نماد سایت مجله ایرانی

نحوه تعمیر باتری خودرو

آموزش تعمیر باطری یکی از اقداماتی است که هر شخصی برای صرفه جوی در زمان و هزینه خود می تواند فرا بگیرد. مردم اغلب فکر می کنند که یک باطری خراب باید دور انداخته شود و برای خرید یک باطری کاملاً جدید پول زیادی پرداخت می کنند. درست است که این یک گزینه برای بازیابی یک باطری کاملاً کاربردی است، اما تنها راه نیست. اگر در میان راه با خرابی باطری مواجه شدید کافی است با خودروبر مشهد تماس حاصل نمایید. همچنین می توان باطری ها را تعمیر کرد، یعنی باطری را به حالت اولیه بازگرداند و در هزینه صرفه جویی کرد. با کمی تلاش، می توانید یک باطری 100% کاربردی داشته باشید و پست زیر راهنمای گام به گام شما برای آموزش تعمیر باطری است.

چگونه می توانم مشکل باطری را شناسایی کنم؟

تعمیر باطری های قدیمی بسیار آسان است و هر کسی می تواند این کار را یاد بگیرد. تنها چیزی که نیاز دارید زمان و کمی تجهیزات برای بازیابی یک باتری کاملاً کاربردی است. باتری قدیمی شما مانند باتری تازه خریداری شده جدید به نظر می رسد و همچنین می توانید با فروش آنها مقداری درآمد کسب کنید! قبل از شروع تعمیر باتری ابتدا به عیب یابی آن بپردازیم.

– اگر دستگاهی دارید که با باتری تغذیه می شود و کار نمی کند، مطمئن شوید که باتری ها به درستی و مثبت به مثبت و منفی به منفی وارد شده اند. باتری را تمیز کنید.
– اگر باطری بی رنگ به نظر می رسد یا نشانه ای از پوسته پوسته شدن یا خوردگی دارد، آن را با یک باتری جدید تعویض کنید.
– اگر باتری سالم به نظر می رسد، به آرامی هر دو انتهای باتری و تمام کنتاکت های داخل نگهدارنده باتری را با یک پارچه پولیش نقره ای، مداد پاک کن، تخته سنباده یا کاغذ سنباده خوب جلا دهید. به مناطق تمیز شده دست نزنید
– اگر دستگاه همچنان کار نمی کند یا کند کار می کند، باتری ها را با یک مولتی متر یا با خودآزمایشگر روی باتری تست کنید. باتری هایی را که تست آن کم است تعویض کنید. اگر دستگاه همچنان کار نمی کند، مشکل جدی تر از باتری است.

روش های تعمیر باطری

برای تعمیر باطری می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. ما روش های تعمیر باطری را به صورت مختصر به شما توضیح می دهیم اما اینکه این روش ها موثر هستند یا خیر به نحوه عمل شما بستگی دارد. پس با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید.

روش تعمیر باطری سرب اسیدی

باتری های سرب اسیدی نوعی باتری ذخیره سازی هستند. ساختار کاملاً مهر و موم شده و فرآیند تولید مدرن دارند. این باتری ها دارای عملکرد تخلیه خوب، بدون آلودگی، عمر طولانی، عملکرد عالی ایمن و قابل اعتماد هستند، بنابراین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، تا زمانی که تعمیرات مناسب انجام شود، بیشتر ظرفیت باتری تا حدی قابل بازیابی است. تعمیر باتری سرب اسید به استفاده از روش های فیزیکی یا شیمیایی برای حل خرابی باتری های سرب اسید، از بین بردن کریستال های سولفات سرب متصل به سطح صفحه باتری سرب اسید و تولید یک لایه محافظ برای ساخت الکترود اشاره دارد.
روش های تعمیر شامل روش های فیزیکی، الکترونیکی و شیمیایی می باشد. در میان آنها، روش شیمیایی تزریق یک الکترولیت ویژه (معمولا یک مایع نیمه شفاف) حاوی یک عامل فعال به باتری سرب اسید است. واکنش شیمیایی کریستال های سولفات سرب را از بین می برد، جریان صاف برق را در باتری تقویت می کند و باتری قدیمی را بازسازی می کند.

2. آموزش تعمیر باطری به روش پالس

برای باتری های سولفوره شده، می توان از ابزار مخصوص تعمیر پالس استفاده کرد تا باتری را چندین بار شارژ و تخلیه کند و عمل گوگرد زدایی انجام شود. یکی از آنها ولتاژ بالا و شارژ پالس جریان بالا، از طریق شکست مقاومت منفی برای حذف سولفاته است. این روش سریع و موثر است، اما تاثیر آن بر عمر باتری نسبتا زیاد است. روش دیگر استفاده از فرکانس های جریان کوچک تا 8 کیلوهرتز یا بیشتر، استفاده از رزونانس های کریستالی بزرگ برای حل شدن است، که کندتر و موثرتر است، اما زمان تعمیر بیشتر است، اغلب بیش از 120 ساعت طول می کشد.

3. آموزش تعمیر باطری به روش تخلیه عمیق

روش تعمیر شارژ کامل و تخلیه کامل به این صورت است که باتری را پس از شارژ کامل و سپس تخلیه کامل آن تعمیر می کنند. این روش مناسب باتری هایی است که آسیب کمی دیده اند. در عین حال، این روش همچنین می تواند به طور موثر ماده فعال داخل باتری را فعال کرده و ظرفیت باتری را افزایش دهد. این برای باتری های ولکانیزه کم و باتری هایی با مقاومت داخلی بالا مناسب است. نکته کلیدی در این روش این است که دشارژ باید کافی باشد و هر باطری باید به طور جداگانه کاملاً تخلیه شود، 1 تا 2 بار کاملاً شارژ و دشارژ شود و ظرفیت باتری متوسط قابل بهبود باشد. روش تعمیر کامل شارژ و رها سازی کامل را نمی توان به طور مکرر استفاده کرد و حداکثر هر سه ماه یکبار قابل استفاده است.

اقدامات احتیاطی در طول فرآیند تعمیر باطری

  1. از یک مولتی متر برای نظارت بر ولتاژ هر باتری و گرم شدن باتری در هر زمان استفاده کنید.
    در صورت نشت الکترولیت از یک سوراخ خاص، برای جلوگیری از اتصال کوتاه باتری، از سرنگ برای مکیدن آن در هر زمان استفاده کنید. برای سوراخ هایی که گرما و گاز تولید می کنند و الکترولیت را سرریز می کنند، الکترولیت اضافه نکنید. مایع را به موقع با آب مقطر پر کنید. گرم شدن جدی سوراخ های منفرد ممکن است به دلیل اتصال کوتاه، مقاومت داخلی زیاد یا وزن مخصوص الکترولیت بالا باشد.
  2. در طول فرآیند تعمیر، در صورت بروز علائم زیر، باتری قابل استفاده مجدد نیست:
    (1) دمای کیف باتری را مرتباً بررسی کنید (با لمس آن با دستان خود می توانید آن را احساس کنید). اگر دمای محلی بالاتر از دمای سایر قسمت ها باشد، یا اگر الکترولیت در یک سلول خاص در حال جوشیدن باشد، گاز خروجی جدی است، که نشان دهنده وجود اتصال کوتاه در صفحه الکترود در پدیده سلول است.  باتری را نمی توان برای مدت طولانی شارژ کرد (ولتاژ بالا نمی رود)، زمان شارژ بیش از 10 ساعت پس از تعمیر گوگرد زدایی است و شارژ نمایش داده نمی شود یا بخشی از باتری به طور جدی گرم شده است. این ممکن است یک اتصال کوتاه در داخل سلول باتری باشد یا به دلیل افتادن صفحه باشد. تستر باید دیسکو باشد.

آموزش تعمیر باطری ماشین

در بیشتر مواقع مردم فکر می کنند که اگر باطری قدیمی یا خراب شد باید آن را دور بیاندازند. اما شما می توانید به این باور اشتباه غلبه کنید و راه حل دیگری را امتحان کنید. مطالعه این مقاله که درباره آموزش تعمیر باطری اسیدی و اتمی ماشین است به شما کمک می کند تا بر این باور غلبه کنید و در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

آموزش تعمیر باطری اسیدی ماشین

از مهمترین دلایل خرابی و ضعیف شدن باطری و استارت نخوردن ماشین، پایین آمدن غلظت باتری است. برای تعمیر باطری اسیدی ماشین خود باید مراحل زیر را انجام دهید.
1- در ابتدا درب باطری ماشین را باز نمایید و آن را کاملا تخلیه کنید.
2- در یک لیتر آب مقطر 2 قاشق جوش شیرین بریزید و کاملا مخلوط کنید، سپس داخل باتری خالی نمایید.
3- بعد از گذشت یک ساعت باطری را خالی نمایید و درون آن اسید باطری مناسب بریزید.
4- به مدت 24 ساعت باتری را زیر شارژ بگذارید.
5- اکنون می توانید باطری را روی ماشین ببندید و استارت بزنید.
اگر با انجام این فرآیند ماشین شما روشن شود، یعنی کار خود را درست انجام داده اید و تعمیر باطری اسیدی ماشین عمل کرده است.

آموزش تعمیر باطری اتمی ماشین

در شروع فرآیند تعمیر باطری اتمی ماشین، در ابتدا سطح اسید باطری را بررسی نمایید و آن را در بهترین حالت ممکن قرار دهید. برای تشخیص سطح فیزیکی مایع داخل باطری می توانید از سوراخ های بالای هر سلول، سطح آن را ببینید. اگر سطح مایع حتی در یک سلول کم باشد، عملکرد باطری با مشکل مواجه می شود.

مراحل احیای باطری اتمی ماشین

  1. اولین کار این است که شارژ باطری را کامل تخلیه کنید تا ولتاژ آن صفر شود. برای عملیات دشارژ می توانید یک مصرف کننده برقی 12 ولت یا یک لامپ بکار ببرید. پس از اتصال لامپ با باطری تا خاموش شدن آن صبر کنید و این به معنای تمام شدن شارژ باطری است.
    2. دومین اقدام شارژ باطری با کمترین آمپر است. باید باطری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ نگهدارید.

برای احیای باطری ماشین چه کار باید انجام داد

1- یکی از روش های احیا و تعمیر باطری ماشین اگر باطری شما یک باطری اسیدی است ابتدا شش عدد درب باطری را باز کنید و اسید داخل باطری را کاملا تخلیه کنید سپس با استفاده از محلول جوش شیرین و آب. (یک لیتر آب دو قاشق جوش شیرین)میتوانید صفحات داخل باطری را تمیز کنید یعنی بجای اسید این محلول را داخل باطری بریزید پس از نیم ساعت باطری را کاملا تخلیه کنید و اسید استاندارد 1250 درجه داخل باطری بریزید پس از آن باتری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ قرار دهید. پس از 24 ساعت باطری را از شارژ خارج کنید و پس از 15 دقیقه باطری را بر روی خودرو ببندید و استارت بزنید اگر ماشین استارت خورد و روشن شد یعنی باطری شما مجددا احیا شده است و آماده است.

خروج از نسخه موبایل