بین الملل

احکام سنگین دادگاه ترکیه علیه رهبران حزب حامی کردها؛ دمیرتاش ۲۸ سال

دادگاهی در ترکیه روز پنجشنبه ده‌ها سیاستمدار طرفدار کردها را به دلیل شورش‌های مرگبار در سال ۲۰۱۴ توسط کردها که از انفعال دولت در برابر داعش که شهر مرزی سوریه را محاصره کرده بودند، خشمگین بودند، به ۹ تا ۳۰ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش مجله ایرانی، درگیری‌های سه روزه‌ای که در اکتبر ۲۰۱۴ آغاز شد، منجر به کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر از پلیس و غیرنظامیان  شد. این تظاهرات توسط رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها یا HDP طرفدار کردها در ترکیه فراخوانی شد که از حمایت ترکیه از شبه نظامیان داعش ناامید شده بودند.

در مجموع ۱۰۸ نفر به اتهام جنایات مختلف از جمله قتل ۳۷ قربانی و جنایت علیه تمامیت دولت محاکمه شدند. این متهمان شامل رهبران سابق زندانی HDP، صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ هستند که به سازماندهی اعتراضات و تحریک خشونت متهم شدند.

منتقدان این محاکمه را با انگیزه‌های سیاسی و بخشی از سرکوب گسترده‌تر دولت بر حزب طرفدار کردها محکوم کردند.

تلویزیون دولتی TRT گزارش داد که دادگاه در آنکارا یوکسکداغ را به تلاش علیه دولت، تحریک اعمال جنایتکارانه و انجام اعمال خشونت‌آمیز مجرم شناخته و او را به ۳۰ سال زندان محکوم کرد.

دمیرتاش که دو بار نامزد ریاست جمهوری شده است، در مجموع به ۲۸ سال و شش ماه زندان محکوم شد.

حداقل ۱۰ متهم دیگر از اتهامات وارده به آنها تبرئه شدند.

انتظار می رود سیاستمداران نسبت به احکام اعتراض کنند.

روزنامه جمهوریت گزارش داد که این جلسه در فضایی متشنج با کوبیدن وکلا به میزها و خروج از دادگاه در اعتراض به احکام برگزار شد. دولت HDP را به ارتباط با حزب غیرقانونی کارگران کردستان یا پ.ک.ک متهم کرد که توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود. این گروه از سال ۱۹۸۴ یک شورش مسلحانه علیه دولت ترکیه را رهبری می‌کند و درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر را کشته‌اند.

مقامات دولتی رهبران HDP را متهم کردند که برای راه اندازی شورش‌ها از پ.ک.ک دستور می‌گیرند. دولت بارها جنبش سیاسی طرفدار کردها را با سلب کرسی های پارلمانی قانونگذاران و برکناری شهرداران منتخب از سمت خود سرکوب کرده است. چندین قانونگذار HDP در کنار دمیرتاش و یوکسکداغ به اتهامات مربوط به ترور زندانی شده‌اند. این حزب از آن زمان نام خود را به حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها یا DEM تغییر داده است و سومین گروه بزرگ در پارلمان ترکیه است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا