نماد سایت مجله ایرانی

روش شستن موی خشک

روش شستن انواع مو به جنس آن، بافت پوست سر، خشک یا چرب بودن مو و البته اولویت‌های شما بستگی دارد. برای بعضی از افراد شستن هر روزه موها باعث خشک شدن و تحریک‌پذیری پوست سر می‌شود. اما در بعضی دیگر از افراد در صورت عدم شستشوی روزانه، موها چرب می‌شود. به همین دلیل قبل از اینکه برای شستن موهایتان یا حتی خرید شامپو اقدام کنید، بهتر است موهای خود را بهتر بشناسید. در اینجا علاوه بر اصول اولیه شستن موها، درباره روش صحیح شستن هر نوع از موها با شما صحبت می‌کنیم.

اصول اولیه شستن موها

قبل از اینکه شامپو بزنید ابتدا موهایتان را کامل خیس کنید. حداقل یک دقیقه به موها فرصت دهید تا خیس شود. سپس انگشتان خود را لابه‌لای موها فرو برده و تا همه موها خیس شود. در این صورنحوه شستن مو در حمام و خشک کردن آن بعد از حمام، یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند در صورت عدم رعایت نکاتی بسیار ساده، موجب ، وز شدن و دوشاخه شدن مو، شکستگی و آسیب هر چه بیشتر به موهای شما شود. ممکن است بخواهید این پست را نادیده بگیرید چون احتمالاً فکر می‌کنید که از شست و شو و خشک کردن موها مگر کار ساده‌تری هم وجود دارد؟ و شما در روتین شستشوی موهایتان خیلی حرفه‌ای هستید، اما فراموش نکنید که همیشه ممکن است اشتباهات ساده‌ای را مرتکب شوید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

شستشوی موها در حمام

حمام کردن، استفاده از شامپو و شستن مو برای افراد مختلف، با فاصله‌های زمانی متفاوتی انجام می‌شود. برخی عادت دارند هر روز دوش بگیرند و مسلماً در این صورت موهای خود را هم شامپو می‌کنند. ولی برای برخی دیگر یکی از نشانه‌های تمیزی سر و بدن، سنجیدن میزان چربی موی سر است. یعنی فرد زمانی روانه حمام می‌شود که حس کند موهایش به اندازه کافی چرب شده و وقت شامپو کردن موی سر رسیده است. به نظر شما کدام بهتر است؟ شستن روزانه مو را توصیه می‌کنید و یا پیشنهادتان این است که شامپو کردن مو را به چند روز یک‌بار موکول کنیم؟

چند روز یک‌بار موهامونو شامپو کنیم؟

شاید به گوشتان خورده باشد که هر چه کمتر موهای خود را شامپو بزنید، کار بهتری کرده‌اید یا اینکه شامپو به عنوان ماده شیمیایی مضر است و اصلاً از آن استفاده نکنید! به گفته متخصصان پاسخ واحدی برای این پرسش که موهایمان را چند وقت یک‌بار بشوییم وجود ندارد و عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند. چه عواملی فاصله شامپو زدن را تعیین می‌کنند؟ جنس و نوع مو، ضخامت تارهای مو، چربی سر، سبک زندگی و نوع محصول استفاده شده برای شستن مو عواملی هستند که فاصله شامپو زدن مو را تعیین می‌کنند.

چطوری موهامونو در حمام بشوریم؟

1)بسته به نوع موی خود، شامپوی مناسب انتخاب کنید: اگر موهای شما خشک است از شامپوهای نرم‌کننده استفاده کنید و در صورتیکه موهای چرب دارید، به شامپوهایی که مخصوص موهای چرب هستند احتیاج دارید.

2) برای نرم و مرطوب کردن موها، روغن مالی با روغن‌های نارگیل، بادام، روغن آرگان دکتر بیز و یا روغن آمله، دو ساعت قبل هر حمام روش خوبیست.

1) قبل از حمام کردن موهای خود را شانه بزنید بهترین زمان شانه کردن موها و از بین بردن گره‌ها برای هر مدل مویی، درست قبل از وارد شدن به حمام است. زمانی که از حمام بیرون می‌آیید و موهای شما خیس‌اند، بیشتر مستعد آسیب دیدن و شکستن هستند. به همین دلیل بهتر است که فرآیند از بین بردن گره‌های موجود در لابه‌لای موها را بگذارید برای زمانی که موها کاملاً خشک هستند؛ یعنی قبل از دوش گرفتن.

از نظر طب سنتی، بهترین شانه، شانه چوبی است، به شرطی که دندانه‌هایش صاف و صیقلی و غیر نوک تیز باشند. برس‌هایی با دندانه‌های ناصاف یا نوک نیز به موها آسیب می‌زنند. شانه چوبی مناسب

2) موقع ورود به حمام، ابتدا موهای خود را مرطوب کنید ابتدا موهایتان را بدون چنگ زدن و جمع کردن مو بالای سرتان، با آب ولرم رو به گرم (نه آب داغ)، کاملاً خیس و مرطوب کنید و اگر موهای بلندی دارید، با دست موهایتان را به آرامی از هم باز کنید تا آب به همه قسمت‌های مو برسد. مرطوب کردن موها قبل از شامپو زدن بسته به حجم و نوع موهایتان، مقداری از شامپو مورد نظر خود را بر روی دستتان بریزید و آن را ابتدا به کف سر و سپس به ساقه‌ها بمالید.

  1. نباید موهایتان را در بالای سرتان جمع کنید و به آن شامپو زده و چنگ بزنید، با اینکار فقط موهایتان را بهم گره میزنید (باید خیلی با ملایمت این کار را انجام دهید تا به موهایتان آسیب نزنید).
  1. بسته به نوع شامپو و نوع موها، حدود 1 تا 2 دقیقه با شامپو، موها را با نوک انگشتان(نه ناخن‌ها) ماساژ خفیف دهید.
  2.  ماساژ را طوری ادامه دهید که کف از پوست سر به انتهای مو برسد.
  1. به هنگام شستن، پوست سر چرب‌ترین نقطه و انتهای مو که دست نخورده‌تر است، خشک‌ترین نقاط به حساب می‌آیند.
  2. شامپو مالیدن، شستن و دوباره شامپو زدن را در روتین هفتگی، فراموش کنید.
  3. موی سر تنها با یک‌بار کف کردن و شستشوی دقیق، تمیز می‌شود. تنها در شرایطی که سطح پوست بسیار کثیف و چرب است می‌توانید دوبار شامپو بزنید و شستشو را انجام دهید اما در حالت عادی برای انواع موی سر، یکبار شستشو کافیست.
  1. بهترین وسیله برای خشک کردن موهای سر، حوله میکروفایبر یا تی‌شرت‌های پنبه‌ای و نخی است، چرا که حوله‌های تریکو معمولی، رطوبت موهایتان را در زمان گرفتن آب اضافی موهایتان می‌گیرد و این خود یاعث خشکی و وز شدن موها می‌شود.
  2. در زمان خشک کردن، مدام موهایتان را بر روی هم نمالید یا موهایتان را با حوله بالای سرتان جمع نکنید، بلکه موها را بین حوله یا تی شرت مناسب، قرار داده و با حالت ضربه‌ای و آرام، آب اضافی موهایتان را بگیرید.
  3. به هیچ وجه نیاز نیست حوله را به صورت ناگهانی و یا با حرکات تند و خشن روی سرتان بمالید.
  4. خشک کردن مو با حوله کاری زمان بر و آرام است که برای مراقبت از موها بهتر است که با حوصله انجام شود.
  5. برای خشک کردن موها، از باد گرم و داغ سشوار دوری کنید، چرا که گرمای سشوار می‌تواند باعث موخوره، خشک و وز شدن موها شود.
  6. و در صورت ضرورت و استفاده از سشوار، ترجیحاً از باد ملایم و خنک آن استفاده و برای اینکه از وزشدن موها جلوگیری کنید، فقط ریشه موها را با دمای پایین سشوار (باد خنک) و از فاصله دور خشک کنید، این کار باعث می‌شود تا ساقه و نوک​ موها زیاد خشک نشود و همانطور مرطوب باقی بماند.
  7. همچنین، موها را نیز بدون آن که آب اضافی موهایتان گرفته شود، کاملاً خیس در حدی که آب از موهایتان بچکد، نگذارید تا در معرض هوا خشک شود چرا که شما را مستعد ابتلا به سینوزیت و نزله سرد می‌گرداند.
  8. بعد از آن که آب اضافی موهایتان گرفته شد در حالی که هنوز نمناک است می‌توانید از روغن‌های تقویتی مورد نیاز مانند روغن سبوس برنج دکتر بیز ، روغن بادام شیرین، روغن کدو و  … برای ساقه و نوک موها استفاده کنید و در صورت وز بودن شدید موها، این عمل روغن مالی را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.
  9. اگر عادت دارید قبل از خواب دوش بگیرید، مطمئن شوید که موهایتان کاملاً خشک شده است، آنگاه با کلاه یا روسری سر خود را بپوشانید و سپس بخوابید.

روش شستن موی چرب افرادی که موی چرب دارند ممکن است حتی چند ساعت بعد از شستن موها، شاهد چرب شدن دوباره آن شوند. بنابراین اگر موهایتان چرب است می‌توانید هر روز یا یک روز در میان موهایتان را با استفاده از شامپوی مناسب بشویید.توصیه ما به شما استفاده از رپ رپ است. این شامپو یک محصول طبیعی حاوی آب دیونیزه، گلیسیرین، عصاره رزماری و کافئین است. این شامپو تحت لیسانس انگلستان تولید شده و بیشترین سازگاری را با مو و پوست سر چرب دارد. شامپو موی چرب رپ رپ علاوه بر کنترل چربی مو، پوست سر را پاکسازی و تقویت کرده، موها را درخشان می‌کند و همچنین احتمال بروز موخوره را کاهش می‌دهد.

روش شستن موی خشک برای موهای خیلی خشک لازم نیست موها را هر روز یا یک روز در میان بشویید. اگر موهای خیلی خشک دارید فقط یک بار در هفته موهایتان را با شامپو بشویید. سپس می‌توانید در بین هفته موهایتان را با آب و بدون شوینده بشویید. توصیه ما به شما استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای شستن موهای خشک است. در ضمن محصولاتی که حاوی آبرسان طبیعی هستند نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای موهای خشک باشند.

خروج از نسخه موبایل