نماد سایت مجله ایرانی

چگونه شکستگی بینی را تشخیص دهیم؟

از کجا بفهمیم شکستگی بینی رخ داده است؟

به نقل از بهترین جراح بینی در تهران علائم بینی شکسته شامل موارد زیر است:

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرید، این علائم شامل:

همچنین اگر علاوه بر بینی در ناحیه گردن نیز دچار آسیب دیدگی هستید از هرگونه حرکت اضافی سر خودداری نمایید.

درمان شکستگی بینی بسته

نوع درمان بینی شکسته بسته به علائم آن متفاوت است، بنابراین ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی باشد یا کمک های اولیه در منزل بتواند علاِم را کنترل کند. در صورتی که علاِم شما شدید نیست و نیاز به درمان فوری پزشکی ندارید می توانید تا زمان مراجعه به پزشک mayoclinic از راهکار های زیر در منزل بهره ببرید:

با این وجود حالت ایده آل این است که در صورت بروز آسیب دیدگی میزان صدمات به طور کامل و فوری توسط مورد ارزیابی قرار گیرند تا از صدمات احتمالی بعدی پیشگیری شود. چراکه اغلب افراد غیرمتخصص قادر ه تشخیص شکستگی بینی وعوارض ناشی از ان نیستند. در صورتی که علائم بیمار شدید باشد، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را انجام دهد:

گفتنی است که ممکن است در صورت جزئی بودن شکستگی به درمان فوری پزشکی نیاز نباشد اما آسیب های متوسط تا شدید نیاز به دارند.

ممکن است در صورت وجود شکستگی های جزئی و عدم سوء استفاده از آن ، درمان پزشکی ضروری نباشد. با این حال ، ارزیابی توسط پزشک همیشه مورد نیاز است تا بتوانند تشخیص دهند که آیا و چه درمانی مناسب است. آسیب های متوسط ​​تا شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. لازم به ذکر است که عمل جراحی باید طی 14 روز بعد از آسیب انجام گیرد و درد و ناراحتی ناشی از آن نیز تا 72 ساعت بعد از عمل باید کاهش یابد.

پزشک معمولاً با انجام یک معاینه شامل مشاهده و لمس بینی و صورت می تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد. برای این کار در صورتی که درد بیمار بیش از حد باشد برای معاینه ولمس بینی از بی حسی موضعی استفاده می شود. اگر آسیب بینی شدید باشد ممکن است برای کسب اطمینان از اسمناشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز استفاده شود

نشانه و علائم شکستگی بینی چیست؟

علائم شکستگی بینی چیست؟اگر در زمان فین کردن بینی شما متورم می شود و خونریزی می کند، متاسفانه ممکن است علائم شکستگی بینی باشد. نگران  نباشید! شما تنها کسی نیستید که به این جراحت دچار می شوید. بینی شکسته شایع ترین آسیب در صورت است. این آسیب می تواند در اثر تصادف با ماشین و موتور ، در یک فعالیت ورزشی مانند فوتبال یا هاکی ، درگیری های فیزیکی و اصابت مشت ، افتادن یا حتی برخورد با در یا دیوار وارد شود.

ممکن است تردید داشته باشید که بینی تان شکسته یا نه ؛ در اینصورت، به پزشک مراجعه کنید. عقل حکم می کند بعد از دیدن علائم شکستگی بینی هر چه سریع تر این کار را انجام دهید تا مشکلات متعاقب آن بروز نکند.

بعد از دیدن علائم شکستگی بینی چه کار کنم ؟

تا زمانی که خود را به پزشک برسانید ، سعی کنید علائم شکستگی بینی مانند خونریزی را قطع نموده و درد و تورم را کاهش دهید.

متوقف کردن خونریزی

تسکین درد

کاهش تورم

زمانی که به درمانگاه رفتید و مشکلات زیر را داشتید، به بخش اورژانس بروید.

عوامل خطرزا

هر فعالیتی که خطر صدمه به صورت را بالا می برد، خطر شکست بینی شما را نیز افزایش می دهد. این فعالیت ها شامل موارد زیر است:

عوارض شکستگی بینی

آیا برای معاینه شکستگی بینی به رادیوگرافی یا سی تی اسکن احتیاج است؟

در برخی موارد، پزشک برای معاینات بیشتر از شما میخواهد تا عکس رادیوگرافی یا سی تی اسکن صورت خود را تهیه کنید. البته باید بدانید که عکس رادیولوژی برای همه صدمات بینی مورد احتیاج نیست. شاید یک سی تی اسکن برای کشف شکستگی های دیگر در صورت که تشخیص شان با معاینه فیزیکی سخت است، لازم گردد.

توجه داشته باشید که استخوان سمت راست بینی شکسته اما جابه جا نشده است و استخوان سمت چپ بینی علاوه بر شکسته شدن، از جای خود هم منحرف شده است. همچنین می توانید در عکس ببینید که پوست روی سمت چپ بینی (قشر خاکستری رنگ روی استخوان سفید) به دلیل تورم موقتی، ضخیم تر به نظر می رسد.

آیا تمامی بینی های شکسته شده جراحی می شوند ؟

اگر دکتر شما تشخیص داد که بینی تان باید جراحی شود، قدم بعدی بررسی جابجایی استخوان شکسته شده است. ممکن است استخوان شکسته شود اما در جای خود باقی بماند. در این صورت، نیاز به جراحی نیست و اجازه دهید استخوان خود به خود جوش بخورد. البته شاید پزشک بخواهد بینی را گچ بگیرد تا در طول بهبودی از آن محافظت شود.

درمان بینی شکسته شده

اگر دکتر بعد از دیدن علائم شکستگی بینی تایید کند که بینی شما شکسته شده است، صبر خواهد کرد تا ورم بینی بخوابد و سپس تصمیمی برای ترمیم آن بگیرد. راه های درمان شامل روش های جراحی یا غیر جراحی می شود که پزشک با توجه به صدمه وارد شده بهترین روش را انتخاب خواهد کرد.

روش اصلاح دستی ( غیر جراحی )

چنانچه پزشک تشخیص دهد که نیازی به جراحی نیست، تا یک الی دو هفته بعد از جراحی و از بین رفتن علائم شکستگی بینی باید درمان را انجام دهد. اگر بیش از این طول بکشد، جراحت خود به خود بهبود می یابد که ممکن است منجر به بد جوش خوردن بینی گردد.

پزشک چیزی مانند آتل در داخل بینی شما خواهد گذاشت و بیرون آن را نیز پانسمان خواهد کرد. این کار باعث می شود که بینی در طول درمان در جای خود قرار بگیرد. چند آنتی بیوتیک هم برای جلوگیری از عفونت تجویز خواهد شد. اگر شکستگی بینی شدید بوده یا بیش از دو هفته از سانحه گذشته باشد، احتمالا پزشک گزینه جراحی را انتخاب کند. هدف این جراحی برگرداندن استخوان بینی به جای درست خود و در صورت لزوم ، تغییر شکل بینی است. در اکثر موارد این چنینی، جراحی باعث بهبود تنفس بیمار می شود.

به احتمال زیاد شما می توانید بعد از عمل به خانه برگردید و نیازی به بستری شدن نیست. اما باید حدود یک هفته در خانه بمانید تا تورم و کبودی بینی رفع گردد.

خروج از نسخه موبایل