بین الملل

روزه‌ گرفتن برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است

یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

روزه‌ گرفتن برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است

یک متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنها با رژیم غذایی کنترل‌ شده، مفید است.

محمد‌رضا احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: افراد دیابتی قبل از شروع روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، باید با پزشک مشورت کنند تا رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب با وضعیت خود را دریافت  کنند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان با رژیم غذایی کنترل‌ شده، نه تنها ضرر ندارد، بلکه مفید هم است،  افزود: مصرف غذا‌هایی که قند کم و فیبر بالا دارند مانند سبزیجات، میوه‌ها، نان‌های کلوچه‌ای و غله‌های کامل و اجتناب از مصرف غذا‌های چرب و قندی می‌تواند به دیابتی‌ها کمک کند تا سطح گلوکز خون و وضعیت سلامتی خود را در ماه رمضان کنترل کنند. 

احمدی با بیان اینکه بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند و در ماه رمضان روزه می‌گیرند نگران افزایش قند خون خود هستند، ادامه داد: این بیماران می‌توانند از راهکار‌های ساده‌ای مثل دقت بر رژیم غذایی، برای کنترل قند خون خود در طول این ماه استفاده کنند.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف غذا‌هایی با قند کم، فیبر بالا و پروتئین معقول می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند؛ پس باید از مصرف غذا‌ها و خوراکی‌های قند‌دار، چرب و فرآوری شده خودداری کرد.

وی تقسیم وعده‌های غذایی را عامل بسیار مهم در کنترل قند خون دانست و گفت: بیماران دیابتی به جای مصرف یک وعده بزرگ غذا، بهتر است وعده‌های کوچک‌تر و متعدد را در طول روز مصرف کنند و این موضوع باعث جلوگیری از افزایش قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی می‌شود.

احمدی افزود: دیابتی‌ها از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های قنددار، شیرینی، میوه‌های خیسانده و نوشیدنی‌های شکرآلود باید خودداری کنند؛ همچنین انجام فعالیت بدنی منظم و متعادل همراه با روزه‌گرفتن عوامل در کنترل قند خون بسیار موثر هستند.

وی اظهار کرد: شربت‌ها و آب میوه‌های آماده موجود در بازار، به دلیل دارا بودن قند فراوان و نداشتن خواص آب میوه‌های طبیعی، انتخاب خوبی برای وعده سحر نیستند، این نوع نوشیدنی‌ها به‌دلیل بالا بردن قند خون موجب سیری زودرس و گرسنگی در ساعات اولیه روز می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: در مجموع نوشیدنی‌هایی مثل آب معمولی، چای کم رنگ با خرما، دوغ کم نمک و سوپ رقیق در وعده افطار بسیار مفید هستند.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا