عمومی

چه کسانی مستندهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات را ساخته‌اند؟!

کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، در شرایطی که تبلیغات گسترده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تقریبا می‌توان گفت که به اوج خود رسیده و حتی پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها نیز از تلویزیون آغاز شده است، اما هنوز هیچ خبر رسمی درباره سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداها منتشر نشده است. این در حالی است که در چند انتخابات گذشته، مدت‌ها قبل از موعد رسمی رقابت، انتشار انواع و اقسام شایعات و اخبار گوناگون درباره فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها عرصه رقابت را در این حوزه هم بسان حوزه اصلی رقابت گرم و تب‌زده می‌کرد.

به گزارش مجله ایرانی، شهروند نوشت: کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، در شرایطی که تبلیغات گسترده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تقریبا می‌توان گفت که به اوج خود رسیده و حتی پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها نیز از تلویزیون آغاز شده است، اما هنوز هیچ خبر رسمی درباره سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداها منتشر نشده است. این در حالی است که در چند انتخابات گذشته، مدت‌ها قبل از موعد رسمی رقابت، انتشار انواع و اقسام شایعات و اخبار گوناگون درباره فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها عرصه رقابت را در این حوزه هم بسان حوزه اصلی رقابت گرم و تب‌زده می‌کرد.با این حال این موضوع که تاکنون نامزدها و ستادهای آنها، خود سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی یا هر دو- به هر دلیلی- نام سازندگان مستندهای نامزدها را اعلام نکرده‌اند؛ به این معنا نمی‌تواند باشد که رویه عوض شده و به‌عنوان مثال امسال خبری از این فیلم‌ها نیست. حتی برعکس؛ شنیده‌ها حکایت از این می‌کنند که امسال سازندگان مستندهای تبلیغاتی جزو صاحب‌نام‌ترین فیلمسازان شاغل در سینمای ایران نیز هستند و حداقل دو تن از آنها همین چند ماه پیش فیلمی در جشنواره فیلم فجر هم داشته‌اند.
این مطلب به این بهانه، برای معرفی کارگردانانی تنظیم شده که با هر متر و معیاری نقش زیادی در گرم کردن تنور انتخابات دارند…

در هفته گذشته، با توجه به اوج‌گیری تبلیغات گسترده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و گرم‌تر شدن تنور رقابت- که طبیعتا روزبه‌روز با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات در هشتم تیرماه گرم‌تر هم خواهد شد- بالاخره پای هنرمندان و اهالی سینما نیز به واسطه آغاز پخش مستندهای تبلیغاتی نامزدها به این جریان باز شد. بگذارید اینگونه بگوییم که این‌بار نیز به سیاق دوره‌های گذشته انتخابات، ستادهای نامزدها هر کدام یک تا چند فیلم مستند انتخاباتی تهیه کردند که با اوج‌گیری رقابت شروع به پخش این فیلم‌ها کردند. با این حال هنوز این فیلم‌ها- که برخی توسط کارگردانان شناخته‌شده سینما ساخته شده‌اند- آن گرمای انتخاباتی لازم را به‌وجود نیاورده‌اند. این رکود البته دلایل منطقی زیادی دارد که شاید مهم‌ترینش غیرمنتظره بودن انتخابات جاری باشد. با این حال نمی‌توان دلایل فرعی‌تری چون عدم‌تمایل سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌هایی را که تولید کرده‌اند نادیده گرفت. درواقع در شرایطی که در دوره‌های گذشته گمانه‌زنی و پیش‌بینی سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی بحث‌های رسانه‌ای جذابی را پیرامون موضوع انتخابات شکل می‌داد؛ امسال اما از بین ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها کارگردان یکی از مستندها به‌صورت رسمی معرفی شده است و بقیه کارگردان‌های مستندهای انتخاباتی تنها در حد گمانه‌زنی از سوی رسانه‌ها مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

اما در میان سازندگان مستندهای تبلیغاتی، سیدمحمود رضوی شاید شناخته‌شده‌تر از بقیه باشد. این تهیه‌کننده پرکار که سال‌های سال است در تیم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف حضور دارد؛ وقتی در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تلویزیونی نامزدها نیز دیده شد، خیلی‌ها پیش‌بینی کردند که این تهیه‌کننده فیلم مستند تبلیغاتی قالیباف را نیز همچون سال ۱۳۹۶ خواهد ساخت- و در نهایت هم همین اتفاق افتاد و فیلم مستند «من رزمنده‌ام» ساخته سیدمحمود رضوی چهارشنبه ۳۰ خردادماه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «درباره الی» اصغر فرهادی، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» بهروز شعیبی، «ماجرای نیمروز ١و ٢» و «لاتاری» محمدحسین مهدویان بوده و از سال ١٣٩٦یعنی بعد از کاندیدا شدن محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با عنوان رسمی سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی قالیباف وارد فعالیت اجرایی سیاسی شده است. در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۹-۱۳۹۸) نیز رضوی همواره در کنار قالیباف بود و پس از تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مشاور فرهنگی و هنری رئیس مجلس شورای اسلامی شروع به‌کار کرد.

برای فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی نیز گفته می‌شود که بهروز افخمی یکی از اصلی‌ترین کارگردان‌های مستندهای تبلیغاتی این کاندیدای ریاست‌جمهوری بوده است. این فیلمساز ٦٨ساله که به‌واسطه نمایندگی در مجلس ششم شورای اسلامی شاید آشناترین سینماگر ایرانی به فعالیت رسمی سیاسی باشد، پیش از این در سال‌های ١٣٨٤و ١٣٨٨نیز فیلم تبلیغاتی یکی از نامزدهای بعدا معترض آن سال‌ها را جلوی دوربین برده بود. افخمی که حدود بیست سال پیش در رأی‌گیری یکی از مجلات سینمایی یکی از ١٠ فیلمساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شده بود، امسال در جشنواره فیلم فجر برای فیلم «صبح اعدام» سیمرغ بلورین بهترین کارگردان را به دست آورد و سپس بعد از چند ماه پشت دوربین مستند جلیلی رفته است.

برای مستند تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی نیز اگرچه تصویر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی به‌عنوان مصاحبه‌کننده در مستند تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی دیده شده است؛ اما براساس شنیده‌ها، عارف افشار با مشاوره محمد شکیبانیا و همراهی یک تیم سازنده فیلم مستند این نامزد انتخابات را ساخته است. عارف افشار در یکی دو سال اخیر به‌خاطر کارگردانی مستند «برزخی‌ها»- که به بازخوانی برخی تندروی‌ها در جریان توقیف نخستین فیلم جنجالی پس از انقلاب می‌پردازد- معروف شده و محمد شکیبانیا نیز مستندساز و تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «زمناکو»، «مادرکشی»، «مارکوپولو یک سفر امروزی» و «ایران بدون آب» بوده است.

سیدمحمد بهشتی نیز که در کنار مسعود پزشکیان در نشست فرهنگی این نامزد حضور داشت از چهره‌های سرشناس تیم فرهنگی این نامزد به شمار می‌رود. گفته می‌شود که حسین جمشیدی گوهری، فیلم‌های تبلیغاتی این نامزد انتخابات را ساخته است. سیدمحمد بهشتی به‌عنوان نخستین مدیر موفق سینمای ایران در دهه ٦٠که در کنار فخرالدین انوار یکی از دو معمار سینمای بعد از انقلاب نیز به شمار می‌آید، محبوبیت خوبی بین شماری از سینماگران دارد و حسین جمشیدی گوهری نیز تدوینگر سینماست که نام او را در آثار موفقی چون «ایستاده در غبار»، «موقعیت مهدی» و سریال «عاشورا» دیده‌ایم.

درباره فیلم‌های مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز گفته می‌شود که جواد موگویی و سامان مختاری این فیلم‌ها را ساخته‌اند. جواد موگویی، سازنده مستندهایی چون «کابوس در بیداری»، «اسرار آیت»، «نیمه‌شب ٢٤آوریل» و ‌«پرونده ناتمام» بیشتر به مستندسازی در موضوعات سیاسی-اجتماعی و با رویکردی انقلابی معروف است و سامان مختاری را هم اهالی سینمای مستند بیشتر به‌عنوان تصویربردار مستندهایی چون «شورش علیه سازندگی»، «روایت سیل»، «عاشورای منا» و «اسدالله علم؛ مردی برای تمام فصول» می‌شناسند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا