بین الملل

هدف رژیم صهیونیستی از تشدید حملات به جنوب لبنان

کارشناس مسائل منطقه با بیان این‌که اگر حزب‌الله مورد حمله واقع شود، از طرف ایران و سایر گروه‌های مقاومت مورد حمایت قرار می‌گیرد، گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا روند حرکات حزب‌الله لبنان را در درگیری‌ها کُند کند.

به گزارش مجله ایرانی، شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، موجب شده تا اکنون برای فرار از بحران‌های به وجود آمده دامنه درگیری‌ها را در سطح منطقه گسترش دهند، از این رو تلاش می‌کنند با حملات خود به جنوب لبنان جنگ دیگری را در منطقه رقم بزنند و معادلات را تغییر دهند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواهان اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ این سازمان در خصوص لبنان شد و گفت: مردم جهان طاقت این را ندارند که لبنان غزه دیگری شود.

قطعنامه ۱۷۰۱ که در تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۰۶ در سازمان ملل به تصویب رسید، خواستار پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه میان رژیم صهیونیستی و لبنان شد. همچنین این قطعنامه خواستار ایجاد یک منطقه حائل در مرز جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی است. مقامات لبنان بارها اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی به این قطعنامه متعهد نبوده و آن را نقض می‌کند.

گوترش همچنین تاکید کرد هیچ راه حل نظامی برای اوضاع متشنج در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی وجود ندارد. 

دبیر کل سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: توقف اقدامات خصمانه، دستیابی به آتش‌بس تنها راه حل بحران کنونی است. جنگ غزه باید هرچه زودتر متوقف و اسیران آزاد شوند.

وی اعلام کرد رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهد کلاه آبی‌ها کاروان‌های کمک‌رسانی در غزه را همراهی کنند. جهان باید با صدای بلند و واضح بگوید که آرامش فوری در غزه نه تنها ممکن، بلکه ضروری است.

گوترش گفت: ما همچنان به فشار برای آتش‌بس فوری در غزه، آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها و یافتن راهی برای راهکار تشکیل ۲ دولت ادامه می‌دهیم.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد خطر گسترش درگیری در خاورمیانه جدی است و باید از آن اجتناب کرد و هرگونه اشتباه در ارزیابی می‌تواند منجر به فاجعه شود.

«سید جعفر رضوی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با مجله ایرانی در تحلیل خود از اقدامات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان اظهار داشت: اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد به خاطر ضرباتی است که از جانب حزب‌الله لبنان دریافت کرده است. همان‌طور که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان هم اشاره کرده بود روند حرکات حزب‌الله از هشت اکتبر با شیب ملایمی و با دستور کار قرار دادن بخش‌هایی از فلسطین اشغالی آغاز شده است.

هدف رژیم صهیونیستی از تشدید حملات به جنوب لبنان
حملات موشکی لبنان به اراضی اشغالی

وی تصریح کرد: حملاتی که می‌بینیم نسبت به اوایل جنگ افزایش داشته به این دلیل است که شعاع عملکرد حزب‌الله لبنان از پنج کیلومتر به ۳۵ کیلومتر در داخل مرزهای فلسطین اشغالی رسیده و حتی نقاطی را در حیفا هدف قرار می‌دهد ضمن این‌که تعداد حملات نیز بیشتر شده است. 

تشدید حملات رژیم صهیونیستی با هدف کندتر کردن حرکت حزب‌الله 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: بعد از ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله دیدیم که در کمتر از یک ساعت حدود ۳۰۰ موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد،‌ این موضوعات موجب شده بخش‌هایی از مناطق شمالی در سرزمین‌های اشغالی خالی از سکنه بماند. این تحرکات موجب شده تا رژیم صهیونیستی با تشدید حملات، حرکت حزب‌الله را کندتر کند. 

بر همین اساس، منابع عبری گزارش دادند در سایه ادامه درگیری‌های مرزی میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، ارتش این رژیم به ساکنان شمال اراضی اشغالی اطلاع داد دوره تخلیه شهرک‌های شمال تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

در هفته‌های اخیر حزب‌الله لبنان بر حملات خود به شهرک‌های مرزی شمال اراضی اشغالی افزوده است.

هدف رژیم صهیونیستی از تشدید حملات به جنوب لبنان
حملات پهپادی مقاومت

رضوی در ادامه افزود: بنابراین روند تحولات حکایت از این دارد که احتمال وقوع جنگ و حمله از سمت شمال به بخش‌هایی از جنوب لبنان  وجود دارد، اکنون سطح درگیری ۲ طرف در حد پاسخگویی و یک درگیری مقطعی است، اما احتمال وقوع جنگ وجود دارد. 

وی در ادامه با اشاره به اقدام برخی از کشورها برای فراخواندن شهروندان خود از لبنان گفت: با توجه به نشانه‌هایی که از حمله وجود دارد برخی از کشورها از  جمله کانادا اتباع خود را فراخوانده‌اند و همچنین برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی سفارت خود را به خاطر احتمال وقوع جنگ تعطیل کرده‌اند.

با توجه به شرایط  تحولات در سرزمین‌های اشغالی و تحرکات اسرائیل در جنوب لبنان، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که « هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل برای نجات خود می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود. قطعا این جنگ یک بازنده نهایی خواهد داشت و آن رژیم صهیونیستی است». 

همچنین نمایندگی ایران اعلام کرد: جنبش مقاومت حزب‌الله توان دفاع از خود و کشورش لبنان را دارد؛ شاید زمان نابودی این رژیم نامشروع به دست خودش فرا رسیده باشد.

هدف رژیم صهیونیستی از تشدید حملات به جنوب لبنان
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

پیام ایران به رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان

رضوی درباره پیام ایران به رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان گفت: براساس رویکرد راهبرد اتحاد میدان‌ها، ایران همواره حمایت و کمک خود را انجام خواهد داد، همچنین سایر گروه‌های مقاومت از جمله انصارالله یمن، حشد الشعبی و … نیز حمایت خود را به عمل می‌آورند. در واقع اگر حزب‌الله مورد حمله واقع شود، از طرف ایران و سایر گروه‌های مقاومت مورد حمایت قرار می‌گیرد. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین گفت: در ابتدای جنگ غزه مسئولان کشورمان اعلام کردند در صورتی ورود می‌کنیم  که نیروهای بیگانه دیگری نیز ورود کنند، بنابراین اگر کشورهای غربی ورود داشته باشند، این احتمال وجود دارد ایران هم برای حمایت و کمک ورود کند. شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به صورت لجستیک وارد میدان می‌شوند و به نظر ورود جمهوری اسلامی ایران در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در قالب حمایت از گروه‌های مقاومت است. 

انتهای پیام 

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا