دارابی: ابزار دیپلماسی عمومی دادوستدهای فرهنگی است
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به نقش میراث فرهنگی در دیپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی دیپلماسی عمومی، تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی است و ابزار اصلی آن دادوستدهای فرهنگی نظیر نمایشگاهها، جشنوارهها و خواهرخواندگیهاست.
به گزارش خبرگزاری آنا، ، علی دارابی در آیین گرامیداشت روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس که یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳ در مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد، گفت: میراث ناملموس فرهنگی، بخش مهمی از داراییهای یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر و از عصری به زمانهای دیگر منتقل میشود.
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: در زمینه میراث فرهنگی ناملموس، ایران طی ۴ سال اخیر از رتبه هفتم به رتبه چهارم دنیا صعود کرده است و از نظر ثبت پروندههای چندملیتی، رتبه نخست را داراست.
وی با تأکید بر تلاش برای تبدیل سواد میراث فرهنگی به فرهنگ عمومی در جامعه گفت: میراث فرهنگی باید برای همگان ملموس و دارای اهمیت باشد.
قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به نقش میراث فرهنگی در دیپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی دیپلماسی عمومی، تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی است و ابزار اصلی آن دادوستدهای فرهنگی نظیر نمایشگاهها، جشنوارهها و خواهرخواندگیهاست.
دارابی به اهمیت شبکهسازی و هماهنگی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: نهادهای مؤثری در کشور وجود دارد که همگی باید در این حوزه کمک کنند.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی متعلق به یک نهاد نیست بلکه متعلق به همه ارکان و آحاد کشور است و برای آن باید برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت داشت. در عرصه جهانی هم باید حضور پررنگ داشته باشیم.
«آموزش و انتقال تجربه و ثبت پروندههای مشترک، توانمندسازی جوامع محلی و سمنها و نقشآفرینی رسانهها» از جمله محورهایی بود که قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در حوزه مدلسازی و ظرفیتسازی به آن اشاره کرد.