عمومی

پیش‌نویس «آتش‌بس» یا پیشکش دیپلماتیک آمریکا به رژیم اسرائیل

«سخت است بعد از اینکه روی سر یک سگ تاج گذاشتی، به دهانش افسار بزنی!» این جمله کوتاه، یکی از دیالوگ‌های معروف سریال آمریکایی «بازی تاج‌وتخت» است که از سوی کوتوله‌ دانای داستان، خطاب به کسانی عنوان شد که می‌خواستند پادشاهی نامشروع با تمایلات سادیستی را مهار کنند که خودشان او را به سلطنت رسانده بودند. وضعیتی که شاید به این روزهای آمریکا و رژیم اسرائیل بی‌شباهت نباشد؛ اما آیا امریکا واقعا به دنبال مهار تل‌آویو است؟

به گزارش مجله ایرانی، به نقل از نورنیوز: شش ماه بعد از آنکه بمب‌های آمریکایی یک‌سوم غزه را به‌صورت کامل ویران کرد، ۳۲هزار نفر را به شهادت رساند و یک میلیون و ۲۰۰هزار شهروند این باریکه ساحلی را آواره کرد، وزیر خارجه ایالات متحده خبر داد که کشور متبوعش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده و خواستار آتش‌بس «فوری» و آزادی اسرای اسرائیلی از بازداشت حماس شده است.  

آنتونی بلینکن این خبر را در آستانه ششمین سفرش به خاورمیانه بعد از آغاز جنگ غزه اعلام کرد و بلافاصله راهی غرب آسیا شد تا با مقامات شش کشور عربی، مسئولان رژیم صهیونیستی و همچنین مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کند.

این سفر در شرایطی صورت گرفت که دور جدید مذاکرات غیر مستقیم میان حماس و رژیم اسرائیل درباره آتش‌بس در دوحه آغاز شده است و وزیر خارجه آمریکا نیز در قطر توقف خواهد داشت؛ جایی که روسای سیا و موساد، سران دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در آنجا با هم ملاقات کرده‌اند و مذاکره‌کنندگانی از مصر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و قطر مشغول رایزنی هستند.   

اگرچه نگاه خوش‌بینانه این است که آمریکا به دلیل فشار افکار عمومی جهانی یا حتی ضرورت‌های انتخاباتی ملزم به تغییر موضع و مسیر خود نسبت به جنگ غزه شده است، اما نگاه واقع‌بینانه، هر موضع‌گیری و تحلیلی را به بعد از انتشار جزئیات کامل  این قطعنامه موکول می‌کند.

به طور قطع نمی شود برای ارزیابی اهداف این قطعنامه ، جزئیات گفت‌وگوها و توافق‌ها زیرپوست سفر ششم بلینکن به منطقه و کلمات زهردار پیش‌نویس آمریکایی مانند «آتش‌بس شش‌هفته‌ای» را در نظر نگرفت. تجربه ماه‌های گذشته و نحوه مواجهه آمریکا با بحران غزه نشان می دهد که باید  به‌جای توجه به سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، به آنچه در ساحت عمل و در شریان‌های مالی و تسلیحاتی میان واشنگتن و تل‌آویو جریان دارد، تمرکز ‌شود.    

 پیش‌نویس آمریکا برای آتش‌بس چیست؟  

«آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها» دو عبارت کلیدی پیش‌نویسی است که آمریکا برای پایان نزاع نظامی در غزه گنجانده و البته به هم مشروطش کرده است. پیش‌نویسی که رسانه‌های انگلیسی و عربی مطرح جهان به اتفاق آن را «مبهم» می‌دانند.

بر اساس جزئیاتی که تا کنون منتشر شده، این پیش‌نویس از یک طرف منابع مالی حماس را محدود و حملات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه شاهرگ اقتصادی رژیم اسرائیل را محکوم می‌کند و از طرف دیگر خواهان حمایت از غیرنظامیان و اعطای مجوزهای لازم برای رسیدن کمک‌های اساسی می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، آمریکا همچنین «دو کشوری» را راه‌حل غایی نزاع دانسته و با هر گونه کوچ اجباری ساکنان غزه یا تغییر ترکیب جمعیتی این باریکه و همچنین حمله زمینی به رفح مخالفت کرده است.  

اگرچه این پیش نویس تندترین پیشنهاد دیپلماتیک آمریکا به‌عنوان کلیدی‌ترین متحد رژیم اسرائیل از ابتدای جنگ غزه است، اما محافل رسانه‌ای و بین‌المللی با تردیدهای جدی به آن نگریستند.  

 «فوری» بعد از شش ماه!  

یکی از مواردی که تمامی تحلیلگران روی آن انگشت گذاشتند پسوند «فوری» در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا است؛ چراکه آمریکا همین یک‌ ماه پیش پیش‌نویس قطعنامه الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری بود، وتو کرد و پیش از آن نیز به دو پیش‌نویس دیگر در این‌باره رأی منفی داد.  

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب ، حداقل به ۹ رأی موافق و عدم وتوی هیچ یک از پنج عضو دائمی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد و وتوی آمریکا بر سه پیش‌نویس در شش ماه، در کنارتداوم کمک‌های مالی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی راه را برای جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه فراهم ساخت.  

بر این پایه بود که محافل سیاسی و رسانه‌ای، پیشنهاد آتش‎بس آمریکایی را بیش از آنکه به عنوان نشانه‌ای از تغییر رویکرد این کشور در مقابل رژیم اسرائیل ارزیابی کنند، تاکتیکی برای کسب رأی در انتخابات پیش‌روی آمریکا و تأمین منافع میان‌مدت و بلندمدت رژیم اسرائیل با نسخه عادی‌سازی و ارتباط با کشورهای عربی منطقه ارزیابی کردند.

رژیم اسرائیل در شش ماه گذشته علاوه بر شهادت بیش از ۳۲هزار فلسطینی که بیشتر آنها کودک و زن بودند، یک‌سوم غزه را به ویرانه تبدیل کرده و با حمله به زیرساخت‌های این باریکه ساحلی، بخش قابل توجهی از منطقه را غیرقابل سکونت ساخته است. مرگبارترین سلاح رژیم صهیونیستی در این نزاع، «گرسنگی» است که جان تمام شهروندان را تهدید می‌کند.  

سایه قحطی در غزه چنان سنگین است که شماری از مادران باردار که بیم آن دارند از فرط گرسنگی قبل از وضع حمل جان خود را از دست بدهند، اقدام به زایمان زودهنگام کرده‌اند تا دست‌کم جان نوزادان‍شان را به قیمت از دست‌دادن جان خود نجات دهند.

جنایت‌های بی سابقه در غزه  کارنامه‌ای برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده که فردای جنگ را برای این رژیم به کابوس بدل نموده و رویای ارتباط عادی با کشورهای عربی منطقه را برباد رفته نشان می‌دهد. بر این اساس است که آمریکا بعد از شش ماه حمایت همه‌جانبه مالی، نظامی، دیپلماتیک و رسانه‌ای که به رژیم صهیونیستی مجال و ابزار جنایت و کشتار می‌داد، حال به‌دنبال تأمین بخش دیگری از منافع رژیم صهیونیستی است که با این جنایات به خطر افتاده است.  

آنچه در این شش ماه بر سر مردم غزه باریده یا بمب‌های آمریکایی بوده یا گلوله‌هایی که با کمک‌های مالی ایالات متحده خریداری شده است. کاخ سفید در این مدت علاوه بر کمک‌های علنی و رسمی، دو بار کنگره را دور زد و صدها میلیون دلار گلوله تانک و مهمات به رژیم صهیونیستی اهدا کرد و حال بعید نیست به دنبال یک پیشکش دیپلماتیک به تل‌آویو باشد!

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا