نماد سایت مجله ایرانی

روزه‌ گرفتن برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است

روزه‌ گرفتن برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است

یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

روزه‌ گرفتن برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است

یک متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنها با رژیم غذایی کنترل‌ شده، مفید است.

محمد‌رضا احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: افراد دیابتی قبل از شروع روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، باید با پزشک مشورت کنند تا رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب با وضعیت خود را دریافت  کنند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان با رژیم غذایی کنترل‌ شده، نه تنها ضرر ندارد، بلکه مفید هم است،  افزود: مصرف غذا‌هایی که قند کم و فیبر بالا دارند مانند سبزیجات، میوه‌ها، نان‌های کلوچه‌ای و غله‌های کامل و اجتناب از مصرف غذا‌های چرب و قندی می‌تواند به دیابتی‌ها کمک کند تا سطح گلوکز خون و وضعیت سلامتی خود را در ماه رمضان کنترل کنند. 

احمدی با بیان اینکه بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند و در ماه رمضان روزه می‌گیرند نگران افزایش قند خون خود هستند، ادامه داد: این بیماران می‌توانند از راهکار‌های ساده‌ای مثل دقت بر رژیم غذایی، برای کنترل قند خون خود در طول این ماه استفاده کنند.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف غذا‌هایی با قند کم، فیبر بالا و پروتئین معقول می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند؛ پس باید از مصرف غذا‌ها و خوراکی‌های قند‌دار، چرب و فرآوری شده خودداری کرد.

وی تقسیم وعده‌های غذایی را عامل بسیار مهم در کنترل قند خون دانست و گفت: بیماران دیابتی به جای مصرف یک وعده بزرگ غذا، بهتر است وعده‌های کوچک‌تر و متعدد را در طول روز مصرف کنند و این موضوع باعث جلوگیری از افزایش قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی می‌شود.

احمدی افزود: دیابتی‌ها از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های قنددار، شیرینی، میوه‌های خیسانده و نوشیدنی‌های شکرآلود باید خودداری کنند؛ همچنین انجام فعالیت بدنی منظم و متعادل همراه با روزه‌گرفتن عوامل در کنترل قند خون بسیار موثر هستند.

وی اظهار کرد: شربت‌ها و آب میوه‌های آماده موجود در بازار، به دلیل دارا بودن قند فراوان و نداشتن خواص آب میوه‌های طبیعی، انتخاب خوبی برای وعده سحر نیستند، این نوع نوشیدنی‌ها به‌دلیل بالا بردن قند خون موجب سیری زودرس و گرسنگی در ساعات اولیه روز می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: در مجموع نوشیدنی‌هایی مثل آب معمولی، چای کم رنگ با خرما، دوغ کم نمک و سوپ رقیق در وعده افطار بسیار مفید هستند.

خروج از نسخه موبایل