رئیس مرکز تحقیقات مقاومت میکروبی و تجویز منطقی آنتی بیوتیکها با بیان اینکه برآورد شده که سالانه حدود ۵ میلیون نفر در دنیا متاثر از مقاومت میکروبی، جان خود را از دست میدهند.
به گزارش خبرگزاری آنا، محمدرضا صالحی، با اشاره به کشف پنی سیلین توسط «السکاندر فلمینگ» در دهه ۱۹۲۰، گفت: این دارو تاثیر شگرفی بر حیات انسان گذاشت و پس از حدود ۲۰ سال، اولین مقاومتهای میکروبی به پنی سیلین گزارش شد و از آن به بعد، مکررا با تولید آنتی بیوتیکهای مختلف، مقاومتهای میکروبی گزارش شده است.
وی مهمترین راه ایجاد مقاومت میکروبی را تماس با آنتی بیوتیکها دانست و افزود: در مواقعی که آنتی بیوتیکها به صورت نابجا تجویز یا مصرف میشود، با مقاومت میکروبی روبرو هستیم. در حال حاضر یکی از مهمترین راههای تهدید بشر، آلودگی به میکروبهای مقاوم به چندین دارو است که متاسفانه در کشور ما نیز در دهههای گذشته، شاهد جهش قابل توجهی در گسترش مقاومت میکروبی هستیم.
رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تجویز و مصرف نابجای آنتی بیوتیکها به عنوان مهمترین عوامل گسترش مقاومت میکروبی در کشور یاد کرد و گفت: در حال حاضر راهکارهای موثری برای کاهش این مقاومت در دنیا وجود دارد که تجویز به موقع، بجا و اجتناب از تجویز نابجا و همچنین روش کنترل عفونتها از مهمترین این راهکارهاست.
صالحی با اشاره به تفاوت سطح مقاومت میکروبی، گفت: هر قدر مقاومت میکروبی پیشرفتهتر و در سطوح بالاتر باشد، درمانی برای آنها وجود ندارد و یا درمان ها، بسیار گران قیمت است. این درمانها بهبودی کامل ایجاد نمیکنند بلکه احتمال بهبود فرد را افزایش میدهند و در نهایت احتمال مقاومت به این درمانها نیز وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مقاومت میکروبی باعث مرگ و میر بیماران میشود، یادآور شد: در حال حاضر در برخی بیمارستانها، بیمارانی وجود دارند که مقاومت میکروبی گریبانگیر آنهاست و یا مقاومت میکروبی، شرایط آنها را خیلی وخیمتر و بستریها را طولانیتر کرده و یا منجر به بستری بیماران در بخشهای مراقبتهای ویژه و یا حتی مرگ آنها شده است.
رئیس مرکز تحقیقات مقاومت میکروبی و تجویز منطقی آنتی بیوتیکها تصریح کرد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نه تنها در انسان بلکه در حوزه کشاورزی، دام و طیور و آبزیان وجود دارد که باید ساماندهی شود. بخشی از آمار بالای مقاومت میکروبی ناشی از مصرف خودسرانه بیماران، یک بخش دیگر به دلیل تجویز پزشکان و بخش سوم مربوط به تبلیغات شرکتهای تولیدکننده یا وارد کننده است که در هر سه مورد باید تلاش کنیم با روشهای موجود، مصرف را بهینه سازیم.