دانش و سلامتمجله کسب و کار

ارده دو آتیشه یعنی چه؟

ارده دو آتیشه چیست ؟

ارده دو اتیشه تازه یکی از مقوی ترین مواد غذایی موجود در بازار است که به سبب خوشمزه بودن مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. می توان از آن به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده کرد. زیرا دارای ارزش غذایی بالایی است. مناسب برای تمام فصول مخصوصا ایام سرد سال که باعث جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود.

ارده دوآتیشه از تفت دادن دو نوع کنجد وارداتی از کشورهای سودان و پاکستان تهیه می‌شود. به دلیل دوبار تف دادن کنجد مزه تلخی را به خود می‌گیرد. به همین سبب به این نام، شهرت دارد. بایستی به این نکته توجه داشت که تلخی ارده، آزار دهنده نبوده و گلو را نمی سوزاند. ارده دو آتیشه درجه یک، از پر خاصیت ترین و مفیدترین ماده‌های غذایی محسوب می‌شود. از نظرارزش غذایی و قیمت با سایر ارده ها تفاوت چندانی ندارد.

ارده تلخ چیست | ارده دو آتیشه | تفاوت ارده دو آتیشه و معمولی

آشنایی با مواد تشکیل دهنده ارده دو آتیشه

ماده اصلی تشکیل دهنده ارده، کنجد است. ارده مایعی است که از کنجد سفید بریان و نرم  کوبیده شده تهیه می‌شود. در فرایند تولید این محصول  تفت دادن کنجد دو بار صورت می‌گیرد. رنگ ارده دو آتیشه قهوه ای مایل به زرد است، بافت نرم و صاف روغنی داشته و طعم آن کمی تلخ است.

خواص ارده دو آتیشه

آزمایشات انجام‌شده بر روی ارده تنوری یا دو آتیشه، نشان می‌دهند که ترکیبات این محصول از آسیب‌های مغذی جلوگیری کرده و سیستم عصبی را تقویت می‌کنند. با تقویت سیستم عصبی خود، می‌توانید از بروز آلزایمر و زوال عقل در دوران پیری جلوگیری کنید. سایر تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مصرف ارده دوآتیشه، اثرگذاری آلومینیوم بر بدن را کاهش می‌دهد.

طبع ارده دو آتیشه

ارده دو آتیشه و به‌طورکلی ارده، طبع گرمی دارد و تنوری فله و مصرف آن برای افراد دارای طبع سرد به‌شدت توصیه می‌شود. ارده تنوری یا دوآتیشه به دلیل داشتن طبع گرم، بهترین غذا برای زمستان بوده و یک منبع عالی و سرشار از کلسیم است که موجب استحکام و سلامت استخوان و دندان‌های شما می‌شود.

مراحل تولید ارده تنوری و دو آتیشه

ارده دوآتیشه را می‌توان در هفت مرحله آماده کرد. در زیر به بررسی آن می‌پردازیم.

مرحله اول:  کنجد مرغوب را تهیه می کنند.

مرحله دوم: کنجد را در آب خیس می دهند و سپس آبکش می کنند تا خشک شود.

مرحله سوم:  دانه‌های کنجد را در دستگاه پوست گیری می کنند.

 مرحلع چهارم:  کنجدها را  در دو مرحله داخل تنور یا کوره کنجد پزی قرار می‌دهند تا  تفت و بو داده شوند.

مرحله پنجم: زمانی که ارده خوش عطر و بو شد و به اصلاح بو داده شد. در آسیاب چرخ می شود تا به صورت خمیری درآید.

مرحله ششم: مقداری روغن به خمیره اضافه می کنیم تا صاف و یکدست شود. مراقب باشید روغن آن زیاد نشود که ارده دوآتیشه  شل می‌شود.

مرحله هفتم: ارده دو آتیشه با کیفیت آماده است و باید به صورت بهداشتی درون ظرف پلاستیکی قرار بگیرد.

ارزش غذایی ارده

ارده منبع غنی از ویتامین‌هاست. این ماده مقوی ازاسید های چرب مفید برای بدن تشکیل شده است. دارای اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای داشتن بدن سالم به آن نیاز داریم. ارزش غذایی ارده را در یک قاشق غذاخوری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارزش غذایی ارده
یک قاشق غذاخوری مقدار
۹۰ کالری 1
۸ گرم چربی کل 2
۱/۱ گرم چربی اشباع 3
۳/۵ گرم اسید چرب چند غیر اشباع 4
۳ گرم اسید چرب تک غیر اشباع 5
کلسترول 6
۳/۲ گرم کربوهیدرات کل 7
۱/۴ گرم فیبر 8
۰/۱ گرم قند 9
۲/۶ گرم پروتئین 10
۶۲/۱ میلی گرم پتاسیم 11
۱۷/۳ میلی گرم سدیم 12

آشنایی با مزایای استفاده از ارده دو آتیشه

  • ارده از کنجد تهیه می‌شود و یکی از منابع مفید جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌رود که باعث استحکام استخوان و دندان می‌شود.
  • به دلیل انرژی بسیاری که دارد مناسب برای صبحانه و فصل سرماست.
  • به تقویت هوش و حافظه در کودکان کمک می‌کند.
  • آنتی اکسیدان موجود در ارده عامل پیشگیری از سرطان است.
  • ارده دو آتیشه باعث کاهش کلسیم بد خون می‌شود.
  • در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار موثر است.
  • حافظه را تقویت می‌کند و از ایجاد آلزایمر جلوگیری می‌کند.
  • کاهش دهنده دردهای قاعدگی است و سبب رفع بیماری‌های رحم می‌شود.
  • ملین و مناسب برای افرادی که دارای یبوست هستند.

برخی از کاربردهای ارده دو آتیشه

ارده دوآتیشه را می‌توان با عسل، انواع شیره‌ها و سرکه مخلوط کرد و به عنوان وعده اصلی یا دسر از این ماده خوشمزه استفاده کرد.

ترکیب ارده تنوری با عسل: هر دو مواد غذایی هستند که خواص بسیاری دارند. ترکیب این دو ماده برای درمان آرتروز و استخوان بندی بدن بسیار موثر است.

ترکیب ارده دوآتیشه و شیره خرما: یک ترکیب مقوی و بسیار خوشمزه است که برای صبحانه و حتی شام می‌توان از آن استفاده کرد.

شرایط نگهداری ارده دو آتیشه به چه صورت است؟

از آنجا که ارده و روغن کنجد دارای اسیدهای چرب محلول است، شرایط نگهداری آن باید به‌گونه‌ای باشد که در جای خشک و خنک و دور از گرما و تابش آفتاب قرار گیرد؛ چون اگر ارده دوآتیشه را در مجاورت هوای گرم یا نور آفتاب قرار دهید، اسیدهای چرب آن به سرعت اکسید می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. بنابراین در فصل زمستان می‌توانید ارده را در کابینت یا کشوی آشپزخانه قرار دهید و در فصول گرم سال نیز آن را روی میز یا پیشخوان بگذارید. در صورت گرمای شدید هوا، ارده را در قسمت درب یخچال قرار دهید.

ارتباط ارده و طب سنتی

ارده در طب سنتی در جایگاه خاصی قرار دارد. از ارده برای درمان بیماری ها و تقویت قوای جسمی بدن استفاده می‌کنند. مصرف بیش از حد از ارده سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود. میزان استفاده روزانه از این ماده مغذی یک تا دو قاشق غذاخوری، آن هم سعی کنید در وعده صبحانه باشد.

انرژی‌زا: خاصیت اصلی ارده انرژی‌زا بودن آن است که برای زمستان که نیاز به گرم شدن و انرژی بیشتری داریم میتوانیم از ارده استفاده کنیم.

چربی سوز:  خوردن یک تا دو قاشق ارده پیش از وعده غذایی باعث سیری کاذب شده است و فرد به مرور زمان لاغر می‌شود.

مسهل و ملین: باعث نرم شدن رودها می شود و برای افرادی که یبوست دارند بسیار مناسب است.

دارای کلسیم: ارده منبع خوبی برای کلسیم است که سبب استحکام دندان می‌شود.

ضد سرطان: دارای انتی اکسیدان فراوان است که باعث جلوگیری از سرطان می‌شود.

کنترل کلسترول خون: مصرف روزانه ارده به میزان یک تا دو قاشق باعث کاهش چربی خون می‌شود.

برطرف شدن کم خونی: ارده از نظر مواد مغذی شامل آهن، کلسیم، منیزیم است که کم خونی را برطرف می‌کند و سبب پیشگیری از بیماری‌های رحمی در بانوان می‌شود.

کاهش درد عضلانی: به دلیل وجود کلسیم و گرم بودن ارده باعث تسکین درد عضلانی می‌شود.

تفاوت ارده ایرانی و خارجی در چیست ؟

ارده ایرانی از ترکیب کنجد سفید آسیاب شده و روغن تهیه می‌شود. برای صبحانه  در کنار عسل و انواع شیره مصرف می‌شود. ارده خارجی که به تاهینی معروف است؛ یک چاشنی خاورمیانه است که از آسیاب کنجد با آب به دست می آید. در بسیاری از کشورهای خارجی تاهینی را به عنوان غذای اصلی یا سس و چاشنی مصرف می‌کنند. تاهینی یک کلمه عربی، به معنی دانه‌های کنجد آسیاب شده است.

شیوه های تشخیص ارده اصل از تقلبی

تشخیص ارده اصل از تقلبی بسیار مشکل است و نیاز به مهارت و تخصص در این زمینه دارد. برخی از کارگاه‌ها از کنجد نامرغوب استفاده می‌کنند و برخی کنجد مرغوب را با کنجد نامرغوب مخلوط می‌کنند. تا نتیجه کار برایشان مرقون و بصرفه شود. اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نباید ارده اصل بوی ناخالصی بدهد و حتما عطر خالص کنجد را باید استشمام کنید.

دومین نکته رنگ ارده اصل که کرم مایل به قهوه ای روشن است. در صورت تیره بودن ارده یا بی‌کیفیت است یا تقلبی.

سومین نکته طعم ارده است که با چشیدن آن متوجه تقلبی بودنش می‌شوید.

نکته پایانی غلظت ارده اصل بسیار غلیظ بوده و اگر شل و آبکی باشد ارده تقلبی است. متاسفانه برای غلظت ارده به آن آرد نخودچی بوداده اضافه می‌کنند که طمع شبیه به کنجد داشته باشد تا به حجم آن اضافه شود. اگر با طعم ارده آشنایی داشته باشید به راحتی تشخیص می‌دهید که دارای ناخالصی است و طعم کنجد در آن مشخص نیست.

ارده تنوری و دو آتیشه مرغوب و با کیفیت صنایع غذایی کشاورز، تفاوت بسیاری با سایر شرکتها و برندهای دیگر دارد. زیرا از بهترین نوع کنجد سفید ایرانی تهیه می‌شود و ارده که از ما خریداری می‌کنید از کنجد تنوری و تفت داده شده است که زرد  و طلایی مانند است. عطر و مزه ی خاص و فوق العاده ای دارد. در ضمن به دلیل کیفیت ویژه و ممتاز ارده دوآتیشه صنایع غذایی کشاورز، قابلیت صادرات را نیزدارد. می‌توانید با یکبار تهیه کردن این محصول از فروشگاه صنایع غذایی کشاورز، مشتری همیشگی ما شوید.

صنایع غذایی کشاورز، بهترین فروشگاه خرید ارده به صورت عمده و تکی

بهترین فروشگاه به صورت عمده و تکی، صنایع غذایی کشاورز است زیرا ارده درجه یک از بهترین کنجدهای سفید ایرانی تهیه شده است و در بسته بندی‌های کاملا بهداشتی به بازار عرضه می‌شود. فروش عمده و تکی ارده خالص و مرغوب با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت به سراسر کشورارسال می‌شود. کیفیت را با تجربه کنید.

مشاهده مطالب بیشتر

کیانا اکرامیان

از زمانی که یادم می‌آید می‌نوشتم و سر‌وصداهای ذهنم را با نوشتن آرام می‌کردم. انگار زمانی که دستم به دکمه‌های کیبرد می‌خورد یا به قلم می‌رفت، دکمه خاموش صداهای مغزم روشن می‌شود و دیگر هیچ صدایی نمی‌آید. فقط نجوای آرام کلمه‌هایی را می‌شنوم که قرار است روی صفحه سفید، لک بیندازند. زمانی که نویسندگی را به عنوان شغل اصلی شروع کردم، به نوشتن چند موضوع علاقه وافری داشتم. اولین‌ آن‌ها، نوشتن درباره کتاب‌ها و به‌خصوص سفرنامه‌ها بود. دوم نوشتن درباره دنیاهای فانتزی و چیزهای این چنینی. سومی، از زمین تا آسمان به این موضوعات فرق دارد، می‌دانم. سومین چیزی که دوست دارم درباره آن‌ها بنویسم سالم‌خوری است! سالم‌خوری برای من یک آیین به حساب می‌آید. این که تو چطور همه مواد غذایی تازه را کنار هم بنشانی تا سالم بمانند، مواد مغذی خود را از دست ندهند و طعم خوبی هم داشته باشند، برای من جذاب و شگفت‌انگیز است.
دکمه بازگشت به بالا