در گزارش آنا بخوانید؛
دادههای موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم نشان میدهد جوانان نسل Z به نسبت نسلهای پیشین اقبال کمتری به نوشیدنیهای الکلی نشان میدهند و چند سالی میشود که میزان مصرف الکل توسط این نسل رو به کاهش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نوشیدنیهای غیرالکلی این روزها به یکی از محبوبترین محصولات در آمریکا و اروپا تبدیل شده است. انواع و اقسام کوکتلها، موهیتو، آبجوهای بدون الکل و مواردی از این دست، کم کم جای نوشیدنیهای الکلی را گرفتهاند و این مسئله برای کارخانجاتِ تولید مشروبات الکلی به یک چالش اساسی تبدیل شده است.
طبق گزارشی که مجله تایمز منتشر کرد، دادههای موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism) نشان میدهد جوانان نسل Z (متولدین سال ۲۰۰۰ به بعد) به نسبت نسلهای پیشین اقبال کمتری به الکل نشان میدهند و دو سه سالی میشود که میزان مصرف الکل توسط این نسل رو به کاهش است. البته همچنان افراد مسنتر (متولدین دهه ۹۰ و قبل) اقبال بیشتری به الکل دارند و مصرف این نوشیدنیها در نسلهای گذشته روندی افزایشی داشته، اما نسل جوان که قرار بود ادامهدهنده راه پدران و مادران خود باشند، فعلاً توجه چندانی به الکل ندارند.
طبق گزارشات مختلف این مسئله دلایل متعددی دارد. نخستین و اصلیترین دلیل عدم اقبال نسل جوان و نوجوان به نوشیدنیهای الکلی خطراتی است که مصرف الکل برای انسانها دارد. این مسئله باوجود اینکه همواره توسط متخصصان به مردم گوشزد میشد، به دلیل تبلیغات متعدد رسانهای و بازاریابیهای کارخانجات تولید مشروب آنچنان مورد توجه قرار نمیگرفت، اما راهاندازی کمپینهای مختلف و توجه ویژه نسل جدید به سلامت جسمیشان باعث شده مصرف الکل در بین این افراد به شدت کاهش پیدا کند.
یکی از بزرگترین کمپینهایی که در مقابله با مصرف الکل راه افتاد و با اقبال عمومی در اکثر کشورهای اروپایی و برخی از ایالتهای آمریکا مواجه شد، کمپین «ژانویه بدون الکل» (Dry January) بود. ماه ژانویه نخستین ماه میلادی است که به دلیل همزمانی جشنهای مختلف سال نو، مصرف الکل در این ماه هرساله افزایش پیدا میکرد، اما حالا چند سالی است که حتی الکلیهای سن و سال دار هم در این ایام از مصرف خود میکاهند.
این رویداد از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و به مرور به تعداد شرکتکنندگان در آن اضافه شد، تا جایی که در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۷ هزار انگلیسی در این کمپین شرکت کردند. این رویداد باعث شد ۴ درصد از مردم بریتانیا بهطور کلی نوشیدن الکل را ترک کنند و ۷۰ درصد از مردم نیز مصرف آن را بهشدت کاهش دهند. در ایالتهای مختلف آمریکا هم تعداد افراد مشارکتکننده در کمپین سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد رسید که عدد قابل توجهی بود. در همین سال سوئیس نیز به سازماندهی کمپینی مشابه در مرزهای خود اقدام کرد، کشورهای آسیایی مثل ژاپن هم به این کمپین پیوستند.
رشد صنعت نوشیدنیهای غیرالکلی
افزایش توجهات به نوشیدنیهای غیرالکلی باعث رشد قابل توجهی در این صنعت هم شده است. مجله اکونومیست در گزارشی مدعی شد کارخانجات تولید مشروبات بدون الکل در سراسر جهان با سرعت زیادی رشد میکنند و روزبه روز هم به میزان مشتریهای آنها افزوده میشود. چندی پیش فروشگاههای زنجیره هول فودز (Whole Foods) که مجموعه فروشگاهی محصولات ارگانیک است، یک نام تجاری آبجو غیر الکلی را به عنوان پرفروشترین محصول خود اعلام کرد.
البته در این میان کارخانجات فروش مشروبات الکلی هم سعی کردند از این وادی جا نمانند. حالا بسیاری از کارخانجات تولید آبجوهای الکلی در سراسر اروپا و امریکا محصولات غیرالکلی هم تولید میکنند. آنها با این روش میخواهند نام برند خود را در ذهن خریداران نوجوان و جوانشان جا بیاندازند تا زمانی که آنها به سن مصرف الکل رسیدند یا خواستند از این محصولات استفاده کنند، نامی آشنا در کنار خود داشته باشند.