عمومیمجله کسب و کار

کاربرد شابلون در تعمیرات موبایل

شابلون زدن گوشی یکی از تعمیرات گوشی است که باید از طریق افراد متخصص و با تجربه انجام شود، تلفن همراه امروزی، از اجزای پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که معیوب هر یک از آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد، تعمیرکاران متخصص بر حسب تجربه و دانش خود وقوع این مشکلات مانند معیوب IC شارژ را تشخیص می‌دهند و با استفاده از راه‌حل‌های متنوع همچون شابلون گوشی، این مشکلات را رفع می‌کنند، اگر می‌خواهید بدانید شابلون گوشی چیست و برای شابلون زدن به چه ابزار و وسایلی احتیاج دارید با جانبی در ادامه این مقاله همراه باشید.

ابزار شابلون قطعه است که به صورت ورقه‌های فلزی که بر روی آن پایه‌های IC به صورت شبکه‌هایی مربعی و یا دایره‌ای توسط‌ دستگاه‌های CNC به وجود آماده است، ابزار شابلون به منظور پایه‌سازی IC و احیاکننده پایه‌های IC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

The use of stencils in mobile repairs

ویژگی‌های شابلون

بی‌تردید با توجه به وسعت و مختلف شابلون‌های موجود در بازار، داشتن یک شابلون با کیفیت و خوب موجب می‌شود تا تعمیرکاران هنگام شابلون زنی نگرانی جدا شدن پایه از کف IC بعد از عمل شابلون زنی را نداشته باشد.

  • شبکه‌های مربعی: شبکه‌بندی سوراخ‌های یک شابلون به دو صورت دایره‌ای و مربعی است، شبکه‌های مربعی به توسط دستگاه‌های CNC طراحی می‌شوند و موجب می‌شود عملیات پایه‌سازی و جدا کردن IC از شابلون بسیار اسان‌تر انجام شود و پایه‌های IC نیز پس از جدا شدن از ورق شابلون جدا نمی‌شوند.
  • حفره‌های تخلیه حرارت: حرارت لازمی که در هنگام پایه‌سازی به شابلون وارد می‌شود سبب می‌شود ورق به حالت انبساط در بیاید و پس از مدتی عملا امکان استفاده از ورق شابلون امکان‌پذیر نیست. وجود حفره‌های تخلیه حرارت بر روی ورقه‌های شابلون سبب می‌شود تا حرارت جذب ورق نشود و توسط حفره‌ها خارج شوند و سبب افزایش طول عمر شابلون می‌گردد.
  • جنس: کیفیت و جنس شابلون یکی دیگر از ویژگی‌های یک شابلون خوب است تا در برابر دما مقاومت لازم را داشته باشد، ورق‌های شابلون با جنس فولاد باعث می‌شود تا شابلون هنگام کار انبساط نشود و عمر شابلون افزایش یابد.
  • ضخامت شابلون: ضخامت استاندارد ورق‌های شابلون که باعث شود IC پس از پایه‌سازی به کامل و دقیق برروی برد قرار بگیرد ۰.۱۲ میلی‌متر است.

انواع شابلون

شابلون‌های مورد استفاده را براساس نوع IC و استفاده می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • شابلون هارد (ٍEMMC)
  • شابلون سی‌پی‌یو (CPU)
  • شابلون تغذیه و شارژ (Power & Charge)
  • شابلون بلوتوث و وای فای (Bluetooth & Wi-Fi)
  • شابلون رم (RAM)
  • شابلون همه کاره (Universal)
  • شابلون سامسونگ (Samsung)
  • شابلون شیائومی(Xiaomi)
  • شابلون آیفون (iPhone)
  • شابلون هواوی (Huawei)

شابلون زدن گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

شابلون روی IC قرار می‌گیرد و با استفاده از خمیر قلع پایه‌های توپی نو و سالم روی آن ایجاد می‌شود. کاربرد اصلی شابلون زدن در مواردی است که ارتباط IC با برد قطع شده، باتری گوشی موبایل شارژ نمی‌شود، بعضی از بخش‌های گوشی موبایل مانند دکمه‌های ولوم کار نمی‌کنند یا مشکلاتی مانند خاموش شدن گوشی موبایل  بروز می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی

در صورتی که از گارد گوشی موبایل استفاده نکرده باشید و به دلیل ضربه یا مشکلات دیگر IC تلفن همراه معیوب شده باشد، برای شابلون زدن حتما باید به یک تعمیرکاران متخصص و با تجربه مراجعه کنید، وقوع هر گونه اشتباه در شابلون زدن می‌تواند موجب معیوب شدن IC یا حتی برد گوشی موبایل شود، از این رو توصیه می‌کنیم این‌ کار را خودتان انجام ندهید، با این حال اگر قصد آشنایی با نحوه استفاده از شابلون را دارید، به چند دستگاه مهم احتیاج خواهید داشت.

  • شابلون: نخستین و عمده‌ترین دستگاه، یک شابلون ساده یا سه بعدی با کیفیت است، شابلون‌های سه بعدی دقیق‌تر هستند و کار شابلون زدن را نیز اسان‌تر می‌کنند، شابلون باید ضخامت مناسب و مقاومت کافی در مقابل گرمای داشته باشد.
  • خمیر قلع و کاردک: خمیر قلع ماده عمده‌ترین مورد استفاده در شابلون زدن است، این خمیر با استفاده از کاردک روی شابلون و IC کشیده می‌شود و پایه‌های توپی IC را تعمیر می‌کند.
  • هیتر: هیتر برای جدا‌سازی IC از برد و نصب دوباره آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هویه، برس و سایر لوازم: برای پاک کردن برد IC  و روی شابلون از هویه و برس استفاده می‌شود.

  چه موقع آی‌سی نیاز به شابلون زدن دارد؟

وقتی که به دلایل مختلف پایه‌های IC ارتباط خود را با برد از دست می‌دهند احتیاج به تعمیر و یا تعویض دارند که اساسا به این عمل شابلون زدن گفته می‌شود. احتمالا بعد از مدتی  پایه IC خاصیت رسانایی خودشان را از دست می‌دهند که تعمیرکاران بنابر خبرگی خود عامل را شناسایی می‌دهد، بطور کلی دلایل اصلی شابلون زدن IC گوشی موبایل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • آب خوردگی: این امر منجر رسوب املاح زیر فضای خالی IC می‌شود و متصل کوتاه بین دو پایه IC بوجود می‌آید و IC عملکرد خود را از دست بدهد.
  • ضربه و جابجایی: هرگونه ضربه امکان قطع و جابجایی پایه IC باعث اختلال در عملکرد IC می‌شود.
  • تعویض IC: بدون شک آی‌سی IC سوخته را باید با IC نو تعویض کرد و IC جدید را نیز حتما باید شابلون زد.

 سخن اخر

در این مطلب با شابلون گوشی موبایل و وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی آشنا شدیم، بعلاوه، نحوه شابلون تعمیرات گوشی را نیز بررسی کردیم، این روش یک تعمیر تخصصی گوشی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری برای شما داشته باشد، استفاده از لوازم جانبی با کیفیت می‌تواند با پیش‌گیری از صدمه رسیدن به IC احتیاج به شابلون زدن را کاهش دهد.

شابلون زدن گوشی یکی از تعمیرات تخصصی تلفن های همراه هوشمند است که باید توسط افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود. گوشی های هوشمند امروزی، از اجزای پیشرفته ای ساخته شده اند که خراب شدن هر یک از آن ها می تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. تعمیرکاران حرفه ای بر حسب تجربه و دانش خود بروز این مشکلات مانند خراب شدن آی سی شارژ را تشخیص می دهند و با استفاده از راهکارهای مختلف همچون شابلون گوشی، این مشکلات را رفع می کنند. اگر می خواهید بدانید شابلون گوشی چیست و برای شابلون زدن به چه ابزار و وسایلی نیاز دارید با جانبی در ادامه این مطلب همراه باشید.

شابلون گوشی چیست؟ تعمیر ای سی گوشی سامسونگ و آیفون

یکی از مهم ترین قطعات گوشی، ای سی شارژ است که ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود. در صورت خراب شدن این قطعه، مشکلاتی مانند خاموش شدن گوشی بروز می کنند. آی سی دارای پایه هایی از جنس قلع است که آن را در محل خود روی بورد گوشی محکم می کند. شل شدن یا از بین رفتن این پایه ها باعث قطع شدن ارتباط گوشی با بورد می شود. ما در مقاله به طور کامل در مورد وظایف آی سی در شارژ کردن گوشی و کنترل بخش های مختلف آن صحبت کرده ایم.

قطع ارتباط ای سی با بورد گوشی باعث خاموش شدن و از کار افتادن بخش های مهم آن می شود. در چنین شرایطی، تعمیرکاران آی سی را برداشته و با استفاده از شابلون های مخصوص، پایه های آی سی را ترمیم می کنند. به شابلون های مخصوصی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند شابلون تعمیرات موبایل یا شابلون گوشی می گویند. شابلون ها در انواع و سایز های مختلفی ساخته شده اند تا بتوان از آن ها برای تعمیر ای سی گوشی های مختلف استفاده کرد همچنین شما میتوانید برای آموزش تعمیرات موبایل به کلاس های مجازی نیز مراجعه کنید.

وسایل مورد نیاز برای شابلون زدن گوشی

در صورتی که از استفاده نکرده باشید و به دلیل ضربه یا مشکلات دیگر ای سی گوشی خراب شده باشد، برای شابلون زدن حتما باید به یک تعمیرکار حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. بروز هر گونه اشتباه در شابلون زدن می تواند باعث خراب شدن آی سی یا حتی بورد گوشی شود، بنابراین توصیه می کنیم اینکار را خودتان انجام ندهید. با این حال اگر قصد آشنایی با نحوه استفاده از شابلون را دارید، به چند وسیله مهم نیاز خواهید داشت.

  • شابلون: اولین و مهم ترین وسیله، یک شابلون ساده یا سه بعدی با کیفیت است. شابلون های سه بعدی دقیق تر هستند و کار شابلون زدن را نیز راحت تر می کنند. شابلون باید ضخامت مناسب و مقاومت کافی در مقابل حرارت داشته باشد.
  • خمیر قلع و کاردک: خمیر قلع ماده اصلی مورد استفاده در شابلون زدن است. این خمیر با استفاده از کاردک روی شابلون و ای سی کشیده می شود و پایه های توپی آی سی را ترمیم می کند.
  • هیتر: هیتر برای جدا سازی آی سی از بورد و نصب مجدد آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هویه، برس و سایر لوازم: برای تمیز کردن بورد، آی سی و روی شابلون از هویه و برس استفاده می شود.

نحوه شابلون زدن گوشی؛ چگونه آی سی گوشی را شابلون بزنیم؟

شابلون زدن کار تخصصی است اما مراحل نسبتا ساده ای دارد. برای اینکار ابتدا باید با استفاده از هیتر، آی سی را از روی برد جدا کنید. دقت کنید که حرارت هیتر بیش از اندازه نباشد. همچنین هیتر را به بورد یا آی سی متصل نکنید. بعد از جدا کردن آی سی باید باقی مانده قلع را از روی آن و روی بورد تمیز کنید. معمولا از یک هویه با سیم قلع کش یا خمیر فلکس برای تمیز کردن باقی مانده قلع استفاده می کنند. بورد و آی سی باید کاملا از باقی مانده های قلع تمیز شود.

حالا نوبت به استفاده از شابلون با طرح مناسب است. شابلون باید کاملا خشک و تمیز باشد. وجود رطوبت مواد اضافه می تواند مشکل ساز باشد. حالا باید شابلون و آی سی را به شکل مناسبی به هم متصل کنید. در ادامه خمیر قلع را با استفاده از کاردک به صورت یکنواخت روی شابلون پخش کنید. همه سوراخ ها باید به صورت یک نواخت آغشته شوند.

بعد از برداشتن اضافه خمیر قلع از روی شابلون، نوبت به هیتر می رسد تا با استفاده از حرارت آن، پایه های توپی آی سی شکل بگیرند. بعد از خنک کردن و تمیز کردن شابلون با استفاده از برس، آن را در محل خود روی بورد قرار دهید. از اتصال درست ای سی با برد مطمئن شوید. در نهایت با استفاده از حرارت هیتر آی سی را روی بورد محکم کنید.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا