عمومیمجله کسب و کار

گیت ولو صنعتی چیست؟ + شناخت انواع گیت ولو

شناسایی انواع گیت ولو صنعتی

انواع گیت ولو

جهت اتصال و قطع جریانات از گیت ولو ها استفاده میشود. بر اساس کاربردها، گیت ولوهای صنعتی انواع مختلفی داشته و جهت اهداف گوناگون استفاده میشوند. در این مقاله به انواع گیت ولو صنعتی اشاره خواهیم کرد:

گیت ولو صنعتی چیست؟

گیت ولو یا شیرآلات صنعتی برای انواع کاربردهای صنعتی بکار میروند. از مهمترین این کاربردها میتوان استفاده برای لوله کشی خانه ها و یا انتقالات سیالات را نام برد.

گیت ولوها جریانات سیال را قطع و وصل کرده و در اماکن صنعتی نظیر شرکت های نفت و گاز، معادن، پتروشیمی ها، نیروگاه ها، صنایع شیمیایی، اماکن نظامی و… استفاده میشود.

انواع گیت ولو صنعتی

براساس نوع کاربرد انواع گیت ولو صنعتی به دسته های زیر تقسیم بندی میشود:

شیر دروازه ای یا گیت ولو از انواع شیرآلات صنعتی میباشد. جهت قطع و وصل جریان سیال از دیسک این شیرها که بصورت گُوه یا کیت است استفاده شده و در تعداد زیادی از مراکز صنعتی و کارخانجات محل استفاده است.

اگر شیر گیت ولو باز باشد، دیسک آن از مسیر جریان سیال دور شده و جریان سیال میتواند با افت فشار اندکی از گیت ولو خارج شود. از همین رو شیرهای دروازه ای برای باز و بست کردن مکرر مناسب نبوده و پیشنهاد نمیشوند. همچنین برای کنترل جریانات کاربرد خوبی ندارند.

کربن استیل

گیت ولو فولادی از انواع گیت ولو است که در سایز ۲ الی ۸۰ اینچ تولید می‌شود. این دسته از انواع گیت ولو در دو نوع با مشخصه API600 و API603 تولید می‌شوند.

فورج استیل

گیت ولو فورج استیل یا فولادی آهنگری شده در دو نوع BS5352 و ‌API602 تولید شده و برای صنایعی که استفاده از لوله های کمتر از قطر 2 اینچ در آن نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد.

بست فشار Pressure seal

گیت ولو بست فشار در محل هایی که نیاز به کنترل فشار بالا دارد استفاده شده و در ابعاد 2 تا 24 اینچ تولید میگردد. شیر کشویی از متداولترین آن‌ها هستند.

API 6D برای خط لوله ها

این شیر دروازه ای در 2 مدل Slab و Expanding وجود داشته و برای خطوط لوله بکار میرود.

نایف تایپ

گیت ولو نایف تایپ در صنایع تولید کاغذ استفاده میشود. دلیل آن اینست که چون شیرهای قطع نمیتوانند برای قطع جریان بخوبی عمل کنند و در اثر انسداد ممکن است شیر از بین برود. از همین رو نایف تایپ برای کنترل جریان استفاده نشده و کاملا باز یا بسته میشود و جهت جلوگیری از تخریب بخاطر ضربه به کندی باز و بسته میگردد. ابعاد این گیت ها از 2 تا 24 اینچ بوده که در ساخت آن از فولاد ضد زنگ و آهن انعطاف پذیر استفاده شده و در فشار با درجه پایین ساخته میشود. از انواع مختلف این نوع از شیرهای دروازه ای میتوان به سیت نرم، سیت فلزی، کشوییSlide Gate و کلاهکی Bonneted اشاره کرد.

ساختار گیت ولو

اتصالات: جهت اتصال آنها باتوجه به طرح انتهایی انواع شیرها از اتصالات استفاده میشود.

گوه: مورد استفاده گوه ها در ۴ نوع اسلاید، انعطاف پذیر، تقسیم و موازی میباشد.

عملکرد شیر: نوع عملکرد شیرها به دستی، دنده یا پنوماتیک، برقی و هیدرولیک تقسیم بندی میشود.

استانداردها: در دو نوع API و EN میباشد.

مواد سازنده: گیت ولوهای زیر 2 اینچ از کربن استیل ساخته شده و در ابعاد بالاتر از استیل.

انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد هر کدام در صنایع

در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع شیرآلات صنعتی مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی بپردازیم.

انواع گیت ولو صنعتی | فرق گیت ولو و گلوب ولو | قیمت گیت ولو کلاس 800

برای خرید هر یک از تجهیزات پالایشگاهی و دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه اختصاصی آن محصول در سایت فیدار پترولیوم خاورمیانه مراجعه نموده یا با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

1- شیر دروازه ای:

به این نوع شیر، Gate، Slide یا شیر کشویی نیز می گویند. این شیرها مواقعی به کار میروند که قصد داشته باشید تا جریان را به صورت کامل باز و بسته نمایند. کم بودن افت فشار در طول شیر دروازه ای بسیار کم است و همین ویژگی این محصول را تبدیل به گزینه ای مناسب جهت استفاده در مسیر جریان لوله های بلند مانند خطوط لوله انتقال نفت کرده است.

2- شیر سماوری:

به این نوع شیر، plug valve یا clock نیز میگویند. شیر های سماوری معمولا بصورت 90 درجه باز و بسته میشوند تا مسیر جریان را باز یا بسته نمایند که البته عملکردی شبیه شیر دروازه ای داشته و افت فشار بسیار کمی در حین عبور سیالات پیدا می کنند.

3- شیر توپی:

به آن شیر ضربه ای هم میگویند. در این نوع شیرها از یک کره یا نیمکره استفاده شده که در وسط آن سوراخی تعبیه شده است و هنگامی که در مسیر جریان سیال قرار داده میشود، آب از این محفظه عبور میکند. این شیر هم مثل شیر سماوری حرکت 90 درجه ای دارد و افت فشار کمی را ایجاد می کند.

4- شیر یک‌طرفه:

به این نوع شیر صنعتی check valve یا Non-return نیز می­گویند. احتمالا بيشتر افراد بارها از انوتع خانگی چک ولو برای باز و بسته کردن جریان گاز در منازل مسکونی خود استفاده کرده اند. از این شیرها در صنعت جهت جلوگیری از بازگشت جریان گاز یا مایع استفاده می شود که معمولا بر روی لوله خروجی تلمبه می­گذارند. تا هنگامی که فشار سیال ورودی در داخل آن که در زیر دریچه عبور می­کند از بالای دریچه بیشتر باشد، شیر باز و اگر کمتر گردد شیر بسته می­شود.

5- شیر پروانه‌ای:

به این ولو، باترفلای Butterfly valve هم گفته میشود. باترفلای ولو برای قطع و وصل و در برخی موارد نیز برای تنظیم و کنترل جریان بکار رفته و حرکتی90 درجه ای دارد. این نوع شیرها نیز افت فشار بسیار کمی را تولید کرده و در حداقل زمان ممکن می توان سرعت جریان سیال را به حداکثر خود رساند، ضمن اینکه در مخازن یا برج های تحت فشار نیز کارایی خود را از دست نمی دهند.

6- شیر کروی:

به این نوع شیر به دلیل داشتن بدنه ای کروی شکل، گلوب ولو (globe valve) نیز میگویند که برای قطع و وصل جریان سیال، کنترل شدت جریان و همچنین تغییر جهت سیال به کار می روند. جنس این نوع شیرها معمولا از نیکل یا فولاد ضد زنگ بوده، مقاومت کمی را ایجاد می کنند و تعمیرات آنها آسان می باشد.

7- شیر سوزنی :

به این نوع شیر، needle نیز میگویند. وظیفه اصلی این نوع شیرها کنترل جریان سیال بوده و عملکردی مشابه شیر کروی دارد. چون مکانیسم این نوع شیرها مورد اعتماد طراحان است، در عملیاتی که بسیار حساس و دقیق باشند به کار می روند.

8- شیر دیافراگمی

به این نوع شیر، پرده ای نیز میگویند. در صنایعی که سیال آن بسیار خطرناک و سمی یا حاوی ذرات جامد باشد از این نوع شیرها استفاده میگردد ولی در محیط هایی که درجه حرارت بسیار بالا باشند، به دلیل ذوب شدن دیافراگم، نمی توان از این نوع شیرها استفاده نمود.

9- شیر قطع خودکار جریان:

به این نوع شیر، شیرهای جریان اضافی، چک کننده سرعت، دستگاه بستن جریان در مواقع اضطراری و… نیز میگویند. در محیط هایی که احتمال شکستن لوله به دلیل فشار بالای مایعات و گازها وجود داشته باشد یا احتمال زلزله بالا باشد و یا به هر دلیلی سرعت جریان سیال بیش از حد نرمال باشد، از این نوع شیرها استفاده میکنند که به صورت خودکار جلوی جریان را میگیرد.

10- شیر برگشت معکوس فاضلابی:

به این نوع شیر، backwater نیز میگویند که در لوله کشی های فاضلاب که امکان برگشت فاضلاب به مجرای ورودی وجود دارد استفاده می شوند. این نوع ولو به طرز فراوانی در تصفیه خانه های آب، خطوط لوله آبرسانی و تصفیه فاضلاب به کار برده می شود.

11- شیر فشار شکن

این نوع شیر برای کم کردن فشار سیال عبوری و ثابت نگه داشتن فشار در قسمت خروجی شیر استفاده می شود. شیر فشار شکن برای عبور آب، بخار آب ، روغن داغ و سایر مایعات تحت فشار در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود.

12- شیر اطمینان:

در کلیه تأسیساتی که تحت فشار بالا رونده بوده و محتوی گاز، هوا یا بخار می باشند به کار میروند تا در مواقعی که دستگاه های کنترلی خراب شوند، با خارج کردن مقداری از هوا و بخار، آن را به سطح اطمینان برساند. دارای سه نوع: با فنر، وزنه ای و با فنر و دیافراگم می باشد.

13- شیر تخلیه:

شیر تخلیه در دیگ های بخار قرار داده می شوند تا از طریق آنها، رسوب و دیگر ناخالصی ها تخلیه شوند. این شیر های تخلیه دارای قابلیت تخلیه سریع بخار، آب و روغن در حرارت و فشار بالا می باشد. شیر تخلیه به عنوان یک تنظیم کننده دما و فشار کاربرد بسیاری در پالایشگاه ها ، پتروشیمی ها و صنایع سبک و سنگین دارد.

14- شیر سه راهه دستی:

در سیستم تهویه مطبوع یا صنایعی که در آنها نیاز به کنترل دما، فشار و غیره باشد استفاده میگردند که درجه حرارت سیال عبوری را کنترل میکنند، از دو راه سیال را به هم مرتبط و طرف سوم به انشعاب متصل می گردد.

15- شیر زانویی:

در مواردی همچون، سیال با دما و ویسکوزیته بالا، سیال دارای اختلاف فشار صفر و سیال دارای جسم خارجی استفاده می کنند. شیر زانویی به شکل زانو و دارای دو مقطع رزوه ای برای اتصال لوله می باشد.

16- شیر شلنگی:

جهت آبیاری باغچه و فضای سبز به کار میرود، جنس آنها معمولا از پلاستیک، برنج یا سرب می باشد.

17- شیرهای خاص:

جهت مصارف خاص مانند گردش آب در حلقه دیگ، تغذیه آب به یک مخزن یا برای شیر تغذیه دیگ به کار می روند.

18- شیر خودکار:

در این نوع شیرها، با تغییر دادن درجه، باز بودن دریچه این شیر، میزان عبور سیال را کنترل میکنند تا به بهترین نقطه شرایط کارکردی برسد.

19- شیر آب نما:

جهت قطع و وصل ارتباط آب با آب نما به کار می روند. این شیر ها همانطور که از نامش پیداست در حوضچه های آب و آب نماها کاربرد زیادی دارند.

20- شیر متعادل کننده:

از این نوع هنگامی استفاده می­شود که بخواهند افت فشار شیر و مقدار جریان سیال را به مقدار نرمال خود برسانند.

21- شیر تخلیه کننده فشار:

همانند شیر های اطمینان، با تخلیه مقداری از سیال، از افزایش فشار بیش از حد آن جلوگیری میکند با این تفاوت که این شیرها برای مایعات به کار میروند و شیرهای اطمینان برای هوا و بخار استفاده می شوند.

شرکت فیدار پترولیوم خاورمیانه از بهترین عرضه کنندگان انواع گیت ولو صنعتی، شیرآلات و اتصالات، آهن، ورق و لوله های صنعتی میباشد. جهت دریافت مشاوره و استغلام قیمت میتوانید از طریق این لینک با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا