توجه به سوژه‌های علمی در سینما؛ عامل تقویت اعتماد به نفس ملی

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

توجه به سوژه‌های علمی در سینما؛ عامل تقویت اعتماد به نفس ملی

مجری و کارشناس برنامه‌های سینمایی معتقد است که تولید آثار مرتبط با سینمای علمی یکی از عوامل تقویت اعتماد به نفس ملی است.

میثم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر این که در استفاده از علم و فناوری در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی کم‌کاری داشتیم، افزود: مهم‌ترین کارکرد فناوری در روند تولیدات سینمایی کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان است. الان در استودیو‌های فلیمسازی هالیوود بخش عمده‌ای از مراحل مختلف تولید یک فیلم سینمایی با ابزار هوش مصنوعی انجام می‌شود.

این مجری و کارشناس برنامه‌های رادیو و تلویزیون تصریح کرد: البته در کشور ما هم در یک دهه اخیر کار‌هایی خوبی صورت گرفته است و نمی‌توان منکر آن شد، اما هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم. نه فقط مخاطبان سینما که حتی فیلمسازان ما نیز از کارکرد‌های این فضا و این ابزار‌ها اطلاعات زیادی ندارند.

سوژه‌ای جذاب به نام پیشرفت‌های علمی

وی گفت: در ذهن اغلب ما اهمیت علم و فناوری در تولیدات نمایشی از جنبه دیگری هم موضوعیت دارد و آن تولیداتی با این موضوع است. تولیدات رسانه‌ای با موضوع علم و فناوری به برنامه‌های علمی تلویزیون آن هم در شبکه‌های محدودی مثل شبکه چهار سیما و شبکه آموزش محدود شده است. این در حالی است که پیشرفت‌های علمی در عرصه‌های مختلف رباتیک، هوافضا، هسته ای، زیست‌شناسی، نانوفناوری و… سوژه‌های بسیار جذابی را در اختیار نویسندگان و فیلمسازان قرار می‌دهد.

کریمی عنوان کرد: علاوه بر سینما و تلویزیون سکو‌های پخش نمایش خانگی هم می‌توانند بسستر مناسبی برای تولد و پخش برنامه‌های علمی در قالب‌های مختلف باشد. ما در سال‌های اخیر که دوران ظهور و شکوفایی شبکه نمایش خانگی بوده، شاهد تولید آثار نمایشی درگونه‌های مختلف بودیم، اما در گونه علمی و تخیلی دست ما خالی است. در رئالیتی‌شو‌ها و برنامه‌های گفتگومحور پخش شده از پلتفرم‌ها نیز جایی برای علم و فناوری دیده نمی‌شود.

توجه به سوژه‌های علمی در سینما؛ عامل تقویت اعتماد به نفس ملی///

این کارشناس حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی گفت: جنبه‌های مختلف ابداعات و پیشرفت‌های فناوری آن قدر جای کار دارد و آنقدر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد که به عناصر جذاب مثل حضور سلبریتی هم نیازی ندارد. این درحالی است که سکو‌های پخش ما صرفاً سراغ قالب و و موضوعاتی می‌روند که پیش از این امتحان خود را پس داده است. برای همین معمولاً شاهد پخش چندین برنامه گفتگومحور با حضور سلبریتی‌ها هستیم که شکل و محتوای یکسانی دارند.

غفلتی خطرناک از موضوعات مهم

کریمی عنوان کرد: البته باید هم به مجموعه ساترا و هم به دوستان برنامه‌ساز فرصت بدهیم. به هر حال این عرصه یک فضای جدید است و هنوز در بسیاری از بخش‌های آن شاهد آزمون و خطا هستیم.

وی افزود: ما از به تصویر کشیدن شگفتی‌های علمی و همچنین پیشرفت‌های علمی در کشور خودمان غافل شده ایم و این فرایند در بلند مدت به اعتماد به نفس ملی ما لطمه خواهد زد؛ در حالی که پرداختن به پیشرفت‌های علمی در سینما عامل تقویت اعتماد به نفس ملی است. نکته مهم این است که در تولید این گونه برنامه‌ها عنصر خلاقیت حرف اول را می‌زند.

دکمه بازگشت به بالا