نماد سایت مجله ایرانی

چرا استفاده از کره مغزیجات و آجیل ها برای صبحانه و میان وعده مهم است؟

کاهش وزن | لاغری

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است چون بخش زیادی از انرژی روزانه شما از این وعده تامین میشه؛ پس هر چقدر که از مواد مغذی‌تری استفاده کنید، هم انرژی بیش‌تری در طول روز دارید و هم با جذب انواع ویتامین‌ها، پروتئین، چربی‌های مفید و مواد معدنی بدن سالم‌تری دارید و از بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بدنی جلوگیری می‌کنید. آجیل و انواع مغزیجات از مناسب‌ترین انتخاب‌ها هستند و می‌تونید از مزایای صبحانه سالم با آجیل برای سلامتیتون بهره‌مند بشید. در این مطلب درباره فواید خوردن آجیل در صبحانه صحبت می‌کنیم و بهترین کره مغزهایی که می‌تونید در این وعده استفاده کنید رو با هم بررسی می‌کنیم.

کاهش وزن | لاغری

اهمیت خوردن انواع کره های آجیلی در وعده صبحانه

صبحانه یکی از وعده‌های مهمه روزه که معمولا بسیاری از ما حال و حوصله آماده کردنشو نداریم و به همین دلیل هم بی‌خیال خوردنش میشیم. با این حال متخصصان معتقدند جذب مواد مغذی به صورت ناشتا بیشتره و به همین دلیل هم بهتره در وعده صبحانه مصرف بشن. خوردن کره های آجیلی برای صبحانه یکی از بهترین انتخاب‌ها است چون سرشار از انواع ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان، چربی‌های غیر اشباع و مواد معدنیه. به همین دلیل هم بهترین زمان مصرف آجیل هنگام صبح ناشتا است.
مثلا از قدیم خوردن آجیل در وعده صبحانه به صورت نان، پنیر و گردو میان ایرانی‌ها رایجه که هم انرژی روزانه رو تامین میکنه، هم حسابی سرحالتون میکنه و فواید بسیاری برای بدن داره که از جمله اونا می‌تونیم به بهبود سلامت قلب و عروق و تناسب اندام اشاره کنیم.

مزایای خوردن کره مغزیجات در صبحانه چیست؟

مصرف کره مغزیجات در صبحانه مزایای زیادی داره؛ از کمک تناسب اندام و بالا بردن انرژی گرفته تا تنظیم قند خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی. خوردن کره آجیل به همراه صبحانه بهترین انتخاب برای زمانیه که وقت زیادی ندارید و می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن روزتون رو شروع کنید. در ادامه در مورد فواید مصرف کره آجیل ها در صبحانه صحبت می‌کنیم. اگه به و مصرفش در وعده صبحانه فکر می‌کنید، ناتژی میتونه گزینه ایده‌آلی برای شما باشه.

۱. بالا بردن انرژی

انواع کره مغزها سرشار از آهن، ویتامین، پروتئین، کلسیم، آنتی اکسیدان، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای چرب هستند. متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند جذب این مواد هنگام صبح و به صورت ناشتا بسیار بیش‌تره و به همین دلیل بر خوردن آجیل و کره آجیلی در وعده صبحانه تاکید ویژه‌ای دارند. با این اوصاف مغزیجات می‌تونند مثل مکمل‌های غذایی از جمله مولتی ویتامین عمل کنند و انرژی روزانه شما رو فراهم کنند. پس اگه همیشه احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنید و زود به زود گرسنه می‌شید، خوردن آجیل به همراه صبحانه را فراموش نکنید.

۲. کمک به تناسب اندام

یکی از فواید مصرف کره مغزیجات برای صبحانه کمک به تناسب اندام و کاهش وزنه. انواع مغزهای خوراکی از جمله گردو، پسته، بادام و… سرشار از فیبر هستند. فیبر در درجه اول گوارش رو بهبود می‌بخشه و از بروز بیماری‌هایی مثل یبوست جلوگیری میکنه. همچنین با ایجاد احساس سیری از پرخوری جلوگیری می کنه و به همین دلیل به عنوان یک میان وعده عالی در رژیم‌های غذایی لاغری توصیه میشه. فیبر همچنین سرعت جذب گلوکز رو هم کاهش میده که این مورد در ایجاد احساس سیری تاثیر می‌گذاره.

۳. بهبود سلامت قلب و عروق

اسیدهای چرب غیراشباع مثل امگا ۳ از ترکیبات موجود در انواع مغزهای خوراکی از جمله گردو است. یکی از اصلی‌ترین خواص امگا ۳ کمک به بهبود سلامت قلب و عروق، جلوگیری از گرفتگی رگ‌های قلب و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مثل سکته قلبی است. پس اگه به سلامت قلبتون فکر می‌کنید از اهمیت آجیل در صبحانه غافل نشید‌. همچنین از اونجایی که گردو در میان همه مغزهای خوراکی، امگا ۳ بسیار زیادی داره، پیشنهاد می کنیم رو در برنامه‌تون قرار بدید.

۴. تنظیم قند خون

یکی از خواص خوردن آجیل برای صبحانه، تنظیم قند خونه پس اگه از دیابت رنج می‌برید، خوبه که روزتون رو با انواع مغزهای خوراکی آغاز کنید. آجیل دارای کربوهیدرات کم و چربی‌های خوبه که قند خون را به آرامی بالا می‌بره و این موضوع برای افراد دیابتی مفیده. از جمله آجیل‌های مفید برای دیابتی‌ها می‌تونیم به بادام درختی، گردو، پسته و فندق اشاره کنیم.

چه کره مغزیجاتی در وعده صبحانه بخوریم؟

خاصیت خوردن کره آجیلی در صبحانه توسط متخصصان تغذیه ثابت شده اما شاید این سوال براتون ایجاد بشه که بهترین نوع کره آجیل برای صبحانه چیست و از چه مغزیجاتی میشه توی این وعده استفاده کرد. از آن جایی که همه مغزیجات سرشار از آهن، ویتامین‌ها، پروتئین، کلسیم، آنتی اکسیدان، منیزیم، پتاسیم و اسیدهای چربه به همین دلیل هم میتونید با توجه به سلیقه‌تون هر کدوم از مغزهای خوراکی رو انتخاب کنید و از خواص آجیل در صبحانه بهره‌مند بشید. کره مغزهای زیر برای خوردن در وعده صبحانه مناسب هستند:

بالا بودن خواص کره گردو  آن را به یکی از بهترین کره مغزهای خوراکی تبدیل میکنه چون سرشار از امگا ۳ و فیبره و به همین دلیل هم برای مدت طولانی سیر نگهتون میداره و هم سلامت کلی بدنتون رو تضمین میکنه. یا خواص کره پسته به عنوان یک قرص آهن طبیعی  به حساب میاد و با مقدار زیاد آهنش عملکرد گلبول‌های قرمز رو بالا می‌بره. مثلا بادام درختی بهترین مغز برای لاغریه و اگه به صورت ناشتا مصرف بشه فیبرش بهتر جذب میشه. همچنین اگه ورزشکار هستید و به پروتئین  زیادی احتیاج دارید می‌تونید کره فندوق رو در وعده ی صبحانه استفاده کنید و از خواص کره فندوق بهره مند بشین.

خام یا بوداده بودن مغزیجات برای صبحانه مهمه؟

شما می‌تونید متناسب با سلیقه‌تون در وعده صبحانه از آجیل خام یا بو داده استفاده کنید اما بهتره بدونید که مزایا و خواص آجیل‌های خام در مجموع بیش‌تره چون در درجه اول نمک ندارند و بعد هم مواد مغذی‌شون به خاطر عدم حرارت دهی حفظ میشه. اما اگه طعم آجیل های بو داده رو بیش‌تر دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم اونا را بدون روغن و نمک کمی حرارت بدید، بعد از این که بوی خامی‌شون گرفته شد، مصرف کنید.

چند صبحانه سالم با آجیل و کره ها

خوردن آجیل ناشتا به صورت ساده برای بسیاری جذابیتی نداره و ترجیح میدن اونو با بعضی از مواد غذایی دیگه‌ای ترکیب کنند و صبحانه سالم‌تر و مغذی‌تری بسازند. در ادامه چند صبحانه سالم با آجیل رو به شما معرفی کنیم.

۱. اوتمیل و آجیل

جو دوسر پرک یا اوتمیل یکی از سریع‌ترین و البته مغذی‎ترین صبحانه‌ها به حساب میاد. این خوراکی جذاب سرشار از پروتئینه و به همین دلیل هم در رژیم‌های غذایی گیاهی جایگزین خوبی برای لبنیاته. همچنین فیبر موجود در اون میتونه تا ساعت‌ها سیر نگهتون داره و از ریزه‌خواری جلوگیری کنه. از اون جایی که تاثیر خوردن آجیل در صبحانه هم بسیار زیاده می‌تونید اوتمیل رو همراه شیر و مغزهای خوراکی مثل گردو، بادام درختی، پسته یا حتی تخمه کدو مخلوط کنید. همچنین برای شیرین کردن این ترکیب جذاب از شیره انگور یا عسل استفاده کنید. یادتون نره برای داشتن ویتامین بیش‌تر میوه‌های تازه رو هم به اوتمیل اضافه کنید.

۲. موز و کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از پروتئینه و به همین دلیل هم یک وعده غذایی مناسب برای ورزشکاران به حساب میاد و مصرف متعادلش به عضله سازی کمک میکنه. برای این که از این صبحانه سالم لذت بیش‌تری ببرید پیشنهاد می‌کنیم کره بادام زمینی رو همراه نان جو تست شده و موز مصرف کنید. برای شیرین کردنش هم می‌تونید از کمی عسل استفاده کنید. البته یادتون باشه که هرچند خوردن آجیل در صبحانه فواید زیادی داره اما مصرف بیش از حد کره بادام زمینی به دلیل کالری زیادش، وزنتون رو زیاد میکنه.

۳. حریره بادام

حریره بادام فقط برای کودکان نیست و میتونه یک وعده مقوی برای آغاز روز باشه. برای درست کردنش هم کافیه شیر، بادام درختی پودر شده، آرد برنج، گلاب و کمی عسل یا شکر رو با هم مخلوط کنید و اجازه بدید روی حرارت ملایم به قوام برسه. حریره بادام هم سرشار از فیبره و هم کلسیم بالایی داره و به همین دلیل هم برای مدت طولانی سیر نگهتون میداره. پس پیشنهاد می‌کنیم با و اضافه کردنش به فرنی معمولی، صبحانه لذیذ و مقوی‌تری بسازید.

۴. نان و پنیر و گردو

نان و پنیر و گردو یکی از قدیمی‌ترین صبحانه‌هایی است که بیش‌‎تر ما با آن آشنایی داریم. پنیر کلسیم زیادی داره و مصرفش در وعده صبحانه توصیه میشه. با این حال می‌تونید اون رو با ماده مغذی‌تری ترکیب کنید و از خواص بیش‌تری بهره‌مند بشید. گردو سرشار از فیبر، امگا ۳، مس، آهن و فسفر و به همین دلیل هم خواص زیادی مثل جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و افزایش هوش و حافظه رو به همراه داره. در هر صورت اگه دوست دارید آجیل رو به صبحانه اضافه کنید، نان و پنیر و گردو را فراموش نکنید.

سوالات رایج

۱خوردن آجیل به جای صبحانه درست است؟

خوردن به اندازه آجیل در وعده صبحانه نه تنها هیچ اشکالی نداره بلکه جذب مواد مغذی رو هم بیش‌تر می‌کنه با این حال پیشنهاد می‌کنیم اون رو با خوراکی‌های دیگه ای مثل شیر، میوه‌های تازه، نان جو و … ترکیب کنید تا خواصش بیش‌تر بشه.

۲بهترین آجیل برای وعده صبحانه چیه؟

آجیل‌هایی که فیبر و اسیدهای چرب اشباع بیش تری دارند، برای خوردن در وعده صبحانه مناسب هستند. از جمله این آجیل‌ها می تونیم به بادام درختی، گردو، پسته و بادام زمینی اشاره کنیم.

۳آیا خوردن آجیل در وعده صبحانه باعث بالا رفتن انرژی می‌شود؟

بله انواع آجیل سرشار از  آهن، ویتامین، پروتئین، کلسیم، آنتی اکسیدان، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای چرب که انرژی روزانه شما را تامین می‌کنند.

۴خوردن پسته در وعده صبحانه به چه کسانی توصیه میشه؟

پسته آهن بالایی داره و به همین دلیل هم خوردنش به افرادی که به کم خونی مبتلا هستند به شدت توصیه میشه. مثل خانم های باردار، کودکان و زنان در دوران پریود بسیار مناسب است.

 

خروج از نسخه موبایل