انواع لوازم آشپزخانه صنعتی

ضروری ترین لوازم آشپزخانه صنعتی و نکات خرید آن

لوازم آشپزخانه صنعتی شامل مجموعه لوازم و وسایلی است که صاحبان رستوران ها، آشپزخانه های صنعتی، تالارها، کترینگ ها و فود کورت ها از آنها برای آماده سازی، پخت، سرو و شستشوی ظروف کثیف استفاده می نمایند. این موارد شامل تمامی لوازم میباشد، دیگ و پخت و پز و اجاق گاز تا انواع سماور صنعتی و غیره.

آشپزخانه صنعتی چیست؟

آشپزخانه صنعتی مکانی است که در آن برای تعداد زیادی از مهمانان و مشتریان، غذا بصورت آماده تهیه و سرو می شود. بمنظور تداعی راحت تر موضوع ذیلا بصورت تیتروار به برخی از مکان هایی که می توان عنوان آشپزخانه صنعتی را برای آنها قلمداد نمود اشاه می نمائیم :

  • کترینگ‌های تهیه غذای آماده
  • فست فودها و فودکورت ها
  • رستوران های تهیه غذای پرسنلی در کارخانجات و پالایشگاه ها
  • رستوران های سطح شهر
  • تالارهای عروسی
  • کافی شاپ ها و آبمیوه گیری های بزرگ

افراد و اصنافی که می خواهند آشپزخانه صنعتی راه اندازی کنند، باید بعد از انتخاب مکان و انجام کارهای اداری به سراغ خرید لوازم آشپزخانه صنعتی بروند. انتخاب و خرید لوازم  اولین و مهم ترین گام برای احداث و راه اندازی آشپزخانه و رستوران است.

به طور کلی هزینه های خرید زیاد است و این لوازم و وسائل گران می باشند. البته شما می توانید با توجه به نوع کسب و کار و واحد صنفی خود، ابزارهای مهم را انتخاب کنید و هزینه زیادی برای خرید همه لوازم پرداخت نکنید.

درست است که اکثر لوازم آشپزخانه صنعتی در دید مشتری نیست و مشتری آنها را نمی بیند اما از اهمیت زیادی برخوردارند و در کیفیت نهایی غذای تولیدی آشپزخانه و رستوران به شدت نقش دارد. به علاوه اینکه این لوازم در مصرف انرژی و هزینه های شما صرفه جویی می کنند و برای شما یک سرمایه به حساب می آیند.

انواع لوازم آشپزخانه صنعتی

لوازم آشپزخانه صنعتی انواع و دسته های مختلفی دارد و بسیار متنوع و زیاد می باشد. در زیر به طور مفصل در مورد این محصولات و دسته بندی آنها صحبت کرده ایم. هر کدام از این لوازم ، زیر مجموعه های خود را دارند و هر زیر مجموعه دارای مدل و شکل های گوناگون مخصوص به خود می باشد.

لوازم آماده سازی

لوازم آماده سازی غذا از لازم ترین و ضروری ترین آنها می باشند. این لوازم قبل از شروع آشپزی و فرآیند پخت غذا استفاده می شوند و برای خرید آنها باید تحقیقات مفصلی انجام شود.

لوازم آماده سازی باید براساس غذاهایی که قرار است در آشپزخانه پخت شوند، انتخاب گردند و خریداری شوند. قبل از اقدام به خرید این لوازم ابتدا اطلاعات جامع و کاملی در مورد غذاهایی که می خواهید در آشپزخانه خود پخت کنید، جمع آوری نمایید و سپس لیستی از وسائلی که نیاز دارید، تهیه کنید.

بهتر است بدانید لوازم آماده سازی مهم ترین موارد هستند و حتما از بهترین نوع و مدل آنها را خریداری کنید. سماور، چرخ گوشت، سیب زمینی خلال کن، ترموس و سیخ گیر از مهم ترین لوازمآماده سازی هستند که انواع مختلفی دارند و براساس نوع آشپزخانه و غذاها، انتخاب و خریداری می شوند.

لوازم پخت و پز غذا

لوازم پخت از اصلی ترین و کاربردی ترین می باشند که جزء وسایل کترینگ، لوازم فست فود و کافی شاپ نیز به حساب می آیند. از این لوازم برای پخت و طبخ انواع و اقسام غذاها و پیش غذاها استفاده می شود. اکثر لوازم پخت دارای جنس استیل هستند و رویه اجاق ها و فرها از استنلس استیل تشکیل شده است.

از مهم ترین و اصلی ترین دستگاه های پخت می توان انواع فر پیتزا، دیگ های پخت برنج، دیگ های پلوپز، سرخ کن، دم کن، دستگاه گریل، دیگ پخت خورشت، کباب پز، اجاق گاز و اجاق گاز فردار را نام برد که هر کدام از اینها، انواع و مدل های مختلفی دارند و دارای کارایی خاص خود هستند.

لوازم سرو غذا

لوازم سرو باید خیلی زیبا و شیک باشند و با دقت و وسواس زیادی انتخاب شوند زیرا تنها مواردی هستند که توسط مشتری دیده می شوند و در طول روز خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. این لوازم به طور مداوم استفاده می گردند و به بیرون آشپزخانه برده می شوند، به همین دلیل باید جنس خوبی داشته باشند و از بهترین جنس ها انتخاب شوند.

بهتر است جنس این لوازم از استیل ضد زنگ باشد تا به راحتی بتوان آنها را شست و تمیز کرد. انواع سینک، آبچکان، ترولی و ظروف سرو مانند بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال از موارد سرو می باشند و باید از زیبایی و ظاهر خوبی برخوردار باشند.

لوازم شست و شوی ظروف کثیف

لوازم شست و شو از کاربردی ترین موارد می باشند که برای شست و شوی ظروف کثیف استفاده می شوند. این لوازم  دارای محفظه حرارت و گرما هستند و می توان مقدار آب درون آنها و میزان حرارت را تنظیم کرد. البته تنظیم حرارت و میزان آن به تعداد ظروف و مقدار کثیفی آنها بستگی دارد و براساس آن تعیین می شود.

انواع ، سینک ظرفشویی و میز ظروف کثیف جزئی از لوازم شست و شو هستند و برای هر آشپزخانه صنعتی، کترینگ، رستوران و کافی شاپی لازم و کاربردی هستند. این ماشین ها نیاز به نیروی کار را کمتر می کنند و محیط آشپزخانه را زیباتر و بهداشتی تر می نمایند.

لوازم حمل و نقل و نگهداری

لوازم حمل و نقل و نگهداری باید از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار باشند زیرا هم موقع سرو غذا و هم هنگام پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند. این لوازم باید استحکام و دوام بالایی داشته باشند و با سبک رستوران و دکوراسیون آن هماهنگی داشته باشد.

انواع حمل دیگ و حمل بار از اسباب حمل و نقل و نگهداری می باشند و باید براساس طراحی آشپزخانه و رستوران انتخاب و خریداری شوند. هنگام خرید این لوازم به زیبایی، شیکی و جنس آنها دقت کنید تا بتوانید بهترین و بهینه ترین استفاده را از آنها بکنید.

لوازم برودتی

لوازم برودتی یکی دیگر از وسایل آشپزخانه‌های صنعتی دارای اهمیت می باشد که از آنها برای سرد کردن و منجمد کردن مواد غذایی استفاده می شود. بعضی از مواد غذایی و دسرها بعد از آماده شدن و قبل از سرو، باید بلافاصله سرد شوند و درون دستگاه های برودتی قرار بگیرند. برخی اوقات هم مواد غذایی که زیاد مصرف می شوند و طول عمر بیشتری دارند، درون این وسایل نگهداری می شوند.

محصولات برودتی شامل تاپینگ، یخچال و فریزر صنعتی، یخساز و آب سردکن می شود و هر یک از اینها خود دارای انواع مختلفی می باشند. شما با توجه به بودجه و نیاز خود می توانید هر یک از این مدل مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

لوازم راه اندازی کافی شاپ

برای راه اندازی کافی شاپ به یک سری لوازم نیاز است و میزان رضایت مشتریان به کیفیت این محصولات بستگی دارد. استفاده از این لوازم در کافی شاپ ها لازم و ضروری است و شما می توانید با استفاده از لوازمی باکیفیت و استاندارد، نظر مشتریان را جلب کنید و مشتری جدید جذب نمایید.

لوازم کافی شاپ شامل مخلوط کن، همزن، آبمیوه گیری، وافل ساز، قهوه ساز، کرپ ساز، دستگاه آسیاب قهوه، دستگاه عصاره گیری، شیکر، بستنی ساز، یخ خردکن و یخ ساز می باشد.

قبل از خرید لوازم کافی شاپ حتما به برند دستگاه ها، ظرفیت تولیدی آنها، نحوه عملکرد و قیمت آنها توجه کنید. این لوازم اصولا قیمت بالایی دارند ولی از عمر بالایی نیز برخوردار هستند و تا سال ها برای شما کار خواهند کرد.

لوازم راه اندازی فست فود

رستوران و فست فود یک شغل جذاب و البته پر درآمد است و برای راه اندازی آن نیاز به لوازم مخصوصی می باشد. امروزه به دلیل کمبود وقت مردم و زندگی شهری، تقاضا برای غذاهای فست فود بالا رفته و مشتریان این غذاها افزایش یافته اند.

شما بعد از اینکه محل کار خود را انتخاب کردید، باید به سراغ انتخاب و خرید وسایل فست فود بروید که معمولا این کار خیلی راحت و آسان نیست. کیفیت و جنس لوازم فست فود به کیفیت غذای نهایی به شدت کمک می کند و باعث بالا رفتن مشتریان و فروش شما می شود.

لوازم راه اندازی فست فود شامل ساندویچ ساز، دستگاه گریل، دستگاه سرخ کن، فر پیتزا، دستگاه بخار پز، دستگاه مرغ بریان، دستگاه گرمکن غذا، اجاق گاز صنعتی، دستگاه کباب ترکی و دستگاه ذرت مکزیکی می شود. شما می توانید با توجه به محیط کار خود و غذایی که می خواهید بپزید و سرو کنید، مدل و اندازه این دستگاه ها را انتخاب کنید.

لوازم راه اندازی کترینگ

کترینگ ها و رستوران ها بزرگترین و مهم ترین هزینه ای که دارند، هزینه خرید لوازم است. شاید در ابتدای کار تعداد این دستگاه زیاد به نظر برسد و به هزینه بالایی نیاز باشد، اما بهتر است این هزینه را بکنید و لوازم راه اندازی کترینگ را نو و از بهترین جنس و برند بخرید.

شما با توجه به نوع غذایی که می خواهید پخت کنید و ظرفیت کترینگ خود می توانید مدل آنها را انتخاب کنید. برای خرید لوازم راه اندازی کترینگ صرفه جویی نکنید و هزینه های لازم را انجام دهید زیرا این کار به شکلی برای شما سرمایه گذاری محسوب می شود.

لوازم راه اندازی کترینگ شامل اجاق گاز فردار صنعتی، اجاق گاز رومیزی صنعتی، چرخ گوشت صنعتی، اسلایسر صنعتی، دستگاه یخ ساز صنعتی، هود صنعتی، دستگاه سبزی خرد کن صنعتی، تابه گردان، دم کن برنج، پاتیل خیساندن برنج، دستگاه استریل چاقو، تخته کار چوبی آشپزخانه، سیخ شور، ترولی آبچکان، اره استخوان بر، میز دورچین، میز کار، میز کباب کشی، میز سالاد بار می شود.

برای حمل غذای پخت شده و توزیع آن، حتما باید از یک کامیون حمل غذا و ون مخصوص این کار استفاده کنید. ماشین های مخصوص حمل غذا، سیستم ویژه برای گرم نگه داشتن غذا دارند و مانع از سرد شدن غذاها در مسیر می شوند و در نهایت غذا گرم و خوشمزه به دست مشتری می رسد. هنگام راه اندازی کترینگ و تهیه و خرید وسایل مورد نیاز لازم، حتما به این نکته توجه داشته باشید و هزینه خرید ون یا کامیون و دستمزد راننده را نیز در نظر بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید لوازم آشپزخانه صنعتی

هنگام خرید لوازم آشپزخانه صنعتی حتما سعی کنید به چند مورد دقت نمایید. جزئیات، اندازه فضا و شکل هندسی آن در انتخاب و خرید لوازم آشپزخانه صنعتی بسیار تاثیر دارد. در زیر ما در مورد نکات مهم هنگام خرید لوازم آشپزخانه صنعتی صحبت کرده ایم.

  • قبل از اقدام به خرید حتما جای قرار گرفتن لوازم را مشخص کنید. اگر به لوازم خاصی با سایز سفارشی نیاز دارید، مکان آن را مشخص کنید و آن را سفارش دهید.
  • سعی کنید لوازم پخت و پز صنعتی را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب و خریداری کنید. لوازمی که کیفیت ندارند و قیمت پایینی دارند، دارای عملکرد ضعیفی می باشند و باعث اتلاف وقت، انرژی و سرمایه شما می شوند.
  • به برند لوازم آشپزخانه دقت کنید. برندهای شناخته شده از بهترین متریال های اولیه استفاده می کنند و محصولات تولیدی آنها بالاترین کیفیت و عملکرد را دارند.
  • با نوجه به کار خود و غذایی که می خواهید بپزید و سرو کنید، مدل دستگاه و وسیله را انتخاب کنید. هر یک از لوازم آشپزخانه صنعتی مدل های مختلفی دارند و هر مدل ویژگی های خاص خود را دارد.
  • به کیفیت و دوام محصولات و لوازم دقت کنید. متریال ها و مواد اولیه به کار رفته در ساخت انواع لوازم آشپزخانه های صنعتی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا هم عملکرد بهتری داشته باشند و هم دارای طول عمر مفید بالایی باشند. اگر محصول خریداری شده توسط شما از کیفیت، دوام و استجکام بالایی برخوردار باشد، تا یال ها برای شما کار می کند.
  • به کاربرد دستگاه ها و لوازم دقت کنید. قبل از اقدام به خرید یک لیست برای خود تهیه کنید و براساس نیاز خود لوازم را خریداری نمایید. شما می توانید در مورد هر دستگاه تحقیق کنید و اطلاعات لازم درباره آن را جمع آوری کنید. برخی از دستگاه‌ها برای شما کاربرد بسیار زیادی دارند که شما بدون شک باید آنها را خریداری کنید، اما برخی از آنها کاربرد کمتری دارند که شما می توانید نوع معمولی آنها را بخرید. اگر کیفیت و جنس خوبی خریداری نکنید، بدون شک دستگاه و وسیله شما خیلی زود خراب می شود و مجبور می شوید نوع جدیدتر و گران تر آن را خریداری کنید.
  • بعد از خرید لوازم و قبل از استفاده از آنها، یک بار خودتان عملکرد و نحوه کار دستگاه را بررسی کنید. حتما نحوه روشن کردن دستگاه ، نوع عملکرد آن، چگونگی تمیز کردن قطعات، چگونگی کارکرد دکمه ‌ها، بخش‌ ها و اجزای دیگر آن را بررسی کنید و همه چیز را خوب یاد بگیرید.
  • به این نکته دقت کنید که وسایل کوچک برای آشپزخانه‌های صنعتی مناسب نیستند زیرا توان کار کردن در طولانی مدت را ندارند. مثلا چرخ گوشت خانگی با چرخ گوشت صنعتی بسیار متفاوت است و حتی در جنس و نوع استیل با هم تفاوت دارند. سعی کنید لوازم نامناسب نخرید و روی آنها سرمایه گذاری نکنید.

مزایای استفاده از لوازم آشپزخانه صنعتی باکیفیت

استفاده از لوازم آشپزخانه صنعتی باکیفیت و دارای جنس خوب مزایای زیادی دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

  • سطح کیفی پخت و پز و ارائه سرویس به مشتریان ارتقا می یابد.
  • ظرفیت پخت چند برابر می شود و می توان تعداد بیشتری غذا طبخ کرد.
  • مشتریان افزایش پیدا می کنند و جذب مشتری جدید افزایش می یابد.
  • بهداشت محیط و دستگاه ها افزایش پیدا می کند.
  • از فضای آشپزخانه استفاده بهینه می شود.
  • نیاز به نیروی انسانی کاهش می یابد.
  • ضایعات مواد غذایی کم می شود.
  • مصرف سوخت و انرژی کاهش می یابد.
  • وقتی خدمات خوبی ارائه دهید و غذاهای باکیفیتی پخت و سرو کنید، می توانید تبلیغات گسترده انجام دهید و در زمینه فعالیت خود معروف شوید و شعبه های مختلف بزنید.
  • می توانید به راحتی تمام نکات، ضوابط، قوانین و استانداردهای فنی و مهندسی را رعایت کنید.
  • اکثر لوازم آشپزخانه صنعتی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و این برای شما یک سرمایه گذاری طولانی مدت می باشد زیرا یکسره مجبور به تعمیر و خرید مدل های جدید آنها نیستید.

دقت نمائید منظور ما دقیقا وسایل با کیفیت می باشد و خرید لوازم آشپزخانه صنعتی دست دوم براحتی می تواند تمامی این نوشته ها را نقض و هزینه های گزافی روی دست شما بگذارد.

قیمت لوازم آشپزخانه صنعتی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عوامل و مواردی نظیر نوع، مدل، جنس، برند و شرکت تولید کننده در تعیین قیمت نهایی نقش دارند. شما بعد از انتخاب فضا و طراحی دکور آشپزخانه، باید به سراغ خرید لوازم بروید و براساس نیاز و حوزه کاری خود آنها را انتخاب کنید.

شما می توانید برای اطلاع از لیست قیمت دقیق با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید تا آنها، شما را راهنمایی و کمک کنند. شرکت ما با استفاده از بهترین متریال و مواد اولیه، لوازم آشپزخانه صنعتی تولید می کند و در این زمینه یکی از بهترین و معروف ترین تولید کننده ها می باشد.

 اگر آگاهانه به مقوله تجهیزات آشپزخانه صنعتی وارد نشوید، این بخش به سرعت می‌تواند تمام سرمایه شما را صرف کند. البته شرکت‌هایی هستند که در تجهیز و راه‌اندازی آشپزخانه‌های صنعتی به شما مشاوره خواهند داد. با مراجعه و سفارش راه اندازی رستوران می توانید سودآوری کسب و کار خود را از همان ابتدا تضمین کنید.

دکمه بازگشت به بالا