نماد سایت مجله ایرانی

اساسنامه بنیاد علم‌ ایران تغییر یافت/

اساسنامه بنیاد علم‌ ایران تغییر یافت
اساسنامه بنیاد علم‌ ایران تغییر یافت اساسنامه بنیاد علم‌ ایران تغییر یافت

بنیاد ملی علم ایران با اشاره به تغییر اساسنامه این‌نهاد گفت. هدف اصلی ما در بنیاد، ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرز‌های دانش، دستیابی به مرجعیت علمی و سرآمدی کشور است.

به گزارش خبرگزاری آنا، نشست «جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران» به‌منظور بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) و با هدف گفت‌وگوی پژوهشگران برجسته علوم پایه در مورد برنامه‌ها و روش‌های حمایت بنیاد ملی علم ایران از علوم پایه برگزار شد.

علی محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: ۱۳ شهریور روز بزرگداشت علوم پایه بود که به‌دلیل مصادف شدن با ماه صفر و پس از آن شروع سال تحصیلی، تصمیم گرفته شد تا این نشست در مهرماه برگزار شود. 

رئیس بنیاد ملی علم ایران ادامه داد: پژوهش ریشه درختی است که ما معمولاً ریشه آن را نمی‌بینم؛ در حالی که برگ‌ها و میوه‌های درخت توجه ما را جلب می‌کنند. پژوهش‌های علوم پایه این موضوع برایشان بامُسمّاتر است. اگر امروز مشاهده می‌کنیم که شرکتی از فعالیت‌های دانشگاهی رشد کرده و در بازار موفق است باید به سابقه فعالیت آن در سال‌های گذشته توجه کنیم.

وی با اشاره به تغییر اساسنامه بنیاد ملی علم ایران گفت: چند ماه پیش شاهد تغییر لوگوی بنیاد ملی علم ایران بودیم و اساسنامه این نهاد نیز تغییر کرد. هدف اصلی ما در بنیاد، ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرز‌های دانش، دستیابی به مرجعیت علمی و سرآمدی کشور، ارتقای علم در جامعه و ترویج آن، و ایجاد ظرفیت برای حل مسائل کلان و ارائه راه‌حل‌های نوین است.

سلطانی اظهار کرد: از نظر تعداد سهم طرح‌های علوم پایه از طرح‌های بنیادی ۳۲ درصد و از نظر اعتبار ۳۹ درصد اعتبارات بنیاد را به خود اختصاص داده است که این نشان می‌دهد اساتید علوم‌پایه بیشتر از سایر اساتید با بنیاد ملی علم ایران آشنا هستند؛ این در حالی است که اساتید علوم انسانی به این حد با بنیاد آشنا نبوده و همکاری ندارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما از یک صندوق که آب باریکه حمایتی برای محققان داشت به نهادی به نام بنیاد ملی علم ایران رسیده‌ایم که توانسته برای پژوهش، گرنت‌های خوب ارائه کند. علاوه‌بر این، بودجه ما علی‌رغم کاهش در مقطعی از زمان، در مجموع پنج‌برابر افزایش داشته است و معاونت علمی و فناوری هم از این نهاد به‌خوبی حمایت می‌کند.

رئیس بنیاد ملی علم ایران توضیح داد: بنیاد ملی علم ایران درحال‌حاضر کمبود بودجه ندارد و مایلیم این موضوع را به اساتید اعلام کنیم که کمبود بودجه نداریم و طرح‌های شما را پذیرا هستیم. البته در بنیاد ملی علم ایران، تقسیم‌بندی ۸۰ – ۲۰ داریم که بر این اساس، ۸۰ درصد حمایت‌ها بر اساس برنامه و فراخوان است و ۲۰ درصد مانند گذشته به طرح‌های دریافتی اختصاص دارد. این فراخوان‌ها شامل حرکت در مرز‌های دانش، فناوری کوانتوم، خوشه‌های چندتخصصی، همکاری میان علوم پایه و سایر علوم، و محصولات نوظهور است. بخشی از این فراخوان‌ها نیز در حوزه بین‌المللی است.

سلطانی در خصوص نسبت‌های تقسیم بودجه توضیح داد: این نسبت بر اساس اثرگذاری در کشور تعیین شده است و این میزان درصد بر اساس اولویت میزان اثربخشی در کشور است. اولویت‌های ما در بنیاد ملی علم ایران، امکان دستیابی به حمایت‌ها برای بهترین پژوهشگران کشور و تلاش همه پژوهشگران برای کسب حمایت از بنیاد ملی علم ایران و غیره است.

استقبال محققان از فراخوان‌های حوزه علوم پایه

وی به تشریح سهم علوم پایه از طرح‌های بنیاد ملی علم ایران پرداخت و گفت: در حوزه علوم پایه فراخوان‌هایی داده شد که خوشبختانه استقبال خوبی شد و برای فراخوانی که تنها ۱۵ طرح پذیرفته می‌شود، در حدود ۲۵۰ طرح ارسال می‌شود.

رئیس بنیاد ملی علم ایران درباره اهداف برگزاری این نشست گفت: یکی از اهداف این برنامه این است که اساتید هم ما را یاری کنند که چه‌کار کنیم تا در حوزه علوم پایه در پنج سال آینده شاهد پیشرفت و تغییرات چشمگیر باشیم. من از اساتید می‌خواهم بنیاد ملی علم ایران را بعد از دانشگاه، خانه خود بدانند و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

 

خروج از نسخه موبایل