نماد سایت مجله ایرانی

تولید قطعات پرمصرف خودرو

در این مقاله  به معرفی 15 قطعه پرکاربرد خودرو یا لوازم جانبی خودرو می پردازیم. اگرچه همه انواع سوپراسپرت ها متفاوت هستند، اکثر خودروها با استفاده از اصول یکسان طراحی و ساخته می شوند. بنابراین بسیاری از خودروها با افزایش سن با مشکلات مشابهی مواجه می شوند.

خودرو

پیکربندی‌های مختلف پیشرانه، ویژگی‌های ایمنی خاص و تجهیزات خاص برند می‌تواند مشکلات مختلفی را برای وسایل نقلیه ایجاد کند. خراب شدن قطعات ماشین مهم نیست چون استرس بیشتری نسبت به قطعات دیگر دارند. یا به دلیل وجود نقص در طراحی اولیه برخی از قطعات خودرو بیش از سایرین نیاز به تعویض دارند.

برای دریافت ایده بهتر از خرابی های مشکوک و قطعات جایگزین آینده، در اینجا لیستی از قطعات خودرو که اغلب تعویض می شوند آورده شده است.

فیلتر روغن؛ رتبه اول در لیست پرکاربردترین قطعات

مهم نیست که چه نوع یا مدلی از ماشین دارید. مهمترین چیز برای تعویض فیلتر روغن است. سیستم روغن کاری برای عملکرد صحیح موتور احتراق داخلی ضروری است. بسته به سازنده خودرو، طراحی سیستم روغن کاری خودرو و نوع روغن مصرفی متفاوت است. بنابراین باید روغن موتور و فیلتر روغن را هر 5000 کیلومتر تا 20000 کیلومتر تعویض کنید.

فیلتر هوای موتور یکی از پرکاربردترین قطعات خودرو است که هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارد. بسیاری از خودروسازان توصیه می کنند این قطعه را هر 40 کیلومتر تعویض کنید، اما بهتر است هر زمان که آلودگی وجود داشت، آن را تعویض کنید. رانندگی منظم در جاده های آسفالت نشده یا سنگ ریزه به طور قابل توجهی عمر فیلتر هوای شما را کاهش می دهد.

تعویض نکردن فیلتر هوای کثیف که امروزه آن را به عنوان یکی از پرکاربردترین قطعات خودرو می شناسیم، جریان هوا به موتور را به حداقل می رساند و مصرف سوخت خودروی شما را کاهش می دهد. فیلترهای هوا معمولاً بسیار ارزان هستند. بنابراین در صورت لزوم در تعویض آن تردید نکنید.
اگر اغلب در خارج از جاده رانندگی می کنید یا در آب و هوای غبارآلود یا خشک زندگی می کنید، نصب فیلتر هوای “مرطوب” ممکن است ایده خوبی برای صرفه جویی در هزینه های تعویض فیلتر هوا باشد. این نوع فیلتر را می توان به طور نامحدود تمیز و مجددا استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که فیلترهای “مرطوب” بر خلاف فیلترهای خشک باید به درستی روغن کاری شوند تا کار خود را انجام دهند. فیلتر مرطوبی که به درستی تمیز، روغن کاری و نگهداری نشود، آسیب بیشتری به موتور شما وارد می کند.

تسمه محرک خودرو

به سومین مورد از پرکاربردترین قطعات خودرو می رسیم. به خاطر داشته باشید که دینام، پمپ آب، پمپ روغن، فرمان برقی (اگر ماشین شما دارای فرمان برقی است) و کمپرسور کولر گازی همگی از کابل درایو تغذیه می‌شوند، بنابراین بهتر است از کابل‌های پیشرانه استفاده شود. لاستیک هایی که آماده مقاومت در برابر بیشترین اختلاف دما هستند، در نهایت با گذشت زمان شروع به خشک شدن و ترک خوردن می کنند.

هنگامی که ترک به اندازه کافی بزرگ می شود، تسمه شل می شود و می تواند روی قرقره ها بلغزد و صدای کلیک ایجاد می کند. اگر این اتفاق بیفتد و اگر به موقع تعویض نشود، می تواند باعث شکستن تسمه و در نهایت توقف دستگاه شود. تسمه ها باید در هر تعویض روغن بررسی شوند و به محض ظاهر شدن لعاب سطحی یا ترک، تعویض شوند.

فیلتر کابین

فیلترهای کابین که به فیلترهای گرده نیز معروف هستند برای پاکسازی هوای ورودی به داخل کابین از آلودگی هایی مانند گرد و غبار استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین قطعات خودرو به شمار می رود. گرفتگی فیلتر کابین کارایی سیستم کنترل آب و هوا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

هیچ دوره خدمات ثابتی برای این قسمت وجود ندارد. زیرا بستگی به آب و هوای منطقه، نوع جاده هایی که در آن رانندگی می کنید و مسافت پیموده شده سالانه شما دارد. اکثر فیلترهای کابینت در پشت جعبه داشبورد قرار دارند و به راحتی قابل تعویض هستند.

لنت ترمز و روتور از پرکاربردترین قطعات خودرو هستند

پس از تعویض روغن و تعمیر و نگهداری معمول، تعویض لنت ترمز و روتور رایج ترین کاری است که یک مکانیک باید به صورت روزانه انجام دهد. به دلیل استفاده مداوم از ترمز در هنگام رانندگی، لنت ترمز باید هر از چند گاهی تعویض شود.

وقتی پای خود را روی پدال ترمز می گذارید، لنت های ترمز روتورها را فشرده می کنند و سرعت خودرو را کاهش می دهند. مالیدن این دو به یکدیگر باعث سایش آنها می شود و بنابراین نیاز به تعویض دارند.

علاوه بر این، در شرایط ترمز اضطراری، دمای روتورها به طور ناگهانی افزایش می یابد و باعث خم شدن روتورها می شود. لرزش ترمز دیسکی باعث لرزش پدال ترمز و سایش زودرس لنت ترمز می شود. برای اطمینان از دوام ترمزهای شما تا حد امکان، به یاد داشته باشید که سیستم ترمز خود را هر سال یا هر 15000 مایل، هر کدام که زودتر انجام شود، سرویس کنید.

سنسورهای سرعت چرخ

در میان پرکاربردترین قطعات خودرو در این لیست، جالب ترین قسمت ممکن است سنسورهای سرعت چرخ باشد. هنگامی که چراغ هشدار ABS روی داشبورد ظاهر می شود، معمولاً مشکل از سنسورهای سرعت چرخ است. این سنسورها ابعاد کوچکی دارند و بر روی محورهای محرک یا بلبرینگ چرخ ها نصب می شوند.

به دلیل موقعیت مکانی که دارند، در حین رانندگی دائماً در معرض عوامل خارجی هستند. سنسورهای سرعت چرخ در زمستان با برف و در تابستان باران و خاک مسدود می شوند. در نتیجه، دیدن زنگ زدگی سنسورها و آسیب به اجزای داخلی آن ها باعث خوانش نادرست سرعت خودرو می شود.

میله متعادل کننده یا آب شکستن

بخشی از سیستم تعلیق همیشه تحت فشار است و یکی از مهم ترین قسمت های این قسمت از خودرو بالانس یا بازو می باشد. آنها همچنین تأثیر همه دهانه ها و دهانه های جاده را خواهند گرفت. بنابراین طبیعی است که بیش از سایرین نیاز به تعویض داشته باشند. قسمت ترمز دستی پرکاربردترین قسمت سیستم تعلیق خودرو است.

سیبک

از اتصالات توپی استفاده می شود تا به چرخ های جلوی شما اجازه دهند مستقیم به عقب حرکت کنند. در اصل، تایرها رابط بین بدنه خودرو و سطح جاده هستند.

بلبرینگ ها معمولاً در کارخانه روغن کاری می شوند و برای جلوگیری از ورود آب و کثیفی از آب بند لاستیکی استفاده می شود. پس از مدتی، محل اتصال خشک می شود، ترک ها و زنگ زدگی در زیر مفصل توپی شروع به ایجاد می کنند و چربی را دفع می کنند.

سپس آب می تواند وارد شود و روغن باقی مانده را بشویید. وقتی این اتفاق می‌افتد، آستین‌های سوکت شل می‌شوند و با هر بار برخورد چرخ فشرده می‌شوند.

با توجه به موارد

این بوش ها در انتهای بازوهای وسیله نقلیه قرار دارند که بوش ها را نگه می دارند. آنها معمولاً مانند خواهر و برادرشان مفاصل چرخشی ندارند و در عوض از لولاهای پلی اورتان برای بالا و پایین بردن بازوها استفاده می کنند. مانند سایر اجزای لاستیکی، به مرور زمان خشک می شوند و می ترکند. در این حالت ممکن است هنگام عبور از چاله ها صدای تق تق یا فلزی شنیده شود.

کمک فنر، فنر

کمک فنرها که به عنوان تسمه تعلیق نیز شناخته می شوند، کمی متفاوت هستند. برخلاف قطعات متداول‌تر خودرو مرتبط با سیستم تعلیق که در بالا ذکر شد، به ندرت نیاز به تعویض دارند، اما معمولاً با پایه‌های ضربه‌گیر جایگزین می‌شوند. چون روغن نشت می کنند.

روغن ضربه گیر برای جذب ضربه های جاده استفاده می شود. با خشک شدن مهر و موم، میله از اطراف میله شروع به نشت می کند و سطح روغن به تدریج کاهش می یابد. زمانی که سطح روغن داخل کمک فنر به حدی می رسد، به راحتی متوجه خواهید شد که خودرو پس از هر ضربه در جاده برای مدت طولانی شروع به بالا و پایین رفتن می کند.

میله داخلی و انتهای میله کراوات

به پایان لیست پرکاربردترین قطعات خودرو نزدیک می شویم. میله های کراوات و انتهای میله های کراوات در ماشین همان کار را انجام می دهند. این قطعات مانند سیبک ساخته می شوند. بنابراین آنها در معرض همان عیوب هستند. زنگ زدگی معمولاً بین توپ و محفظه آن قرار می گیرد و باعث ایجاد صدای کلیک می شود.

شمع پرکاربردترین قطعه خودرو است

در تمام موتورهای احتراق داخلی، وظیفه شمع ها مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت برای تولید سوخت است که در نهایت خودرو را به جلو می راند. شمع باید فشار بالا را با هر جرقه تحمل کند.

در یک موتور معمولی که با سرعت 2000 دور در دقیقه کار می کند، هر تیغه 1000 بار در دقیقه شلیک می کند و هر احتراق می تواند فشاری معادل 30000 پوند بر فوت مربع ایجاد کند. دمای داخل سیلندر می تواند بلافاصله پس از احتراق به 2500 درجه سانتیگراد برسد.

با این حال، با گذشت زمان، الکترود مرکزی شمع فرسوده می شود و ممکن است آتش سوزی رخ دهد. گرمای بیش از حد نیز می تواند عایق را ترک کند. در نتیجه شمع های معیوب در نهایت کوتاه می شوند و جرقه نمی زنند. وقتی این اتفاق می افتد، کاری جز تعویض شمع ها باقی نمی ماند.

خروج از نسخه موبایل