بین الملل

دهقانی: شرکت‌های دانش بنیان، آینده ساز تمدن این کشور هستند

دهقانی: شرکت‌های دانش بنیان، آینده ساز تمدن این کشور هستند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش بنیان، آینده ساز تمدن این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی امشب در اختتامیه جایزه ملی فناوری نکست گفت: شرکت‌های دانش بنیان، آینده ساز تمدن این کشور هستند.

وی با اشاره به زمینه ایجاد جایزه نکست گفت: سال گذشته در نمایشگاهی حضور داشتیم و زمانیکه اثر بعدی این شرکت‌ها را پرسیدیم؛ پیشنهادی شکل گرفت که آیا این شرکت‌ها برنامه‌ای برای آینده دارند یا خیر؛ همان کاشتن برای آینده.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: از همان جا برنامه نکست که سرواژه‌های آن بعد‌ها ساخته شد، شکل گرفت. شهر‌ک علمی و تحقیقاتی فناوری به عنوان دومین استان کشور در حوزه فناوری پیشران شد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: واقعیت این است که اگر دانش بنیان‌هایی هستند که کار می‌کنند ثمره درختانی را به ما می‌دهند که ۲۰ سال پیش کاشته شده است. وزاری علوم، معاونان علمی که سکان داران آن ستاری، سلطان خواه و واعظ زاده بودند سال‌ها زحمت کشیدند که فناوری‌ها را در قالب محصول ارائه کنند‌.

وی گفت: در کشور ما فرهنگ اینکه دیگران کاشتند ما بخوریم؛ ما بکاریم دیگران بخورند کمرنگ شده است. شاید سکویی باشد که چیزی کاشته شود برای آینده لازم بود.

وی افزود: دانش بنیان‌های موفق که به محصول و اقتصاد رسیدند، گرما و حلاوت اقتصادی که شکل می‌گیرد اهمیت توسعه فناوری و فکر کردن به فناوری را به حاشیه می‌برد؛ اینها دست به دست هم دادند تا جایزه نکست شکل بگیرد. در واقع این موارد با پارادایم مشخصی شکل گرفت.

وی گفت: ما با برنامه‌های متعدد سرمایه گذاری می‌کنیم تا فناوری‌ها در آینده رشد کنند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: برنامه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های شکل گرفته در دانشگاه‌ها و اجرایی کردن آن است؛ کانال بعدی توسعه فناوری ازمایشگا‌ها و مراکز آفرینش ملی است که در برنامه هفتم ۶ مورد مصوب شد.

وی گفت: باید زیرساخت‌هایی داشته باشیم که محل آفرینش در آینده باشند. شرکت‌های توسعه یافته فناوری آشیانه‌ای جز شرکت‌های پیشرو ندارند.

وی با بیان اینکه ۸۹ شرکتی که وارد رقابت نکست شدند از برترین هابودند، گفت: این شرکت‌ها محصولات خوب، جذاب و فاخری دارند، اما آنهایی که برنامه ریزی برای آینده دارند که قرار است دیگران افتتاح کنند در این جایزه رقابت کردند. دبیر خانه سعی کرده برنامه‌هایی انتخاب کنند که رویکردی برای آینده دارد ؛ آینده‌ای برای ایران عزیز.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا