زمان دقیق تعلق نیم عشر | احکام و شرایط کامل

نیم عشر چه زمانی تعلق میگیرد؟ راهنمای جامع شرایط، قوانین و استثنائات حق اجرا

نیم عشر اجرایی یا دولتی زمانی به حکم تعلق می گیرد که محکوم علیه (فردی که حکم علیه او صادر شده) ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، حکم را به صورت اختیاری اجرا نکند. این مبلغ که معادل یک بیستم (پنج درصد) از کل محکوم به است، به منظور پوشش هزینه های اجرای حکم به حساب دولت واریز می شود. درک دقیق زمان و شرایط تعلق نیم عشر برای تمامی افراد درگیر در دعاوی حقوقی، از محکوم له و محکوم علیه گرفته تا وکلا و دانشجویان حقوق، بسیار حیاتی است.

وکیل

در نظام حقوقی ایران، مواجهه با پرونده های قضایی و ثبتی، همواره با هزینه هایی همراه است که شاید برای بسیاری از شهروندان ناشناخته یا مبهم باشد. یکی از این هزینه های مهم، «نیم عشر» است که نقش کلیدی در فرآیند اجرای احکام قضایی و اسناد رسمی لازم الاجرا ایفا می کند. این مبلغ، نه تنها بار مالی بر دوش طرفین پرونده می گذارد، بلکه در تعیین سرنوشت اجرای یک حکم یا سند نیز تأثیرگذار است. آگاهی از جزئیات تعلق این هزینه، می تواند به افراد کمک کند تا با دید بازتری در مسیرهای قانونی قدم بردارند و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنند. درک ابعاد مختلف نیم عشر، از تعریف دقیق آن گرفته تا شروط، زمان تعلق و استثنائات قانونی، می تواند به عنوان یک راهنمای جامع برای مخاطبان عمل کند و آن ها را در مواجهه با فرآیندهای حقوقی توانمند سازد.

نیم عشر چیست؟ تعاریف و تمایزات اساسی

اصطلاح «نیم عشر» در زبان حقوقی به یک بیستم یا پنج درصد از مبلغی اشاره دارد که موضوع یک حکم قضایی یا سند رسمی لازم الاجرا قرار گرفته است. این مبلغ به عنوان یکی از هزینه های اجرایی محسوب می شود و به نفع دولت دریافت می گردد. برای درک بهتر، ضروری است که میان دو مفهوم مرتبط اما گاهی متمایز «نیم عشر اجرایی» و «نیم عشر دولتی» تفکیک قائل شویم.

مفهوم نیم عشر اجرایی (حق اجرا)

نیم عشر اجرایی، که به آن «حق اجرا» نیز گفته می شود، هزینه ای است که در مرحله اجرای احکام قطعی دادگاه ها و همچنین اسناد رسمی لازم الاجرا دریافت می گردد. هدف اصلی از دریافت این مبلغ، تأمین بخشی از هزینه هایی است که دستگاه قضا و واحدهای اجرای احکام برای عملیاتی کردن یک حکم یا سند متحمل می شوند. این هزینه ها شامل نگهداری پرونده، پیگیری های اداری، استعلامات و سایر اقدامات لازم برای وصول محکوم به است. مبنای قانونی دریافت نیم عشر اجرایی، ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی و ماده ۱۸۱ قانون ثبت اسناد و املاک است.

بر اساس ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی، «پرداخت حق اجراء پس از انقضای ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه بر عهده محکوم علیه است…». این ماده به وضوح مسئولیت پرداخت و زمان تعلق این حق را مشخص می کند. همچنین، ماده ۱۸۱ قانون ثبت مقرر می دارد: «حق اجرا نیم عشر است و از کسی که اجرائیه علیه اوست اخذ خواهد شد مگر اینکه داین، بدون حق، تقاضای اجر نموده باشد که در این صورت، نسبت به آن قسمتی که داین حق نداشته از خود او مأخوذ می گردد.» این ماده نشان می دهد که در صورت درخواست بی مورد یا غیرقانونی اجرا توسط طلبکار، بخشی از نیم عشر یا تمام آن ممکن است از خود طلبکار اخذ شود.

نیم عشر دولتی: کاربردها و ابهامات

اصطلاح «نیم عشر دولتی» اغلب به صورت عام تر و گاهی به جای نیم عشر اجرایی به کار می رود. در واقع، نیم عشر اجرایی خود زیرمجموعه ای از هزینه هایی است که تحت عنوان «نیم عشر دولتی» شناخته می شود. این اصطلاح، علاوه بر هزینه های اجرای احکام، ممکن است به سایر هزینه های قانونی که به صورت درصدی از یک مبلغ به نفع دولت دریافت می شود، اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، در برخی مراحل دعاوی خانوادگی مانند مهریه، اصطلاح نیم عشر دولتی بیشتر شنیده می شود.

در پرونده های مهریه، گاهی ممکن است زوجه در ابتدا بخشی از نیم عشر را پرداخت کند تا عملیات اجرایی آغاز شود، اما در نهایت، این مبلغ از دارایی های زوج وصول شده و به زوجه بازگردانده می شود. این مورد نشان می دهد که مسئولیت نهایی پرداخت همچنان بر عهده محکوم علیه (زوج) است. هرچند این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر به کار می روند، اما باید توجه داشت که نیم عشر اجرایی به طور خاص به فرآیند اجرای احکام و اسناد ناظر است، در حالی که نیم عشر دولتی می تواند مفهوم وسیع تری داشته باشد که شامل سایر موارد قانونی نیز می شود.

شرایط شش گانه تعلق نیم عشر اجرایی

تعلق نیم عشر اجرایی به یک پرونده، مستلزم احراز شرایطی خاص و گام به گام است که قانونگذار آن ها را به دقت پیش بینی کرده است. عدم وجود هر یک از این شرایط می تواند منجر به عدم تعلق نیم عشر یا تخفیف در آن شود. در ادامه، شش گام اساسی برای تعلق نیم عشر اجرایی را به تفصیل بررسی می کنیم:

۱. صدور اجراییه قطعی و درخواست محکوم له

اولین و اصلی ترین گام برای آغاز فرآیند اجرایی و در نتیجه تعلق نیم عشر، این است که حکم صادره از دادگاه به مرحله قطعیت برسد. یعنی هیچ راه اعتراض عادی (مانند واخواهی یا تجدیدنظر) برای آن باقی نمانده باشد. پس از قطعیت حکم، فردی که حکم به نفع او صادر شده است (محکوم له)، باید درخواست صدور اجراییه را به مرجع قضایی تقدیم کند. بدون درخواست محکوم له، حتی اگر حکم قطعی شده باشد، پرونده وارد مرحله اجرا نخواهد شد و نیم عشر نیز موضوعیت پیدا نمی کند.

ناگفته نماند که در برخی دعاوی خاص، مانند دستور فروش مال مشاع یا حکم رفع تصرف عدوانی، عملیات اجرایی بدون نیاز به صدور اجراییه آغاز می شود. در چنین مواردی نیز به دلیل عدم وجود اجراییه، بحث تعلق نیم عشر اجرایی منتفی خواهد بود. بنابراین، وجود یک اجراییه رسمی و درخواست کتبی از سوی محکوم له، از شروط ضروری است.

۲. ابلاغ قانونی اجراییه به محکوم علیه

پس از صدور اجراییه، لازم است که این اجراییه به صورت قانونی و صحیح به محکوم علیه (فردی که حکم علیه او صادر شده) ابلاغ شود. ابلاغ قانونی به این معناست که اجراییه از طریق مجاری رسمی (مانند دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادورز) و طبق ضوابط قانونی به اطلاع محکوم علیه برسد. تا زمانی که اجراییه به طور صحیح ابلاغ نشده باشد، مهلت قانونی برای اجرای حکم آغاز نمی شود و به تبع آن، نیم عشر اجرایی نیز تعلق نخواهد گرفت. صحت ابلاغ از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مبدأ محاسبه بسیاری از مهلت های قانونی محسوب می شود.

۳. انقضای مهلت ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ و عدم اجرای اختیاری حکم

این شرط، مهم ترین و تعیین کننده ترین گام در تعلق نیم عشر اجرایی است. نیم عشر پس از گذشت ده روز کامل از تاریخ ابلاغ صحیح و قانونی اجراییه به محکوم علیه و در صورتی که وی در این مدت به صورت اختیاری و کامل حکم را اجرا نکرده باشد، تعلق می گیرد. این مهلت به محکوم علیه فرصت می دهد تا با اجرای داوطلبانه حکم، خود را از پرداخت نیم عشر معاف کند. مبنای قانونی این شرط، صراحتاً در ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی ذکر شده است.

در این خصوص، نکات مهمی وجود دارد:

  1. فوت یا حجر محکوم علیه: اگر محکوم علیه در طول این مهلت ۱۰ روزه فوت کند یا به دلیل بیماری یا حادثه محجور شود، اجراییه باید مجدداً به ورثه یا قیم قانونی او ابلاغ گردد. در این حالت، مهلت ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ به ورثه یا قیم محاسبه خواهد شد.
  2. موارد خاص (دولت و شهرداری ها): بر اساس ماده واحده قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال دولتی، مراجع دولتی و شهرداری ها معمولاً یک سال و نیم پس از صدور حکم قطعی، مهلت قانونی برای اجرای احکام دارند. تعلق نیم عشر علیه این مراجع، منوط به انقضای این مهلت طولانی تر و سپس سپری شدن مهلت ۱۰ روزه پس از ابلاغ اجراییه به آن ها است.

۴. عدم حصول سازش یا توافق برای اجرای حکم

اگر محکوم علیه پیش از انقضای مهلت ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ اجراییه، با محکوم له به سازش برسد و یا ترتیبی برای اجرای حکم (مثلاً تقسیط بدهی) میان آن ها حاصل شود، نیم عشر کامل به دولت تعلق نمی گیرد. قانونگذار با وضع این شرط، طرفین را به حل و فصل مسالمت آمیز و پیش از ورود به مرحله اجرای اجباری تشویق می کند. اگر سازش یا پرداخت قسمتی از محکوم به، پس از ابلاغ اجراییه اما پیش از شروع مزایده اموال انجام شود، تنها نصف نیم عشر (یا به تعبیر دیگر ربع عشر) تعلق خواهد گرفت. این شرایط، فرصتی را برای کاهش بار مالی محکوم علیه فراهم می آورد.

۵. آغاز عملیات اجرایی توسط دادورز (در موارد خاص)

برخی از حقوقدانان، با استناد به مفهوم مخالف ماده ۱۶۱ قانون اجرای احکام مدنی، معتقدند که حتی اگر مهلت ۱۰ روزه نیز سپری شده باشد، اما عملیات اجرایی توسط دادورز (مأمور اجرا) به صورت فیزیکی آغاز نشده باشد و محکوم له شخصاً و مستقیماً محکوم به را وصول کرده باشد، نیم عشر کامل تعلق نمی گیرد. این تفسیر بیانگر آن است که اگر دولت عملاً اقدامی برای اجرای حکم انجام نداده باشد و طلبکار خودش طلب خود را گرفته باشد، دیگر دلیلی برای دریافت حق اجرا (نیم عشر) وجود ندارد. در این حالت نیز ممکن است تنها نصف نیم عشر (ربع عشر) مطالبه شود.

۶. عدم وجود معافیت یا تخفیف قانونی

در برخی موارد خاص، قانونگذار به دلایل مختلف (مانند حمایت از اقشار آسیب پذیر یا تشویق به حل و فصل سریع تر پرونده ها) معافیت یا تخفیفاتی را برای پرداخت نیم عشر در نظر گرفته است. این موارد استثنایی باید به دقت بررسی شوند. به عنوان مثال، اگر زوجه پس از درخواست اجراییه مهریه، از ادامه عملیات اجرایی منصرف شود، می تواند از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف گردد (مستنبط از ماده ۹۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت). همچنین، اگر محکوم علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، بدهی خود را به طور کامل پرداخت کند، از پرداخت کامل نیم عشر معاف خواهد شد. این معافیت ها، ابزارهایی هستند که می توانند بار مالی و حقوقی افراد را کاهش دهند.

تعلق نیم عشر اجرایی به یک پرونده، تابع شش شرط اساسی است: صدور اجراییه قطعی، ابلاغ قانونی آن، انقضای مهلت ۱۰ روزه و عدم اجرای اختیاری، عدم حصول سازش، آغاز عملیات اجرایی و عدم وجود معافیت قانونی.

تفاوت نیم عشر اجرایی و نیم عشر دولتی: شفاف سازی مفاهیم

با وجود اینکه اصطلاحات «نیم عشر اجرایی» و «نیم عشر دولتی» اغلب به جای یکدیگر به کار می روند و در بسیاری از مواقع به یک مفهوم واحد اشاره دارند، اما در برخی جزئیات می توان تفاوت هایی میان آن ها قائل شد. این تمایزات بیشتر در جنبه های مفهومی و کاربردی بروز پیدا می کنند و نه لزوماً در میزان یا مسئولیت پرداخت نهایی. شفاف سازی این تفاوت ها برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی حقوقی ضروری است.

مبنای دریافت

  • نیم عشر اجرایی: مبنای دریافت این مبلغ، پوشش هزینه های عملیاتی و اداری مرتبط با اجرای احکام قضایی قطعی و اسناد رسمی لازم الاجرا است. این هزینه مستقیماً به فرآیند اجرایی پیوند خورده است.
  • نیم عشر دولتی: این اصطلاح، یک مفهوم عام تر است که می تواند شامل نیم عشر اجرایی نیز باشد. گاهی اوقات این عبارت به هزینه های دیگری که به صورت درصدی از یک مبلغ به نفع دولت دریافت می شود، مانند برخی هزینه های ثبت اسناد یا تعرفه های خاص، اطلاق می گردد.

مسئول پرداخت اصلی

  • هر دو: در هر دو حالت، مسئولیت نهایی پرداخت بر عهده فرد محکوم علیه (بدهکار) است. این بدان معناست که حتی اگر در مواردی خاص، مانند مهریه، فرد دیگری (مانند زوجه) در ابتدا مبلغی را پرداخت کند، در نهایت این مبلغ از دارایی های محکوم علیه وصول و به فرد پرداخت کننده بازگردانده می شود. استثناء زمانی است که طلبکار بدون حق قانونی، درخواست اجرا کرده باشد که در آن صورت، نیم عشر از خود او اخذ می شود.

زمان تعلق و پرداخت

  • هر دو: هر دو نوع نیم عشر، پس از ابلاغ قانونی اجراییه و انقضای مهلت قانونی (معمولاً ۱۰ روز) برای اجرای اختیاری حکم، تعلق می گیرند. این زمانبندی برای تشویق محکوم علیه به اجرای سریع تر تعهدات است.

موارد معافیت و تخفیف

  • تقریباً یکسان: موارد معافیت یا تخفیف برای هر دو مفهوم تا حد زیادی مشابه است. به عنوان مثال، پرداخت کامل بدهی ظرف ۱۰ روز از ابلاغ اجراییه، یا سازش طرفین قبل از انقضای مهلت، می تواند منجر به معافیت کامل یا کاهش نیم عشر شود. همچنین، پرداخت قبل از تنظیم و امضای صورت مجلس مزایده، به کاهش نیم عشر به ربع عشر منجر می شود.

در عمل، در بسیاری از دعاوی حقوقی، تفاوت ماهوی فاحشی میان نیم عشر اجرایی و دولتی وجود ندارد و واژه ها به جای یکدیگر به کار می روند. اما درک دقیق هر یک از این مفاهیم، به وکلا و افراد درگیر در پرونده ها کمک می کند تا با دقت بیشتری به قوانین و مقررات استناد کرده و از حقوق خود دفاع کنند.

راهنمای محاسبه نیم عشر و میزان آن

محاسبه نیم عشر یکی از مراحل کلیدی در فرآیند اجرای احکام است که باید با دقت انجام شود. میزان این هزینه همواره ثابت بوده و از یک فرمول مشخص تبعیت می کند. در این بخش، به چگونگی محاسبه نیم عشر و اجزای تشکیل دهنده مبلغ لازم الاجرا می پردازیم.

درصد ثابت نیم عشر

نیم عشر همواره معادل ۵ درصد (یک بیستم) از مبلغ لازم الاجرا است. این درصد ثابت بوده و تحت تأثیر عواملی مانند نوع پرونده، مبلغ محکوم به یا مرجع قضایی تغییر نمی کند. برای مثال، اگر مبلغ محکوم به ۱۰۰ میلیون تومان باشد، نیم عشر آن ۵ میلیون تومان خواهد بود.

عناصر تشکیل دهنده مبلغ لازم الاجرا

برای محاسبه نیم عشر، ابتدا باید «مبلغ لازم الاجرا» را مشخص کرد. این مبلغ فقط شامل اصل خواسته نیست، بلکه چندین جزء دیگر نیز می تواند به آن اضافه شود:

  1. اصل مبلغ محکوم به یا موضوع اجرا: این بخش شامل اصل بدهی، وجه نقد، ارزش مال موضوع حکم یا هر آنچه که دادگاه به پرداخت یا انجام آن حکم داده است.
  2. سود و خسارات تأخیر تأدیه: در بسیاری از دعاوی مالی، دادگاه علاوه بر اصل مبلغ، حکم به پرداخت سود و خسارات تأخیر تأدیه نیز صادر می کند. این سود و خسارت تا تاریخ صدور اجراییه محاسبه و به اصل مبلغ اضافه می شود و جزو مبنای محاسبه نیم عشر قرار می گیرد.
  3. حق الوکاله: در صورتی که حق الوکاله وکیل، صراحتاً در سند یا حکم قضایی به عنوان جزئی از محکوم به قید شده باشد و لازم الاجرا شناخته شود، این مبلغ نیز به جمع کل اضافه شده و نیم عشر از آن نیز محاسبه خواهد شد. اما اگر حق الوکاله جزو مدلول سند نبوده و صرفاً یک هزینه دادرسی باشد، مشمول نیم عشر نخواهد بود.

مثال کاربردی برای محاسبه

فرض کنید حکمی صادر شده که طی آن، محکوم علیه به پرداخت موارد زیر محکوم شده است:

  • اصل بدهی: ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • خسارت تأخیر تأدیه تا تاریخ صدور اجراییه: ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • حق الوکاله (در صورتی که جزو مدلول سند باشد): ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

مراحل محاسبه به شرح زیر است:

  1. جمع مبلغ لازم الاجرا:
    ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (اصل بدهی) + ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ (خسارت) + ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ (حق الوکاله) = ۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  2. محاسبه نیم عشر (۵ درصد از مبلغ لازم الاجرا):
    ۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال × ۵% = ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال

بنابراین، مبلغ نیم عشر اجرایی که محکوم علیه باید پرداخت کند، ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال خواهد بود.

موارد معافیت، تخفیف ها و عواقب عدم پرداخت نیم عشر

در مسیر اجرای احکام، قانونگذار علاوه بر تعیین شرایط تعلق نیم عشر، برخی موارد را نیز برای معافیت یا تخفیف این هزینه پیش بینی کرده است. آگاهی از این موارد می تواند به محکوم علیه کمک کند تا با اقدامات به موقع، از بار مالی خود بکاهد. همچنین، عدم پرداخت نیم عشر در موعد مقرر، عواقب حقوقی خاصی را به دنبال دارد که نباید از آن ها غافل شد.

معافیت کامل و تخفیف جزئی (ربع عشر)

موارد معافیت و تخفیف نیم عشر، عمدتاً در آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و قانون اجرای احکام مدنی ذکر شده اند:

  1. معافیت کامل (پرداخت ظرف ۱۰ روز): مهم ترین و کارآمدترین راه برای معافیت از پرداخت کامل نیم عشر، اقدام محکوم علیه به اجرای کامل مفاد اجراییه ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ آن است. تبصره ۱ ماده ۱۲۳ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا به صراحت بیان می دارد: «چنانچه بدهکار ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه مفاد آن را به اجرا بگذارد از پرداخت حق اجراء معاف می باشد.» این بند، یک انگیزه قوی برای تسویه سریع بدهی ها محسوب می شود.
  2. کاهش به ربع عشر (پرداخت قبل از مزایده): اگر محکوم علیه پس از انقضای مهلت ۱۰ روزه اما پیش از تنظیم و امضای صورت مجلس مزایده اموال، تمامی بدهی خود را پرداخت کند یا با طلبکار سازش نماید، نیم عشر اجرایی به «ربع عشر» تبدیل می شود. این به معنای کاهش نرخ از ۵% به ۲.۵% (یک چهلم) از مبلغ محکوم به است. تبصره ۲ ماده ۱۲۳ همان آیین نامه، به این موضوع اشاره دارد. این مورد، فرصتی برای کاهش هزینه حتی پس از پایان مهلت اولیه فراهم می کند.

امکان تقسیط نیم عشر

در شرایطی که محکوم علیه توانایی مالی کافی برای پرداخت یکجای نیم عشر را نداشته باشد، می تواند درخواست تقسیط آن را به مرجع قضایی یا اجرایی تقدیم کند. این امکان به ویژه در مواردی که محکوم علیه دادخواست اعسار (ناتوانی مالی) داده و اعسار او اثبات شود، یا با توافق محکوم له (طلبکار) فراهم می گردد. همانند تقسیط اصل محکوم به (مانند مهریه)، نیم عشر نیز می تواند به اقساط تقسیم شده و بر اساس توانایی مالی محکوم علیه پرداخت شود. این انعطاف پذیری، به افراد کمک می کند تا تحت فشار مالی کمتری قرار گیرند.

عواقب عدم پرداخت نیم عشر

نادیده گرفتن پرداخت نیم عشر یا تأخیر در آن، می تواند عواقب حقوقی جدی برای محکوم علیه داشته باشد:

  1. صدور دستور جلب: در صورتی که محکوم علیه با وجود تمکن مالی، از پرداخت نیم عشر خودداری کند و دادخواست اعسار نیز ارائه ندهد، ممکن است بنا به درخواست محکوم له یا دستور مرجع قضایی، دستور جلب او صادر شود. این امر می تواند به سلب آزادی فرد منجر شود.
  2. ادامه عملیات اجرایی و توقیف اموال: عدم پرداخت نیم عشر، مانعی برای ادامه عملیات اجرایی نیست و دادورز می تواند به توقیف و مزایده اموال محکوم علیه اقدام کند. نیم عشر نیز همراه با اصل بدهی و سایر هزینه های اجرایی از محل فروش اموال وصول خواهد شد.
  3. اضافه شدن نیم عشر به مبلغ بدهی اصلی: در نهایت، مبلغ نیم عشر به عنوان یک بدهی قانونی، به مبلغ اصلی محکوم به اضافه شده و محکوم علیه ملزم به پرداخت آن خواهد بود. این یعنی مجموع بدهی فرد افزایش می یابد و او نمی تواند از پرداخت این هزینه فرار کند.

پرداخت کامل بدهی در ۱۰ روز اول ابلاغ اجراییه، یا پیش از برگزاری مزایده، فرصت هایی برای معافیت یا تخفیف نیم عشر فراهم می آورد؛ در غیر این صورت، عواقب جدی حقوقی در انتظار محکوم علیه خواهد بود.

سوالات متداول

نیم عشر چیست و چند درصد از مبلغ محکوم به است؟

نیم عشر در واقع «یک بیستم» یا «۵ درصد» از کل مبلغ محکوم به (یا مبلغ لازم الاجرا) است که به عنوان حق اجرا یا هزینه دولتی در فرآیند اجرای احکام قضایی یا اسناد رسمی دریافت می شود. این مبلغ به منظور پوشش هزینه هایی که دولت برای اجرای حکم متحمل می شود، اخذ می گردد.

مسئول پرداخت نیم عشر کیست؟

مسئول اصلی پرداخت نیم عشر، فرد «محکوم علیه» (کسی که حکم علیه او صادر شده) است. حتی در مواردی که فرد دیگری (مانند زوجه در پرونده مهریه) در ابتدا این مبلغ را پرداخت کند، در نهایت این هزینه از دارایی های محکوم علیه وصول شده و به حساب دولت واریز می شود.

آیا در صورت سازش طرفین، نیم عشر تعلق می گیرد؟

اگر طرفین پرونده (محکوم له و محکوم علیه) پیش از انقضای مهلت ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ اجراییه با یکدیگر سازش کنند و یا ترتیبی برای اجرای حکم بدهند، نیم عشر کامل تعلق نمی گیرد. اما اگر سازش پس از این مهلت و قبل از تنظیم و امضای صورت مجلس مزایده باشد، نصف نیم عشر (ربع عشر) مطالبه خواهد شد.

اگر محکوم علیه بدهی را در مهلت ۱۰ روز پرداخت کند، باز هم نیم عشر باید بدهد؟

خیر، یکی از مهم ترین راه های معافیت از پرداخت نیم عشر، این است که محکوم علیه ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قانونی اجراییه، مفاد آن را به طور کامل اجرا کند (یعنی بدهی خود را بپردازد). در این صورت، از پرداخت کامل نیم عشر معاف خواهد بود.

آیا می توان نیم عشر را قسط بندی کرد؟

بله، در صورتی که محکوم علیه اثبات اعسار (ناتوانی مالی) خود را بنماید یا با توافق محکوم له، امکان تقسیط نیم عشر وجود دارد. این امکان به ویژه برای مبالغ بالا، می تواند بار مالی را بر دوش محکوم علیه کاهش دهد.

تفاوت نیم عشر اجرایی و نیم عشر دولتی چیست؟

در بسیاری از موارد، این دو اصطلاح به جای یکدیگر به کار می روند و به یک مفهوم واحد (۵ درصد حق اجرا) اشاره دارند. اما «نیم عشر اجرایی» به طور خاص به هزینه های مرتبط با اجرای احکام و اسناد رسمی لازم الاجرا ناظر است، در حالی که «نیم عشر دولتی» می تواند یک اصطلاح عام تر باشد که شامل سایر هزینه های درصدی به نفع دولت (مانند برخی موارد ثبتی یا مهریه) نیز می شود.

در پرونده های مهریه، پرداخت نیم عشر به چه صورت است؟

در پرونده های مهریه، نیم عشر دولتی به میزان یک بیستم (۵ درصد) از مبلغ مهریه به دولت پرداخت می شود. معمولاً این مبلغ در ابتدا توسط زوجه (خواهان) پرداخت می شود، اما در نهایت، پس از اجرای حکم، این مبلغ از دارایی های زوج (محکوم علیه) وصول و به زوجه بازگردانده خواهد شد، مگر اینکه زوجه از ادامه عملیات اجرایی منصرف شود که در این صورت ممکن است از پرداخت آن معاف گردد.

نتیجه گیری

نیم عشر اجرایی، به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از فرآیند اجرای احکام قضایی و اسناد رسمی، نقش مهمی در نظام حقوقی کشور ایفا می کند. این مبلغ که معادل پنج درصد از محکوم به است، پس از انقضای مهلت ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ اجراییه و در صورت عدم اجرای اختیاری حکم توسط محکوم علیه، به دولت تعلق می گیرد. در طول این مقاله، به بررسی جامع شرایط و ضوابط تعلق نیم عشر، از جمله لزوم صدور اجراییه قطعی، ابلاغ قانونی، انقضای مهلت ۱۰ روزه، عدم سازش و آغاز عملیات اجرایی توسط دادورز پرداخته شد.

همچنین، تمایزات کلیدی میان نیم عشر اجرایی و دولتی شفاف سازی و نحوه محاسبه دقیق این هزینه نیز توضیح داده شد. موارد معافیت کامل و تخفیف جزئی (ربع عشر)، مانند پرداخت بدهی در مهلت ۱۰ روزه یا پیش از مزایده، به محکوم علیه فرصت می دهد تا بار مالی خود را کاهش دهد. اما عدم توجه به این مهلت ها و عدم پرداخت نیم عشر، می تواند عواقب حقوقی جدی از جمله صدور دستور جلب و ادامه عملیات اجرایی را به دنبال داشته باشد. با توجه به پیچیدگی های مرتبط با این موضوع، افراد درگیر در پرونده های حقوقی همواره باید از یک وکیل متخصص و مجرب مشورت بگیرند تا از حقوق و تعهدات خود به طور کامل آگاه شوند و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.

دکمه بازگشت به بالا