عمومیمجله کسب و کار

با چه چیزی قاب سیلیکونی را تمیز کنیم؟

امروزه تمامی افراد گوشی موبایل دارند که برای محافظت از آنها از قاب های موجود خریداری می کنند این قاب ها جنس های گوناگونی دارند که انواع قاب سیلیکونی، ژله ای، چرم و… را شامل می شوند . ممکن است عده ای روزانه در محل کار از گوشی خود استفاده کنند و یا گاهی بچه ها با دست های کثیف اصرار به گرفتن گوشی شما دارند که در این صورت قاب گوشی شما ممکن است دچار لک و کثیفی شود. در این بین شما به دنبال راه کاری هستید تا بتوانید قاب گوشی سیلیکونی خود را از طریق آن تمیز کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با روش های تمیز کردن قاب گوشی سیلیکونی آشنا کنیم. قاب سیلیکونی سامسونگ و قاب سیلیکونی شیائومی را هم می توان با روش های زیر تمیز کرد.

پرز گرفتن قاب سیلیکونی | تمیز کردن قاب سیلیکونی | چگونه قاب ژله ای گوشی را سفید کنیم

چرا قاب‌های سیلیکونی زود کثیف می‌شوند؟

قاب‌های سیلیکونی مزایای زیادی دارند. این قاب‌ها بسیار سبک هستند، از تنوع زیادی برخوردارند و جلوه‌ی زیادی روی گوشی دارند. با این‌حال، ایراداتی هم دارند که چند روز بعد از استفاده نمایان می‌شوند. درست است که همه‌ی قاب‌های گوشی کثیف می‌شوند، اما سرعت جرم گرفتن قاب‌های سیلیکونی بیشتر از قاب‌های دیگر است.

زمانی که گوشی را زیاد دست بگیرید، چربی و عرق پوست به قاب منتقل می‌شود و به سطح آن می‌چسبد. همچنین، در طول روز گوشی ما روی سطوح مختلفی از جمله میز محل کار و فرش قرار می‌گیرد و آلودگی‌های متعددی را جذب می‌کند. اگر موقع غذا خوردن گوشی دست بگیریم هم که حجم چربی و آلودگی بیشتری را به آن‌ها می‌چسبانیم.

به‌طور کلی، قاب گوشی از لحظه‌ای که روی گوشی قرار می‌گیرد در معرض کثیفی‌های زیادی است که خیلی زود نمایان می‌شوند و هر چقدر هم پیشگیری کنید نمی‌توانید جلوی کثیف شدن قاب‌های سیلیکونی را بگیرید. پس چگونه قاب سیلیکونی را تمیز کنیم؟ با دانستن راه‌های تميز كردن قاب گوشي سيليكوني، می‌توانید بدون آسیب زدن به بدنه‌ی قاب، این لکه‌ها را از بین ببرید. در ادامه، با ۴ روش برای تمیز کردن این قاب‌ها آشنا خواهید شد.

سطح قاب گوشی ما پر از میکروب‌ها و آلودگی‌های ریز و درشت است که هیچ راهی هم برای فرار از آن‌ها نداریم. تمیز کردن قاب گوشی، هم به ظاهر قاب جلوه‌ی بیشتری می‌دهد و هم برای سلامت ما ضروری است. در ادامه شما با سه روش مختلف برای ضدعفونی و تمیز کردن قاب گوشی روبرو خواهید شد.

با چه چیزی قاب سیلیکونی را تمیز کنیم ؟

۱. تمیز کردن قاب گوشی با آب، مایع ظرفشویی و جوش شیرین

ساده‌ترین روش برای این‌که تا حد زیادی قاب گوشی را تمیز کنید، این است که به سراغ آب و مایع ظرفشویی بروید.برای این‌کار، ابتدا قاب را از گوشی جدا کنید. اگر استیکر یا نگینی به قاب چسبانده‌اید، آن‌ها را بردارید تا خراب نشوند. سپس ۱ پیمانه آب ولرم را با یک قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنید.

 این روش برای تمیز کردن قاب‌های ژله‌ای، سیلیکونی و پلاستیکی بهترین روش است. در ادامه، سراغ یک مسواک قدیمی بروید. اگر مسواک دم دستتان نبود، می‌توانید از یک کهنه‌ی قدیمی کمک بگیرید.مسواک یا کهنه را در مخلوط آب و مایع ظرفشویی خیس کنید و پس از آن‌که آب اضافی‌شان را تکاندید، با حرکات دورانی روی قاب، به تمیز کردن آن مشغول شوید..

اگر هنوز هم لکه‌هایی روی قاب مانده، خوب است از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین به کندن ذرات و لکه‌هایی که به قاب چسبیده کمک می‌کند. برای استفاده از جوش شیرین، مقداری از آن را با دست روی قسمت جرم‌‌گرفته بپاشید و دوباره با مسواک اسکراب کنید.

کار که تمام شد، قاب را با آب ولرم آب بکشید و خوب بتکانید که آب اضافی خارج شود. پس از آن، با یک دستمال بدون پرز (دستمال‌های میکروفایبر) قاب را خشک کنید. اگر دستمال عینک دارید، می‌توانید قاب را به کمک آن خشک کنید.

حال قاب گوشی را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود. خشک شدن کامل قاب ممکن است کمی بیش از یک ساعت طول بکشد. حتی اگر وقتی به قاب دست زدید متوجه خیسی آن نشدید، مطمئن باشید که داخل آن هنوز کمی خیس است و باید زمان بگذرد که رطوبت خود را از دست بدهد.هر زمان که احساس کردید قاب کثیف شده، باز می‌توانید همین روش ساده و بی‌هزینه را پیش بگیرید.

۲. ضدعفونی و تمیز کردن قاب سیلیکونی با الکل

سیاه شدن قاب گوشی سیلیکونی و جرم گرفتن آن اجتناب‌ناپذیر است. یکی دیگر از کارهایی که برای تمیز کردن قاب و زدودن جرم‌ها و میکروب‌ها می‌توانید پیش بگیرید، ضدعفونی کردن آن با الکل است.در این روش، به کمی الکل یا ضدعفونی‌کننده‌ای که ۷۰ درصد الکل دارد و پارچه‌ی بدون پرز نیاز دارید. برای استفاده، کمی از الکل را روی پارچه اسپری کرده، یا در ظرفی بریزید و پارچه را به آن آغشته کنید.

 سپس پارچه را با حرکت‌های دایره‌وار بر قسمت بیرونی و داخلی قاب موبایل خود بکشید. اگر کهنه‌ی مناسب دم دستتان نبود، می‌توانید از پنبه‌ توپی‌های ارایشی استفاده کنید.الکلی که استفاده می‌کنید باید لحظاتی پس از استفاده خشک شود. وقتی مطمئن شدید هیچ رطوبتی روی قاب نمانده، گوشی را داخل قاب قرار دهید. این کار را بهتر است دو هفته یکبار انجام دهید. در نظر داشته باشید که خیلی از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های خانگی می‌تواند به قاب سیلیکونی آسیب بزند؛ بنابراین، از استفاده از موادی چون شیشه‌پاک‌کن، تمیزکننده‌های حاوی آمونیاک، تمیزکننده‌های حاوی هیدروژن پراکسید و حلال‌های قوی پرهیز کنید.

۳. تمیز کردن قاب سیلیکونی با آب‌لیمو

روش دیگری که در پاسخ به سوال چگونه قاب گوشی سیلیکونی را تمیز کنیم در نظر داریم، استفاده از عصاره‌ی لیمو است. حواستان باشد که این کار را باید با لیموی تازه انجام دهید و عصاره لیموی از قبل آماده شده به کار نمی‌آید.ابتدا نیاز به محفظه‌ای دارید که قاب موبایلتان را در آن قرار دهید. سپس یک لیمو را از وسط نصف کنید و عصاره لیمو را داخل محفظه یا ظرفی که قاب موبایل را در آن گذاشته‌اید، بریزید.

 حال، کمی آب اضافه کنید تا با عصاره لیمو مخلوط شود.قاب گوشی باید در این محفظه حداقل یک ساعت بماند و خیس بخورد.بعد از یک ساعت، قاب را از محفظه خارج کنید و با مسواک یا کهنه ماساژ دهید که لکه‌ها پاک یا کم‌رنگ شوند.کارتان که تمام شد، قاب را با آب ولرم آبکشی کنید و مدتی رهایش کنید تا خشک شود. از خشک بودنش که مطمئن شدید، گوشی را داخل قاب قرار دهید.

۴. تمیز کردن قاب ژله‌ای و سیلیکونی با سرکه

سرکه، یک ماده‌ با ماهیت اسیدی است که برای زدودن لکه‌های روی قاب سیلیکونی بسیار کارآمد خواهد بود. برای این‌کار، کافی است دو پیمانه سرکه و کمی آب را در ظرفی ترکیب کنید و قاب را به مدت ۴۵ دقیقه در این محلول قرار دهید.قاب را پس از مدت مشخص‌شده از محلول خارج کنید و با مسواک اسکراب کنید تا تمیز شود. وقتی از نتیجه کار راضی شدید، آن را آبکشی کنید و بگذارید تا کامل خشک شود.

دلایل کدر و سیاه شدن قاب سیلیکونی گوشی

نحوه‌ی استفاده از قاب سیلیکونی در طول عمر و درخشندگی و زیبایی آن تاثیر دارد. مثل اگر مدت زیادی قاب سیلیکونی را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید این قاب کم کم حالتش را از دست می‌دهد و رنگ آن هم عوض می‌شود. یا اگر اسید روی آن ریخته شود و موادی مانند نوشابه روی قاب بمانند رنگ آن به مرور زمان تغییر می‌کند و حالت جذاب قبلی‌اش را از دست می‌دهد.

اما اصلی‌ترین دلیل کدر و سیاه شدن قاب گوشی سیلیکونی چربی و لکه‌ها هستند. قاب‌های سیلیکونی باکیفیت قابلیت چربی‌گریزی و ضدلکه دارند. اما برخی قاب‌های سیلیکونی ارزان موجود در بازار از متریال‌های بی‌کیفیت ساخته شده‌اند و خیلی زود کدر می‌شوند. به هم دلیل پیشنهاد می‌شود قاب سیلیکونی باکیفیت را از معتبر خریداری کنید.

چطور قاب سیلیکونی را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن قاب گوشی سیلیکونی بسیار ساده است. اما نکته‌ی مهم این است که برای تمیز کردن قاب سیلیکونی گوشی بهتر است هر ماه یک بار این کار را انجام دهید. بعضی لکه‌ها اگر مدت زمان طولانی روی قاب بمانند ماندگار می‌شوند و راهی برای تمیز کردن آن‌ها وجود ندارد و تنها راه جدید است. قیمت قاب سیلیکونی نسبت به سایر قاب‌ها بسیار کمتر است. اگر سری به قیمت‌ها بزنید قطعا متوجه می‌شوید. اگر دوست ندارید فعلا برای یک قاب جدید هزینه کنید تمیز کردن قاب گوشی تا حد زیادی قاب شما را زنده می‌کند. این مراحل را به ترتیب انجام دهید.

1. گوشی را از قاب خارج کنید.

حتما باید قاب را دربیاورید. چرا که قرار است از مواد شوینده و آب برای شستشوی آن استفاده کنید. از یک گوشه‌ی قاب کمی به آن فشار بیاورید و به سمت بیرون بکشید. وقتی یک گوشه آزاد شد حالا از گوشه‌ی دیگر تمام قاب را به سمت بیرون بکشید. حالا بدون اینکه قاب آسیب ببیند می‌توانید آن را خارج کنید.

2. یک یا دو قطره مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.

کف مایع ظرفشویی بهترین راه‌حل برای تمیز کردن قاب های سیلیکونی است. در حقیقت برای تمیز کردن گارد سیلیکونی یکی از راه‌‌حل‌های پیشنهاد شده توسط خود برندهای تولیدکننده قاب سیلیکونی است. این محلول را خوب هم بزنید تا کامل مخلوط شود.  با توجه به میزان سیاه بودن قاب می‌توانید غلظت کف را هم بالاتر ببرید. یعنی قطرات بیشتری از مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید.

3. مسواک را داخل کف بزنید و روی قاب بکشید.

یک مسواک تمیز را یک دقیقه داخل کف قرار دهید و بعد روی قاب و مخصوصا قسمت‌های سیاه و کدر شده بکشید. به لبه‌ها و گوشه‌های قاب بیشتر توجه کنید. چون معمولا بیشترین میزان سیاه‌شدگی در قسمت‌های لبه‌ها و مخصوصا کناره‌ها دکمه‌ها و پورت‌ها و دوربین گوشی قرار دارد. شاید حتی نیازی به تمیز کردن قسمت‌های پشتی و یا داخلی گارد سیلیکونی هم نباشد و فقط تمیر کردن لبه‌های کاور سیلیکون کافی باشد تا قاب شما دوباره زنده و سرحال شود.

هر چند دقیقه یک بار مسواک را مجددا داخل کف ببرید و دوباره روی قسمت‌های سیاه شده بکشید. حتی قسمت‌هایی که سیاه نشده‌اند هم حاوی مقدار زیادی لکه هستند. شاید با چشم دیده نشوند اما همچنان لکه‌هایی روی سطح قاب وجود دارند پس تنها روی قسمت‌های سیاه شده تمرکز نکنید تا بعد از تمیز شدن قاب سیلیکونی رنگ آن هم یکنواخت باشد.

4. قاب را زیر آب گرم بشویید.

حالا که کار مسواک زدن را تمام کرده‌اید. قاب را زیر آب گرم بگیرید. آب سرد و آب داغ اصلا پیشنهاد نمی‌شوند و آب نسبتا گرم (ولرم متمایل به گرم) بهتر است. در حین اینکه قاب را زیر آب گرفته‌اید سطح قاب را با دست‌تان بشویید تا کف و جوش شیرین از سطح قاب جدا شوند.

5. اجازه دهید قاب کاملا خشک شود.

حالا باید قاب را با یک حوله یا دستمال خشک کنید و رطوبت آن را بگیرید. یک ساعت هم آن را در هوای آزاد و در سایه قرار دهید تا کاملا خشک شود. توجه کنید که به هیچوجه قاب خیس یا حتی نم‌دار را روی گوشی نصب نکنید. چون هم ممکن است به گوشی آسیب بزند و هم رطوبت محل خوبی برای رشد باکتری‌هاست و از نظر بهداشتی هم اشتباه است.

6. هر ماه یک بار این مراحل را تکرار کنید.

مسلما بعد از یک ماه مجددا ذرات چربی و اسیدی و لکه‌ها مجددا روی قاب می‌افتند. این ذرات عامل آلودگی هم هستند و به رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کنند. پس برای طول عمر بیشتر قاب و همچنین جلوگیری از بیماری‌ها و حساسیت‌‌های احتمالی سعی کنید هر ماه یک بار این مراحل را برای تمیز کردن قاب سیلیکونی موبایل انجام دهید.از این روش برای تمیز کردن و قاب‌های ژله‌ای هم می‌توانید استفاده کنید. هم را هم بخوانید.

نحوه ضدعفونی کردن کاور سیلیکونی

حالا که می‌دانیم چطور قاب های سیلیکونی را تمیز کنیم بهتر است روش ضدعفونی کردن قاب سیلیکونی را یاد بگیریم تا از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها روی قاب جلوگیری کنیم.

  • قاب را از گوشی خارج کنید.
  • از دستمال ضدعفونی کننده استفاده کنید. این دستمال را می‌توانید از داروخانه‌ها به صورت بسته‌ای خریداری کنید.
  • ایزوپروپیل الکل هم در داروخانه‌ها و ابزارفروشی‌ها وجود دارد. مقداری ایزوپروپیل الکل روی پنبه بریزید و سطح و قسمت‌های قاب را با این پنبه خوب ضدعفونی کنید. (این نوع الکل سمی نیست.)
  • اجازه دهید قاب خشک شود. برای ضدعفونی کردن نیازی به شستن آن زیر آب گرم نیست. بعد از اینکه قاب کاملا خشک شد قاب را روی گوشی نصب کنید. حالا هیچ اثری از میکروب‌ها و باکتری‌ها نیست.
مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا