دانش و سلامتمجله کسب و کار

خوردن زیاد خرما چه ضرری دارد

باشگاه خبرنگاران جوان : متخصصان می‌گویند زیاده‌روی در مصرف خرما می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. در این مطلب به عوارض زیاده‌روی در مصرف خرما می‌پردازیم.  خرما یکی از میوه‌های گرمسیری و پرخاصیتی است که طرفداران زیادی دارد. با این حال، زیاده‌روی در مصرف خرما مانند زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی دیگر می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. در این مطلب به عوارض زیاده‌روی در مصرف خرما می‌پردازیم:

۱- مشکلات شکمی: مصرف خرما به خودی خود هیچ عوارض جانبی جدی برای سلامتی بدن ندارد. اما متاسفانه امروزه استفاده از افزودنی‌هایی مانند سولفیت به آن می‌تواند باعث مشکلات متعددی برای انسان شود. سولفیت یک ترکیب شیمیایی است که به میوه‌های خشک می‌افزایند تا فاسد نشود و یا باکتری‌های مضر آن از بین برود. سولفیت می‌تواند باعث بروز دل درد، گاز معده، نفخ، و اسهال در افراد شود.  طریقه مصرف خرما بار دکتر بیز در ادامه مطلب .

۲- بروز جوش: میوه‌های خشک مانند خرما می‌تواند باعث بروز جوش شود که مانند مورد قبلی، دلیل اصلی بروز آن سولفیت است.

۳- حمله آسمی: تحقیقات زیادی درباره تاثیر مصرف خرما در بروز حملات آسمی انجام نشده است، اما از آنجا که مصرف خرما می‌تواند باعث بروز آلرژی شده و خود آلرژی در بروز آسم تاثیرگذار است، می‌توان مصرف خرما را مرتبط با حمله آسمی دانست. ۸۰ درصد افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند به گرده‌های موجود در هوا مانند کپک‌ها حساسیت دارند که این کپک‌ها به وفور در خرما یافت می‌شوند. دمنوش گیاهی قاشقی برای ترک اعتیاد صد در صد تضمینی .

۴- افزایش وزن:  خرما دارای میزان قابل توجهی از فیبر بوده، اما دارای کالری بالایی است و زیاده‌روی در مصرف آن اضافه وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت. هر یک گرم خرما دارای ۲.۸ کالری انرژی است که میزان بالایی محسوب می‌شود.

۵- بروز بیماری هیپرکلامی: هیپرکلامی به بیماری اطلاق می‌شود که درپی افزایش سطح پتاسیم خون بروز می‌کند. خرما یکی از میوه‌های سرشار از پتاسیم است و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث بروز هیپرکلامی شود.

۶- مضر برای خردسالان: خرما برای خردسالان سنگین محسوب می‌شود. آن‌ها به سختی می‌توانند خرما را بجوند و از آنجا که دستگاه گوارش آن‌ها تازه در حال توسعه یافتن بوده، هضم خرما بسیار دشوار است. مصرف خرما در نوزادان می‌تواند باعث خفه گی و یا مسدود شدن نای آن‌ها شود. بهتر است خرما را از دسترس نوزادان دور نگه دارید.

۷- عدم تحمل فروکتوز: شیرینی خرما ناشی از قند فروکتوز است. برخی افراد توانایی هضم فروکتوز را ندارند و عدم تحمل به این قند را نشان می‌دهند. از آنجا که قند فروکتوز در دستگاه گوارش این افراد شکسته و جذب نمی‌شود، باکتری‌های دستگاه گوارش با استفاده از این قند، اقدام بهخوردن خرما با چای، همراه غذا، ترکیب آن با گردو به عنوان میان وعده‌ای پرانرژی و حتی وجود آن در وعده‌های غذایی اصلی مثل خرما پلو و موارد بسیار دیگری از مصرف آن در ساعات مختلف روز، موید این واقعیت است که از عوارض احتمالی آن آگاه نیستیم. خرما یک ماده غذایی مفید است؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث اختلالاتی در عملکرد برخی قسمت‌های بدن می‌شود. با ما همراه باشید تا در مورد مضرات مصرف بی‌رویه خرما بیشتر بدانید.

مضرات مصرف زیاد خرما چیست؟

۱.مشکلات شکمی خرما سرشار از فیبر است؛ اما جالب است بدانید میزان بالای فیبر آن می‌تواند برای بدن مضر باشد. این اثر معکوس، زمانی اتفاق می افتد که با مصرف بیش از حد خرما، به طور ناگهانی بدن‌تان میزان زیادی فیبر دریافت می‌کند. این موضوع باعث اختلال در دستگاه گوراش و در نتیجه یبوست و نفخ می‌شود. برخی تحقیقات هم بیانگر این است که خرما می تواند باعث تشدید اسهال شود. دمنوش لاغری آریانا بهترین مکمل لاغری .

۲.عامل جوش‌های پوستی برای نگهداری از میوه‌های خشک و حفاظت آن‌ها از هجوم باکتری‌ها، یک ترکیب شیمیایی به نام سولفات به آن‌ها می‌افزایند. خرمای خشک هم از این قضیه مستثنا نیست. وجود این ماده شیمیایی روی خرمای خشک برای کسانی که پوست حساس دارند، باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود. البته جوش‌های پوستی دلیل دیگری هم ممکن است داشته باشند و آن وجود کپک روی انواع میوه‌های خشک از جمله خرما است.

۳.افزایش وزن با وجودی که خرما سرشار از فیبر است، کالری بالای آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. هر گرم خرما حاوی ۲.۸ کالری است و این یعنی میزان انرژی نسبتا زیادی دارد و برای کسانی که مستعد چاقی هستند به راحتی منجر به افزایش وزن می‌شود.

۴.هایپر کالمی افزایش بیش از حد پتاسیم در خون باعث عارضه‌ای به نام هایپرکالمی می‌شود. از آنجا که خرما سرشار از پتاسیم است، اگر به صورت عادی میزان پتاسیم خون‌تان بالاست، در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید.

۵.مضر برای کودکان یکی از مضرات خرما متوجه کودکان است. جویدن خرما به دلیل ضخامت و تراکم بالای بافت‌های آن، برای کودکان دشوار است و در نتیجه هضم آن برای روده آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ حتی ممکن است نای کودکان را مسدود کرده و باعث خفگی شود.

روزانه چقدر باید خرما بخوریم؟ باشگاه خبرنگاران جوان : در این گزارش قصد داریم به عوارض جانبی مصرف زیاد خرما بر اساس مبنای علمی بپردازیم. اگرچه خرما دارای خواص فراوانی است، اما مردم معمولا از عوارض جانبی مصرف زیاد خرما آگاهی ندارند. این خوراکی استوایی یک میان وعده محبوب است؛ اما مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلات فراوانی را برای سلامتی انسان به همراه بیاورد.  مصرف زیاد خرما می‌تواند منجر به بروز مشکلات شکمی، بثورات پوستی، افزایش وزن، پتاسیم بالا (هایپر کالمی) و بروز بیماری «عدم تحمل فروکتوز» شود. مشکلات شکمی: خرما به خودی خود ممکن است سبب مشکلات شکمی نشود؛

مگر اینکه افزودن سولفیت به آن‌ها این مسئله را سبب شود که امروزه یکی از عوامل رایج است. سولفیت‌ها، ترکیبات رایجی هستند که به میوه‌های خشک برای حفظ آن‌ها و حتی برای از بین بردن باکتری‌های مضر اضافه می‌شود. افراد حساس به سولفیت‌ها ممکن است از واکنش‌هایی خاصی مانند درد معده، نفخ معده و اسهال رنج ببرند.

خرما منبع عالی فیبر است که می‌تواند به شکل شگفت‌آوری تأثیری معکوس در این زمینه داشته باشد. در صورتی که به اندازه کافی فیبر مصرف نکرده‌اید، مصرف خرمای زیاد به معنای مصرف بیش از حد فیبر است و این افزایش ناگهانی می‌تواند منجر به مشکلات شکمی به مانند یبوست و نفخ شود. بثورات پوستی: میوه‌های خشک مانند خرما می‌توانند سبب ایجاد جوش و بثورات پوستی شوند و مقصر نیز بار دیگر سولفیت‌ها هستند. جوش‌ها نیز می‌توانند بوسیله کپک موجود در میوه‌های خشک ایجاد شود که خرما نیز یکی از آنهاست.

افزایش وزن: اگرچه خرما سرشار از فیبر است اما کالری و انرژی بالایی دارد که می‌تواند سبب افزایش وزن بی سابقه‌ای شود. خرما حاوی ۲.۸ کالری در هر گرم است که این به معنای غذاهایی با چگالی متوسط هستند و می‌توانند منجر بهافزایش وزن شوند. هایپرکالمی: هایپرکالمی بیماری است که سطح پتاسیم در خون بیش از حد بالا می‌رود. خرما سرشار از پتاسیم است و مصرف بیش از خد آن می‌تواند به این بیماری منجر شود؛ بنابراین در صورتی که سطح پتاسیم بالاست از خوردن خرما اجتناب ورزید. باید بدانید سطح ایده آل پتاسیم خون میان ۳.۶ تا ۵.۲ میلی مول در هر لیتر است. سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در لیتر می‌تواند خطرناک بوده و نیاز به مداخله فوری پزشکی باشد.

مضر برای نوزادان: خرما برای نوزادان بسیار سنگین است و جویدن آن برای آن‌ها سخت است و از آنجایی که روده آن‌ها در حال رشد است، خرما ممکن است به راحتی هضم نشود. همین مسأله می‌تواند به عوارضی منجر شود. در واقع خرما می‌تواند نای نوزاد را مسدود کند و سبب خفگی آن‌ها شود. پس بایستی احتیاط کنید. بیماری عدم تحمل فروکتوز: شرینی طبیعی خرما همراه با فروکتوز آن است. برخی افراد در هضم فروکتوز مشکل دارند که به «بیماری عدم تحمل فروکتوز» منجر می‌شود. در این مورد، قند به طور مناسب جذب بدن نمی‌شود و همین امر سبب عبور آن از سیستم گوارش بدن شده (چرا که بدن نمی‌تواند آن را تجزیه کند) و در نتیجه به تولید گاز و درد شکم منجر می‌شود؛ چرا که این قندها شروع به واکنش با باکتری‌های طبیعی روده می‌کنند.

مشاهده مطالب بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا