اقتصادی

بدرقه حاجی‌های ایرانی به عربستان

با بدرقه نخستین گروه از زائران حج تمتع به عربستان، عملیات حج ۱۴۰۳ آغاز شد.

به گزارش مجله ایرانی، پروازهای حج تمتع از بامداد دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه از فرودگاه بین‌المللی تهران با اعزام نخستین کاروان‌ها  و با بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت ـ، سیدعباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ، مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی ـ، جمعی از مسئولان هواپیمایی و عبدالله بن سعود العنزی ـ سفیر عربستان در ایران، آغاز شد.

نخستین گروه از زائران با یک پرواز به ظرفیت ۲۶۲ نفر، بامداد ۲۴ اردیبهشت ماه از تهران راهی مدینه شدند.

پروازهای حج از ۲۱ ایستگاه پروازی به مقصد مدینه و جده انجام می‌شود و بخشی از زائران مدینه قبل و بخشی دیگر مدینه بعد هستند.

پروازهای رفت حج تمتع تا ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت. امسال در موسم حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران به حج تمتع اعزام می‌شوند.

بدرقه حاجی‌های ایرانی به عربستان

محمد محمدی‌بخش ـ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ـ در آیین بدرقه اعزام نخستین گروه زائران حج تمتع که شامگاه یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: تمام اقدامات و تدابیر  لازم برای آنکه زائران با ناوگان هوایی کشورمان، در رفاه و ایمنی به به فرودگاه‌های مدینه وجده اعزام شوند و بعد از انجام اعمال و مناسک به کشور بازگردند، انجام شده است.

سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم با قدردانی از تمام نهادها و دستگاه‌های که در خدمت‌رسانی به زائران مشارکت دارند، تاکید کرد: زائران باید به برخی نکات توجه جدی داشته باشند، رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان (عربستان)، همدلی و همراهی با مجموعه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام رهبری و همچنین همزیستی با همسفران در این سفر حائز است.

او ادامه داد: همکاران ما در سازمان هواپیمایی زحمات زیادی متحمل شدند تا عملیات عمره را هرچند محدود برگزار کنند و پایان عملیات عمره و برگشت آخرین پرواز زائران عمره با آغاز عملیات حج و اعزام نخستین کاروان‌های حجاج سال جاری مصادف شده است که آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به لطف خداوند متعال، اعزام عمره پس از پایان موفق مراسم حج تمتع آغاز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این مراسم با یادآوری شعار حج امسال که «قرآن محوری، همدلی و اقتدار اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» نام‌گذاری شده است،  از زائران ایرانی خواست که ارتباط و تعامل خوبی با زائران و مسلمانان کشورهای مختلف داشته باشند.  

او یادآور شد: مرحوم «شیخ صالح بن عبدالرحمن الحصین»، رئیس اسبق شئون مسجدالحرام و مسجدالنبی پیوسته تأکید داشت که زائران ایرانی، نظم و برنامه‌ریزی و تعامل و ارتباط خوبی با حجاج سایر کشورها دارند.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اقتدار اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم را بخش دیگری از شعار حج امسال عنوان کرد و افزود: زائران باید مشی نبوی داشته باشند و برای پیروزی مردم فلسطین در سرزمین وحی دعا کنند.  

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در سخنانی، اظهار کرد: در مراسم حج تمتع امسال ۷۶۵ پرواز رفت و برگشت انجام خواهد شد که مسئولیت آن را دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) و معراج متقبل شده‌اند.  

وزیر راه افزود: عملیات انتقال زائران حج از ۲۱ فرودگاه کشور از جمله ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) انجام می‌شود و سفارت عربستان سعودی در ایران هم همکاری خوبی در زمینه سفر به سرزمین وحی داشته است.

بذرپاش با بیان اینکه ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) تا چند ماه آینده آماده انتقال زائران اربعین به کشور عراق خواهد بود، گفت: امیدواریم‌ عملیات انتقال زائران حج تمتع که از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود، سرآغاز حرکتی باشد که به سربلندی مجموعه دست‌اندرکاران  بیانجامد. 

سعید چلندری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در آیین بدرقه زائران حج تمتع 1403 با اشاره به این که عملیات انتقال حجاج از ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) امسال برای سومین سال متوالی است که انجام می‌شود، گفت: ترمینال سلام در حج پیش‌رو میزبان ۴۰ درصد زائران کشور است.  

او با بیان اینکه شهر فرودگاهی میزبان زائرانی از ۱۱ استان کشور است، افزود: ۲۳۷ پرواز از فرودگاه امام (ره) انجام خواهد شد و در مجموع ۳۳ هزار زائر از این فرودگاه به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. 

این خبر به‌روز سانی شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا