بیش از یک میلیون نفر در استان کرمانشاه تحت پوشش بیمه سلامت هستند

بیش از یک میلیون نفر در استان کرمانشاه تحت پوشش بیمه سلامت هستند

 رضا تحویلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله ایرانی کرمانشاه با اشاره به اقدامات شاخص اداره بیمه سلامت در استان، اظهار کرد: بیمه سلامت اقشار کم درآمد را به صورت رایگان بیمه می‌کند و تمام مردم ایران در صورتی که هیچ بیمه‌ای نداشته باشند بالقوه تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی افزود: پنج دهک نخست جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و تمدید بیمه آنها به طور اتوماتیک وار به صورت رایگان انجام خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه تصریح کرد: پنج دهک بعدی که شامل دهک ۶ تا ۱۰ می‌شود با ۸۰ درصد تخفیف و با پرداخت مبلغ اندکی به طور سالیانه می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

تحویلیان در ادامه گفت: تخفیف دیگری که به بیمه شدگان اختصاص داده شده این است که هر شخصی که بیمه ندارد می‌تواند یک ماه به صورت رایگان بیمه شود تاپس از یک ماه آزمون وسع از او گرفته می‌شود و پس از اینکه توان مالی شخص ارزیابی و دهک اختصاصی شخص مشخص شد و اگر جزء دهک‌های ۶ الی ۱۰ باشد با پرداخت هزینه و اگر از دهک‌های یک الی پنج باشد، بدون پرداخت هزینه بیمه شخص مورد نظر تمدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه قریب به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: بالغ بر ۸۰ درصد بیمه شدگان به صورت رایگان بیمه شده و هیچگونه وجهی بابت بیمه شدن نمی‌پردازند.

مدیرکل در ادامه با اشاره به اینکه بیمه شدگان در قالب چند صندوق دسته بندی شده‌اند، افزود: صندوق بیمه روستاییان یکی از صندوق‌هایی است که به صورت رایگان افراد را بیمه می‌کند، تمام روستاییان استان، حتی در سطح کشور در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها، افراد توسط بیمه سلامت به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار میدگیرند.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه روستاییان در غالب پزشک خانواده روستایی درمان می‌شود که در این سیستم نظام ارجاع داریم و روستاییان به پزشک خانواده مراجعه می‌کنند و در صورتی که نیاز داشته باشند یا بیماری آنها مزمن باشد و احتیاج به پیگیری داشته باشد، پزشک مورد نظر آنها را به سطح ۲ یعنی پزشکان متخصص و یا مراکز درمانی تخصصی ارجاع می‌دهد که با صدور کد ارجاع، بیمه شده می‌تواند خدمات خود را در مراکز مجاز به صورت بیمه‌ای انجام دهد.

وی عنوان کرد: صندوق‌های دیگری که بیمه سلامت دارد عبارت است از صندوق کارکنان دولت که کارکنان دولت را شامل می‌شود و بابت آن از حقوق کارکنان مبلغی کسر می‌شود، همچنین صندوق سایر اقشار نیز مربوط به طلاب و اتباع خارجی است.

تحویلیان ادامه داد: صندوق بیماران خاص و صعب العلاج نیز ویژه بیماران خاص است، در این صندوق بیمه همگانی، افراد بالقوه تحت پوشش بیمه سلامت هستند که اگر جز پنج دهک نخست باشند، رایگان و اگر جز پنج دهک دوم باشند با پرداخت مبلغ اندکی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج که از سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده، گفت: در آن زمان تعداد بیماران خاص که تحت پوشش ویژه قرار گرفتند از پنج بیماری به ۱۰۷ بیماری افزایش پیدا کرده و امسال نیز بیماری‌های دیگری به آن اضافه شده است.

تحویلیان در خصوص انواع ۱۰۷ بیماری‌هایی که تحت پوشش صندوق بیماران خاص و صعب العلاج قرار می‌گیرند، گفت: انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مادرزادی، اوتیسم، پیوند کلیه و اعضا، انواع پیوند سلول‌های بنیادی، سوختگی‌ها، آلزایمر، پارکینسون و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن اعصاب و روان، تحت پوشش ویژه بیماران خاص و صعب العلاج قرار گرفته و بودجه قابل توجهی نیز به این صندوق اختصاص داده شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج به صورت صدرصد رایگان در مراکز درمانی پرداخت می‌شود، گفت: مواردی از بیماران صعب العلاج که به هر دلیلی نیاز به خرید داروی خارجی یا وارداتی داشته باشند و مجبور به پرداخت از جیب باشند، اگر فاکتور دارو را به اداره کل بیمه سلامت ارائه دهند، پس از بررسی مبلغ مورد نظر در سقف اعتبارات و بودجه‌ها به بیمه شده پرداخت می‌شود که محدودیت آن تا سقف ۷۰۰ میلیون ریال در سال است.

تحویلیان در خصوص عملکرد اداره بیمه سلامت اذعان کرد: بیمه سلامت آغازگر طرح نسخه الکترونیک است که ۹۸ درصد از نسخه‌های ما به صورت الکترونیک ثبت شده و نسخه کاغذی نداریم و تمام کارها به صورت الکترونیک است.

وی در ادامه به بیمه شدگان هشدار داد و افزود: اگر نسخه‌ای به صورت الکترونیک نوشته شود، هزینه‌های آن توسط بیمه سلامت پرداخت شده و اگر الکترونیک نباشد و کاغذی نوشته شده باشد هزینه آن تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

تحویلیان تشریح کرد: سلامت روان یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته و این کار را با روانپزشکان به عنوان یکی از کارهای خاص انجام دادیم و قرارداد نیز صورت گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه بیان کرد: ۵۹ خدمت جدید را در خصوص توانخواهان بهزیستی تحت پوشش بیمه‌ای برده، حتی تعرفه‌های خصوصی را نیز مورد پذیرش قرار دادیم و تا ۸۰ درصد تعرفه‌های خصوصی را در بیماران توانخواه بهزیستی می‌پذیریم و هزینه آنها را می‌پردازیم.

تحویلیان با وعده تامین هزینه‌های درمانی زوجین نابارور برای نخستین بار در کشور، اظهار کرد: تمام هزینه‌های درمانی زوجین ناباروری که شناسایی شده و نشان‌دار هستند را در مراکز دولتی به صورت رایگان و در مراکز خصوصی با پرداخت ۸۰ درصد هزینه تحت پوشش قرار داده و هزینه‌ها را می‌پردازیم.

وی در ادامه افزود: پزشک خانواده یکی از مواردی است که در کشورهای پیشرفته دنیا انجام شده و بیمار را از سردرگمی مراجعه به پزشکان مختلف نجات می‌دهد و از تقاضاهای القایی و تشریفات اضافی جلوگیری می‌کند؛ لذا بیمار نیز زمان طلایی را برای درمان از دست نداده، بلکه تحت نظارت پزشک که مسئول حفظ سلامتی بیمار است و نه فقط مسئول درمان، در ابتدا محافظت کرده که بیمه شده بیمار نشود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در پایان با اشاره به اینکه هدف طرح پزشک برای پیشگیری از بیمار شدن بیمه شدگان است، خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری تلاش‌های زیادی انجام شده که فقط پردازنده پول برای درمان نباشیم و بتوانیم در پیشگیری نیز موثر باشیم؛ لذا پیگیری‌هایی را در خصوص تغذیه سالم، رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی انجام داده و تلاش شده که آموزش‌های لازم، در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها با کمک پزشکان خانواده به مردم داده شود.

دکمه بازگشت به بالا