قطعات برج خنک کننده فایبر گلاس چیست؟
به نوعی از کولینگ تاور گفته می شود که در ساخت بدنه آن از جنس فایبرگلاس استفاده شده باشد. امروزه به دلیل مزایای استفاده از فایبرگلاس، از آن به جای فلز در ساخت بدنه کولینگ تاور استفاده می شود که در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسیار مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نخواهد شد. کولینگ تاور از جنس کامپوزیت را می توان در اشکال مختلف اعم از مدور، مکعب و در رنگ های متنوع تهیه کرد. قطعات فایبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحکام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان دچار شکست نخواهند شد.
انواع برج خنک کننده فایبرگلاس
برج خنک کننده فایبرگلاس مدور
کولینگ تاور فایبرگلاس که به شکل مدور (بطری شکل) ساخته می شود و قطعات بدنه برج های خنک کننده به صورت چند تکه و به وسیله پیچ و مهره متصل می گردند. این نوع کولینگ تاور از حدود 40 سال پیش وارد بازار شد، ولی به دلیل طراحی ضعیف سیستم توزیع آب، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
فایبرگلاس از رزین و الیاف شیشه تشکیل می شود، بسیار سبک است (چگالی در حدود 2000 کیلوگرم در مترمکعب) و بسیار مستحکم (در قیاس وزنی قوی تر از فلز) است. برای قطعات و دستگاه هایی که در فضای آزاد و تحت شرایط آب و هوایی سخت نصب می گردند بسیار مطلوب است و قابلیت ساخت به هر شکل و اندازه را دارد. فایبرگلاس در قیاس با فلز و چوب انبساط کمتری و عمر بسیار بیشتری دارد.
برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی
کولینگ تاوری از جنس فایبرگلاس است که به شکل مکعب مربع و یا مکعب مستطیل ساخته می شود. ، می تواند به صورت جریان متقاطع و یا جریان مخالف باشد.
مشخصات فنی برج خنک کننده فایبرگلاس
1) برج خنک کننده فایبرگلاس چیست؟
نوعی از کولینگ تاور است که در ساخت بدنه آن از جنس فایبرگلاس استفاده شده باشد و دارای مقاومت بالایی به زنگ زدگی و خوردگی باشد.
2) انواع برج خنک کن فایبرگلاس کدامند؟
- برج خنک کن فایبرگلاس مدور
- برج خنک کن فایبرگلاس مکعبی
3) در ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس از چه موادی استفاده میشود؟
در ساختار کولینگ تاور فایبرگلاس از کامپوقطعات تشکیل دهنده برج خنک کن یا کولینگ تاور بخشهای مختلفی را شامل شده که شناخت این اجزا در برج خنک کننده جریان مخالف از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است.
عملکرد صحیح یک دستگاه خنک کننده آب وابستگی بسیار بالایی در کارکرد درست قطعات تشکیل دهنده آن دارد. قطعات برج خنک کننده شامل اجزای اصلی سیستم هوادهی، تجهیزات آبرسانی و بدنه اصلی دستگاه بوده که کارکرد هر جز از کولینگ تاور موجب بهبود خنک کاری این ماشین برودتی می گردد. در واقع اگر برج خنک کننده را یک سیستم شامل بخشهای مختلف بدانیم، قطعات جانبی همانند اعضای اصلی آن به شمار میروند.
در تصویر زیر شماری از اجزای اصلی برج خنک های خنک کننده را مشاهده می نمایید.
شرح سه سوال کلیدی و مهم در زمینه شناخت اجزا و قطعات انواع کولینگ تاور در ادامه کمک خوبی به پیشبرد این مبحث مینماید.
- آیا قطعات بکار رفته در برجهای خنک کننده با یکدیگر تفاوتی دارند؟
قطعات جانبی یک تجهیز صنعتی همانند برج خنک کن وابسته به نوعیت و نحوه کارایی آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اجزای پاشش آب در یک کولینگ تاور مکعبی با بخش گردش آب در یک برج مخروطی کاملاً متفاوت است. به عبارتی دیگر اجزای داخلی برجهای مکعبی و مدور نیز با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. سیستم توزیع آب در نوع مکعبی از نوع به حساب آمده و بخش ریزش سیال در کولینگ تاور مدور آب پخش کن بشمار می آید.
- چرا باید قطعات و اجزای کولینگ تاور را به صورت دوره ای تعویض کنیم؟
برجهای خنک کننده به عنوان یک منبع برودتی وظیفه خنککردن دستگاههای گرما زا را بر عهده دارد و عموماً به صورت دائم کار (continues) طراحی میگردند. بنابراین این تجهیز در تماس دائمی با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا میباشد. افزایش غلظت مواد محلول آب در اثر تبخیر دائم در این سیستم امری محتمل میباشد. افزایش غلظت سبب رسوب گرفتگی و رسوب هم موجب کاهش شدید عملکرد کولینگ تاور خواهد گردید. از این رو سرویس، شستشو و تعویض قطعات به جلوگیری از این موضوع کمک بسزایی مینماید.
- لوازم یدکی برج خنک کننده چه کاربردی دارند؟
همانطور که گفته شد بازرسی دورهای کولینگتاور، تعمیر و تعویض قطعات داخلی یکی از مهمترین اصول نگهداری در این منبع سرمایشی محسوب میشود. در صورتی که بازدید دورهای برج خنک کن و یا رسوبزدایی قطعات داخلی به تاخیر بیافتد، راندمان تجهیز به شدت افت میکند. تأمین و تهیه لوازم یدکی برج خنککننده در واقع یکی از مهمترین اصول مهندسی تأسیسات در نگهداری آن قلمداد میگردد. در بسیاری از کارخانجات صنعتی به منظور جلوگیری از صدمات شدید آتی، همواره یک ست کامل از لوازم یدکی برج خنک کن را جداگانه خریداری می کنند.
انواع قطعات جانبی برج خنک کننده
- پکینگ یا سطوح تبادل حرارت
پکینگها در انواع برج خنک کننده تاسیسات ساختمانی بکار برده شده و اصلیترین قسم انتقال انرژی حرارتی در کولینگتاور محسوب میگردند. به عبارتی دیگر مهمترین بخش ایجاد سطح تبادل گرما پوشالهایی هست که به آن پکینگ گفته میشود. پکینگمدیا به دلیل تبخیر دائمی آب در سطح خود تحت تأثیر رسوب و گرفتگی سنگین است. رسوبزدایی و رفع گرفتگی قطعاتی مثل پکینگ یا حتی نازلها در برج خنککننده باید به صورت مداوم و دورهای صورت پذیرد.
آیا می دانید رسوب زدایی و شستشوی پکینگها در کارکرد صحیح قطعات داخلی تاثیر فراوانی می گذارد؟
چنانچه پکینگ یا سطوح خنک کننده دچار رسوب و گرفتگی گردد، از مواد اسیدی مخصوص متناسب با جنس پکینگ جهت اسیدشویی استفاده میکنند. در هنگام شستشو یا حتی تعویض پکینگ باید دقت نمود که با توجه به نوع کاربری و میزان سطح موثر برج خنک کن این قطعه را باید عوض نمود. در حقیقت رسوبزدایی یکی از مهترین بخشهای تعمیرات دورهای قطعات برج خنک کاری آب به شمار می آید.
مرکز هوا رسانی با ایجاد جریان مکش یا دهش در انواع دستگاه های صنعتی پروانههایی از نوع محوری یا گریز از مرکز میباشند. به عنوان مهمترین بخش سیستم هوادهی و هوارسانی در انواع خنککننده مکنده و دمنده مطرح میباشد که در واقع به دلیل چرخش دائم حول یک محور ثابت در معرض شکست از طریق نیروی برشی در تیغه و دستک میباشد. بعبارتی دیگر یکی از اولین قطعات اصلی برج خنککننده که از حساسیت بالایی برخوردار است فن یا پروانه میباشد.
بلبرینگ فن یکی دیگر از نقاطی است که در برج خنک کن باید به صورت مداوم در هر دوره تعمیرات تعویض و بازرسی گردد. خرد شدن و شکستن بلبرینگ به دلیل عدم بالانس بودن فن سبب شکست تیغه و آسیب به سایر نقاط اساسی پروانه کولینگتاور میگردد. به منظور جلوگیری از آسیبهای جدی به پروانه برج خنککننده توصیه میشود که هر 12 ماه یک بار، بالانس دینامیکی و بالانس استاتیکی فن مورد تست و آزمایش قرار گیرد.
افشانک برج خنککننده یا در واقع نازل مرکز اصلی توزیع و ریزش آب محسوب میشود که عموماً به صورت اتصال رزوهای در سیستم پاشش آب ثابت نصب میگردد و به همین دلیل در بسیاری از موارد نازل یا دوش پاشش آب به زودی در میان سایز قطعات دچار رسوب و گرفتگی شدید میشود. رسوب و گرفتگی در نازل سبب مسدود شدن مسیر خروجی آب ورودی به کولینگتاور میگردد.
این موضوع به مرور زمان سبب فشار بر روی پمپ سیرکولاتور میشود. بنابراین بازدید دورهای افشانک در هر دوره تعمیرات یکی دیگر از اصول تعمیر و نگهداری این تجهیز محسوب میشود. نازل پلیمری برج خنککننده که از متریال پلی پروپیلن تولید و نصب شده باشد عموماً در این مرحله با اسیدشویی به راحتی رسوبزدایی میگردد.
- کلگی توزیع آب یا اسپرینکلرهد
قسمت ثابت عموماً به لوله ورودی متصل میگردد و با فشار آب ورودی به برج خنک کن قسمت دوار آب پخشکن شروع به چرخش مینماید. بدلیل چرخش دائم قسمت دوار آب پخشکن بر روی قسمت ثابت اسپرینکلر این قطعه دائماً دچار رسوب، گرفتگی و عدم چرخش صحیح میگردد. در نتیجه باید در هر دوره تعمیرات و بازرسی برج خنککننده اسپرینکلر هد(آبپخشکن) سرویس، روغنکاری و یا تعویض گردد.
ست کامل کاهنده دور وظیفه کاهش دادن دور خروجی موتور به میزان معین را بر عهده دارد. کاهش دور شامل پولی ، بلبرینگ کف گرد، شافت انتقال قدرت ، فولی موتور و تسمه میباشد. سیستم انتقال قدرت عموماً با هدف تنظیم میزان چرخشی پروانه در کولینگ تاور بکار برده میشود. سیستم انواع مختلفی دارد که با توجه به قطر پروانه، نسبت دور و نوع کارایی طراحی میشود. انواع سیستمهای کاهنده دور مرسوم در برجهای خنک کن در دو دسته انتقال قدرت گیربکسی و تسمه ای تقسیم میگردد.
قطعات بدنه فایبرگلاس در طول عمر کولینگ تاور ممکن است نیازمند تعویض و یا تعمیر داشته باشد. قطعات بدنه فایبرگلاس شامل لوور، پنل یا دیواره، گلویی و ستونی میباشد که عموماً وابسته به نوع قطعات، قطعات فایبرگلاس بدنه برج خنککاری دارای ضخامت بین 5 الی 10 میلیمتر میباشد.
قطعات فایبرگلاس تولیدی وابسته به نوع وظیفه آن بخش دارای ضخامت و تعداد لایههای متفاوتی از الیاف و رزین میباشد. الیاف عموماً در سه گرید حصیری،سوزنی و پودری میباشدکه ترکیب هر سه نوع الیاف در تولید قطعات بدنه فایبرگلاس سبب افزایش مقاومت و کیفیت نهایی میشود.
نکته بسیار مهم در ساخت قطعات فایبرگلاس
تعداد لایههای الیاف و رزین و همچنین گرید رزین پلیاستر غیراشباع سبب افزایش ضخامت و تضمین کیفیت نهایی بدنه انواع خواهد شد. لوور (دریچه مکش هوا) یکی از قطعات داخلی برج خنککننده محسوب میشود که دائماً در تماس با هوای بیرون میباشد. این بخش عمدتاً میانگین هر پنج سال نیازمند تعویض میباشد. به منظور تعویض قطعات فایبرگلاس باید ابعاد قطعات مختلف در کارگاه تولیدی قطعات فایبرگلاس قالبگیری و تولید گردد.