نماد سایت مجله ایرانی

آشنایی با ترمز ABS (ترمز ضدقفل)، انواع و نحوه کار آن

خودرو

آنچه در این مطلب می‌خوانید

خودرو

هنگامی که کنترلر، کاهش سرعت یا توقف اضطراری را تشخیص می دهد، از یک سوپاپ در خط ترمز برای کاهش فشار به چرخ استفاده می نماید. سپس کنترلر از یک پمپ برای افزایش مجدد فشار استفاده می کند تا زمانی که سرعت چرخ ها بیش از پیش کاهش یابد.

آشنایی با اجزای سیستم ترمز ضد قفل

سنسورهای سرعت چرخ

با چرخش چرخ، میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط حلقه به صورت دوره ای تغییر می کند. سنسور اثر هال این داده ها را جمع آوری کرده و حسگر را قادر می سازد تا سرعت چرخ ها را محاسبه کند.

واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

درست مانند CPU که مغز یک کامپیوتر است، ECU نیز کامپیوتری است که بر عملکردهای حیاتی ماشین شما نظارت می کند. البته شایان ذکر است که خودرو دارای چندین ECU می باشد که هر یک به بخش خاصی از وسیله نقلیه تعلق دارند.

سیستم های هیدرولیک

هنگامی که پدال ترمز خودرو را فشار می دهید، سیستم هیدرولیک فعال می شود که مسئول انتقال مایع ترمز به لنت ها است. این مایع به چرخ ها فشار وارد می کند و همین امر مستقیماً با نیرویی که به پدال ترمز وارد می کنید، ارتباط دارد. بنابراین هر چه با فشار بیشتری بر روی پدال ترمز ضربه بزنید، فشار بیشتری هم به چرخ ها برای توقف وارد می شود.

سه نوع اساسی از سیستم های ترمز ضد قفل وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

چهار کانال و چهار سنسور سرعت

این سیستم دارای سنسور سرعت و سوپاپ مجزا در هر چهار چرخ می باشد. این بهترین نوع سیستم ترمز ضد قفل است چرا که هر چرخ را به طور مجزا کنترل می کند و حداکثر نیروی ترمز را تضمین می کند. از دیگر مزایای این مدل می توان به کنترل کشش بهتر اشاره کرد.

بنابراین اگر به دنبال بهترین هستید، توصیه می کنیم حتما به نوع ترمز خودرو هم توجه داشته باشید.

اما مانند هر سیستم دیگری در وسیله نقلیه شما، ترمز ضد قفل هم خالی از اشکال نیست. از این رو در این قسمت به معایب ترمز ای بی اس هم اشاره ای داشته ایم:

هواگیری ترمز ای بی اس

همانطور که تا به اینجا مطالعه کردید، دانستیم که ترمز ای بی اس چیست اما یکی از مشکلاتی که این مدل ترمز با آن سروکار دارد، نفوذ هوا به درون سیستم ترمز است که نیاز به تنظیم ترمز ای بی اس دارد.

خالی شدن مخزن روغن ترمز، سوراخ شدن یا عدم آب بندی قطعات و تعمیر اجزای سیستم ترمز از جمله مواردی هستند که سبب هواگیری ترمز ای بی اس می شوند. بنابراین لازم است 2 الی 3 سال یکبار نسبت به تست ترمز ای بی اس اقدام نمایید.

همانطور که مطالعه کردید، دانستیم که ترمز ضد قفل چه محاسنی داشته و تا چه اندازه می تواند در ایمنی خودرو اثرگذار باشد اما اگر چراغ این سیستم روشن شود و همچنان به رانندگی ادامه دهیم، چه؟

سوالات متداول

طبق مطالعات انجام شده می توان ادعا کرد که تجهیز خودروها به سیستم ترمز ضد قفل تاثیر به سزایی در کاهش تلفات به خصوص در تعداد تصادفات، کاهش واژگونی ماشین ها و برخورد وسیله نقلیه با سایر اجسام داشته است.

شرکت های مطرح در تولید بلوک Abs :

انواع برندهای معتبر جهت خرید ای بی اس عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل