خواهند داشت. ایده پشت وب معنایی این است که اطلاعات را به گونه‌ای دسته‌بندی و ذخیره کند که به سیستم کمک کند معنی داده‌های خاص چیست. به‌عبارت دیگر، یک وب‌سایت باید بتواند کلماتی را که در جستارهای جست‌وجو قرار می‌گیرند، به همان روشی که یک انسان درک می‌کند، درک کند و بتواند محتوای بهتری را به اشتراک بگذارد. ایده وب معنایی به شخص تیم برنرز لی «Tim Berners-Lee» دانشمند کامپیوتر که به عنوان شمخترع شبکه‌ی جهانی وب ناخته می‌شود، بازمی‌گردد.

وقتی اطلاعات روی یک سرور در یک مکان مشخص ذخیره شده باشد، یک هکر به راحتی می‌تواند پس از دستیابی به آن سرور، کلیه اطلاعات آن را در دست داشته باشد. اما این محدودیت در سیستم‌های توزیع‌پذیر و غیرمتمرکز وجود ندارد.

وقتی اطلاعات در سطح شبکه پراکنده هستند، یک هکر نمی‌تواند به‌صورت یک‌جا و همزمان به همه اطلاعات دسترسی پیدا کند.

اگرچه ممکن است برای سیستم‌ها و شبکه‌های غیرمتمرکز یا حتی وب 3، حملات سایبری جدیدتری مطرح شود، اما به‌هرحال پس از تحقق کامل این نسل از اینترنت، طبیعتاً راه‌های کارآمدتری هم برای محافظت از اطلاعات کشف می‌شود. اما چیزی که اهمیت دارد، دسترسی ناپذیری تمام اطلاعات در این نسل از وب برای هکرها است که امنیت را در این سطح برای این نسل از وب رقم می‌زند!

در وب سه، الگوریتم‌های کارآمد و پیشرفته‌تری برای دسترسی کاربران به اطلاعات تعریف می‌شود. به طوری‌که کاربران می‌توانند بسیار سریع‌تر از وب 2 به اطلاعات موردنظر خود دسترسی داشته باشند. طبیعتاً «سرعت» یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که در برقراری یک اینترنت نسل جدید باید به آن توجه شود. بهبود سرعت می‌تواند رضایت بیشتر کاربران در سطح جهان را به دنبال داشته باشد. بنابراین طبیعتاً در مسیر توسعه وب سه، سرعت بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود.

برای اینکه بدانیم وب سه چیست، باید از تمام موارد نامبرده آگاهی داشته باشیم. مفاهیمی که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم، تنها بخشی از جهان پس از محقق شدن کامل اینترنت نسل سوم را به ما نشان می‌دهند. تعاملات انسان‌ها با هم، حضور اشیاء و سیستم‌های دارای هوش، محو شدن مرز بین دنیای فیزیکی و مجازی و دیگر مفاهیم موجود در وب سه می‌تواند حقیقتاً تجربه زندگی متفاوتی را برای انسان رقم بزند که تمام جنبه‌های مالی، ارتباطی، کاری، سرگرمی و… را تحت تأثیر جدی قرار می‌دهد!

موضوع وب 3 توسط چه کسی مطرح شد؟

جایگاه ارزهای دیجیتال در وب 3 چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، یکی از مفاهیم کلیدی در توسعه وب 3، شبکه غیرمتمرکز و توزیع‌پذیر بلاکچین است. در واقع، بلاچین شبکه‌ای است که امکان ارتباطات همتا به همتا یا نظیر به نظیر «Peer to peer» را فراهم می‌کند. همچنین به کمک این شبکه می‌توان اطلاعات را به‌صورت توزیع شده در اختیار تمام کاربران قرار داد. در این صورت، اطلاعات از حالت انحصاری خارج می‌شوند و استفاده کاربران از آن، حالت دموکراتیک پیدا می‌کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های ایجاد وب 3 به شبکه بلاکچین و دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز همتراز با بلاکچین برمی‌گردد. این در حالی است که شبکه بلاکچین برای اولین بار برای ایجاد و توسعه ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند جایگاه ویژه‌ای در توسعه وب 3 داشته باشند.

به‌طور معمول، از ارزهای دیجیتال جهت نقل و انتقالات مالی استفاده می‌شود. حالا در وب 3 نیز این ارزها می‌توانند همین کاربرد را داشته باشند. در این شبکه، افرادی که در نگه‌داری و ذخیره داده‌ها مشارکت داشته باشند، ارزهای دیجیتال پاداش می‌گیرند. همچنین برای پرداخت هزینه‌ها بر بستر وب 3 نیز می‌توان از این ارزها استفاده کرد!

نمونه‌هایی از وب 1، وب 2 و وب 3

ابزارهای وب‌گردی در وب 3

با تغییر زیرساخت‌های اینترنت کنونی و تحقق وب 3، طبیعتاً ابزارهای وب‌گردی در این شبکه نیز تغییر خواهد کرد. اگرچه وب 3 هنوز وجود ندارد و صرفاً جرقه‌هایی از آن را در حال حاضر شاهد هستیم، اما هم‌اینک از دو ابزار زیر به عنوان ابزارهای وب‌گردی در وب 3 نام برده می‌شود:

متامسک را بیشتر به عنوان کیف‌پول رمزارزی می‌شناسیم؛ اما متامسک برنامه‌های کاربردی دیگری را نیز در بر می‌گیرد که یکی از آن‌ها قابلیت وب‌گردی در وب 3 است. در واقع، متامسک افزونه‌ای برای مرورگرهایی چون کروم و فایرفاکس است. کاربران با استفاده از این افزونه می‌توانند به کیف‌پول خود متصل شده و قابلیت‌های جدیدی را به مرورگر خود اضافه نمایند. متامسک را می‌توان ساده‌ترین و امن‌ترین روش جهت اتصال به برنامه‌های مبتنی بر شبکه بلاکچین دانست. در متامسک این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه چیزی را به اشتراک بگذارید و چه چیزی را خصوصی نگه‌دارید؛ همچنین قابلیت تولید رمزعبور را دارد و می‌تواند وب‌گردی امنی را برای کاربران رقم بزند.

ارتباط متاورس با وب 3 چیست؟

متاورس در تقاطع بلاکچین، وب 3 و واقعیت ترکیبی اتفاق می‌افتد. به بیان بسیار ساده، متاورس روش جدیدی برای استفاده مردم از اینترنت با تبدیل آن از دو بعدی به سه بعدی است. اما در این محتوای جدید، به‌جای ارائه اطلاعات به‌صورت دو بعدی در صفحه لب‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها، کلیه اطلاعات به‌صورت سه‌بعدی در اختیار انسان خواهد بود. در واقع، به‌جای اجرای بازی‌ها در یک صفحه وب دو بعدی، بازی را به‌صورت سه‌بعدی انجام خواهیم داد. صفحه وب به یک فضای سه‌بعدی تبدیل می‌شود که کاربران می‌توانند در داخل آن قدم بزنند، با سایر کاربران تعامل داشته باشند و بازی‌ها را به عنوان آواتارهای درون بازی انجام دهند!

همان‌طور که در چند سال گذشته دیده‌ایم، کمپانی‌های فناوری‌محور، اغلب حافظان ضعیف منافع کاربران و داده‌های آنان هستند. از آن‌جایی که تعداد زیادی از تازه واردان به بازار متاورس طرح کلی چشم‌انداز آینده متاورس را ترسیم می‌کنند، مهم است که اجرای تمرکززدایی و مالکیت کاربران در متاورس در اولویت قرار بگیرد. البته این امر می‌تواند با مجموعه قوانین و دستورالعمل‌هایی که وب 3.0 ارائه می‌دهد به دست آید. همان‌طور که ما به سمت وب 3.0 غیرمتمرکز حرکت می‌کنیم، باید در نظر بگیریم که چه نوع اینترنت را می‌خواهیم در متاورس به کار بگیریم؟!

در حقیقت، وب 3 و متاورس می‌توانند به نوعی مکمل همدیگر باشند و به‌صورت جدایی‌ناپذیری برای تحقق همدیگر به کار گرفته شوند!!

همان‌طور که ارزهای دیجیتال در وب 3 نقش کلیدی داشتند، این امر در متاورس هم به همین صورت است. یعنی در جهان متاورس هم سیستم اقتصادی و پرداخت‌ها بر پایه ارزهای دیجیتال خواهد بود. در این بین، مفهوم مالکیت دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی نیز به واسطه‌ی توکن‌های غیرمثلی «NFT» در بلاکچین محقق خواهد شد!

برخی از افراد، مفهوم متاورس و وب 3 را یکی می‌دانند و تفاوتی بین آن‌ها قائل نیستند. این موضوع به شباهت بسیار زیاد این دو مفهوم مربوط می‌شود؛ اما باید بدانیم که این دو اگرچه از نظر به‌کارگیری ابزارهای تکنولوژیکی یکی هستند، اما از نظر ویژگی‌های باطنی با هم تفاوت دارند. این در حالی است که آن‌ها می‌توانند دقیقاً در کنار هم و در ارتباط باهم، تعاملات آینده انسان با جهان دیجیتالی و داده را رقم بزنند!!!!

آینده وب 3 چیست؟

حالا که چیزهایی زیادی در مورد وب سه مطالعه کردیم و به نوعی می‌دانیم که وب 3 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، باید ببینیم که آینده وب 3 چیست و به چه صورت است. با توجه به آن‌چه تا اینجا در مورد وب سه بیان شد، واضح‌ترین چیزی که در رابطه با آینده آن می‌توانیم بیان کنیم، این است که:

«آینده متعلق به وب 3 است

ما هنوز در وب 2 قرار داریم و زیرساخت‌های لازم برای تحقق وب 3، هنوز در دست طراحی و اجرا هستند و صرفاً بخش کوچکی از آن ارائه شده است. بنابراین در آینده می‌توانیم از این مفهوم بهره بگیریم. وب 3 برای ما یک مفهوم شگفت و جدید است. اینکه پس از وب 3 قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه فناوری دیگری به میدان بیاید، در حال حاضر اصلاً قابل تصور نیست!!

گفتار نهایی!

وب 3، نسل سوم اینترنت آینده است که در آن وبسایت‌ها و برنامه‌ها قادر خواهند بود اطلاعات را به روشی هوشمندانه مانند انسان از طریق فناوری‌هایی چون یادگیری ماشینی ، فناوری دفتر کل غیرمتمرکز و غیره پردازش کنند. چون هنوز وب 3 کامل نشده است، پیش‌نمایش‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد. به نظر شما وب 3 چه ویژگی‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟!

نظرات خود را به ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا با پیدا کردن یک درک صحیح از وب 3، آمادگی لازم برای بهره‌گیری از آن را کسب نماییم.

سؤالات متداول

وب 3 «WEB 3»، نسل جدید اینترنت است که در آن کلیه اطلاعات از انحصار غول‌های تکنولوژی خارج شده و به‌شکل غیرمتمرکز ارائه می‌شود.

وب 3 دارای ویژگی‌های بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به تمرکزگریزی، سرعت بالا، وب معنایی، اینترنت اشیاء و ….. اشاره کرد.

اگرچه برخی از افراد وب 3 و متاورس را یکی می‌دانند، اما این دو مفهوم با هم تفاوت دارند. متاورس و وب 3 در عین شباهوب ۳.۰ چیست؟ آیا آینده اینترنت خواهد بود؟ ارتباط آن با تکنولوژی بلاکچین چیست؟ هرچند در ابتدا اینترنت به عنوان یک ابزار تفریح و سرگرمی شناخته می‌شد اما امروزه به عنوان یک نیاز اصلی به شمار می‌رود. به طوری که بدون اینترنت عملا زندگی انسان، مختل خواهد شد. همین موضوع باعث شده است تا اینترنت هر روزه در حال تکامل باشد و کاربران آن تغییرات زیادی را تجربه کنند. وب ۳ (Web 3.0) نسل سوم اینترنت (غیر متمرکز) است که به عنوان جدیدترین نسخه اینترنت شناخته می‌شود. از آنجایی که هنوز افراد زیادی با تعریف ویژگی‌های نسل سوم اینترنت آشنا نیستند تصمیم گرفتیم تا در این مقاله صفر تا ۱۰۰ هر چیزی که باید درباره وب ۳.۰ بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

وب ۳ چیست؟

وب ۳.۰ به عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز، منبع باز و به هم پیوسته توصیف می‌شود که توسط معماری محاسباتی بلاکچین ارائه شده است. هدف وب ۳.۰ تبدیل کردن اینترنت به فضایی فعال و پویاتر و فراهم کردن امکان تجربه وب به شکل هوشمندتر برای کاربران است.

وب ۳ که به اینترنت نسل سوم نیز معروف است در واقع تکامل و قدم بعدی شبکه جهانی وب محسوب می‌شود. مفهوم Web3.0، معنایی مبتنی بر داده را ارائه می‌دهد که در آن ماشین‌ها می‌تواند درکی از داده‌ها داشته باشند. وب امروزی که در دسترس ماست در حقیقت نوع ایستایی از وب است؛ به طوری که قادر به تطبیق با نیازهای هر فرد نیست. اما وب ۳ شبکه‌ای پویاتر و تعاملی‌تر را ارائه می‌دهد. اینترنت نسل سوم با پیاده‌سازی هوش‌مصنوعی و ، تعریف و ساختار ما از اینترنت را تغییر می‌دهد.

اهمیت وب ۳.۰ چیست؟

اهمیت چنین سیستم غیرمتمرکزی زمانی مشخص می‌شود که نگاهی به رشد سریع داده‌ها و در اختیار داشتن اطلاعات تمامی کاربران دنیا توسط شرکت‌های غول فناوری همانند ، توییتر و بسیاری دیگر داشته باشیم.

رشد داده‌ها به قدری زیاد است که به طور مثال ترافیک IP مصرف‌کننده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با نرخ رشد سالانه ۲۷ درصد، سه برابر شده است. پیش‌بینی می‌شود در سطح جهانی، ترافیک IP مصرف‌کننده تا سال ۲۰۲۲ به ۳۳۲.۷ EB در ماه خواهد رسید. این میزان فقط در سال ۲۰۲۰، روزانه ۲.۵ کوینتیلیون بایت داده بود که ۴۰ درصد آن را ماشین تولید می‌کرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، ۱۵۲۲۰۰ دستگاه مجهز به اینترنت اشیا در هر دقیقه به اینترنت متصل خواهند شد. این موضع انکارناپذیر است که حجم رشد داده‌ها از این میزان نیز سریعتر خواهد بود. بنابراین روز به روز نیاز به وب ۳.۰ در دنیای دیجیتال داده‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

از طرفی نیز گروه کوچکی از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا (که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد)، یوتیوب و توییتر، مالک اکثر داده‌های کاربران مرتبط با وب ۲.۰ هستند. بنابراین می‌توان گفت تمام داده در دستان این سه غول است؛ بنابراین امروز بیشتر از قبل نیاز به وجود Web 3.0 بیشتر احساس می‌شود.

همچنین در وب ۳.۰ داده‌ها و اطلاعات به شکل ایمنی ذخیره و در تعداد زیادی دستگاه توزیع می‌شوند؛ به طوری که نیاز به سرورهای متمرکز از بین می‌رود. با چنین ساختاری دیگر ریسک افشای داده‌ها به شکل گسترده، بسیار کمتر می‌شود؛ چراکه دیگر داده‌ها در یک مرکز ذخیره نمی‌شوند.

سیر تکامل فناوری‌های وب ۳.۰

در ادامه به روند تکامل وب از اولین حضور یعنی نسل اول تا نسل آینده یعنی Web3.0 را باهم مرور می‌کنیم تا بیشتر با تاریخچه اینترنت و مسیر پیشروی آن آشنا شوید.

وب ۱.۰؛ ایستا و فقط خواندنی بود 

وب ۲.۰؛ تجربه‌ای متمرکز به ارمغان آورد 

وب ۲.۰ نسل دوم شبکه جهانی وب به عنوان نسخه وب خواندنی-نوشتنی یا وب اجتماعی شناخته می‌شود. با این نسخه، تعامل بین کاربران و سایت‌ها امکان‌پذیر شد. کاربران وب ۲.۰ با استفاده از موبایل، شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی ابری می‌توانند محتوا را در وب سایت‌ها و برنامه‌ها بخوانند، در آن‌ها بنویسند و محتواها را بین سایت‌های مختلف توزیع کنند یا به اشتراک بگذارند.

اما همین تمرکز دسترسی به داده‌های کاربران به مالکین شبکه‌های اجتماعی و امکان استفاده آن‌ها از این داده‌ها در جهت منافع خودشان، نیاز به گذر از این فضای متمرکز داده به کنترل و ذخیره داده‌ها به صورت غیرمتمرکز را نمایان می‌کند.

وب ۳.۰؛ پویا و غیرمتمرکز 

در ساختار وب ۳.۰ داده‌ها در شبکه به صورت غیرمتمرکز و توسط یادگیری ماشین و هوش مصنوعی هدایت می‌شوند؛ در واقع از فناوری بلاکچین برای توزیع و اعتبارسنجی کاربران استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، کاربران وظیفه کنترل داده‌ها و محتوای خود را برعهده دارند و می‌توانند داده‌های خود را بدون از دست دادن مالکیت و با حفظ حریم خصوصی یا تکیه بر واسطه‌ها، بفروشند یا رد و بدل کنند. در این مدل کسب و کار، کاربران می‌توانند بدون ردیابی هویت اینترنتی خود، وارد یک وب‌سایت شوند.

نوآوری اصلی وب ۳.۰، استفاده از توکن برای دیجیتالی کردن دارایی‌های کابران است. در فرایند توکنیزه شدن، تمامی داده‌ها (که همان دارایی‌ها هستند) به حالت نمایش دیجیتالی یا توکن در یک شبکه بلاکچین تبدیل می‌شوند. این توکن‌ها توسط محاسبات توزیع شده و یا ، اعتبارسنجی می‌شوند.

تفاوت نسل‌های مختلف وب

تشخیص تفاوت‌های میان وب ۱.۰ و وب ۲.۰ نسبتاً آسان‌تر از قیاس آنها با وب ۳.۰ است. با اولی، کاربران به طور منفعلانه به صفحات وب مراجعه می‌کنند و هیچ محتوایی را نمی‌توانند منتشر کنند. اما با ظهور وب ۲.۰، کاربران می‌توانند محتوا تولید کنند و با سایت‌ها (و همچنین با یکدیگر) از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها (فروم) و بسیاری دیگر به اشتراک بگذارند. اما تفاوت نسل سوم اینترنت، با نسخه‌های قبلی کاملا شناخته شده نیست؛ دلیل آن عدم گسترش زیرساخت‌ها در حال حاضر است. البته با گسترش دنیای کریپتوکارنسی و تحولاتش حتما به اشتراک فناوری آن با اینترنت نسل سوم تا حدی آشنا هستید. اما در ادامه به ویژگی‌های وب ۳.۰ اشاره شده است که با دانستن آن به تفاوت‌های حیرت انگیزش پی خواهید برد.

۸ ویژگی شگفت انگیز Web3.0

  1. وب معنایی (Semantic Web): نسل بعدی وب، شامل وب معنایی خواهد بود. در وب معنایی، تولید، اشتراک‌گذاری و لینک‌سازی محتوا با تکیه بر جستجو و تجزیه و تحلیل معنای کلمات انجام می‌شود؛ به جای آنکه از کلمه کلیدی استفاده شود.
  2. هوش مصنوعی: کامپیوترها با ترکیب قابلیت‌های معنایی با پردازش زبان طبیعی، درکی در سطح انسان خواهند داشت. در این صورت نتایج مرتبط‌تری را با سرعت بیشتری ارائه خواهند داد. این قابلیت، آن‌ها هوشمندتر خواهد کرد تا بتوانند نیازهای کاربران را بهتر برآورده کنند.
  3. گرافیک سه بعدی: طراحی سه بعدی به طور گسترده در وب‌سایت‌ها و خدمات در وب ۳.۰ استفاده می‌شود. راهنماهای موزه، بازی‌های رایانه‌ای، تجارت الکترونیک، زمینه‌های جغرافیایی و موارد دیگر همگی نمونه‌های رایج این قابلیت جدید خواهند بود.
  4. قابلیت اتصال: با Web3.0، اطلاعات به لطف ابرداده معنایی (semantic metadata) بیشتر به هم متصل می‌شوند. در نتیجه، با بوجود آمدن سطح جدیدی از اتصال، کاربران می‌توانند از تمامی اطلاعات موجود در وب استفاده کنند.
  5. فراگیر بودن: دسترسی به محتوا و خدمات اینترنت، در هر مکان و زمانی با هر دستگاهی، نه منحصراً رایانه و تلفن‌های هوشمند، امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر، وب ۲.۰ از بسیاری جهات در همه جا در دسترس است اما با رشد دستگاه‌های IoT، این ویژگی را در سطح جدیدی تجربه خواهید کرد.
  6. بلاکچین: با فناوری بلاکچین، داده‌های کاربر محافظت و رمزگذاری می‌شوند. همین تکنولوژی باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا و بسیاری دیگر نتوانند از اطلاعات شخصی کاربران به نفع خود استفاده کنند و یا آن‌ها را کنترل کنند. ارتباط وب ۳.۰ با بلاکچین شگفتی‌های بسیاری خلق می‌کند.
  7. غیرمتمرکز: قابلیتی که شبکه‌های داده غیرمتمرکز برای داد‌ها ایجاد می‌کنند، باعث ذخیره آن‌ها در در یک اتصال همتا به همتا خواهد شد. به طوری که کاربران مالکیت داده‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را نگهداری کرده و می‌توانند به طور ایمن به آن‌ها از طریق اینترنت، بدون آنکه ردیابی شود، دسترسی داشته باشند. این همان قابلیتی است که جهان کریپتو به آن می‌بالد.
  8. محاسبات لبه (Edge Computing): وب ۳.۰ بر محاسبات لبه پیشرفته تکیه دارد؛ به طوری که در آن برنامه‌ها و داده‌ها در لبه شبکه برروی دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، حسگرها و حتی خودروهای هوشمند پردازش می‌شوند.

تاثیر وب ۳.۰ بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین

همان طور که گفته شد شبکه‌های وب ۳.۰ براساس ساختار پروتکل‌های غیرمتمرکزی که اساس فناوری بلاک‌چین است، کار می‌کنند. پس می‌توان انتظار داشت که شاهد هم‌سو شدن و رابطه همزیستی قوی بین این سه فناوری خواهیم بود. به طبع گسترش این تکنولوژی منجر به قدرت بخشیدن به تکنولوژی بلاک چین می‌شود و این موضوع نیز به صورت غیر مستقیم تاثیر مثبتی بر دنیار رمز ارزها دارد.

این فناوری‌ها قابلیت همکاری، یکپارچگی و اتومات شدن از طریق قراردادهای هوشمند را خواهند داشت. به طوری که می‌توانند برای قدرت دادن به تراکنش‌های خرد در آفریقا، ذخیره‌سازی فایل‌های P2P مقاوم در برابر سانسور و اشتراک‌گذاری با برنامه‌هایی مانند Filecoin تا تغییر کامل رفتار شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری آن‌ها استفاده شوند. پروتکل‌های DeFi تنها گوشه‌ای از این تغییرات خواهند بود.

بهترین پروژه‌های Web 3.0 در ارزهای دیجیتال

پروژه‌های زیادی در ارزهای دیجیتال در بستر نسل سوم شکل گرفته است. البته نمی‌توان گفت که تمام آن‌ها عملکرد خوبی داشتند. برخی از پروژه‌هایی که در حال حاضر به عنوان بهترین و محبوب‌ترین پروژه‌های وب ۳.۰ به شمار می‌روند عبارتند از:

فایل کوین (FileCoin): فایل کوین یکی دیگر از پروژه‌های موفق وب ۳.۰ است که افراد زیادی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هدف فایل کوین ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران به صورت غیرمتمرکز و توزیع شده است. در واقع هیچ کس جز خود کاربر، به این اطلاعات دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

برنامه‌های کاربردی وب ۳.۰

برنامه‌های کاربردی Web 3.0 باید توانایی هضم اطلاعات در مقیاس بزرگ و تبدیل آن به دانش واقعی و اجرای در جهت نیاز کاربران را داشته باشند. این برنامه‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند؛ به این معنی هنوز جا برای بهبود دارند و با عملکرد بالقوه برنامه‌های اینترنت نسل سوم فاصله زیادی دارند.

سیری (Siri)

سیری دستیار هوش مصنوعی اپل و از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب ۳.۰ است که با صوت کنترل می‌شود و در مدل iPhone 4S به بازار ارائه شد.Siri از تشخیص گفتار در کنار هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بتواند دستورات پیچیده و شخصی هر فرد را انجام دهد.

امروزه، سیری و دیگر دستیاران هوش مصنوعی مانند الکسای آمازون و بیکسبی سامسونگ می‌توانند درخواست‌هایی مانند «نزدیک‌ترین آدرس برگری کجاست» یا «تاریخ قرار با همکارم در ساعت ۸» را درک کنند و فوراً اطلاعات درست را در اختیار کاربر قرار دهند.

گوگل نتایج جام جهانی را ارائه می‌دهد، حتی اگر «فوتبال» را به عنوان کلمه کلیدی وارد نکرده باشید، اما باز هم صفحه مربوط به جام‌جهانی را می‌آورد؛ چراکه جزء محبوب‌ترین نتایج جستجو است. درمقابل آن آلفا، همانطور که شما پرسیدید، مقایسه دقیقی از دو کشور به شما ارائه می‌دهد. در واقع این تفاوت اصلی بین وب ۲.۰ و ۳.۰ است.

معرفی بهترین مرورگرهای وب ۳.۰

مرورگرهای وب ۳.۰ به شما امکان گشت‌و‌گذار در وب غیرمتمرکز را می‌دهند. با کمک این مرورگرها می توانید با حفظ حریم خصوصی کاربران و در ساختاری یکپارچه و همسو با ارزهای دیجیتال، سریع‌تر در فضای وب جستجو کنید. در ادامه سه مرورگر برتر وب ۳ را معرفی کرده‌ایم.

مرورگر اُسیریس (Osiris)

Osiris یک مرورگر مبتنی بر بلاکچین است و وب ۳.۰ که بر دسترسی آسان به برنامه‌های غیرمتمرکز تاکید دارد و به عنوان یک پیوند بین بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کند. با تمام عملکردهای مهمی که دارد ویژگی‌هایی همچون رابط کاربری مرتب و آسان و تمرکزی روی حفظ حریم خصوصی کاربرانش آن را از سایر مرورگرها متمایز ساخته است.

دانلود مرورگر :Osiris

پلتفرم‌های محبوب وب ۳.۰ در سال ۲۰۲۳

پلتفرم‌های زیادی برای برای ایجاد و استفاده از برنامه‌های کاربردی وب ۳ معرفی شده است. از آنجایی که هر کدام از این پلتفرم‌ها معایب و مزایای خود را دارد، انتخاب از بین آن‌ها برای کاربران به خصوص افرادی که به تازگی با اینترنت نسل سوم آشنا شده‌اند، سخت است. به همین دلیل برخی از پلتفرم های محبوب وب ۳.۰ در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم.

Thirdweb: این پلتفرم به دلیل قابلیت‎‌های متنوعی که دارد در بین کاربران وب ۳.۰ از شهرت بیشتر برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای این پلتفرم برخوردار بودن از رابط کاربری آسان است. به طوری که حتی افراد مبتدی می‌توانند با کمی آموزش با این پلتفرم کار کنند. تضمین امنیت دارایی‌های دیجیتال ارزشمند با ولت‌های ارز دیجیتال شخصی یا چند وجهی از دیگر ویژگی‌های مهم این پلتفرم برتر وب ۳ است.

بازی‌های Web3

دنیای بازی در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. نسل جدید بازی‌ها که نه تنها گیمرها بلکه فعالان عرصه دیجیتال را هم تحت تاثیر قرار داده است، بازی‌های وب ۳ است. بازی‎‌های وب ۳.۰ مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند و به دلیل شفافیت و امنیت بی‌نظیری که به گیمرها ارائه می‌دهند، طرفداران بسیار زیادی دارند.

ایمیل نسل ۳ چیست؟

یکی از دستاورهای مهم وب ۳.۰، نسل جدید ایمیل است که با نام ایمیل ۳ شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی غیرمتمرکز بودن آن است و کاربر برای ایجاد حساب کاربری نیازی به ثبت اطلاعات هویتی خود ندارد. از طرف دیگر از آنجایی که پیام‌ها در ایمیل ۳ رمزگذاری می‌شوند، هیچ‌کس نمی‌تواند به حجم محتوای ارسالی یا دریافتی کاربر پی ببرد. از نظر تحلیل‌گران ایمیل نسل جدید یک بستر امن و راحت برای پیام‌رسانی است.

کاربران با سرعت زیادی در حال مهاجرت از پلتفرم‌های رایج به ایمیل ۳ هستند. برنامه‌های زیادی هم در حال استفاده از این سرویس جدید هستند، به عنوان مثال برخی از برنامه‌های DeFi برای پیام‌رسانی به کاربران خود از ایمیل ۳ استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور، کاربران ایمیل ۳ به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند و کاربردهای آن بیشتر شود.

معایب وب ۳.۰

هر چند اینترنت نسل سوم با مزایای زیادی همراه است اما برخی محدودیت‌هایی دارد که می‌تواند کاربران خود را دچار مشکل کند. به عنوان مثال تعامل با برنامه‌‌های بلاک چینی برای همه افراد امکانپذیر نیست و کار با پلتفرم‎‌های وب ۳.۰ نیاز به آموزش دارد. از طرف دیگر دسترسی به اپلیکیشن‌های وب ۳ از آنجایی که در مرورگرهای مدرن ادغام نشده‌اند سخت است. مشکلات قانونگذاری از دیگر چالش‌های وب ۳ است. زیرا هنوز راهی برای شناسایی فعالیت‌های خلافکارانه در وب ۳ معرفی نشده است و این می‌تواند به نفع عموم کاربران نباشد.

اما باید به این نکته توجه کرد که اینترنت نسل سوم در حال توسعه و گسترش است و ممکن است تمام این ایرادهایی که به آن وارد است در آینده نزدیک رفع شوند.

آینده اینترنت با ظهور وب ۳.۰ چگونه خواهد بود؟

در نسل جدید وب ۳.۰، کاربران تجربه مرور میان صفحات وب مطابق با نیاز خود را خواهند داشت. چرا که وجود دستیار جستجوی هوشمندتر و شبیه به انسان و همچنین بهره‌مندی از سایر مزایای شبکه غیرمتمرکز می‌تواند برایشان دلچسب‌تر باشد. امید است که بتواند با امکان حاکمیت هر کاربر بر داده‌های خود، به ایجاد یک شبکه عادلانه‌تر کمک کند. تمام این ویژگی‌ها باعث ایجاد تجربه غنی‌تری از گشت‌وگذار در اینترنت خواهند شد.

هرچند ما هنوز درباره اینترنت نسل سوم صحبت می‌کنیم، شاید برایتان جالب باشد که وب نسل چهارم و نیز معرفی شده است. اگر در مورد آینده آخرین نسخه‌های اینترنت نمی‌توان به طور قطع چیزی گفت اما وب ۳ در حال حاضر زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است و دور از انتظار نیست که روز به روزکاربردهای آن گسترش پیدا خواهد کرد.

آیا وب ۳.۰ حریم خصوصی را حفظ می‌کند؟ 

بله. با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین از حاکمیت داده‌ها در دست خود کاربران است و مشکلات حریم خصوص وب ۲.۰ را برطرف می‌کند.

چگونه web 3 بر ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

وب ۳ تکنولوژی محبوب دنیای کریپتوکارنسی است که مدت‌هاست توسط پروژه‌های مانند اتریوم، فایل کوین و غیره استفاده می‌شود. web 3.0 تحولات بسیاری برای توسعه بلاکچین و ارزهای دیجیتال کاربردی به همراه خواهد داشت.

آیا وب ۳.۰ و بلاکچین باهم همسو هستند؟ 

اینترنت نسل سوم از فناوری بلاکچین برای توزیع داده‌ها و عدم شناسایی افراد در هنگام مرور در اینترنت را فراهم می‌کند.

دسترسی به اینترنت نسل سوم چگونه است؟ 

نه تنها از طریق تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر، بلکه سطح دسترسی به فراتر از آن نیز خواهد رفت. به طوری که هر دستگاه آفلاین کنونی، می‌تواند از طریق IoT به اینترنت نسل سوم متصل و از آن طریق کنترل شود.

 آیا وب ۳.۰ در دسترس است؟

چند برنامه کاربردی Web 3.0 در مراحل اولیه وجود دارند که امروزه وجود دارند، اما تا زمانی که اینترنت جدید به طور کامل در زیرساخت وب جاسازی نشود، پتانسیل واقعی آنها قابل مشاهده نیست.

منبع: digitalsilk

 

خروج از نسخه موبایل