عمومیمجله کسب و کار

تکنیک‌های مختلف انیمیشن: سنتی، دو بعدی، سه بعدی، و استاپ موشن

با سلام به دوستان و علاقمندان به و . با ارائه ی یک مقاله ی کاربردی دیگر پیرامون انواع سبک های انیمیشن سازی در خدمتتون خواهیم بود. در عرصه ی هنر همیشه چیز تازه ای برای خلق کردن وجود دارد که لازمه آن داشتن ذوق و ذهن خلاق و البته دانش کافی ست. انیمیشن سازی نیز از آن هنرهایی ست که زندگی می آفریند و ریشه در ابعاد مختلف زندگی انسان دارد. در کشور ما با تمدن هنری فوق العاده اش بی تردید علاقه مندان بی شماری در صدد یافتن راهی برای شکوفایی این هنر و جان بخشی به ابتکارات ذهن خود هستند. اگر شما هم می خواهید مراحل تولید انیمیشن سه‌‌بعدی را بدانید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

اسم انواع انیمیشن | انواع انیمیشن دو بعدی | انواع انیمیشن سه بعدی

انیمیشن در حوزه های متنوع زیادی کاربرد دارد. از فیلم های کوتاه، فیلم های سینمایی بلند و گیف های انیمیشنی گرفته تا بازی های ویدیویی جلوه های ویژه و حتی رابط کاربری ها در حوزه فناوری اطلاعات. انیمیشن روند به نمایش گذاشتن سریع تصاویری است که از یکدیگر تفاوتهای جزئی دارند. انیمیشن زندگی ما را احاطه کرده. میتوان آن را در آگهی های تبلیغات تلویزیونی ، موسیقی، فیلم مورد علاقه و حتی انواع مختلف انیمیشن مشاهده کرد. تکنیکهای خلق حرکت در انیمیشن، از ترکیب انیمیشن سنتی معمولی و تکنیکهای استاپ موشن از اشکال متفاوت دو و سه بعدی حاصل می شود.

برای مثال میتوان انواع الگوهای کاغذی ، عروسکها و مجسمه های خمیری را نام برد. اصول استاپ موشن اساس کل انیمشن سازی است. سبکهای متفاوت در تکنیکهای انیمیشن میتوانند به خلق توالی حرکت کمک کند. در این مطلب به معرفی ۲۰ نوع مختلف از انواع سبک های انیمیشن سازی خواهیم پرداخت.

 انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک

یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی این است. در این نوع انیمیشن انیماتورها برای خلق هر فرم باید آنرا با دست طراحی کنند. اگر شما به طراحی با مداد و کاغذ علاقمندید انیمیشن سنتی میتواند برایتان جذاب باشد. انیمیشن سنتی از تجمع یکی یکی نقاشی ها در یک فریم ایجاد میشود.

انیمیشن دوبعدی از تعداد زیادی نقاشی روی طلق های شیشه ای از جنس پلاستیک ایجاد میشود که در انتها بر روی یک بک گراند قرار میگیرند. معمولا دو فریم از هر تصویر فیلمبرداری می شود. تعداد فریم های هر تصویر متناسب با موضوع و نوع حرکت ، قابل تغییر است.

سفیدبرفی و هفت کوتوله، زیبای خفته و علاءالدین از انیمیشن هایی هستند که از این نوع سبک ساخته شده اند.

انیمشن کامپیوتری (دو بُعدی و سه بُعدی)

کارتون محبوب “میکی موس” با استفاده از تکنیک انیمیشن‌۲D تولید شده. اولین کارتون دو بعدی کوتاه با نام “فانتاسماگوری” توسط امیل کول ساخته شد. تصاویر آن بطور کامل سیاه و سفید بود و موضوع آن حول یک کاراکتر مرد چوبی با حرکات یک انسان واقعی میچرخید.

مدت زمان این کارتون ۷۵ ثانیه بود که حدود ۷۰۰ نقاشی متفاوت برایش طراحی شد. این کارتون در سال ۱۹۰۸ منتشر شد. در طول سالهای ۱۹۶۰ بسیاری از کارتونهای محبوب آن دوران Jetsons و سنگهای چخماقی با استفاده از انیمیشن دوبعدی ساخته و منتشر شدند.

 انیمیشن های دوبعدی دیجیتالی

ساخت انیمیشن در فضای دوبعدی با کمک انواع تکنینک های دیجیتالی، به خلق انیمیشن های دوبعدی دیجیتالی انجامید. در این نوع انیمیشن لازم به خلق مدل های دیجیتالی نیست، بلکه فقط به طراحی فریم نیاز است. خلق ۱۰۰ نوع طرح و حرکت دادن آنها در جهت های متفاوت، از تکینیکهای انیمیشن دوبعدی دیجیتال است.

 انیمیشن دیجیتال سه بعدی

اگر علاقمند به خلق شخصیت های غیرواقعی در عین واقعی بودن هستید، باید با انیمیشن سه بعدی آشنا شوید. شخصیت ها در انیمیشن ۳D بسیار سریع ساخته میشوند و در صنعت فیلم سازی محبوب هستند.

یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی این است که با استفاده از انواع نرم افزارهای کامپیوتری ساخت انیمیشن ۳D میتوان انواع فیلم کوتاه، فیلم بلند و حتی تبلیغات تلویزیونی حرفه ای و بسیار با ارزش ساخت. نسبت به انیمیشن‌های سنتی و دوبعدی، مدلها در انیمیشن سه بعدی، واقعی تر هستند.

 انیمیشن استاپ موشن

آیا تابحال به این فکر کرده اید که یک سنگ بتواند راه برود یا حرف بزند؟ یعنی هر چیزی در انیمیشن ممکن است؟

با استفاده از انیمیشن فریم به فریم، اشیاء ساکن قادر خواهند بود چرخش و حرکت های متفاوتی از خود نشان دهند.

“خرس عروسکی”  به کارگردانی ادوین پرتر از اولین فیلم های استاپ موشن است. بدنبال آن انیمیشن، فیلم کوتاه “بازی عروسکهای خرسی” ارائه شد. مدت پخش آن کمتر از یک دقیقه بود، درحالی که بیش از ۵۰ ساعت کار بر رویش انجام شد.

انیمیشن مکانیکی

بجای رباتیک ها، ماشین آلات می توانند با استفاده از تکنیک انیمیشن مکانیکی، حرکت کنند. بجای ساخت ماشین اصلی، خلق انیمیشن مکانیکی، به انیماتورها اجازه میدهد تا بفهمند که ماشین ها چطور کار می کنند. توضیح نحوه عملکرد این روش از تعریف تکنینک انیمیشنی اش بسیار آسان تر است.

والت دیزینی، انیماترونیک صوتی انحصاری اش را در پارک تفریحی معروف خود نصب کرده. Otto یک رباتی است که میتواند حضور شخص را در یک اتاق احساس کند، به صحبت با افراد بپردازد و حتی خوشحالی کسی را اعلام کند.

آتونوماترونیک از انیماترونیک صوتی متفاوت است. انیماترونیک صوتی یک برنامه از پیش نوشته شده را تکرار میکند درحالی که تکنولوژی آتونوماترونیک با کمک دوربین و سنسورهای پیچیده، این امکان را به ربات میدهد تا بتواند سخن گفتن یا انجام کاری را براساس شرایط موجود انجام دهد.

یکی از تکنیکهای انیمیشنی محبوب است که ترکیبی از انیمیشن استاپ فریم و تصاویر واقعی بوده که در آن کاراکترها به یک فریم بخصوص و ویژه تقلیل می یابند. از برخی جهات شبیه به نمایش عروسک خیمه شب بازی است.

انیمیشن تئاتر عروسکی

عروسک ها را به زندگی واقعی می آورد. فیلم “سیرک هامپتی دامپتی” ساخت جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت(۱۹۰۸) اولین فیلم انیمیشنی استاپ موشنی است که با استفاده از عروسک ساخته شده.

امروزه انیمیشن عروسکی از رایج ترین کارتون ها و فیلم های مخصوص کودکان است. مثالی از انیمیشن عروسکی مورد استفاده در سینما، فیلم معروف “کینگ کونگ” تولید سال ۱۹۳۳ را میتوان نام برد.

فیلم “کابوس قبل از کریسمس” هم یک فیلم فانتزی استاپ موشن موزیکال آمریکایی ساخته ی هنری سلیک است که در آن از ۲۲۷ عروسک برای انواع شخصیتها و همچنین ۴۰۰ سر با انواع حالات احساسی استفاده شده.

گاهی این خمیرها ترکیبی از مواد شیمیایی هستند و گاهی هم ترکیبی از آب و گل. همچنین در ساخت انیمیشن خمیری از سیم بعنوان آرماتور در ساخت شخصیت ها برای دوام و حرکات پیوسته ی راحت تر استفاده میشود.

 انیمیشن زوئتروپ

زوئتروپ، که توسط ویلیام جورج هونر در سال ۱۸۳۴ اختراع شد، بعنوان یکی از اسباب بازیهای قرن ۱۹ شناخته میشود. این دستگاه یکی از اشکال انیمیشن است که برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده میشد.

تصاویر با تغییرات جزئی بر روی یک کاغذ در کنار یکدیگر همراه با فاصله، کشیده میشوند و داخل زوئتروپ قرار میگیرند. با چرخیدن آن، از بین شیارهای موجود، تصاویر بشکل متحرک به چشم میایند. تکینیک استفاده شده در زوئتروپ، در خلق انیمیشن های Gif مورد استفاده قرار می گیرد.

 انیمیشن Cut-Out یا بریده مقوا

یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی،و یکی از قدیمی ترین اشکال انیمیشن استاپ موشن، در تاریخ انیمیشن سازیست. اولین انیمیشن Cut-Out توسط خانم لوت رینیجر در سال ۱۹۲۶ با نام “ماجراهای شاهزاده احمد” ساخته شد.

 انیمیشن شن و ماسه

این روش کمی کثیف کاری با شن و ماسه دارد، چون با استفاده از دستان خود آنرا به نمایش میگذارید. برای اینکار به یک میز شیشه ای روشن بعنوان بوم و مقداری ماسه نیاز است. انیماتور با استفاده از حرکت شن وماسه در جهت های خاص، انیمیشن خود را خلق میکند. البته او باید بطور مدام بومش را برای خلق صحنه ی بعدی به سبک شنی پاک کند. کل فرایند توسط دوربین، عکسبرداری میشود و سپس در آخر، برای نمایش با یکدیگر تلفیق میشوند.

 انیمیشن تایپوگرافی

یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی، تایپوگرافی در مورد ظاهر و چیدمان حروف ، کلمه و نوشته است که میتوان آن را در جهت های مختلف به حرکت وا داشت. انیمیشن تایپوگرافی بطور گسترده ای در عناوین فیلم ها مورد استفاده قرار میگیرد.

انیمیشن نقاشی روی شیشه

در این روش، فرایند خشک شدن آهسته رنگ روی بوم شیشه ای، این امکان را به انیماتور برای خلق صحنه های متفاوت و عکس گرفتن از آنها بطور همزمان فراهم میکند.

بیشتر مواقع از ترمانتین(یک نوع حلال رنگ) برای سهولت در کار نقاشی روی شیشه استفاده می شود. بسیار کار سخت و پرزحمتی است که بروی شیشه طراحی کنید، از آن عکس بگیرید و سپس در آخر کار محصول نهایی را با یکدیگر مخلوط کنید.

انیمیشن نقاشی شده روی فیلم

نقاشی بر روی نگاتیو از حدود سال ۱۹۱۶ رواج داشته که بسیاری از انیمیشن های ساخته شده از این طریق درهمان دوره گم شده اند. این روش از انواع سبک های انیمیشن سازی، شامل ایجاد خراش یا نقاشی توسط مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و .. بر روی نگاتیو یا همان حلقه فیلمهای قدیمی است.

همچنین میتوان در یک اتاق تاریک با ایجاد تغییرات نوری بر روی کل یا بخشی از حلقه فیلم، سایه هایی را که در بخشهای داستان وجود دارد، ایجاد کرد.

البته با استفاده از چسب و برد مخصوص میتوان حلقه فیلمهای سیاه یا سایر حلقه فیلم ها با سایر ویژگی ها را به یکدیگر چسباند.

این روش از اولین روش ها و احتمالا ارزان ترین تکنیک های ساخت انیمیشن است چون تنها به یک حلقه فیلم، ابزار ایجاد خراش و یک پروژکتور نیاز دارید.

انیمیشن تجربی

یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی، هنر ادغام دو یا چند نقاشی تخیلی و غیرواقع و یا حتی خلق انیمیشن است. انواع متفاوت نقاشی های انیمیشنی در نقاط کاملا بی ربطی از هم با یکدیگر ادغام و حتی در جامعه هنری معروف شده اند. بنابراین تهیه تصادفی نقاشی، به خلق فریم متفاوتی از یکدیگر در پروسه انیمیشن سازی می انجامد.

 انیمیشن محو شده

انیمیشن محو شده در انیمیشن دوبعدی موشن گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از فیلمهای محبوب از این تکنیک استفاده کرده اند و یکی از معروف ترین آنها فیلم “ویلیام کنتریج” است. عکاسی و انیمیشن در هر بخش از ایجاد تغییر، در روال ساخت حرکات انیمشنی باید انجام شود.

این هم یکی دیگر از انواع سبک های انیمیشن سازی می باشد. صفحه نمایشی که برای به تصویر کشیدن موضوعی به هزاران پین بدون سر به نحوی آغشته میشود را انیمیشن پین اسکرین میگویند. “الکساندر الکسیف” و “کلیر پارکر” تکنیک انیمیشن پین اسکرین را در سال ۱۹۳۰ با فیلم ” شب در کوهستان عریان” اختراع کردند.

همچنین بر اساس میزان عمق فرورفتگی پین در صفحه موردنظر، برای ایجاد فضای سایه و روشن در تصویر استفاده میشود. شب، اولین فیلم متحرک استفاده شده از تکنیک پین اسکرین بود که یک قاب مستطیلی ۳در۴ فوت با حدود ۲۴۰هزار پین به منظور ایجاد طول سایه های مختلف، حرکت جانبی داشتند.

 فلیپ بوک

حتی قبل از زمان کامپیوتر، انیمیشن های زیادی در کار بودند. هنرمندان با استفاده از یک کتابچه و ایجاد طرح هایی در گوشه ای از برگه های آن (بهمراه اعمال کمی تغییرات جزئی در هر صفحه از طرح) کتابی با عنوان Flipbook یا Flickbook را خلق کردند. که با سریع ورق زدن اش با کمک انگشت شست، قابلیت رویت انیمیشنی ساده فراهم بود. Flipbook ، ورق های پویا نما یا انیمیشن شست انگشتی، یکی از قدیمی ترین و در عین حال جذاب ترین انیمیشن های دنیاست.

این بود ۲۰ نوع متفاوت از انواع سبک های انیمیشن سازی که در ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به ذکر است که امروزه، اکثر روش های دستی به تکنیک های کامپیوتری تبدیل شده اند.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا