اجتماع

مساله بیمه راهنمایان گردشگری برای همیشه حل شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، پانزدهمین گردهمایی گردشگران رأس ساعت ۹:۵۷ دقیقه «به رسم هر سال» این بار در سالن حج و زیارت و با حضور سفرای کشورهای اسپانیا، نماینده عربستان، نیوزلند چک برگزار شد.

این برنامه که نزدیک به هزار نفر از راهنمایان گردشگری از سراسر کشور حضور داشتند، با دف زنی جمع زیادی از افراد حاضر در سالن آغاز شد. سپس حاضران یادی از راهنمایانی کردند که در سال های اخیر از دنیا رفته بودند و با احترام به آنها یک دقیقه سکوت کردند.

در این گردهمایی که امروز ۲۷ بهمن ماه برگزار شد، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی خبر ویژه ای داد و گفت: مساله بیمه راهنمایان گردشگری برای همیشه حل شد. مشکل از اینجا بود که این نام «عنوان راهنمایان گردشگری» را در کنار نام‌های زیاد دیگری در جدولی که مربوط به تبصره ۱۴ بود قرار داده بودند و به صورت کلی حساب می‌کردند بنابراین وقتی اعتبارات محدود می‌آمد؛ عملاً توجه لازم به حوزه راهنمایان نمی‌شد همانطور که اشاره کرده بودیم چندین بار در دولت بحث چالشی و اقدامات دیگری از این دست انجام دادیم که آخرین بار رئیس جمهور هیچ بهانه‌ای را از دو دستگاه متولی این امر، نپذیرفت و به وزارت تعاون و کار و امور اجتماعی و سازمان مدیریت ۴۸ ساعت وقت و دستور اکید داد که پیگیری شود.

وی افزود: برای اولین بار نامه رسمی سازمان مدیریت به وزارت کار نوشته شد و علاوه بر اعتبارات دیگری که مربوط به حوزه‌های دیگر بیمه است مشخصاً در این نامه تاکید شد که با توجه به دستور رئیس جمهور و تصویب رئیس جمهوری اعتبار مربوط به بیمه راهنمایان گردشگری هر سال طبق این مصوبه در بودجه کشور بیاید.

وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به اهمیت نقش راهنمایان گردشگری افزود: قبلاً هم گفته‌ام که اگر وزیر نبودم دوست‌داشتم راهنمای گردشگری باشم. برای همین نوبت بعد که در مراسم شما حضور یافتم کارت راهنمای گردشگری من را حاضر کنید. البته می‌گویند اگر راهنمای گردشگری شوم دیگر نمی‌توانم مانند اکنون که وزیر هستم حرف‌های خود را بزنم. اما اگر کارت راهنمای گردشگری را بگیرم بازهم خیلی حرف‌های دیگر را هم خواهم زد.

ضرغامی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات گردشگران در کشور گفت: یکی از مشکلات گردشگران کمبود یا نبود سرویس‌های بهداشتی است. در این باره زیاد صحبت کردم. قبلاً هم گفته‌ام با حفظ سمت، مسؤول تمام سرویس‌های بهداشتی در سراسر کشور هستم. بعضی از افراد به من گفته‌اند این حرف‌ها در شأن وزیر نیست. مگر وزیر وظیفه‌ای جز نوکری و خدمت به مردم دارد؟ من این موضوعات را پیگیری می‌کنم و اکنون استانداران و مدیران‌کل در استان‌ها نیز موضوع سرویس‌های بهداشتی را دنبال می‌کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه به اهمیت بروزرسانی اطلاعات در حوزه راهنمایان گردشگری اشاره کرد و افزود: گاهی اوقات شاهد این هستیم که اطلاعات راهنمایان گردشگری درباره یک محل تاریخی و یا رویداد تاریخی و فرهنگی اطلاعات کلیشه‌ای است. در حالی که راهنمایان با توجه به نقش و جایگاهی که دارند باید اطلاعات خود را به روز کنند و از شیوه‌های جذاب و جدید در راهنمایی گردشگران استفاده کنند.

در این گردهمایی، از ماکت کیوسک‌های گردشگری که به همت شهرداری تهران احداث می‌شود، رونمایی شد. این کیوسک‌های گردشگری در تمام مناطق تهران نصب خواهد شد و به راهنمایی گردشگران کمک خواهد کرد.

همچنین در این گردهمایی از تعدادی از فعالان حوزه راهنمایان گردشگری و پیشکسوتان این حوزه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

مهمان ویژه این گردهمایی عبدالمجید ارفعی کتیبه خوان و پژوهشگر زبان‌های باستانی بود که در این برنامه سخنرانی کرد. سپس رؤسای انجمن‌های راهنمایان استان‌های کشور هر کدام با شاخه گلی از ارفعی به دلیل یک عمر تلاش قدردانی کردند.

در این برنامه فعالان گردشگری نیز حضور داشتند و هر کدام چند دقیقه‌ای صحبت کردند از جمله افسانه احسانی فعال گردشگری که در این برنامه گفت: باید بدانیم به عنوان راهنما که روابط بین ذی نفعان و ذی ربطان هستم چه نقشی داریم.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم پایداری، تنوع هست پرسید: به عنوان راهنما و کسی که ناگزیر هستید چالش‌ها را رفع کنید چقدر می‌توانید در این موضوع تأثیر بگذارید؟

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا