دانش و سلامتمجله کسب و کار

از کجا بدانم که تشک خوبی ندارم و نشانه یک تشک بد چیست؟

شناخت یک تشک خوب از یک تشک بد!

خواب تقریباً بر همه جنبه های سلامتی شما تأثیر می گذارد. بدون خواب آرام، بدن شما منابع لازم برای عملکرد صحیح را ندارد. یکی از ساده ترین راه حل ها برای داشتن یک خواب راحت یک تشک خوب است. اگر تشک شما نتواند راحتی و پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه دهد، ممکن است زمان برای خرید یک تشک ماشین جدید فرا رسیده باشد. بر اساس نظر آکادمی پزشکی خواب آمریکا برای یک فرد بزگسال حدود 7 ساعت خواب در شب لازم است اما کیفیت این خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل تخت خواب و تشک فرد است.

عوامل زیادی بر دوام و طول عمر یک تشک خوب تأثیر می گذارند. در حالی که در نهایت تمام تشک ها خراب می شوند، یک تشک ساخته شده با مواد با کیفیت، مدت طولانی تری برای شما به درستی کار خواهد کرد. با بروز مشکلات مانند تو رفتگی تشک، تشک شما دیگر قادر به پشتیبانی کافی از ستون فقرات و کاهش فشار نخواهد بود. شناخت علائم اولیه تشک بد می تواند به شما کمک کند تا از برخی عوارض جانبی و ناراحت کننده خوابیدن جلوگیری کنید. و درنهایت تشک خوبی را خریداری کنید. با ادامه این مقاله از اینتکس ایران همراه باشید.

بهترین تشک بادی ماشین | تشک ماشین | تشک ماشین سمند

نشانه های تشک بد

علائم هشدار دهنده یک تشک بد همیشه مشخص نیستند، اما اگر هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید، ممکن است نشانه ای باشد که تشک شما آنطور که باید کار نمی کند.

درد: از خواب بیدار شدن با درد ممکن است به دلیل خراب شدن لایه های راحتی تشک شما باشد که باعث می شود با فرورفتن قسمتی از بدن در تشک، نقطه فشاری را ایجاد کنید که در نهایت باعث درد خواهد شد.

خواب ضعیف: یک تشک بی کیفت می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد، حتی اگر از مشکل آن تشک آگاهی نداشته باشید. اگر دیگر با احساس شادابی از خواب بیدار نمی شوید، ممکن است تشک شما عمر خود را کرده باشد. از دیگر علائم تأثیرگذاری تشک بد روی خواب شما می توان به چندین مرتبه بیدار شدن در شب یا خواب بیش از حد اشاره کرد.

فشرده شدن : تقریباً تمام تشک ها به مرور زمان و در نتیجه تحمل وزن بدن فرورفته می شوند. افتادگی تشک می تواند منجر به حمایت ناهموار از ستون فقرات شود، که ممکن است باعث شود هنگام خواب فشار در پشت و گردن شما جمع شود. دیدن فرورفتگی های بدن در تشک نشانه واضحی است که نیاز به تعویض دارد.

پشتیبانی ضعیف: منظور لایه های تشک برای پشتیبانی از شکل ستون فقرات شماست. لایه های راحتی باید جوری قرار گرفته باشند تا حمایت مناسب ستون فقرات را بدون فرورفتن  بیش از حد داشته باشند. به همین ترتیب، هسته پشتیبانی تشک باید برای پشتیبانی از قسمت های سنگین بدن و نگه داشتن ستون فقرات در یک سطح مساوی، طرحی شده باشد. اگر خشک و بسختی از خواب بیدار می شوید، ممکن است به دلیل تشک بدون پشتیبانی باشد.

گرمای بیش از حد: توانایی تنظیم درجه حرارت تشک بیشتر به مواد استفاده شده در ساخت آن بستگی دارد. تشک های دارای هسته پشتیبانی کننده فنری خنک تر می شوند، در حالی که تشک های فومی به دلیل ساختار جامد گرمای بیشتری را به دام می اندازند. با این حال برخی از تولید کنندگان از تزریق ژل یا موا دیگر برای کاهش احتباس هوا در این تشک ها  استفاده می کنند، این مواد با گذشت زمان تخریب می شوند و منجر به ایجاد سطح خواب نا هماهنگ می شوند. لایه های راحتی نیز ممکن است نرم شوند و باعث می شود بیشتر در تشک خود فرو رفته و فضای کمتری برای جریان هوا در اطراف بدن ایجاد کنید.

تجمع آلرژن: تجمع آلرژن در تشک های فرسوده، ممکن است مو حیوانات خانگی، قارچ ها، سایر مواد حساسیت زا در تشک به مرور زمان ایجاد شود، که می تواند در فرد باعث ایجاد آلرژی شوند. اگر در خانه با آلرژی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است تشک فرسوده شما یکی از مقصرین اصلی باشد. شما می توانید با استفاده از زیرانداز تشکی، جریان هوای زیر تشک را محدود کنید تا میزان قارچ های موجود در تشک را کاهش دهید. و با استفاده از محافظ تشک قابل شستشو ، میزان آلرژی را کاهش دهید.

گرد و غبار: تشک ها سلول های مرده پوست را جمع می کنند که خود، گرد و غبار را جذب می کند. برای افرادی که آلرژی دارند، گرد و غبار می تواند باعث عطسه، آبریزش چشم، فشار سینوس و آبریزش بینی شود. جاروبرقی کردن تشک به صورت دوره ای یا استفاده از محافظ تشک ممکن است به جلوگیری از ریزگردها کمک کند.

طول عمر تشک: در حالی که برخی از تشک های خوب بیشتر از سایرین دوام دارند، دیر یا زود همه تشک ها توانایی کاهش فشار و حمایت خود را از دست می دهند. مراقبت نامناسب، اضافه شدن وزن و عدم استفاده از پایه مناسب همه می توانند طول عمر تشک را کوتاه کنند.

آیا تشک بد می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند؟

تشک بد می تواند باعث ناراحتی شود، خوابیدن را دشوارتر می کند و به طور بالقوه منجر به بیداری های متعدد در شب می شود. که به نوبه خود، باعث کیفیت پایین خواب و بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد.

مزایای ترمیمی خواب با کیفیت بی نظیر هستند. در طول خواب، بدن شما در تلاش برای ترمیم آسیب بافتی، دفع سموم و ایجاد ارتباطات عصبی جدید در مغز است. خواب خوب، تنظیم باعث تنظیم خلق و خو افراد می شود. و به مغز شما کمک می کند تا اطلاعات را به طور موثر پردازش کند. کاهش کیفیت خواب نه تنها منجر به خستگی و بدخلقی روز بعد می شود، بلکه در نهایت ممکن است به طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی بینجامد. (برای اطلاع بیشتر مطلب چرا میخوابیم؟ را مطالعه کنید)

مطالعات مربوط به کم خوابی نشان داده اند که کیفیت بد خواب می تواند مشکلات حافظه و تمرکز، ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کند. تشکی که نتواند پشتیبانی کافی را ایجاد کند، ممکن است در روز بعد درد ایجاد کند. این ممکن است به ویژه برای افرادی که با درد مزمن زندگی می کنند مهم باشد.

سرمایه گذاری برای خرید یک تشک خوب و با کیفیت یکی از ساده ترین راه ها برای خوابی آرام و بهبود سلامت کلی شما است. باید توجه داشت که کیفیت بد خواب می تواند به دلیل بسیاری از مشکلات پزشکی باشد و لزوما مرتبط با تشک شما نیست. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به واحد اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز مراجعه کنید.

تشک ها چه مدت دوام می آورند؟

به طور متوسط یک تشک خوب حدود 7 تا 10 سال دوام دارد. با این حال، بسیاری از عوامل می توانند دوام و طول عمر تشک را تحت تأثیر قرار دهند. کیفیت و مواد تشک خوب به طور قابل توجهی بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. تشک های ساخته شده با فوم های متراکم، لاتکس طبیعی، فنر ضخیم، یا تعداد بیشتری فنر، مجهزتر هستند تا بتوانند وزن شما را در هنگام خواب تحمل کنند. تشک های با کیفیت پایین اغلب بعد از چند سال فرورفته و نرم می شوند.

میزان فشار بر روی تشک نیز در طول عمر آن تأثیر می گذارد. افراد مجرد و افرادی که وزن آنها کمتر از 60 کیلوگرم است فشار کمتری به تشک وارد می کنند و ممکن است تشک هایشان طولانی تر سالم بمانند. در حالی که یک مدل تشک پلی فوم با چگالی کم ممکن است یک گزینه کاملا راحت برای تشکی باشد که هر از گاهی استفاده می شود، اما تشک هرشب شما باید با مواد محکم تری ساخته شود که بتواند فشار را تحمل کند.

پیروی از دستورالعمل های سازنده و مراقبت مناسب از تشک ممکن است به افزایش طول عمر آن کمک کند. اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند تشک خود را بطور منظم بچرخانید تا فرو رفتگی در تشک را به تأخیر بیندازید. روکش های محافظ همچنین می توانند تشک شما را حفظ کنند.

از آنجا که تشک ها به تدریج فرسوده می شوند، بسیاری از افراد به احساس یک تشک قدیمی عادت می کنند و ممکن است متوجه نشوند که نیاز به تعویض دارد. اگر علائم هشدار دهنده دارید یا اینکه تشک شما بیش از 6 تا 8 سال سن دارد، ممکن است بخواهید برای اطمینان از ترازبندی مناسب ستون فقرات و خواب بهتر، تشک خود را تعویض کنید.

آیا می توانید تشک بد خود را درست کنید؟

معمولا خرید تشک خوب هزینه نسبتا بالایی دارد. اگر بودجه شما  به خرید یک تشک جدید میرسد، حتما این خرید را انجام دهید. یک تشک با کیفیت بالا دیرتر خراب می شود. که می تواند در طولانی مدت در هزینه های شما صرفه جویی کند. با این حال، خرید یک تشک جدید همیشه عملی نیست. اگر در حال حاضر نمی خواهید هزینه خرید یک تشک جدید را پرداخت کنید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود عملکرد تشک فعلی خود انجام دهید.

وقتی هر شب در یک نقطه می خوابید، بدن شما در نهایت تأثیر ماندگاری بر تشک می گذارد. چرخش تشک می تواند باعث شود فقط در یک محل فشار به تشک وارد نشود. بهتر است که تشک را هر 3 تا 6 ماه بچرخانید، حتی قبل از اینکه احساس فرورفتگی در تشک کنید.

تشکی که متناسب با نوع بدن و سبک خواب شما نباشد می تواند به اندازه تشک بی کیفیت مضر باشد. اگر تشک شما خیلی سفت یا نرم است، ممکن است بتوانید با استفاده از پد تشک احساس خود را بهبود بخشید. ضخامت روکش تشک به طور معمول 1 تا 3 اینچ است و ممکن است آنها با مموری فوم، پلی فوم، لاتکس، پشم یا سایر مواد ساخته شوند. آنها برای تنظیم سفتی سطح خواب طراحی شده اند، اما نمی توانند تشک های فرورفته را درست کنند.

با وجود تمام تلاش های شما، سرانجام تشک شما به پایان عمر خود می رسد. در صورت امکان، روی یک تشک جدید ساخته شده با مواد با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. شما همچنین باید تشکی را انتخاب کنید که به درستی از نوع بدن و موقعیت خواب منحصر به فرد شما پشتیبانی کند.

منبع : car air bed

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا