فرق مدرسه موفق و ضعیف در مدیر و معلمانشان است نه در امکانات – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری آنلاین، رضامراد صحرایی در جلسهای با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استانها گفت: باید بین کار فرهنگی و خدمت فرهنگی تمایز قائل شویم، کار فرهنگی کم هزینه تر است و اگر نباشد خدمت فرهنگی ارزشی ندارد. این دو اگر به هم اتصال پیدا نکنند نتیجه مورد انتظار به دست نمیآید. برای مثال اردو یک خدمت فرهنگی است و اگر در آن کار فرهنگی انجام نشود به نتیجه نمیرسد و در حد خدمت باقی میماند.
صحرایی با بیان اینکه کار فرهنگی معطل باور درونی ماست؛ گفت: اجرای نماز در مدارس کار فرهنگی است، وجود نمازخانه در مدرسه حتماً لازم است اما نماز خواندن معطل نمازخانه نیست. نماز پاسخگویی به یک نیاز فطری است، مسئله اصلی ما و راه حل آن نماز است.
وی با تاکید بر نقش مدیران مدارس گفت: تحول از سر شروع میشود و مدیران مدارس اگر بخواهند نماز را اجرا کنند میتوانند و هیچ چیز نمیتواند جلوی آنها را بگیرد، آئین نامه اجرایی مدارس اختیارات زیادی به مدیر مدرسه داده است و فرق مدارس موفق و غیرموفق در امکانات نیست بلکه در مدیر و معلمان است. انجمن اولیا و مربیان را باید به جایگاه خود برگردانیم. مدرسه شریک راهبردی خانواده است، تربیت کار خانواده است نه مدرسه، باید کاری کنیم دغدغه خانوادهها از آموزش به تربیت برود.
وی با اشاره به بازدید از اردوی مادر دختری حورا در آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: حضور مادران و دختران در کنار هم در اردوهای یک روزه حورا خراسان رضوی نشان دهنده تحولی بزرگ و خوشحال کننده است؛ ما میتوانیم کمک کنیم فرد به استعداد وجودش برسد.
وی گفت: مشکل امروز ما اگر خودمحوری است نماز درمان آن است. اگر عدم عزت نفس فرزندانمان است، اگر کمبود اعتماد به نفس و آرامش و مسئولیت پذیری اجتماعی است نماز همه اینها را به آنان میدهد، نماز به زندگی معنا میدهد؛ بین آسیبهای اجتماعی و نماز رابطه عکس وجود دارد.
صحرایی همچنین راه حل بسیاری از مشکلات کشور را از مدرسه عنوان کرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به شهادت شهید اسماعیل هنیه گفت: اسرائیل هیچوقت به عنوان یک کشور شناخته نخواهد شد، هروقت ما را کشتند ما قویتر و اسرائیل به زوال خود نزدیک تر شد و امروز میبینیم چفیه مجاهدان فلسطینی بر گردن دانشجویان آمریکاست، این فطرت انسان هاست که به این ظلم بزرگ هشیار شده است.