بین المللمجله کسب و کار

تحصیل در کانادا: بررسی هزینه‌ها و بودجه‌بندی مالی

کانادا یکی از کشورهای نسبتا گران برای مهاجرت و زندگی محسوب می‌شود. البته این موضوع به هیچ عنوان باعث کمتر شدن تعداد مهاجران و دانشجویان بین‌المللی در این کشور نشده است! بله، برای دانشجویان بین المللی بالا است، اما با وجود برای دانشجویان خارجی، باکیفیت بودن ، وجود دانشگاه‌هایی با رنکینگ کمتر از ۵۰۰ در ، خوابگاه‌های دانشجویی مجهز و فرصت‌های کاری فراوان در این کشور پس از فارغ التحصیلی، کانادا یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های دانشجویان ایرانی برای ادامه است.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا بطور میانگین بین ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار کانادا (بدون درنظر گرفتن هزینه اجاره) در ماه است. البته این هزینه بصورت تقریبی است و به سبک زندگی شما و همچنین دانشگاه و رشته های تحصیلی در کانادا ، بستگی دارد. شما می‌توانید برای صرفه جویی در ، برای اپلای کنید. کارشناسان ما در به شما در مسیر در تمامی مقاطع تحصیلی و انواع رشته‌ها کمک می‌کنند. گوتوتی آر در ادامه این مقاله به بررسی صفر تا صد هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا از هزینه‌های تحصیل گرفته تا غذا و تفریحات می‌پردازد.

مروری بر هزینه‌های زندگی دانشجویان ایرانی در کانادا

انواع هزینه زندگی دانشجویی کانادا اگر بتوانید مخارج خود را در کانادا مدیریت کنید، هم می‌توانید از نهایت لذت را ببرید و هم در کنار آن پس انداز کنید. بطورکلی، هزینه متوسط زندگی دانشجویان خارجی در کانادا بین ۱۵,۰۰۰ الی ۲۰,۰۰۰ دلار کانادا (۱۱,۰۰۰ الی ۱۶,۰۰۰ دلار) در سال است. البته این هزینه به استان محل زندگی شما هم بستگی دارد. مثلاً زندگی در هزینه‌ای بیشتر نسبت به زندگی در و یا دارد. در جدول زیر، مروری کلی بر هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا داریم:

فاکتورهای هزینه زندگی در کانادا هزینه به دلار کانادا هزینه به دلار آمریکا
تحصیل ۱۵,۰۰۰ الی ۱۰۰,۰۰۰ دلار کانادا (بسته به مقطع و رشته تحصیلی) ۱۱,۰۰۰ الی ۷۴,۵۰۰ دلار (بسته به مقطع و رشته تحصیلی)
اقامت ۴۰۰ الی ۶۰۰ دلار کانادا ۳۰۰ الی ۴۵۰ دلار
غذا ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار کانادا ۱۵۰ الی ۲۲۰ دلار
حمل و نقل ۱۰۰ الی ۲۵۰ دلار کانادا ۷۵ الی ۱۹۰ دلار
متفرقه ۶۰۰ الی ۷۰۰ دلار کانادا ۴۵۰ الی ۵۳۰ دلار

انواع هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

شهریه دانشگاه در کانادا

دانشجویان بین المللی باید هزینه بیشتری بابت تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نسبت به دانشجویان کانادایی بپردازند. هزینه تحصیل در کانادا از ۱۵,۰۰۰ دلار کانادا در سال شروع می‌شود و بسته به مقطع تحصیلی و رشته متفاوت است. البته باید بدانید که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نسبتاً کمتر از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا است. هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در کانادا گران‌تر از رشته‌های هنری است. در جدول زیر، هزینه‌های تحصیل دانشجویان خارجی در کانادا بطور میانگین در رشته‌های پرطرفدار بررسی شده است.

شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از هزینه تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش هر کدام، با کارشناسان ما رزرو کنید. خواندن مطالب زیر نیز می‌تواند برای شما مفید باشد: همانطور که قبلاً اشاره شد، هزینه زندگی دانشجویی در استان‌های مختلف کانادا با هم تفاوت دارد. این موضوع به هزینه تحصیل هم برمی گردد. به همین منظور، گوتوتی آر در جدول زیر به مقایسه هزینه تحصیل در استان‌های مختلف کانادا برای دانشجویان خارجی پرداخته است تا قبل از ، مناسب‌ترین استان را برای تحصیل برگزینید.

هزینه تحصیل در استان های مختلف کانادا هزینه کتاب و لوازم تحریر برای دانشجویان خارجی در کانادا هنگام برنامه ریزی مالی برای تحصیل در کانادا هزینه کتاب، وسایل الکترونیک برای دانشگاه و سایر لوازم آموزشی را از یاد نبرید. مبلغی که برای کتاب و سایر لوازم آموزشی پرداخته می‌شود، هر سال تغییر می‌کند. بطورمیانگین باید هر سال ۱۰۰۰ دلار برای کتاب و سایر موارد آموزشی کنار بگذارید. میانگین هزینه کتاب و وسایل آموزشی در ۵ دانشگاه برتر کانادا به شرح زیر است:

هزینه اقامت دانشجویان خارجی در کانادا

به نوع محل اقامت دانشجو بستگی دارد. دانشجویان می‌توانند در یا یکی از انواع محل‌های اسکان زیر، اقامت داشته باشند: کثر کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا در محوطه خود دارای خوابگاه هستند. تعداد دانشجو در هر اتاق معمولاً بین ۲ تا ۵ نفر است. هرچه تعداد دانشجو در یک اتاق کمتر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد بود. تقریباً تمامی خوابگاه‌های دانشجویی کانادا دارای فودکورت و کافه تریا هستند. همچنین مواردی مانند نظافت، هیتر، کولر و اینترنت برای دانشجویان فراهم است.

برخلاف خوابگاه‌های دانشجویی که شامل چندین ساختمان در کنار هم هستند، پانسیون‌های داخل شهر بصورت یک آپارتمان یا تک واحدی بوده و هر پانسیون برای ۳ تا ۶ دانشجو جا دارد. در این نوع اسکان شما می‌توانید با چند هم اتاقی در یک خانه زندگی کنید. حمام، دستشویی، آشپرخانه و نشیمن بصورت اشتراکی هستند و فقط اتاق مجزا است. اجاره اتاق مشترک بسیار کمتر از اجاره خانه بصورت تنهایی است. نمودار مجوزهای تحصیلی اخذ شده توسط ایرانی‌ها در کانادا  در جدول زیر هزینه اقامت در هر یک از انواع اقامتگاه‌های دانشجویی کانادا آورده شده است:

نوع اقامتگاه هزینه ماهانه به دلار کانادا هزینه ماهانه به دلار آمریکا
خوابگاه‌های دانشجویی ۳۳۰ الی ۶۰۰ دلار کانادا
(۳۰۰۰ الی ۷۵۰۰ برای هر سال)
۲۵۰ الی ۴۵۰ دلار
(۲۲۲۸ الی ۵۵۷۱ دلار)
پانسیون ۲۵۰ الی ۶۵۰ دلار کانادا ۱۹۰ الی ۵۰۰ دلار
اتاق مشترک ۴۰۰ الی ۸۰۰ دلار کانادا ۳۰۰ الی ۶۰۰ دلار
اجاره آپارتمان شخصی (مبله نشده) ۳۰۰ الی ۵۰۰ دلار کانادا ۲۳۰ الی ۳۸۰ دلار
اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر ۱۶۴۰ دلار کانادا ۱۲۱۸ دلار
اجاره آپارتمان ۱ خوابه در حومه شهر ۱۳۹۰ دلار کانادا ۱۰۳۲ دلار

هزینه اقامت دانشجویان در کانادا

هزینه حمل و نقل برای دانشجویان خارجی در کانادا

سیستم حمل و نقل عمومی در کانادا امن و با کیفیت است. استفاده از حمل و نقل عمومی یک راه مناسب برای کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا است. همچنین استفاده از دوچرخه و یا حتی پیاده‌روی تا دانشگاه، می‌تواند به مدیریت مخارج شما کمک کند. حمل و نقل عمومی در کانادا شامل اتوبوس، قطار، مترو و قطارهای ریلی است. هزینه استفاده از اتوبوس بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار کانادا و هزینه استفاده از مترو بین ۶۵ الی ۹۹ دلار کانادا در ماه است. شما با نشان دادن کارت دانشجویی خود می‌توانید از تخفیف‌های دانشجویی در هنگام استفاده از این وسایل بهره مند شوید. البته می‌توانید از دیگر وسایل نقلیه مانند تاکسی نیز استفاده کنید که در جدول زیر به هزینه‌های تقریبی آن اشاره شده است:

نوع حمل و نقل هزینه
بلیت تک سفره (سیستم حمل و نقل عمومی) ۲.۴۲ دلار
کارت حمل و نقل ماهانه ۷۴.۵۶ دلار
تعرفه عادی تاکسی ۲.۹۸ دلار
نعرفه تاکسی به ازای هر کیلومتر ۱.۴۹ دلار
تعرفه تاکسی (۱ ساعت انتظار) ۲۵.۳۵ دلار

هزینه حمل و نقل دانشجویان در کانادا کار در کانادا

پیشنهادهای GO2TR برای پس انداز دانشجویان ایرانی در کانادا

با اینکه هزینه زندگی دانشجویی در کانادا بالا است، اما با درست خرج کردن و مدیریت هزینه‌ها، می‌توانید از زندگی دانشجویی خود لذت ببرید و برای آینده خود هم پس انداز کنید. مراحل و Study permitHow to apply برای کانادا : راهی برای کارآفرینان و کسب‌وکارها . متاسفانه امکان مخصوصاً در مقطع کارشناسی وجود ندارد و شما نمی‌توانید هزینه‌های تحصیلی خود را به کل حذف کنید، اما می‌توانید با خود مشمول دریافت بورسیه شوید و هزینه‌های تحصیل خود را به حداقل برسانید.

کاشناسان GO2TR در ادامه به شما ۳ روش محبوب برای صرفه جویی در هزینه‌ها و پس انداز کردن در کانادا به عنوان یک دانشجو معرفی کرده‌اند: حدود ۸۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در کانادا وجود دارد. این بورسیه‌ها کمک هزینه تحصیلی، هزینه‌های اقامت، کمک هزینه سفر و بیمه درمانی را پوشش می‌دهند. از معروفترین بورسیه‌های تحصیلی کانادا می‌توان به اشاره نمود که می‌توانید با کلیک روی عنوان، آن را مطالعه کنید. کانادا برای دانشجویان خود ارزش قائل است؛ به منظور به حداقل رساندن هزینه‌های زندگی در کانادا برای دانشجویان بین المللی، این کشور تخفیف‌هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است.

برای این کار، شما باید هنگام پرداخت هزینه، کارت دانشجویی خود را نشان دهید. این تخفیف‌ها در فروشگاه‌های بزرگ، کتاب‌فروشی‌ها، رستوران‌ها یا هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در دسترس هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های زندگی در کانادا برای دانشجویان ایرانی، کار دانشجویی است. کانادا به دانشجویان خارجی اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را می‌دهد. شما هم می‌توانید در محوطه دانشگاه کار کنید و هم در خارج از دانشگاه در جاهایی مانند کتابخانه‌ها، رستوران‌ها و غیره. دستمزد به تجربه شما بستگی دارد و از ۱۵ الی ۳۳ دلار کانادا در ساعت متفاوت است.

مناسب‌ترین شهر کانادا برای زندگی دانشجویی

بهترین شهرهای کانادا برای زندگی دانشجویی با توجه به اینکه شرایط زندگی و قوانین هر استان کانادا با دیگری متفاوت است، هزینه‌های زندگی دانشجویی هم در هر استان به همین منوال است. شما می‌توانید اطلاعات کامل هر استان کانادا به همراه هزینه‌های زندگی در هر کدام را در وبسایت موسسه مهاجرتی گوتوتی آر مطالعه کنید. در جدول زیر، میانگین هزینه زندگی دانشجویی در پرطرفدارترین شهرهای کانادا میان دانشجویان ایرانی بررسی شده است:

نام شهر میانگین هزینه زندگی دانشجویی ماهانه
تورنتو ۲۲,۰۰۰ دلار کانادا
۱۵,۰۰۰ دلار کانادا
۱۷,۰۰۰ دلار کانادا
اتاوا ۱۵,۰۰۰ دلار کانادا
کبک ۱۷,۰۰۰ دلار کانادا

شهرهای دانشجویی کانادا توجه داشته باشید این هزینه‌ها شامل هزینه اجاره خانه و هزینه تحصیل هم است.

مشاهده مطالب بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا