نماد سایت مجله ایرانی

تبلیغ مهدویت در رسانه و تلویزیون، چرا و چگونه

تبلیغ مهدویت در رسانه و تلویزیون، چرا و چگونه
تبلیغ مهدویت در رسانه و تلویزیون، چرا و چگونه

یک مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه شناخت ابزار‌های مختلف تبلیغی در کنار روش‌شناسی متناسب با آنها از ضروریات تبلیغ مهدویت است، اهمیت خودسازی و ظلم‌ستیزی در دوران غیبت و مسئولیت‌ منتظران را مورد بررسی قرار داد.

علی‌اکبر علی‌نیا مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا به تشریح نقش رسانه‌ها با محور تلویزیون در تبلیغ مهدویت پرداخت و با بیان اینکه تعالیم اسلامی برخاسته از دو خاستگاهِ عقل و وحی است، اظهار کرد: این دو برای دوران غیبت وظایف فردی و اجتماعی مختلفی را معین کرده‌اند و خودسازی، حق‌پذیری، ظلم‌ستیزی، تبلیغ و گسترش معارف مهدوی، تربیت منتظران راستین، ایجاد روابط اجتماعی سالم و… از مهم‌ترین وظایف منتظران ظهور است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با تأکید بر اینکه برای تبلیغ مهدویت، شناخت ابزار‌های مختلف تبلیغی در کنار روش‌شناسی متناسب با آنها از ضروریات است، تبیین کرد: دستگاه‌های مختلف با خوراک فکری فرهنگی و تبلیغی جامعه را تامین می‌کنند، در این میان تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار بوده و گستردگی مخاطب، جذابیت، تنوع برنامه‌ها، تاثیر زیاد و… از ویژگی‌های این رسانه است.

اهمیت وحدت رسانه‌ای در ترویج معارف مهدوی

علی‌نیا با بیان اینکه تبلیغ تلویزیون درباره مهدویت در محدوده خطوط کلی مهدویت، راهکار و شیوه‌های مخصوص به خود را دارد، افزود: البته همگرایی و هماهنگی رسانه تلویزیون با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی فرهنگ مهدویت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه با مطالعه نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی، دو نظریه جامعه‌پذیری و مدل‌سازی در موضوع مهم مهدویت به کار می‌رود به آنا گفت: بر مبنای این دو نظریه به این نتیجه می‌رسیم که برنامه‌های تلویزیون در سه بخش آگاهی‌بخشی و تعمیق معرفت، گسترش عشق و محبت منتظران به منجی و موعود و نشر رفتار و اعمال صحیح منطبق با خواست امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف به تبلیغ مهدویت می‌پردازد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی اضافه کرد: مطابق این الگو تلویزیون می‌تواند موجب افزایش بینش، گرایش و رفتار مهدوی شود.

علی‌نیا یادآور شد: شیوه‌های ارشادی به صورت انتقال زیر‌پوستی، بیان مستقیم، برجسته‌سازی، کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی در برنامه‌های احساسی و عاطفی، برنامه‌های منطقی، استدلالی و اطلاع‌رسانی در کنار تولید محتوا و استخدام دانش و تجهیزات مناسب برنامه‌سازی تلویزیونی موجب تبلیغ مهدویت از تلویزیون می‌شود و بدین ترتیب شاهد اثرات مبارک این فعالیت‌ها خواهیم بود.

چالش‌های اجتماعی و پاسخ‌های آموزه‌های مهدویت

وی با بیان اینکه گسترش اندیشه‌های پوچ‌گرایی در تفکر نظری و حاکمیت یاس و ناامیدی در زندگی بشری موجب پیدایش مشکلات فراوان از جمله آسیب‌های روحی و روانی، انحطاط خانواده و از همه مهم‌تر بی‌هویتی بشرِ امروز شده است، عنوان کرد: مکتب‌های بشریِ امروز که ادعای آزادی و روشن‌فکری دارند، نه‌تنها نتوانستند پاسخی به این انحطاط‌های اخلاقی بشر امروزی بدهند، بلکه خود به عامل مهمی در فرو رفتن انسان در بی‌هویتی و پوچ‌گرایی تبدیل شده‌اند.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی عنوان کرد: از سوی دیگر در میان آموزه‌های دینی، یکی از اندیشه‌ها و باور‌هایی که می‌تواند به زندگی بشرِ امروز حیات و روشنی بخشد، همان آموزه‌های مهدویت و مهدی‌باوری از طریق رسانه‌ها است.

علی‌نیا با تأکید بر اینکه اعتقاد به امامت و مهدویت از عناصر اساسی و اعتقادی شیعه به شمار می‌رود، افزود: اعتقاد به مهدویت و انتظار، شاخصه‌هایی دارد و منتظران واقعی با برخورداری از این شاخصه‌ها به افرادی مومن، ولایت‌مدار، امیدوار به زندگی و دارای نگاهی معنادار به زندگیِ بهتر تبدیل می‌شوند.

وی یادآور شد: تولیدمحتوا، کلیپ، انیمشین، سریال‌های متعدد معنوی و متنوع مرتبط و فیلم‌های مختلف در خصوص زندگی نامه و روش امامت آن حضرت و بحث مهدویت، انتظار ظهور را در نزد عاشقان و علاقه‌مندان آن حضرت و حتی سایر مذاهب، ادیان، فرق را با مقام و جایگاه امام زمان، آشنا و نزدیک کرده و آنها را شیفته امام زمان مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌کند، در نتیجه در عصر غیبت آنها هم مانند شیعیان به انتظار خواهند ماند.

به گزارش آنا، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

 

خروج از نسخه موبایل