آیا تست دیسک از تست MBTI قوی تر است؟

تست DISC و تست MBTI هر دو از مجبوب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی و رفتارشناسی هستند. افراد به کمک این تست‌ها با ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند؛ در نتیجه به دنبال آن انتخاب شغل، تصمیم گیری درباره شرایط زندگی و موارد مشابه برای فرد آسان‌تر خواهد شد. در ادامه این مقاله به طور کامل به بررسی مهم‌ترین تفاوت تست دیسک و mbti خواهیم پرداخت.

تست MBTI فارسی ، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

فردی که ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود را به طور کامل بشناسد به راحتی می‌تواند شغل مرتبط با خود را پیدا کند، در نتیجه به آسانی با آن ارتباط برقرار می‌کند و به دنبال احساس رضایت و آرامش بیشتری را نسبت به گذشته در زندگی خود احساس می‌کند.

یکی دیگر از از تیپ شخصیتی، بالا رفتن توانایی فرد در تشخیص افراد هم تیپ خود است. افراد در این حالت بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و روابط سالم‌تری نیز خواهند داشت. اگر هر شخصی با و روش‌های انجام آن آشنایی داشته باشد، دنیای بهتری را برای خود و اطرافیانش رقم خواهد زد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این تست باید نکاتی در رابطه با را در نظر بگیرید.

تست دیسک ای سنج در سایت ای سنج با نسخه های رایگان این تست کاملا متفاوت است. نسخه های رایگان تست دیسک تنها یک نمره گذاری ماشینی است که بدون داشتن هیچ تخصصی نیز می توانید آن را انجام دهید. اما تست دیسک پیشرفته روش هایی را به کار می برد که توسط کاربر و حتی متخصص به صورت دستی قابل انجام نیست. همچنین تفسیر نسخه غیررایگان این تست کاملا حرفه ای و منحصر به فرد و متناسب با نیازهای کاربر می باشد.

تست مایرز بریگز چیست و کدام ویژگی‌های شخصیتی را بررسی می‌کند؟

تست MBTI یا همان مایرز بریگز اولین بار در سال ۱۹۲۱ در جریان جنگ جهانی دوم با هدف مشخص کردن جایگاه شغلی مناسب برای زنان شاغل در ارتش توسط روانپزشک کارل یونگ معرفی شد. پس از این تاریخ دچار تحولاتی شد و تستی که امروزه از آن استفاده می‌شود آخرین اصلاحات آن در سال ۱۹۶۲ انجام شده است. این تست مجموعا دارای ۱۱۲ سوال است که به کمک این پرسش‌ها چهار ویژگی اصلی شخصیتی و رفتاری شامل برونگرایی یا درونگرایی، حسی یا شهودی، متفکر یا احساسی و قضاوتی یا ادراکی سنجیده می‌شود.

در پرسش‌های مربوط به برونگرایی یا درونگرایی در تست MBTI، نحوه متمرکز کردن حواس در افراد مشخص می‌شود و همچنین این افراد از خود درباره چگونگی دریافت انرژی نیز اطلاعاتی دریافت می‌کنند.

در پرسش‌های مرتبط به حس یا شهود در تست MBTI مواردی چون نحوه دریافت اطلاعات و همچنین چگونگی پردازش اطلاعات دریافت شده از محیط یا فرد در شخص مذکور مشخص می‌شود.

پرسش‌های متفکر یا احساسی اطلاعاتی در خصوص نحوه تصمیم گیری شخص در موقعیت‌های گوناگون نشان داده می‌شود.

در سوالات قضاوتی یا ادراکی نحوه ارتباط گرفتن فرد با کلیه موجودات و دنیای اطراف سنجیده می‌شود. در پایان نتیجه تست به دو صورت به فرد نشان داده می‌شود.

درصد هر یک از ۴ ویژگی شخصیتی در فرد در قالب چهار عنوان که نشان دهنده میزان گرایش هر فرد به یکی از ۴ گروه دوتایی ذکر شده است.

بر این اساس فرد در یکی از ۱۶ گروه تیپ شخصیتی قرار می‌گیرد و اطلاعات کاملی از شخصیت و رفتارش در موقعیت‌های مختلف در دست خواهد داشت. به طور مثال فردی با تیپ شخصیتی ISFP به عنوان فردی هنرمند شناخته می‌شود. حال که به خوبی با تست mbti آشنا شدید، بهتر تفاوت تست دیسک و mbti را متوجه خواهید شد.

دیسک کدام ویژگی‌های شخصیتی را بررسی می‌کند؟

تست شخصیت شناسی مطابق با تحقیقات و نظریات ویلیام مولتون مارستون روانشناس هم دوره با کارل یونگ طراحی شده است. ویلیام مارستون در زمینه‌ رفتارهای انسانی در طول مدت حیات خود تحقیقات بسیاری انجام داد و نتایج حاصل از این تحقیقات را در مجلات مختلفی به چاپ رساند. یکی دیگر از ویژگی‌های این تست این است که یادگیری با مدل دیسک راحت‌تر می‌شود.

پس از پاسخ دادن به ۲۴ پرسش تست، سه نتیجه به شما نمایش داده می‌شود که پس از آن باید در رابطه با اطلاعاتی کسب کنید. این نتایج یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تفاوت تست دیسک و mbti را نشان می‌دهد. این نتایج شامل موارد زیر است:

مهم‌ترین مزیت مدل دیسک این است که رفتار شخص را در سه موقعیت شخصی، عمومی و کاری می‌سنجد. نتایج این تست نشان می‌دهد که فرد در شرایط کاری، در جامعه و در زندگی شخصی چه رفتاری را از خود بروز می‌دهد. مطابق با این تست فرد با شناخت ویژگی‌های رفتاری خود در موقعیت‌های مختلف بهتر می‌‌تواند در شرایط متفاوت تصمیم گیری کند. با توجه به اینکه این تست بر ویژگی‌های رفتاری تمرکز دارد در پایان به شما یکی از ۱۵ تیپ رفتاری را نسبت می‌دهد. یکی از ویژگی‌‌های جالب این تست این است که مشخص می‌کند فرد سوالات را ضد و نقیض پاسخ داده است یا خیر.

بررسی تفاوت تست دیسک و mbti 

هر کدام از تست‌‌های DISC و MBTI دارای جایگاه ویژه‌ای در میان عموم مردم، متخصصان این عرصه و شرکت‌های مختلف هستند و به هیچ کدام ارجعیتی داده نمی‌شود. این دو تست شخصیت شناسی از محبوبیت یکسانی برخوردار هستند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین تفاوت تست دیسک و mbti را بررسی می‌کنیم:

بارزترین تفاوت تست دیسک و mbti در تعداد سوالات است. همانطور که گفته تعداد سوالات در DISC بیست و چهار عدد و در تست MBTI صد و دوازده عدد است. با توجه تعداد پرسش‌ها مشخص می‌شود، زمان لازم برای انجام DISC معمولا کمتر از تست مایرز بریگز خواهد بود.

دومین و مهم‌ترین تفاوت تست دیسک و mbti این است که تست MBTI به بررسی صفات و ویژگی‌های شخصیتی می‌پردازد در حالی که ویژگی‌‌های رفتاری شخص را آنالیز می‌کند.

تست مایرز بریگز افراد را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی به ۱۶ تیپ شخصیتی تقسیم می‌کند و برای ۱۵ تیپ رفتاری تعریف شده‌ است.

تست MBTI با فرض ثبات شخصیت فرد در تمام طول زندگی انجام می‌شود؛ اما DISC کلیه تغییرات محیط که ممکن است روی رفتار فرد اثر بگذارد را بررسی ‌می‌کند و نتیجه نهایی را پس از آنالیز موقعیت‌‌های متفاوت نشان می‌دهد.

پنجمین مقایسه‌‌ای که بین این دو تست شخصیتی و رفتاری معروف عنوان می‌شود این است که تست مایرز بریگز بیشتر تفکرات درونی و ویژگی‌های درون شخصیتی فرد را می‌سنجد ولی تست وابسته به رفتارهای بیرونی شخص است و این که فرد چه عکس العملی در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهد را بررسی می‌کند.

به کمک تست MBTI آگاهی کاملی از خود خواهید داشت. تست شخصیت شناسی با توجه به اینکه ویژگی‌های درونی فرد را مشخص می‌کند کاملا شخصی است و بسیار به ذات حقیقی انسان نزدیک است در حالی که دیسک عنوان کننده ظاهر شخص است. بر این اساس بهترین آگاهی از ویژگی‌های فردی هر شخص زمانی حاصل می‌شود که از هر دو تست همزمان باهم استفاده شو

اگر اصطلاح انگلیسی ” DISC vs Myers-Brigg” یعنی مقایسه  با  را در گوگل جستجو کنید با بیش از 70 هزار نتیجه روبرو می‌شوید. مشخص است که افراد زیادی دوست دارند به تفاوت بین این دو تست شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی که بیشترین محبوبیت را دارند پی ببرند. پس سوال این است تفاوت‌های بین  با  (مایرز – بریگز) چیست؟ ابتدا نگاه سریعی به تست شخصیت‌شناسی مایرز بریگز می‌اندازیم.

تست mbti چیست و چه مواردی را می‌سنجد؟

پرسشنامه‌های تست  براساس نظریات روانشناسی است که در سال 1921 از سوی کارل یونگ به چاپ رسید. یونگ بر این عقیده بود که شخصیت انسان تحت تاثیر 4 کارکرد روانی شایع قرار می‌گیرد؛ یعنی درک مستقیم (شهود)، حس کردن، اندیشه و احساس. اولین  توسط کاترین کوک بریگز و دختر او ایزابل مایرز بریگز طراحی شد. هدف ابتدایی استفاده از آن جهت کمک به زنان متقاضی پیوستن به ارتش آمریکا برای ورود به کاری مناسب هر شخص در ارتش در طول دوران جنگ جهانی دوم بود. شیوه امروزی استفاده از  برای اولین بار در سال 1962 منتشر شد.

از نظر نحوه آزمون، در از شرکت کنندگان خواسته می‌شود به یک سری سوال (تا 112 سوال) پاسخ دهند. طراحی این سوالات به نحوی است که نشان دهد شخصیت فرد آزمون‌دهنده در کدام یک از 4 گروه دوتایی زیر قرار می‌گیرد:

  • برونگرا یا درونگرا (چطور حواس خود را متمرکز می‌کنید و انرژی می‌گیرید.)
  • حسی یا شهودی (چطور اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کنید.)
  • متفکر یا احساسی (چطور تصمیم گیری می‌کنید.)
  • قضاوتی یا ادراکی (نحوه تعامل شما با دنیا.)

براساس جواب‌های فرد به سوالات  هر کدام از این 4 گروه اولویت‌های فرد را منعکس می‌کنند. به عبارت دیگر فرد برونگرایی یا درونگرایی، حسی یا شهودی، تفکر یا احساس، قضاوت یا ادراک را ترجیح می‌دهد. نتیجه این است که فرد در یکی از 16 تیپ شخصیتی گوناگون قرار داده می‌شود. تیپ‌های شخصیتی با استفاده از 4 حرف عنوان‌گذاری می‌شوند که گرایش فرد آزمون‌دهنده را به هر کدام از 4 گروه دوتایی نشان می‌دهد؛ یعنی شخصیت فرد عنوانی دریافت می‌کند که تیپ شخصیتی او را نشان می‌دهد مانند “ESFP,” “ISFJ,” “ENTP” و غیره.

نتایج به افراد کمک می‌کنند خود را کامل‌تر بشناسند؛ به عنوان مثال یک تیپ شخصیتی ISFP “هنرمند” نامیده می‌شود. زمانی که فرد بداند شخصیت او ذاتاً به گرایش‌های هنری اشاره می‌کند درک شغل‎‌هایی که باید دنبال کند آسان‌تر می‌شود. هم چنین به افراد کمک می‌کند از رفتار متداول دردسرآفرین که به واسطه تیپ شخصیتی رخ می‌دهد دوری کنند و راهکارهایی را برای ارتباط موثرتر با دیگران شکل دهند.

با نگاه به خلاصه مطالبی که در مورد اصول  گفته شد، مشخص است که آزمون مایرز بریگز چندین شباهت مهم با  دارد.

تست DISC چیست و چه مواردی را می‌سنجد؟

براساس نظریات ویلیام مولتون مارستون شکل گرفته است. هم یونگ و هم مارستون در حوزه‌های مشابهی تخصص داشتند (یونگ یک روانپزشک و مارستون یک روانشناس بود) و هر دو تحقیقات فراوانی در زمینه رفتار انسانی انجام داده و به چاپ رسانده بودند. هم یونگ و هم مارستون در یک عصر زندگی می‌کردند و تحقیقات مهمی به چاپ رسانده‌اند.

تست دیسک قادر است صفات رفتاری افراد را از بین صدها صفت رفتاری مشخص، تعیین نماید. نقطه قوت دیگر تست دیسک مشخص کردن رفتار افراد در سه موقعیت مختلف مانند رفتارکاری، رفتار شخصی و رفتار عمومی است. علاوه برآن تست دیسک قادر است از انواع پانزده‌گانه تیپ‌های رفتاری یک تیپ رفتاری که به فرد نزدیک است را مشخص کند. در ضمن می‌تواند تشخیص دهد که فرد سوالات را ضد و نقیض جواب می‌دهد یا خیر.

تحلیل تست دیسک | تست MBTI | تست دیسک pdf

تفاوت تست دیسک و تست MBTI در چیست؟

هر دو  و  ابزار سنجشی هستند که طراحی آن به دست آوردن آگاهی در مورد شخصیت و رفتار است. هر دو به شدت محبوب بوده و توسط افراد، سازمان‌‌ها، موسسات و شرکت‌های مختلف در جهان استفاده می‌شوند. گرچه بین  و  چند تفاوت بارز وجود دارد از جمله:

  • تست دیسک یک تست رفتارشناسی است و رفتارهای فرد را در 3 موقعیت نشان می‌دهد. این تست مشخص می‌کند که فرد به صورت شخصی چه رفتاری دارد، در محیط کار چه رفتاری را بروز می‌دهد و رفتار او در اجتماع به صورت کلی چگونه است. اما  یک تست شخصیتی است که به صورت کلی شخصیت فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • سوالات  به نسبت  کمتر است (  24 سوال دارد، در حالی که تست استاندارد MBTI 112 سوال دارد).
  •  افراد را در 16 تیپ شخصیتی قرار می‌دهد، در حالی که به طور کلی 4 تیپ رفتاری را بیان می‌کند (تسلط، تاثیرگذاری، ثبات و وظیفه شناس) و به طور کلی 15 زیر مجموعه دارد.
  •  فرض می‌کند که شخصیت ثابت بوده و بعید است تغییر یابد، در حالی که  بیشتر این احتمال را مطرح می‌کند که موقعیت‌ها و محیط‌های مختلف ممکن است باعث بروز ویژگی‌های رفتاری متفاوتی در افراد شوند.
  •  تا حد زیادی شاخصی برای تفکر داخلی یک فرد به شمار می‌رود، در حالی که طراحی  به نحوی است که بررسی می‌کند شخصیت چه رفتار خارجی به همراه می‌آورد.

کدام تست برای من مناسب‌تر است؟

به طور کلی  یک ابزار سنجشی خوب برای افرادی است که به دنبال خودآگاهی هستند. نتایج آزمون مایرز بریگز بسیار شخصی است و معمولا اطلاعات زیادی در رابطه با ذات اصلی یک فرد آشکار می‌کند. گرچه این امر ظاهرا برتری این تست به نسبت آزمون دیسک است ولی می‌تواند در حقیقت یک نقطه ضعف نیز به شمار رود؛ چون MBTI تستی عمیقا شخصی است و براساس حجم اطلاعات زیادی که پرسش‌های MBTI آشکار می‌کنند افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند برای در میان گذاشتن نتایج این تست با دیگران احساس خوبی ندارند.

این امر باعث می‌شود که استفاده از تست MBTI در محیط‌های عمومی مانند یک شرکت، سازمان یا فضای کسب و کار دشوار شود. چون تست شخصیت‌شناسی اغلب اوقات برای ایجاد تیم، فعالیت‌های تیمی سرگرم‌کننده به دور از محیط کار، آموزش کارمندان، جلسات فروش و دیگر گردهمایی‌های عمومی استفاده می‌شود؛  می‌تواند مشکل آفرین باشد. زمانی که فرد آزمون‌دهنده از قبل می‌داند که نتایج آزمون او با دیگران در میان گذاشته می‌شود، این امر می‌تواند باعث ایجاد فشاری شود که فرد را مجبور کند به نحوی به سوالات جواب دهد که بیشترین تاثیر را بر روی دیگران بگذارد. دستکاری پاسخ‌ها اعتبار نتایج آزمون را زیر سوال می‌برد و در نتیجه انجام آن را بی فایده می‌کند.

هم چنین زمانی که تست شخصیت MBTI برای یک کاربرد عمومی (به عنوان مثال آموزش کارمندان) استفاده می‌شود؛ افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند اغلب اوقات نمی‌توانند از شناسه شخصیتی خود اطلاعات مفید را به دست آورند. با توجه به 16 تیپ شخصیتی و سرنام‌های مختلف که اغلب گیج‌کننده هستند زبان بیان MBTI اغلب اوقات بسیار سریع از حافظه افراد معمولی پاک می‌شود. خیلی زیاد رخ داده است با جملاتی از این دست روبرو می‌شویم “من چند ماه قبل در یک آزمون شخصیت‌شناسی MBTI شرکت کردم. فکر کنم نتیجه تست من تیپ شخصیتی EN…؟ EMFJ؟؟ یا IMFJ بود؟

نکته قابل توجه در مقایسه تست MBTI با تست DISC در این است که ام بی تی آی در شاخص‌های خود برای شدت یا ضعف درصد اختلاف گزارش متفاوتی ندارد. بدین معنا که اگر در شخصی ترجیح درونگرایی او 5 درصد بیشتر از برونگرایی باشد یا 50 درصد بیشتر یاشد در هر صورت درونگرا گزارش می‌شود. در صورتی که در تست دیسک اگر شخصی در شاخص D امتیاز 51 داشته باشد صفاتی را که در گزارش دریافت می‌کند با شخصی که در شاخص D امتیاز 75 را دارد متفاوت خواهد بود. این مزیت تست دیسک را برای استخدام نسبت به تست MBTI در برتری قرار می‌دهد.

در سوی دیگر ماجرا است که تمامی مزیت‌های تست MBTI را ولی با یک ظاهر کاربر پسندتر دارد. سرواژه “دیسک” را به راحتی می‌توان به خاطر سپرد؛ بنابراین بر روی کاربران تاثیر طولانی‌تری می‌گذارد. معمولا افرادی که این آزمون را انجام می‌دهند نتایج تست خود را تا سال‌ها بعد به یاد می‌سپارند. همچنین چون تست رفتارشناسی دیسک به هر محیطی که به هنگام شرکت در تست در ذهن دارید، خاص است نتایج به مانند تست MBTI شخصی یا خصوصی نیست. افراد راحت‌تر نتایج خود را با سایرین در میان می‌گذارند و اطمینان دارند با آن که نتایج این آزمون ممکن است شخصیت کاری آن‌ها را نشان دهد؛ ولی خود حقیقی و باطنی آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و به حریم شخصیتی آن‌ها تجاوز نمی ‌شود.

به طور کلی تست رفتارشناسی دیسک و MBTI هر دو فراوان استفاده می‌شوند و روش‌های معتبری برای ارزیابی شخصیت یک فرد به شمار می‌روند.

نتایج  برای افرادی بهتر است که دوست دارند دانش عمیقی نسبت به روان و شخصیت اصلی خود به دست آورند. به همین علت دانشجویان روانشناسی و روانپزشکی اغلب اوقات در کلاس‌های دانشگاه خود از تست MBTI به عنوان یک تمرین تئوری استفاده می‌کنند.

نتایج  به مانند MBTI مفید هستند ولی در زمان کوتاه‌تری می‌توان این آزمون را کامل کرد و تاثیر طولانی‌تری به نسبت MBTI می‌گذارد و بنابراین تست دیسک برای مکان‌های عمومی و استخدام انتخاب بهتری است؛ یعنی محل‌هایی که نتایج با دیگران در میان گذاشته می‌شود. علاوه بر این تسلط بر درک  به نسبت MBTI ساده‌تر است و کاربردهای سر راست‌تری دارد.

این گفته‌ها به این معنا نیست که هیچ کسب و کاری از آزمون MBTI استفاده نمی‌کند یا جدا از خود ارزیابی کاربردهای دیگری ندارد. بسیاری از افراد با MBTI به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. ابزار با ارزشی که پیشینه طولانی و قابل احترامی همانند با  دارد. اگر به دنبال استفاده از یک ابزار شخصیت‌شناسی در محیط کار هستید یا به دنبال یک روش سنجش شخصیت هستید که بتوان سریعاً آن را فرا گرفت و به آسانی به کار برد، دیسک انتخاب منطقی‌تری است.

برای ثبت نظر بایستی ابتدا شوید.

د و بهتر است تست‌‌های DISC و MBTI را توسط مراکز معتبر به انجام رسانید. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با دیسک می‌توانید کتاب مدل جهانی دیسک را خریداری کنید.

منبع : 123test

دکمه بازگشت به بالا