دانش و سلامتمجله کسب و کار

هایفو غبغب چیست و چگونه انجام می شود؟

هایفوتراپی غبغب | مزایا، ماندگاری، عوارض و هزینه

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن یا وزن خود را نشان می‌دهد، ایجاد غبغب است. غبغب معمولا در اثر افتادگی پوست یا تجمع چربی در ناحیه گردن ایجاد می‌شود و زیبایی چهره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل افراد دوست دارند که از طریق روشی مطمئن آن را از بین ببرند. شاید اولین راه‌حلی که برای خلاص شدن از شر غبغب به این افراد پیشنهاد می‌شود، جراحی باشد. اما ترس از جراحی و عوارض متعدد بیهوشی و روند طولانی بهبود باعث می‌شود که افراد همواره اقدام برای آن را عقب بیندازند.

حال چه می‌شود اگر این افراد متوجه شوند که روشی مطمئن و موثر وجود دارد که در زمان کمی بدون نیاز به استفاده از تیغ جراحی و بیهوشی غبغب آن‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برد؟ بدون شک شخص بسیار خوشحال شده و به دنبال مرکزی می‌گردد که این کار را برای او انجام دهد. هایفوتراپی غبغب همان روش موثر و کم‌خطر است که در یک یا نهایتا سه جلسه غبغب را از بین می‌برد و زیبایی و جوانی را به چهره فرد برمی‌گرداند.

روشی نسبتا جدید است و افراد بسیاری هستند که شناخت درستی از آن ندارند. به همین دلیل خیلی راحت شایعات پیرامون آن را باور کرده و ترس و نگرانی را به دل خود راه می‌دهند. شایعاتی نظیر ایجاد جای سوختگی و زخم در پوست بعد از هایفوتراپی، بروز حساسیت‌های پوستی، فلج صورت و گردن، برگشت دوباره غبغب با حالتی بدتر از قبل و… چیزهایی هستند که نباید آن‌ها را باور کنید. در این مطلب از ژوابکس قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص هایفوتراپی غبغب به شما بدهیم تا همه نگرانی‌های شما در خصوص نحوه درمان با این روش به‌طور کامل برطرف شود.

آنزیم غبغب چیست | عوارض هایفوتراپی غبغب | فیلم هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی غبغب چگونه انجام می‌شود ؟

کلمه هایفو (HIFU) مخفف عبارت High-Intensity Focused Ultrasound یا امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا است. بنابراین می‌توان فهمید که در این روش با استفاده از امواج فراصوت پوست‌های شل و افتاده یا چربی‌های موضعی از بین می‌روند. پیش از انجام هایفوتراپی غبغب پزشک با دقت فرد را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که هایفو مناسب‌ترین روش برای او است. همچنین در حین فرایند معاینه پزشک نقاط تابش امواج و شدت آن‌ها و نیز تعداد جلسات موردنیاز را مشخص خواهد کرد.

در روز عمل شخص باید با پوستی تمیز و بدون آرایش به کلینیک مراجعه کند. پزشک قبل از شروع هایفوتراپی پوست غبغب و نواحی اطراف آن را به‌طور کامل تمیز می‌کند. سپس ژل مخصوصی بر روی پوست ریخته می‌شود. این ژل همان ژلی است که در سونوگرافی استفاده می‌شود. پس‌ازآن دستگاه بر روی گردن و غبغب فرد قرار گرفته و متناسب با شدت افتادگی یا ضخامت چربی زیرپوستی، شدت و مقدار امواج فراصوت تنظیم می‌شوند. این امواج دقیقا به محل هدف برخورد می‌کنند و هیچ آسیبی به نواحی اطراف نخواهند رساند.

هر جلسه هایفوتراپی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و انجام آن نیازی به بی‌حسی یا بیهوشی ندارد، چراکه فرایندی کاملا بدون درد است. معمولا پزشک با توجه به شرایط فرد تعداد جلسات موردنیاز را تعیین می‌کند. شخص بعد از انجام هایفوتراپی می‌تواند به محل کار خود برگردد و نیازی به استراحت نخواهد داشت. بنابراین نیازی نیست از محل کار خود مرخصی بگیرد یا دیگر قرارهای خود را کنسل کند. نتایج هایفوتراپی غبغب را بین 4 تا 12 هفته پس از عمل می‌توان مشاهده کرد. این نتایج در طول 6 تا 9 ماه پس از انجام هایفوتراپی تثبیت شده و زیبایی واقعی را به چهره فرد برمی‌گردانند.

در هایفوتراپی غبغب امواج فراصوت با شدت بالا سلول‌های پوستی را گرم کرده و آن‌ها را جمع می‌کنند. در نتیجه اگر غبغب در اثر افتادگی پوست ایجاد شده باشد، از بین خواهد رفت. درواقع در این روش گرم شدن سلول‌های پوستی باعث تحریک آن‌ها شده و تولید را افزایش می‌دهد. در نتیجه تجمع کلاژن‌ها در گردن و زیر چانه پوست محکم شده و خاصیت ارتجاعی خود را دوباره به دست می‌آورد.

در مواردی که غبغب ناشی از تجمع چربی در ناحیه گردن و زیر چانه است، باید امواج فراصوت را به سلول‌های چربی تاباند. گرم شدن این سلول‌ها آن‌ها را تجزیه کرده و غیرفعال می‌کند. این سلول‌ها باید به طریقی از بدن دفع شوند. کبد و سیستم لنفاوی وظیفه دفع سلول‌های چربی غیرفعال شده را بر عهده دارند. بنابراین سلامت این دو عضو در هایفوتراپی بسیار مهم است. توجه کنید که مصرف غذاهای چرب، دخانیات و نوشیدنی‌های کافئین دار در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از انجام هایفوتراپی و مدتی پس از انجام آن از مصرف این مواد خودداری کنید.

کاندید مناسب هایفو غبغب

معمولا انجام هایفوتراپی محدودیت خاصی ندارد و اکثر افرادی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. توجه کنید که هایفوتراپی برای از بین بردن افتادگی‌ها و شل شدگی‌های جزئی و همچنین سطوح خفیف و متوسط چربی مناسب است. بنابراین در مواردی که شخص دچار افتادگی شدید در پوست گردن است یا چربی زیادی در زیر چانه او جمع شده است، بهتر است از دیگر روش‌های درمانی نظیر لیزر یا جراحی استفاده کند.

استفاده از این روش برای از بین بردن غبغب به افراد بین 30 تا 75 سال توصیه می‌شود. افرادی که از نظر سنی در این محدود قرار نمی‌گیرند اما قصد دارند از هایفوتراپی برای از بین بردن غبغب خود استفاده کنند، باید با پزشک متخصص و ماهر مشورت کنند. همچنین پزشک برای اطمینان از اینکه هایفوتراپی مناسب‌ترین روش برای از بین بردن غبغب فرد است، آزمایش‌هایی از او می‌گیرد تا از سلامت او مطمئن شود.

پزشکان معمولا انجام هایفوتراپی را به خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برند توصیه نمی‌کنند. افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کبدی و اختلالات غدد و سیستم لنفاوی نیز نباید از این روش استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که در صورت ، یا حدود دو هفته صبر کرده و سپس برای هایفوتراپی اقدام کنید. در صورتی که شخص در ناحیه گردن یا غبغب خود حساسیت پوستی، زگیل یا تب‌خال فعال داشته باشد نیز باید تا برطرف شدن کامل آن صبر کند.

عوارض هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی غبغب یکی از بی‌خطرترین و کم عارضه‌ترین روش‌ها برای از بین بردن غبغب است. در صورتی که هایفوتراپی در کلینیک معتبر و توسط پزشک ماهر و باتجربه انجام گیرد، عوارض آن بسیار جزئی بوده و پس از مدتی کوتاه به‌طور کامل برطرف می‌شوند. معمولا فرد پس از انجام هایفوتراپی غبغب قرمزی، التهاب و سوزش جزئی در پوست را شاهد خواهد بود. در اکثر موارد چند ساعت پس از عمل برطرف خواهند شد. اما در برخی افراد ممکن است تا یک هفته نیز باقی بمانند. احساس خارش در پوست چانه و ناحیه اطراف آن بسیار نادر است. اما اگر در این ناحیه احساس خارش داشتید، به‌هیچ‌وجه پوست خود را نخارانید.

ممکن است برخی افراد در ناحیه گردن و پایین صورت خود احساس گزگز، خواب‌رفتگی یا گرگرفتگی داشته باشند. این مورد کاملا طبیعی بوده و پس از چند روز کاملا رفع می‌شود. در موارد نادر و در صورتی که هایفوتراپی غبغب در کلینیک نامعتبر یا توسط شخص غیرمتخصص انجام شده باشد، ممکن است شخص در چانه یا صورت خود احساس درد داشته باشد یا عوارض برای مدتی طولانی باقی بمانند. در این صورت شخص باید از مصرف خودسرانه هرگونه آنتی‌بیوتیک یا پمادهای موضعی خودداری کرده و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند.

ماندگاری هایفو غبغب

هایفوتراپی غبغب روشی با نتایج ماندگار است. در صورتی که فرد پس از انجام این عمل سبک زندگی و رژیم غذایی خود را اصلاح کند، نتایج آن حتی تا آخر عمر نیز ماندگار خواهند بود. اگرچه که غبغب نسبت به دیگر روش‌ها خود را دیرتر نشان می‌دهند اما زمان ماندگاری آن‌ها بسیار طولانی است. اگر شخص پس از درمان با هایفوتراپی وزن خود را ثابت نگه دارد و با استفاده از محصولات مراقبتی از پوست خود در برابر نور خورشید، آلودگی‌های محیطی و دیگر آسیب‌ها مراقبت کند، یک‌بار انجام هایفوتراپی غبغب برای تمام طول عمر او کافی است.

البته توجه داشته باشید که عوارض ناشی از افزایش سن را نمی‌توان از بین برد. درواقع بالا رفتن سن فرد باعث ایجاد افتادگی در پوست نواحی مختلف بدن از جمله گردن و چانه نیز می‌شود. اما در صورت انجام هایفوتراپی غبغب و مراقبت صحیح می‌توان بروز نشانه‌های پیری را به تاخیر انداخت و از ایجاد افتادگی‌های شدید پوست این نواحی در سنین بالاتر جلوگیری کرد.

هزینه هایفو غبغب چقدر است ؟

هزینه‌های انجام هایفوتراپی غبغب در شهرهای مختلف و کلینیک‌های مختلف متفاوت است. معمولا هزینه‌های انجام این عمل در شهرهای بزرگ‌تر و کلینیک‌های معتبر بیشتر است. اما به‌طورکلی هزینه‌های هایفوتراپی غبغب نسبت به دیگر روش‌ها نظیر با جراحی یا لیزر بسیار کمتر است. تعیین هزینه‌های دقیق هایفوتراپی غبغب به‌شدت افتادگی، ضخامت چربی، تعداد جلسات موردنیاز برای معاینه و درمان و دستمزد پزشک وابسته است.

شایعاتی که نباید باور کنید.

معمولا در فضای مجازی شاهد شایعات عجیب و غریبی در حوزه سلامت پوست و مو هستیم. هایفوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل در این قسمت از این مطلب به بررسی شایعات این حوزه پرداخته ایم :

هایفوتراپی غبغب بر عضلات صورت و گردن تاثیر گذاشته و ممکن است باعث فلج آن‌ها شود !!!

امواج فراصوت یکی از بی‌خطرترین امواج برای بدن انسان هستند. به همین دلیل برای تشخیص وضعیت سلامت جنین از آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این امواج در هایفوتراپی نیز آن را به روشی مطمئن و بی‌خطر تبدیل می‌کند. امواج فراصوت هیچ تاثیری بر روی عضلات صورت نخواهند داشت. درواقع در طول فرایند هایفوتراپی پزشک تنها لایه‌های آسیب‌دیده پوست یا چربی‌ها را هدف قرار می‌دهد و این امواج اصلا به عضلات صورت نمی‌رسند. در نتیجه انجام هایفوتراپی غبغب در کلینیک‌های معتبر نه‌تنها باعث تغییر حالت عضلات چهره نمی‌شود بلکه آن را زیباتر و جذاب‌تر خواهد کرد.

ممکن است پس از هایفوتراپی غبغب جای زخم برای همیشه باقی بماند!!!

در فرایند هایفوتراپی هیچ زخمی ایجاد نمی‌شود. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص یا از بین بردن آن وجود ندارد. در این روش هیچ برشی در سطح پوست ایجاد نمی‌شود و دستگاه نیز به‌راحتی و به نرمی بر روی پوست حرکت می‌کند. بنابراین امکان زخم شدن پوست در اثر حرکت دستگاه نیز وجود ندارد.

هایفوتراپی غبغب باعث سوختگی پوست می‌شود !!!

ازآنجایی‌که امواج فراصوت شدت بالا باعث گرم شدن لایه‌های زیرین پوست و تحریک سلول‌ها می‌شوند، ممکن است این‌طور به نظر برسد که این گرما در سطح پوست نیز اثرگذار بوده و آن را می‌سوزاند. اگر فیلم هایفوتراپی غبغب را دیده باشید، متوجه خواهید شد که پس از انجام آن هیچ تغییری در سطح پوست ایجاد نشده و تنها کمی قرمزی و التهاب دیده می‌شود.

در فرایند درمان غبغب با هایفوتراپی امواج فراصوت از لایه‌های سطحی پوست عبور کرده و پس از رسیدن به لایه‌های عمیق‌تر از خود گرما ساطع می‌کنند. در نتیجه هیچ آسیبی به سطح پوست نمی‌رسد و هیچ‌گونه جای سوختگی در آن ایجاد نخواهد شد.

سن مناسب برای هایفوتراپی غبغب چقدر است؟

پزشکان استفاده از روش هایفوتراپی برای از بین بردن غبغب را به افراد بین 30 تا 75 سال توصیه می‌کنند. البته به‌شرط اینکه شدت افتادگی پوست در آن‌ها چندان شدید نبوده و شخص نیز اضافه‌وزن بالایی نداشته باشد. افراد زیر 30 سال و بالاتر از 75 سال با مشورت پزشک می‌توانند از این روش برای رفع غبغب خود استفاده کنند.

چرا غبغب ایجاد می‌شود؟

اصلی‌ترین دلیل ایجاد غبغب به‌خصوص در جوان‌ترها افزایش وزن است. معمولا در این افراد تجمع چربی در ناحیه گردن و زیر چانه باعث ایجاد غبغب می‌شود. علاوه بر آن کاهش وزن نیز می‌تواند یکی از دلایل ایجاد غبغب باشد. چراکه در اثر کاهش وزن پوست شل و افتاده شده و می‌تواند منجر به ایجاد غبغب شود.

افزایش سن و کاهش کلاژن سازی پوست یکی دیگر از دلایل ایجاد غبغب است. در سنین بالاتر پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست داده و شل و افتاده می‌شود. در مواردی نیز ارث خانوادگی دلیل وجود غبغب در افراد است. همچنین قرار دادن سر و گردن در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی می‌تواند ضعیف شدن عضلات گردن و چانه شده و غبغب را ایجاد کند.

آیا می‌توان غبغب ارثی را با استفاده از هایفوتراپی غبغب از بین برد؟

نمی‌توان به‌طور دقیق به این سوال پاسخ مثبت داد. معمولا اگر غبغب فرد خیلی بزرگ نبوده و ضخامت چربی زیرپوستی آن چندان زیاد نباشد، می‌توان از هایفوتراپی برای از بین بردن غبغب استفاده کرد. اما در مواردی که غبغب به‌صورت ارثی ایجاد شده است، پزشک معاینات دقیق‌تری انجام می‌دهد تا مطمئن شود که هایفوتراپی می‌تواند باعث از بین بردن غبغب یا حداقل کوچک‌تر شدن آن شود.

چگونه می‌توان کلینیکی معتبر برای هایفوتراپی غبغب پیدا کرد؟

تحقیق از افرادی که قبلا هایفوتراپی غبغب را امتحان کرده‌اند، یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن یک کلینیک معتبر است. علاوه بر آن جست‌وجو در اینترنت و بررسی نظرات کاربران در سایت‌های کلینیک‌های مختلف نیز از راه‌های دیگر یافتن کلینیک معتبر است.

منبع:

youtube.com

oladoc.com

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا