اقتصادیمجله کسب و کار

طرز ساخت ویلا در شمال

مراحل ساخت ویلا در شمال

خرید ویلا شهرکی در شمال همیشه هدف شما نیست و ممکن است بخواهید ویلایی را با سلیقه خود بسازید. به همین دلیل در ذیل مراحل ساخت ویلا که ممکن است از تنوع سازه در ویلا به اشکال و نام‌های مختلف شناخته شود اشاره خواهیم داشت؛ البته مراحل ساخت ویلا در روستا و یا ساخت خانه ویلایی در جنگل با هم تفاوت هایی دارند که ما در این مقاله به مراحل ساخت و ساز ویلا به طور کلی اشاره کرده‌ایم.

معماری در ویلای شمال اصول و قاعده خاص خود را دارد که توجه به آن در ساخت ویلا در نهایت منجر به این می‌شود ویلایی موردپسند خریداران را ارائه دهیم، یعنی ویلایی بسازیم که اکثر غریب به اتفاق مردم تمایل به خرید یا داشتن آن نمایند و علاوه بر کیفیت و زیبایی باید در مکانی مناسب با اسناد و مدارک مشخص باشد که این موضوع نیز مستلزم طراحی داخلی و بیرونی ویلا از لحاظ ظاهری و چیدمان و نقشه‌ای عام‌پسند نشأت می‌گیرد.

ساخت و طراحی ویلا در شمال و قبل از اجرای نقشه ویلا در شمال باید به تراکمی که شهرداری برای نقاط و مکانهای شهری و روستایی و بیرون از شهر و یا به عبارتی حومه شهر در نظر گرفته است دقت و رعایت کنیم. تراکمی که شهرداری برای شهر در نظر گرفته 50 درصد و برای حومه شهر 30 درصد می‌باشد، این بدان معنی است که حق ساخت و تراکم در شهر 50 درصد متراژ زمینی است که قرار است ویلا و یا سازه‌ای در آن احداث گردد و همین‌طور برای حومه شهر تراکم جهت ساخت ویلا و یا سازه 30 درصد از زمینی است که قرار است ویلا در آن بنا گردد.

مثلا شما مالک زمینی به متراژ 400 متر مربع در حومه شهر در شمال هستید و می‌خواهید نقشه‌ای جهت ساخت ویلا تهیه و اجرا کنید با صرف نظر از قیمت ساخت ویلا در شمال و یا هزینه‌ای که ساخت ویلا در شمال برای شما دارد، شما فقط می‌توانید 30 درصد از 400 متر زمین خود را یعنی 120 متر مربع از زمین خود را جهت ساخت ویلا و فضای اشغالی برای ویلا در نظر بگیرید و 280 متر مربع باقیمانده از زمین باید به فضای سبز و حیاط و محوطه ویلا شما اختصاص داده شود، در ضمن این قانون و تراکم برای زمین‌های ساحلی و یا زمین جنگلی که در حومه و بیرون شهر هستند فرقی ندارد.

قیمت ساخت ویلا و هزینه ساخت ویلا در شمال، از متری 800 هزار تومان تا متری 2/5 میلیون تومان بسته به هزینه‌هایی که صاحب ویلا و یا کارفرما جهت ساخت ویلا در شمال دارد متفاوت است، البته امروزه تاثیر افزایش قیمت مصالح در فروش ویلا بسیار حس می‌شود که این اختلاف قیمت ویلا در شمال شامل موارد ذیل در تاریخ 1396/01/05 است.

قیمت سقف‌ها؛که عبارتند از سقف شنگل که هزینه اجرای این سقف متری 170 هزار تومان است. سقف دکرا که هزینه این سقف در شمال متری 140 هزار تومان می‌باشد. سقف با حلب، قیمت این سقف در شمال متری 55 هزار تومان و سقف آندوویلا متری 60 هزار تومان و سقف با آندولین متری 55 هزار تومان در شمال قیمت گذاری شده است.

اختلاف در مرحله نازک‌کاری که بستگی به هزینه و سلیقه کارفرما متفاوت است، میتوان برای مثال به قیمت کاشی و سرامیک از متری 7 هزار تومان تا متری 70 هزار تومان اشاره کرد و یا انتخاب شیرآلات ویلا که از دستی که دست شامل 4 تیکه (3 تیکه برای سرویس و 1 تیکه برای آشپزخانه) می‌باشد و از دستی 100 هزارتومان تا دستی 6 میلیون تومان متفاوت است.

1- نقشه‌برداری زمین

در مرحله اول ساخت ویلا در شمال، نقشه برداری از زمینی که قرار است ویلا در آن احداث گردد از اهمیت زیادی به دلیل موقعیت اقلیمی و تشخیص شمال و جنوب و طول و عرض زمین برخوردار است و نقشه ویلا به تناسب موقعیت اقلیم و تشخیص ابعاد و موقعیت زمین انجام می‌گیرد.

2- طراحی نقشه

مرحله بعد از نقشه برداری زمین، مرحله طراحی نقشه ویلا می‌باشد که با نظر و سلیقه کارفرما یا صاحب ویلا و با نظارت و مشاوره مهندس ناظر صورت میگیرد که از 100 درصد تقاضای نقشه ویلا در شمال حدود 70 درصد خواهان ویلای 3 خواب و دوبلکس هستند که نقشه ویلاهای 3 خواب و دوبلکس که 1 خواب در پایین به اضافه یک سرویس بهداشتی و حمام در طبقه اول و در مکانی که دید محدود دارد و آشپزخانه و یک سالن بزرگ بدون ستون در وسط سالن ویلا و 2 خواب که ترجیحا خواب‌ها مستر و یک نشیمن دنج و کوچک در طبقه دوم ویلا به اضافه یک تراس بزرگ در شمال با دید دریا و یک تراس نسبتا بزرگ در قسمت جنوبی ویلا با دید جنگل و فضای سبز کوه در شمال طرفداران زیادی دارد.

3- محاسبات نقشه طراحی شده

بعد از مرحله نقشه برداری از زمین، نوبت محاسبات نقشه که توسط مهندس طراحی و برآورد هزینه ویلا و محاسبات سازه ویلا و نوع اسکلت (بتنی، فلزی) تعداد و مقدار میله‌گردهای کاربردی در ویلا و محاسبات کلی تا اتمام کار ساخت ویلا صورت می‌گیرد.

4- رنگ‌ریزی و اجرای نقشه

در مرحله بعدی رنگ‌ریزی و اجرای نقشه در زمین مورد نظر کارفرما می‌باشد که توسط مهندس ناظر و عوامل و پرسنل صورت می‌گیرد و حدود و طول و عرض نقشه ویلا در زمین اجرا و رنگ ریزی انجام می‌گیرد.

5- پی‌کنی ویلا

پی‌کنی ویلا که بعد از مرحله رنگ‌ریزی ویلا توسط کارگران و پرسنل و عوامل پیمانکار ویلا محل رنگ ریخته شده از قبل به ابعاد مشخص و عمق معین کنده می‌شود تا برای اجرای فنداسیون توسط اسکلت‌کار یا همان آرماتوربند ویلا آماده گردد.

6- اجرای فنداسیون یا کرسی‌چینی

اجرای فنداسیون ویلا که طبق نقشه محاسباتی توسط اسکلت‌کار یا همان آرماتوربند انجام می‌گیرد، مثلا طبق عرف عرض پی ویلا 90 سانتیمتر و ارتفاع 60 سانتیمترکه بسته به طبقات (عرض طبقات) دارد محاسبه و اجرا می‌شود.

7- اجرای ستون و سقف

بعد از اجرای فنداسیون ویلا مرحله اجرای اسکلت و ستون‌ها و سقف‌هاست که توسط اسکلت‌کار و نظارت مهندس جهت دقت در این کار که باعث کمی هزینه تعمیر سیاه در مرحله نازک‌کاری و دیوارچینی توسط بنا شود.

8-دیوارچینی

بعد از مرحله فوق نوبت به دیوارچینی است که توسط بنا و کارگران ما بین اسکلت و ستون‌های ویلا، بلوک و آجر پر می‌شود که به مرحله سفت‌کاری ویلا شهرت دارد. سفت‌کاری ویلا شامل دیوارچینی و تقسیمات داخل ویلاست، که عبارتند از سالن، سرویس‌ها، اتاق‌ها، آشپزخانه ویلا، که توسط دیوارچینی و یا آجرچینی از هم جدا و تفکیک می‌شوند.

9- سربندی ویلا

مرحله بعدی سربندی ویلا و یا ساختمان می‌باشد که توسط جوشکار و نظارت مهندس بسته به نوع شیب سقف ویلا و جهت شیب سقف ویلا داشته و اجرا می‌شود که جهت زیبایی نما ویلا از سقف‌های شیب‌دار با شیب تند مثل ویلا با سبک و نقشه کانادایی و یا شکستگی زیاد در سقف ویلا و سربندی که باعث زیبایی و نمای قشنگ ویلا از بیرون می‌شود.

10- نصب چهارچوب و فرم‌ها، لوله‌کشی و سیم‌کشی

بعد از اجرای سربندی و اتمام سربندی و جوشکاری سقف، مرحله سفت‌کاری ویلا به اتمام و آغاز مرحله نازک‌کاری ویلا شروع می‌شود که در ابتدا نصب فرم‌ها، پنجره‌ها، چهارچوب‌ها، تعمیرات سیاه دیوارها و سقف‌ها و بعد از این مرحله، انجام تاسیسات برق‌کشی ویلا طبق نقشه مهندس و انجام لوله‌کشی‌ها و عبور لوله‌های سرد و گرم و شوفاژ و سرویس‌ها و آشپزخانه و اتاق‌ها است.

11- عایق‌کاری کف و دیوارها

بعد از مرحله لوله‌کشی ویلا مرحله عایق‌کاری ویلا و یا ساختمان است که باید عایق‌کاری آشپزخانه و سرویس‌ها و کف ویلا توسط عایق‌کار ایزوگام شود.

بعد از عایق‌کاری ویلا نوبت مرحله کاشی‌کاری دیوارهای سرویس و آشپزخانه که همزمان در همین مرحله، سقف ویلا بسته به سلیقه کارفرما و یا صاحب ویلا می‌توان سقف را از چوب روس، لمبه، کناف یا سقف کاذب سرویس‌ها (میله‌گرد، راویز) انجام داد.

12- تعمیر سفید یا سفید‌کاری دیوارها

بعد از مراحل فوق مرحله سفیدکاری دیوارهای داخلی و بیرونی ویلا انجام می‌گیرد که دیوارها توسط بنا، با استفاده از مصالح پودرسنگ و سیمان‌سفید اقدام به سفید کردن دیوارهای از قبل تعمیر شده توسط بنا با سیمان سیاه می‌شود.

13- کف‌سازی سالن،خواب،تراس

بعد از این، مرحله کف‌سازی ویلا که شامل نصب سرامیک، سنگ، لمینت یا پارکت که نوع مصالح استفاده شده در کف ویلا بستگی به سلیقه کارفرما دارد.

نکته: عموما جهت کمی هزینه از سرامیک در کف ویلا و یا چنان‌چه مایل به هزینه بیشتری هستید می‌توانید برای زیبایی کف سالن ویلا و یا اتاق خواب در شمال از لمینت و یا پارکت استفاده کنید.

14- نصبیجات ویلا

بعد از مراحل فوق نوبت به مرحله نصبیجات می‌رسد که بعد از اتمام کف ویلا می‌توان از نصب شومینه در داخل ویلا و نصب کلید و پریزها و چراغ‌ها و لوستر و نصب شیرآلات و توالت فرنگی، توالت ابرانی، روشویی، کمددیواری و کابینت آشپزخانه ویلا نام برد.

15- نصب درب‌ها و پنجره‌ها

بعد از نصبیجات نوبت به نصب درب‌ها، پنجره‌ها، شیشه‌های پنجره‌های داخلی و بیرونی ویلا است و نصب پله بیرونی ویلا و یا ساختمان مرحله ما قبل آخر کار ساخت ویلا در شمال می‌باشد.

16- نقاشی ویلا

در آخر کار ویلا را که تمام کرد؟ بله، نقاش ویلا. با هنر نقاشی و خلاقیت و با توجه به سلیقه کارفرما اقدام به نقاشی داخل و بیرون ویلا طبق هماهنگی و مدیریت مهندس انجام خواهد داد.

مراحل ساخت خانه ویلایی دوبلکس

طبق آماری که از ویلاهای موجود در شمال برآورد شده بیشتر ویلاهای ساخته شده را می‌توان به ویلای دوبلکس نسبت داد و به خاطر همین موضوع ما مراحل ساخت خانه ویلایی دوبلکس را برایتان شرح خواهیم داد. تفاوت اصلی که در مراحل ساخت ویلای دوبلکس با ویلای فلت و تریبلکس وجود دارد به شرح زیر است:

در تفاوت ساخت ویلای دوبلکس نسبت به ویلای فلت می‌توان به ستون دوم و سقف دوم که در ویلای دوبلکس اضافه می‌شود اشاره داشت و در تفاوت ساخت ویلای دوبلکس با ویلای تریبلکس این موضوع یعنی ستون سوم و سقف سوم که بتنی است در ویلای تریبلکس اضافه می‌گردد دانست.

بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا

بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را باید مطابق نقشه اجرایی ویلا در نظر گرفت، چرا که بعضی از ویلاها نیاز به زمینی با بر زیاد و یا کم دارند و برعکس بعضی از ویلاها نیازمند زمینی هستند که طول زیادی دارد!

در هر صورت نقشه بیشتر ویلاهای احداثی شمال طول و عرض 10*9 یا 10*12 و کم یا بیشتر از این ابعاد دارند، برای همین نیازمند زمینی هستند که بتوانند چنین ابعاد نقشه‌ای را در آن اجرا و اعمار کنند.

نتیجه؛ پس بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا به نقشه ویلا بستگی دارد، اما در مجموع زمین‌هایی با عرض 10 متر به بالاتر و طول 15 متر به بالا بهترین گزینه برای ساخت ویلا هستند.

بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را در زمین‌های 200 متری به بالاتر را می‌توان نسبت داد؟ چون مقداری از زمین برای حیاط و فضای سبز و پارکینگ نیز باقی خواهد ماند.

به طور کل امروزه به دلیل ارزش بالای زمین‌های تفکیک شده برای ساخت ویلا در شمال، ما زمین‌های تفکیکی را در مساحت 200 متر و در ابعاد 10 در 20 و یا در مساحت‌ها و ابعاد بالاتر خواهیم دید.

ساخت ویلا ممکن است در مکانی مستقل یا شهرکی صورت گیرد، اما بیشتر افراد شهرک و امکانات شهرک ویلایی را ترجیح می‌دهند و ما شما را به ساخت ویلا درون شهرک تشویق خواهیم کرد، ساخت ویلا در وهله نخست با انتخاب زمینی مناسب در مکانی و منطقه‌ای مناسب اتفاق می‌افتد و ساخت ویلا در شمال ممکن است به صورت شخصی و یا به صورت ساخت مشارکتی رخ دهد که در خصوص هر یک توضیحات لازم را ارایه داده‌ایم.

اگر هدفتان ساخت و ساز ویلا در شمال از دید سرمایه‌گذاری است باید متذکر شویم که باید همه جوانب در کیفیت بالای ساخت از انتخاب مصالح درجه یک تا موقعیت و محیط و شهر مناسب جهت ساخت تا اتخاذ اسناد مالکیت ویلا و همچنین مجوزهای قانونی ساخت و پایان‌کار برای ویلا را داشته باشید تا به خریدار علاوه بر اطمینان در ساخت، اعتماد و اطمینان در مالکیت را نیز ارایه دهید تا بتوانید با این سوال که چگونه ویلای خود را سریع بفروشم؟ پاسخ درست داده باشید.

صفر تا صد ساخت ویلا در شمال طبق اصول مهندسی 1401

در سال‌های اخیر ویلاسازی در شمال کشور رواج زیادی پیدا کرده و بسیاری از سرمایه‌گذاران، شهرهای شمالی به ویژه مناطق مختلف استان مازندران را برای ساخت و ساز ترجیح می‌دهند. از آنجایی که عوامل مختلفی در ساخت یک ویلای اصولی دخیل هستند، رعایت این نکات می‌تواند خیال خریداران را از هر بابت آسوده سازد.

اقلیم شمال کشور به گونه‌ای است که به دلیل رطوبت بالا و بارندگی‌های شدید، گاهی موجب فرسایش و یا خرابی ساختمان با گذشت زمان خواهد شد؛ البته اگر در زمان ساخت ویلا از مصالح مرغوب استفاده نشده باشد. برای ممانعت از این امر، معماران باتجربه، انواع مصالح باکیفیت را برای قسمت‌های مختلف ویلا انتخاب می‌کنند.

از موارد قابل توجه دیگر، توجه به نوع ویلایی است که ساخته خواهد شد. ویلاهایی که نزدیک به ساحل و در کنار خط ساحلی ساخته می‌شوند باید با رعایت اصول استاندارد اجرا شوند. اگر چه موارد مشترک زیادی بین ساخت ویلای ساحلی و جنگلی وجود دارد، اما باید المان‌های مهم در نحوه انتخاب و اجرا مورد توجه سازندگان قرار بگیرد و بهتر است سازندگان تازه‌کار در این امر با مشاوران باتجربه‌تر مشورت کرده و اطلاعات کافی را در مورد جزئیات مختلف منطقه کسب نمایند.

پروژه‌های ساخت ویلا در شمال یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران در گزینه‌های اول به دنبال خرید یک ویلای اختصاصی در مازندران هستند، اما در این میان ممکن است برخی دیگر به سرمایه‌گذاری بهتری فکر کنند و بخواهند به صورت مشارکت در ساخت یا پیمانکاری، صفر تا صد ساخت ویلای شمال را انجام دهند. برای این کار به خرید زمین مناسب با کاربری مسکونی نیاز خواهند داشت. این تفسیر، فقط قسمتی از پروژه ساخت ویلا در مازندران است.

اگر تصمیم دارید در مازندران در بهترین شهر، یک ویلا بسازید یا می‌خواهید پروژه‌های شهرک‌سازی یا برج‌سازی در زیباترین مناطق ساحلی مازندران را آغاز کنید، به طور قطع باید با پیمانکارانی صحبت کنید که بهترین تیم مهندسی را در اختیار دارند. کار کردن با یک تیم پیمانکاری و بهترین سازندگان پروژه‌های ویلا و برج‌های ساحلی، نه تنها باعث مدیریت هزینه‌‌ها می‌شود، بلکه مراحل کار، سریع‌تر و منظم‌تر انجام خواهد گرفت.

ساخت ویلا در شمال مزایای زیادی دارد. شما می‌توانید سرمایه کافی را برای خرید زمین و ساخت ویلای مشارکتی اختصاص دهید و سپس، از فروش ویلای ساخته شده سود خوبی حاصل کنید. تمام این معاملات، فوت و فن‌های خاص خودش را دارد و باید موارد را طبق قرارداد و رعایت قوانین حقوقی دنبال کنید. در این بحث به صورت صفر تا صد درباره ساخت ویلا در مازندران صحبت می‌کنیم.

ساخت ویلا در شمال به منزله راه اندازی و بهره‌برداری از پروژه یا پروژه‌هایی است که در آینده به سودآوری می‌رسد. ساخت و ساز ویلا در بهترین مناطق مازندران امروزه بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. مشتریان خرید ویلا در شمال به تدریج افزایش خواهند داشت و الزاماً اگر ویلاهای متنوع ساخته شود، این نیاز برآورده خواهد شد.

ساخت ویلا در شمال شامل عبور از مراحل مختلفی است. در اولین قدم لازم است شهر و موقعیت مناسب را برای ساخت ویلا انتخاب نمود. تهیه یک نقشه دقیق و مهندسی شده، محاسبه دقیق هزینه‌ها و البته کمک گرفتن از پیمانکاران با تجربه و حرفه‌ای، برای به پایان رساندن پروژه‌های ساخت و ساز ویلا به شدت اهمیت دارند. در این بحث هم هدف این است که به این موارد پرداخته شود. با ما همراه باشید.

* با استفاده از خدمات پیمانکاری ساختمان، مراحل ساخت یک ویلا یا تعدادی ویلا در یک منطقه به راحتی امکان‌پذیر است. شرکت پیمانکاری از مراحل آغازین پروژه یعنی از برنامه‌ریزی‌های اولیه گرفته تا مراحل پایانی که کسب مجوزها و گواهی پایان ساخت ساختمان است، همراه شما خواهد بود. کافیست بهترین پیمانکار ساختمانی را در این حوزه برای ساخت ویلا در شمال پیدا کنید.

مقدمه‌ای بر لزوم ساخت ویلا در شمال

در این مقاله به نمایندگی از تیم متخصص پارس مسکن در زمینه خرید ویلا در شمال و ساخت ویلا در شمال، می‌خواهیم برای شما از خرید ویلا در شمال و همچنین ساخت ویلا در شمال به طور اختصاصی صحبت کنیم. تا اگر قصد ساخت ویلا در شمال و داشتن ویلای شخصی‌تان در این بخش خوش آب و هوای کشور را دارید، با ارائه اطلاعات در این زمینه همراه شما باشیم تا ویلای دلخواه خود را در شمال کشور از آن خود کنید.

خوشبختانه در کشوری چند اقلیم زندگی می‌کنیم و از این‌رو این شانس را داریم که در هر لحظه و با هر شرایطی در آب و هوای دلخواه و مطلوبمان باشیم. در پنجاه سال اخیر با توجه به توسعه هرچه بیشتر شهرنشینی و تبعات دشوار آن در سبک زندگیمان، علاقه و گرایش مردم به داشتن ویلایی آرام و دنج که بتوانند روزها دور از تنش و شلوغی زندگی شهری در آن بیاسایند بیشتر و بیشتر شده و آمارها و شواهد نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر میزان خرید ویلا در شمال به حداکثر نصاب رسیده است و معاملات بسیاری در زمینه خرید و فروش ویلا، خصوصاً خرید ویلا در شمال صورت گرفته.

خرید ویلا در شمال و ساخت ویلا در شمال از این جهت مورد استقبال بوده است که شمال کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه خوش و آب و هواتری قرار دارد و تمام شرایط مطلوب برای گریز از زندگی شلوغ و ماشینی شهری را در خودش جای داده است.

داشتن یک محیط امن و دنج شخصی در دل طبیعت سبز و همیشه جوان شمال، با خرید ویلا در شمال به شما فرصتی می‌دهد تا لحظاتی شیرین و به یاد ماندنی در کنار خانواده‌تان یا دوستانتان را تجربه کنید و طعم واقعی یک تعطیلات دلچسب و همه چیز تمام را در کنار عزیزانتان بچشید.

حال تصور کنید این ویلا از صفر تا صدش به سلیقه و میل خودتان ساخته شده باشد و از آجر به آجر ساخت آن مطمئن بوده و بر پروسه ساخت آن تسلط داشته و از کیفیت مصالح خاطر جمع باشید. از این‌رو می‌توانید به جای خرید ویلا در شمال که یک گزینه حاضر و آماده‌تر است، گزینه ساخت ویلا در شمال را انتخاب کنید و همه چیز را مطابق میل خودتان پیش ببرید و ویلای رویایی‌تان را در شمال کشور بسیازید.

از این جهت ما در این مقاله نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت و مواردی را به ترتیب گزارش خواهیم داد تا بتوانید همراه آن بتوانید تجربه‌ای مطمئن‌تر و دلچسب‌تر از ساخت ویلا در شمال را از آن خود کنید. پس با ما همراه باشید.

1. انتخاب شهر دلخواه

اولین گام در پروسه ساخت ویلا در شمال این است که با یک بررسی همه جانبه و با آگاهی کافی ابتدا شهر مورد نظرتان در شمال کشور را انتخاب کنید. این انتخاب به عوامل متعددی می‌تواند بستگی داشته باشد. مانند میزان توریستی بودن شهر، جمعیت، موقعیت جغرافیایی و میزان رو به رشد بودنش.

به طور کلی باید در نظر بگیرید که شهری که قصد ساخت ویلا در شمال در آن را دارید تا چه اندازه با ملاک‌های شما و انتظاراتتان از شهر ویلای دلخواهتان مطابقت خواهد داشت.

2. انتخاب موقعیت ویلا

گام بعدی در پروسه ساخت ویلا در شمال این است که تصمیم بگیرید که مایلید ویلای ما در چه موقعیتی ساخته شود. آیا ترجیح شما ساخت یک ویلا در یک منطقه ساحلی است یا مایلید یک ویلای جنگلی با منظره‌ای رو به جنگلی سرسبز داشته باشید و یا موقعیت‌های دیگری همچون ویلای کوهستانی. این بخش کاملاً وابسته به سلیقه شما و انتظارتان از ویلای رویایی و مد نظرتان دارد. پس از اینکه تصمیم قطعی‌تان در این خصوص را گرفتید می‌توانید وارد فاز بعدی پروژه ساخت ویلا در شمال شوید.

3. نوع ویلا

پس از اینکه تصمیم‌تان در رابطه با شهر و موقعیت جغرافیایی مورد نظرتان برای ساخت ویلا در شمال را به طور کامل گرفتید، خوب است که پیش از وارد شدن به فاز اجرایی و ساخت و ساز، به این توجه کنید که هدف شما داشتن یک ویلا با طراحی مدرن است یا یک ویلای معمولی که تنها با ظاهری ساده و اما زیبا بتواند رفاه و راحتی شما در طول اقامت تان در یک تعطیلات خانوادگی یا دوستانه را فراهم آورد.

از این جهت توجه به نوع ویلا به شما تذکر داده می‌شود، زیرا ساخت یک ویلای مدرن با یک ویلای معمولی طبیعتاً هزینه متفاوتی را از شما طلب خواهد کرد. بنابراین خوب است پیش از ورود به فاز اجرایی بتوانید به صورت شخصی یک برآورد هزینه از آنچه قرار است بسازید انجام دهید تا در مراحل ساخت ویلا در شمال با کمبود بودجه و سرمایه‌تان رو به رو نشوید.

4. برآورد هزینه

یکی از مهم‌ترین مراحل و اقدامات شما پیش از شروع به ساخت ویلا در شمال این است که شما برای جامه عمل پوشیدن به رویای داشتن ویلا در شمال کشور، چه میزان سرمایه‌ای در اختیار دارید و سرمایه شما متناسب برای ساخت چه ویلایی با چه مساحتی خواهد بود.

بنابراین اقدام هوشمندانه این است که شما پیش از ورود به فاز اجرایی و ساخت و ساز، حتماً با یک متخصص مشاوره کرده و یک برآورد هزینه در محدوده زمین و مصالح و استادکارها در اختیار خود قرار دهید. اینگونه می‌توانید با خاطری آسوده شروع اقدام به ساخت ویلای دلخواهتان کنید و نتیجه مطلوب‌تری را برای خود رقم بزنید.

زیرا در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد با سودای ساخت ویلا در شمال سرمایه‌ای را خرج بالا آوردن بنا کرده‌اند، اما بدون فکر به گام بعدی و گام‌هایی که تا پایان پروسه ساخت یک ویلا می‌بایست بردارند، تمام سرمایه را از دست داده‌اند و پروژه‌شان نیز به ناچار نیمه کاره رها شده است تا زمانیکه سرمایه دوباره ریکاوری شود و بتواند پروژه را پیش ببرد.

پس بهتر است همانطور که رویا و لذت داشتن یک ویلا در شمال کشور را در سر می‌پرورانید، به همان میزان نیز تمام خطرات و مشکلات احتمالی در این جریان را در نظر بگیرید تا نتیجه مطلوب‌تر و امن‌تری را برای خود به ارمغان بیاورید.

5. اخذ مجوز

مرحله بعدی در پروسه ساخت ویلا در شمال این است که حتماً و حتما به سراغ اخذ مجوزات مورد نیاز برای ساخت ویلا بروید. این مجوازات و مراحل اداری از شهرداری منطقه‌ای که قصد ساخت ویلا در شمال در آن را دارید آغاز می‌شوند.

مسئله‌ای که در خصوص ساخت ویلا در شمال از جانب شهرداری بسیار حائز اهمیت است، تراکمی است که شهرداری برای میزان ساخت و ساز در آن منطقه در نظر گرفته است. این تراکم برای ساخت ویلا در شهرها 50 درصد است و برای ساخت ویلا در حومه شهرها 30 درصد است.

یعنی در شهرها تنها 50 درصد زمین‌های موجود برای ساخت و ساز ویلا مجوز خواهند داشت و همین امر در حومه شهرها شامل 30 درصد ساخت و ساز در زمین‌های موجود در منطقه می‌باشد. پس از کسب این مجوزات در زمینه ساخت ویلا در شمال، می‌توانید دریابید که مجازید ویلایی با چه تعداد طبقاتی در آن منطقه بالا بیاورید و هزینه شما مناسب برای ساخت ویلا با چه مساحتی است.

مواردی که در بالا برای شما شرح داده شد اطلاعاتی بود که آگاهی و زمینه‌ای برای ساخت ویلا در شمال را به شما می‌داد تا بتوانید فکر شده تر شروع به این پروسه مهم و سنگین در حوزه ساخت و ساز کنید. اما تمام موارد یاد شده در فوق شامل فرآیند آماده سازی شما برای ورود به فاز دوم ساخت ویلادر شمال یعنی فاز اجرایی هستند.

پس از اینکه تمام امور فوق مورد بررسی شما و یک متخصص در حوزه ساخت و ساز قرار گرفتند، می‌توانید با خاطری آسوده وارد بخش عملی و اجرای ساخت ویلا در شمال شوید و با نظارت کامل ویلای شخصی‌تان را بسازید.

همه چیز در مورد ساخت ویلا در شمال

اکثر نقاط کشورمان، ایران، به سبب قرار گیری در این موقعیت جغرافیایی، دارای آب و هوایی گرم  و خشک می‌باشد، بجز بخشی از نقاط شمالی و جنوبی کشور که نسبتا مرطوب هستند. البته جنوب با وجود رطوبت دارای گرما و حرارت زیادی نیز می‌باشد اما شمال ایران خوش آب و هوا است و به همین دلیل ساخت ویلا در شمال در چند سال اخیر بسیار رونق یافته و اکثر افراد را به این فکر وا داشته که با سرمایه ای هرچند اندک در این مناطق ویلاسازی کنند و یا در صورت امکان خرید ویلا انجام دهند.

شمال ایران، که شامل استان‌های مازندران، گیلان و گلستان می‌باشد، هرساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است و افراد از نقاط دور و نزدیک به این مقصد رویایی سفر می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در مورد مقوله ساخت ویلا در شمال صحبت کنیم.

اصول ساخت ویلا در شمال

هر موقعیتی علاوه بر ضوابط و قوانین شهرسازی آن ناحیه، بافت شهری و همچنین استانداردهای تعیین شده تحت شرایط موجود، یک سری عوامل تاثیر گذار دیگر با عنوان ساخت و ساز تحت شرایط اقلیمی‌منطقه نیز وجود دارد که سبک ساخت و ساز و همچنین مصالح مورد استفاده شما همه و همه به این مورد وابسته است. در اینجا نیز به چند مورد از اصول ساخت ویلا در شمال اشاره خواهیم داشت.

همواره پیش از هر اقدامی‌باید سازگاری متریال و سبکی که برای طراحی ویلا انتخاب کرده اید را با آب و هوا مورد بررسی قرار دهید.

پس در نتیجه می‌توان دریافت که بسیار مهم است اینکه اولا چه شهری را برای ساخت ویلا انتخاب می‌کنید و ثانیا ویلایی را که مدنظر دارید، چه سبکی دارد، ویلای ساحلی است یا ویلا جنگلی و…

یک ویژگی بارز در هنگام ساخت و ساز ویلا در شمال، استفاده از سقف‌های شیب دار که معمولا جنس سفالی نیز دارند، می‌باشد. دلیل شیب دار ساختن سقف‌ها، وجود بارندگی‌های طولانی و زیاد در شمال است که این امر ما را مجبور می‌کند تا از پوشش و محافظی برای بنا استفاده کنیم که رطوبت و آب در آن باقی نماند.

ویژگی دیگر در ساخت ویلا‌های شمال، ساختن و بنا کردن روی ارتفاع و فاصله از سطح زمین است.

قرار دادن مقداری ارتفاع از سطح زمین، برای ساخت ویلا، باعث می‌شود از نفوذ رطوبت موجود در زمین به ساختمان جلوگیری شود.

مورد دیگر از اصولی که باید به هنگام ویلاسازی در شمال رعایت شود، استفاده از متریالی است که ضریب انتقال حرارتی آن‌ها حداقل باشد.

همچنین استفاده از فندانسیون‌های فلزی باید با ظرافت و دقت خاصی صورت گیرد و با رنگ ریزی اصولی از زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

اخذ مجوز ساخت ویلا در شمال

مرحله بعدی در پروسه ساخت ویلا اخذ مجوزات لازم برای اجرای ویلا می‌باشد. برای طی کردن این مراحل اداری و قانونی از شهرداری منطقه‌ای که ساخت و ساز در آن صورت میگیرد، باید اقدام کنید.

مسئله‌ای که در خصوص ویلاسازی از جانب شهرداری بسیار حائز اهمیت است، تراکم در نظر گرفته شده برای گسترش ساختمان سازی در هر منطقه است.

تراکم ساخت و ساز برای داخل شهر 50 درصد و حومه شهر‌ها 30 درصد است. به صورت عامیانه تر معنای این عبارت آن است که در بین زمین‌های موجود در شهر 50 درصد آن‌ها امکان اخذ مجوز دارند و از زمین‌های حومه شهر 30 درصد.

همچنین داشتن مجوز ساخت برای بعضی از لوکیشن‌های ویلایی خاص مانند سواحل و یا جنگل‌ها ممکن است سخت تر صادر شوند.

یکی دیگر از مجوزز‌های لازم برای اجرای ویلا، اخذ مجوز میزان ساخت و ارتفاع مجاز برای ساخت است که تعیین میکند شما چه تعداد طبقه مجاز هستید بسازید و همچنین بنا بر مساحت زمین، چه مقدار هزینه مناسب بودجه شما است. تمامی‌این مراحل برای شروع فاز دوم ساخت ویلا و در واقع اجرای ویلا است.

هزینه ساخت ویلا در شمال

با توجه به آمار و مشاهدات، هزینه ساخت ویلا گذشته از عوامل و وابستگی‌هایی چون متراژ، سبک طراحی و ساخت، مصالح و متریال، فضاسازی‌های محوطه ویلا و… به طور میانگین 8 تا 12 میلیون تومان در هر متر مربع است. هرچه طراحی ویلا شما شامل المان‌ها خاص تر و بخش‌های مازاد تر باشد به تبع هزینه ساخت ویلا در شمال بیشتر می‌شود.

اما اگر میخواهید هزینه‌ها را مدیریت بیشتری کنید سعی کنید زمینی را که برای ساخت ویلا خریداری می‌کنید، در شهرک‌های ویلایی یا بافت منطقه ای خاصی باشد، زیرا در این موقعیت‌ها، از یک تیپ و سبک ویلایی ساده و معمول طبعیت می‌شود و در هنگام ساخت هزینه‌ها کنترل می‌شوند.

در سال 1400 به طور متوسط هزینه مورد نیاز برای ساخت یک ویلای 200 مترمربعی، 2 میلیارد تومان است. این متوسط هزینه در بازه (حداقل و حداکثر هزینه) 1 میلیارد و 600 تا 2 میلیارد و 400 قرار دارد.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا