الف) وقتی آجر در آب خیس شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آجر ـ واژه بابلي است ,نام خشت نوشته هايي بوده است كه بر آنها فرمان ,منشور , قانون وجزاينها را مي نوشتند .سومري ها و بابليها ,براي ساختن خشت , پس از فرو نشستن سيلاب گل خميري را ازكنار رودخانه بدست مي آورند .

پختن آجر بايد همزمان با پيدايش آتش , نخست دردشت هايي كه سنگ پيدا نمي شده اختراع شده باشد. نخستين بار ازگل پخته ديواره ها و كف اجاق ها , به آجر پزي پي بردند . پيشينه آجر پزي درخوزستان وميانرودان ( بين النهرين ) زودتر ازجاهاي ديگر ايران زمين است , در هندوستان تا شش هزار سال پيش مي رسد .

درايران , درجاهايي كه سنگ نبود , پختن ومصرف كردن آجر از زمان باستان معمول شده . در دوران ساسانيان , مصرف كردن آجر گسترش يافت . آجرهاي ساساني را نخست به كنده گي 7 تا8*44*44 س م مي ساختند . كف دالان مسجد جامع اصفهان با آجر هاي ساساني به روش نره فرش شده است , اين آجرها اززمان ساسانيان كه اينجا آتشكده بوه بجا مانده اند . آجرهاي بزرگ قدمگاه نيشابور هم از زمان ساسانيان بجا مانده اند زيرا آنجا آتشكده آذر برزين مهر بوده است .

ساختمانهاي بزرگ و زيباي آجري زيادي در ايران زمين زمان باستان بجامانده اند مانند :طاق كسري درميانرودان ( بين النهرين ) , پلهاي دختر كه براي آناهيتا ( ناپليد = بي گناه = معصومه ) ايزد آب يا ,بابك ( با = آب + بك = بغ = ايزد ) ساخته شده اند ,گنبد كاووس ,مسجدهاي بزرگ (بيشتر مسجدهاي جامع ) كه در زمان ساسانيان آتشكده بوده اند ونشانه هنر آجر كاري استادان ايراني هستند . شاهكار هنر آجر كاري مسجد جامع اصفهان وگنبد كاووس زيباتر از ساختمانهاي آجر ي ديگرند .

آجر سنگي ست ساخته گي ودگرگون كه ازپختن خشت بدست مي آيد . خشت خاك نمناك ياگلي است كه به آن شكل داده شده باشد , گل مخلوط همگن و ورزيده خاك و آب است . خاك را با 15 تا 25% وزنش آب ,‌در هم كرده ورز مي دهند تا تمام دانه هاي خاك نمناك شوند , يا به گرد خاك 7 تا 8% وزنش نم مي زنند . به گل با فشار كم و به خاك نمناك بافشار زياد شكل مي دهند .

قديمي ترين لوح آجري از دوران « سارگن » موسس امپراطوري « اكاد » مربوط به 2400 سال قبل از ميلاد مسيح مي باشد . بعداً از قالب زدن خشت و پختن آن به نام آجر در بناهاي كلده و بابل و آشور و ميان رودان بين دجله وفرات استفاده فراوان شده است .

ازميان بناهاي به جاي مانده ميتوان به برج بابل كه با آجر ساخته شده است اشاره كرد ونيز بناي چغازنبيل اثر ارزشمندي كه حدود 1250 سال قبل از ميلاد ساخته شده و درهفت تپه خوزستان واقع است . اين بناي عظيم درپنج اشكوب (طبقه ) است , طبقه هم سطح زمين به ابعاد 105*105 متر مي باشد . ارتفاع اين بنا به 62 متر , باهر طبقه پس نشين به شكل پله پله كه به نام زيگفرات ناميده مي شده است ( دراينجابه معني ساختمان سر به فلك كشيده ميباشد واين كلمه سومري است ). اين بناي عظيم و تاريخي داراي دو طبقه زيرين, طبقه اول زيرين , ستايشگاه و طبقه دوم زيرين ,‌قبور بزرگان و پادشاهان ايلامي بوده است . در اين بنا , محل در بندها از آجر نوع لعابدار استفاده شده ضمنا آجر نوشته هايي در بين رج هاي آجركاري به كاررفته اين بنا كه دستورات و احكام بوده است كه تاامروز به يادگار مانده است .

به طور خلاصه ازآجر درمعماري قبل از اسلام وبخصوص دربناهاي بعداز اسلام تا به امروز بهره فراوان برده شده است . به جرات مي توان گفت , چه چيزسبب شده است كه بناهاي دوران باستان بمانند قبر امير اسماعيل ساماني در بخارا كه درسال 285 هجري ساخته شده است . تا امروز اين چنين استوار و شكوفا ازتكنيك و هنرباقي بماند . مسلما نوع مرغوب آجر وشيوه اجراي اصولي , بخصوص پيوند و اتصالات قطعات آن با يكديگر از رموز پايداري آجر بوده است . اثري كه بسيار مورد توجه ايرانشناسان بزرگ و معماران جهان بوده و تاامروز براي جهانيان به يادگار مانده است .

به طوري كه اشاره شددرساختار ساختمان آجري بايستي از پيوند و اتصالات بسيار دقيق نهايت بهره برده شود تابنا كه درواقع سرمايه ملي است . آن چنان ساخته شود كه سال ها بدون تعمير و با عمر مفيد مورد استفاده جامعه واقع گردد .

مصارف آجر

اولين پيام هاي تاريخي تمدن هاي گذشته به وسيله آجر براي ما به يادگار مانده است اين اسناد تاريخي اولين كتابخانه هاي تمدن بشري را تشكيل مي داده اند . به اعتقاد باستان شناسان اولين بار آجر در سرزمين بين النهرين تهيه شده است .به هر صورت بايد آجر پس از پيدايش آتش و و در نواحي كه معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد .

نمونه هاي زيبا وباعظمت كار برد آجر درمعماري ايران باستان نماينده پيشرفت درخشان ايرانيان درتوليد ومهندسي كاربرد اين مصالح است . در اين ميان مي توان از زيگورات جغازنبيل , ايوان مدائن , كاخ هاي فيروز‌آباد ولرستان درقبل از اسلام و همين طور مساجدجامع اصفهان ويزد , گنبدكاووس و ارگ تبريز مربوط به دوران بعد از اسلام نام برد .

رمز توانايي آجر درخلق شگف انگيز ترين ساختمان هاي تاريخ در نتاسبات آن نهفته است اين ابعاددر طي زمان متحول شده ودر حال حاضر باساختار وتوانايي بدن انسان هماهنگ شده است . ابعاد آجربه طريقي است كه به راحتي در يكديگر قفل وبست مي گردند . اين خاصيت , كيفيت هاي مهندسي بي شماري ازجمله درمحل اتصال دوديوار به يكديگر به وجود مي آورد آجرهابه كمك ملات به يكديگر متصل مي شوند وسطح يكنواختي را به وجود مي آورند . اين ابعاد متناسب باعث شده است كه اين مصالح به منظور اجراي دهانه هاي وسيع به صورت قوس وطاق وگنبد كه اززمان قبل از اساسانيان درايران رواج داشته است ,‌كار آيي منحصر به فردي داشته باشد .

خواص آجر باعث شده است كه به عنوان خواص پركننده ديوار و سقف ازجمله پرمصرف ترين مصالح باشد . زيبايي آجر و الگوي حاصل از آجر چيني باعث شده است كه به صورت نما درداخل وخارج بنا مورد استفاده قرار گيرد وهويت خاصي به ساختمان ببخشد . استفاده از آجر به عنوان فرش كف و پلكان , فارغ از مقاومت مطلوب آن ويژگي هاي اقليمي اين مصالح كويري را بيشتر به نمايش مي گذارد .

روش نوين امروزي , وسايل فني زياد و امكانات فراواني را به دست معماران داده است كه با وجود مدرن بودن , وسيله اي براي شكفتن روح حساس و زيبا شناس آنها مي باشد . البته تنها آجر وسيله شناخت اين زيبايي روحي نيست وعناصر بسياري نيز اين عمل را به خوبي انجام مي دهند ولي فرق بين آنها دراين است كه آجر قابليت ايفاي هر منظوري را دارد و باوجود گذشت قرون متمادي هنوز مدرن است . يك ساختمان آجري جزئي از طبيعت است وهم آوايي آن را نه تنها به هم نمي زند بلكه رنگ وفرم بديعي نيز به آن مي بخشد و بااين وجود هيچگاه كهنه نبوده و نيست وهمراه با زمان پيش مي رود . به هر حال يك ساختمان آجري همانند يك فرش دستباف , تركيب بديعي از سليقه هاي بي انتهاي معماران هنرمند است .

معرفی انواع ملاتها

ملات گل و کاهگل

ماده چسباننده ملات گل و کاهگل، خاک رس است. پولکهای خاک رس پس از مکیدن آب به صورت خمیری در آمده و دانه‌های ماسه خاک را به یکدیگر می‌چسبانند. این ملاتها از قدیمی‌ترین ملاتها هستند و در نخستین ساختمانهایی که بشر بنا کرده، به کار رفته است. هم اکنون نیز در ساختمانهای خشتی و گلی و حتی آجری و سنگی بسیاری از روستاها این ملات به کار می‌رود. برای ساختن ملات گل، آخوره می‌بندند و در آن آب می‌اندازند و صبر می‌کنند تا پولکهای خاک رس آب بمکند، پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند.
چون ملات گل پس از خشک شدن جمع شده و ترک می‌خورد، به آن کاه می‌زنند که آن را مسلح کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری کنند. برای ساختن این ملات نیز آخوره‌ای از خاک و کاه می‌سازند و در آن آب می‌اندازند تا خاک گل شده و کاه خیس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند. ملات کاهگل برای اندود ساختمانهای گلی، زیرسازی اندود گچی و آب‌بندی بام ساختمانها مصرف می‌شود. ملات کاهگل به علت سبکی وزن، عایق، حرارتی خوبی است و از این رو در گذشته سقف زیرین شیروانیهای دو پوشه را با این ملات از داخل اندود می‌کردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگیرند. چنانچه در آب ملات کاهگل کمی نمک طعام اضافه کنند، به علت خاصیت جذب و نگهداری رطوبت که در نمک وجود دارد، ملات بیشتر خمیری می‌ماند و بهتر جلو عبور آب را می‌گیرد، به علاوه از آنجا که نمک درجه انجماد آب را پایین می‌آورد، در فصول سرد این ملات دیرتر یخ می‌زند، در ساختن کاهگل برای نما باید از کاه نرم و ریز استفاده کرد. برای ساختن هر مترمکعب کاهگل، حدود 45 تا 50 کیلوگرم کاه لازم است. گل نیمچه کاه دارای کاه کمتری است و برای فرش کردن آجر روی بام در مناطق کم باران به مصرف می‌رسد. گاهی اوقات به ملاتهای گلی به منظور آب‌بندی و دوام بیشتر، امولسیون قیر اضافه می‌کنند. افزودن ماسه به ملات گل، سبب کاهش جمع‌شدگی و در نتیجه کاهش ترک‌خوردگی آن می‌شود. افزودن کمی آهک یا سیمان نیز سبب اصلاح بعضی خاکها می‌شود.
ملات گل آهک
دو اشکال عمده در ملات گل وجود دارد، یکی انقباض ناشی از خشک شدن و ترک خوردن و دیگری وارفتن ملات در آب و آب‌شستگی، افزودن آهک به خاک، این دو اشکال را برطرف کرده و آن را تخفیف می‌دهد. ملات گل‌آهک ملاتی است آبی و برای گرفتن نیازی به دی اکسید کربن ندارد. سیلیس و آلومین خاک رس در صورت وجود آب با آهک ترکیب شده و سیلیکات و آلومینات کلسیم به وجود می‌آید که در برابر آب‌شستگی و وا رفتن مقاوم هستند. از این رو برای اینکه ملات گل‌آهک خوب به عمل آید، باید مرطوب بماند. ملات گل‌آهک نیز مانند ملات گل از قدیم در نواحی روستایی و به ویژه در نقاط مرطوب به کار رفته است. این ملات در بعضی جاها، ملات حرامزاده یا گل حرامزاده نامیده می‌شده است. این ملات چون آبی است برای فرش کردن، آجرکاری و سنگ‌کاری مناسب می‌باشد.

ملات ساروج
پیش از اختراع سیمان، ملات ساروج را برای اندود و آب‌بندی کردن آب‌انبارها و حوضها مصرف می‌کردند، ولی امروزه مصرف آن بسیار کم شده و ملات سیمان جای آن را گرفته است. ملاتهای ساروج مصرفی در ایران به دو گونه تقسیم می‌شوند: ساروج گرم و ساروج سرد.

ملات ساروج گرم
ساروجهای گرم در واقع نوعی ملات آهک آبی هستند که از پختن و آسیاب کردن سنگهای آهکی رس‌دار به دست می‌آیند و این نوع ملاتها در جنوب ایران در کناره شمالی خلیج فارس به کار می‌رفته و پس از گذشت سالها در ساختمانهای دریایی پابرجا مانده‌اند. مشهورترین ساروج از این نوع متعلق به بندر خمیر می‌باشد.

ملات ساروج سرد
ماده چسباننده این ملات از اختلاط آهک، خاکستر و آب حاصل می‌شود، برای قوام و چسبندگی به آن خاک رس می‌افزایند و ماسه بادی نیز در آن نقش پرکنندگی و استخوان‌بندی دارد، برای جلوگیری از ترک‌خوردگی به ساروج، لوئی (پنبه جگن) یا موی بز می‌زدند. خاکستر دارای مقدار زیادی سیلیس غیر بلوری است که به هنگام اختلاط با دوغاب آهک با آن ترکیب شده و سیلیکات کلسیم به وجود می‌آید، ولی این عمل به کندی پیش می‌رود و از این جهت ملات ساروج، کندگیر است.
ملات ساروج از اختلاط 10 پیمانه گرد آهک شفکته، 7 پیمانه خاکستر الک شده، یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه ماسه بادی، 30 تا 50 کیلوگرم لوئی (برای هر مترمکعب ملات)، آب به قدر کافی و ورز دادن آنها به دست می‌آید.

ملات گچ
ملات گچ خالص از پاشیدن گرد گچ در آب و به هم زدن آن به دست می‌آید. چنین ملاتی زودگیر است و تنها برای کارهایی که با سرعت انجام می‌گیرد، مناسب می‌باشد. برای اینکه بتوان با ملات گچ کار کرد، باید زمان گیرش آن به تأخیر افتد. افزودن خاک رس، خمیر آهک و افزودنیهایی دیگر مانند سریشم نجاری آن را کندگیر می‌کنند.
ملات گچ خالص برای قشر میانی سفیدکاری و اتصال قطعات گچی مناسب، است همچنین در بعضی موارد برای اندودهای زودگیر مانند اندود آستر سقفهای کاذب به کار می‌رود.
در قشر رویه سفیدکاری، ملات گچ خالص به کار می‌رود و برای اینکه فرصت کافی برای کار کردن با آن وجود داشته باشد، هنگام گرفتن آن را ورز می‌دهند تا بلورهای سوزنی شکل گچ مهلتی برای در هم رفتن پیدا نکنند و ملات یکپارچه گچ درست نشود. چنین ملاتی را ملات گچ کشته می‌نامند.
گچ کشته در تماس با اجسام، سفیدی پس می‌دهد و بسیار نرم است. وجود آهک نشکفته، آهک دو آتشه (سوخته) و منیزی سوخته در ملاتهای گچ، سبب ایجاد آلوئک در اندودهای گچی می‌شود.
ملات گچی مرمری در اندودکاری نقاط مرطوب و مکانهایی که نیاز به شستشو دارند، به مصرف می‌رسد.

ملات گچ و خاک
افزودن خاک رسی به گچ به مقادیر زیاد آن را کندگیر و ارزان می‌کند، معمولاً نسبت خاک رس به گچ از 1 به 2 تا 1 به 1 تغییر می‌کند که ملات اخیرالذکر به ملات گچ نیم و نیم معروف بوده و متداول‌تر است.
مصرف ملات گچ در طاق‌زنی و تیغه‌سازی و قشر آستر اندودکاریهای داخل ساختمان است. برای ساختن آن مخلوط گچ و خاک را به آهستگی در آب پاشیده به هم می‌زنند.

ملات گچ و ماسه
از اختلاط گچ با ماسه ریزدانه ملات گچ و ماسه ساخته می‌شود که می‌توان از آن به جای ملات گچ و خاک برای زیرسازی اندودها در نقاطی که ماسه بادی یا ساحلی یا رودخانه‌ای ریزدانه فراوان است، استفاده کرد. انواع ماسه ریزدانه و دانه‌بندی آنها در استاندارد 301 ایران آمده است، درشت‌ترین دانه در ماسه برای این نوع ملات، 2 میلیمتر ذکر گردیده است.

ملات گچ و پرلیت
از پرلیت منبسط و گچ، ملات سبکی ساخته می‌شود که جاذب صوتی مناسب و عایق حرارتی خوبی است. اندود پرلیت و گچ از نفوذ آتش به اسکلت فولادی و بتن فولادی ساختمانها جلوگیری نموده و خطر گسترش آتش را کاهش می‌دهد.

ملات گچ و آهک
ملات گچ برای مناطق خشک مناسب است و آن را نمی‌توان در نقاطی که رطوبت نسبی هوا از 60% تجاوز می‌کند، مصرف کرد. برای این نواحی ملات گچ و آهک مناسب‌تر است. افزودن 3 پیمانه خمیر آهک به یک پیمانه گچ یا دو قسمت وزنی گرد آهک شکفته به یک قسمت گچ، آن را کندگیر کرده و برای قشر رویی مناسب می‌سازد. برای مناطق مرطوب، ملات گچ و آهک مذکور مناسب‌تر است، زیرا پس از مدتی که از مصرف آن گذشت، آهک با گرفتن گاز کربن از هوا به سنگ آهک تبدیل می‌شود که جسمی سخت و در برابر آب و بخار پایدار است.

ملات ماسه سیمان
ماده چسباننده این ملات، سیمان پرتلند و ماده پرکننده آن، ماسه است. این ملات از نوع آبی و دارای مقاومت خوبی به ویژه در سنین اولیه است. ملات ماسه سیمان جمع می‌شود و در سطوح بزرگ و بندکشیها ترکهای ریز (مویی) و درشت برمی‌دارد. آب برف و باران بخصوص در موقع بوران به داخل اندود سیمانی و بندکشیها نفوذ کرده و حتی گاهی به داخل ساختمان سرایت می‌کنند. برای زودگیر کردن ملات سیمانی هیچگاه نباید به آن گچ افزوده شود، زیرا چنین ملات و اندودی پس از مدتی متلاشی می‌شود. وجود خاک رس در ماسه ملات سبب می‌شود که دور دانه‌های ماسه، دوغابی از خاک رس درست شود و سیمان نتواند به خوبی به آن بچسبد. وجود برخی مواد آلی در ملات، باعث دیرگیر شدن آن می‌شود. مواد سولفاتی موجود در ماسه، آب یا آجر مصرفی، باعث از هم گسیختگی ملات و کار آجری می‌شود. به این علت میزان مواد مضر نظیر خاک رس، مواد آلی و سولفاتها در ملات محدود شده است. در مواقعی که خطر حمله سولفاتها مطرح است، باید از سیمان ضد سولفات نوع 2 یا 5 یا سیمان پوزولانی استفاده شود. گاهی اوقات برای مقابله با حمله ضعیف سولفاتها و سرما، توصیه می‌شود عیار سیمان در ملات بیشتر اختیار شود، ولی باید در نظر داشت که هنگام نشست نامتعادل، کارهای پرسیمان ترکهای بزرگتری برمی‌دارند، در حالی که در ملاتهای ضعیف ترکها در تمام کار پخش شده و به صورت مویی ظاهر می‌شوند. برای شمشه‌گیری ملاتهای سیمان، هرگز نباید از گچ استفاده کرد، زیرا این دو ملات، به ویژه در صورت وجود رطوبت با یکدیگر ترکیب شده و متلاشی می‌شوند

[1] باران یا برف توأم با باد، بوران نامیده می‌شود.

ملاتهای ماسه سیمان آهک (باتارد)
ملاتهای ماسه سیمان با نسبتهای مختلفی از سیمان و آهک و ماسه ساخته می‌شوند که متداول‌ترین آنها 6 : 1: 1 (یک حجم سیمان و یک حجم آهک و 6 حجم ماسه) و آب به مقدار کافی می‌باشد. حجم ماده پرکننده ملات، باید حدود2 1/4 تا 3 برابر ماده چسباننده باشد و نمی‌تواند از این حدود تجاوز کند، در صورت کمتر شدن، جمع‌شدگی و به دنبال آن ترک‌خوردگی اتفاق می‌افتد و در صورت بیشتر شدن، کارآیی ملات کم می‌شود. از سوی دیگر مقاومت ملاتهای سیمانی بیش از مقادیری است که در کار بنایی لازم است. لذا برای اینکه با مصرف سیمان کمتر، کارآیی ملات کاهش نیابد، می‌توان مقداری آهک جانشین سیمان نمود.
آهک علاوه بر تأمین کارآیی ملات سبب می‌شود که:
الف: نفوذپذیری آب در ملات و اندود کم شود.
ب: خمیری بودن ملات بیشتر شده و از ترک‌خوردگی آن جلوگیری شود.
پ: با خاک موجود در ماسه ملات ترکیب شده و از اثر بد آن در ملات جلوگیری کند.
ت: در مصرف سیمان صرفه‌جویی شود.
ث: قابلیت نگهداری آب ملات افزایش یافته و ملات کارپذیرتر شود.
ج: ظرفیت حمل ماسه در ملات افزایش یابد.
ملاتهای ماسه، سیمان، آهک در ایران به باتارد مشهور هستند که لفظی فرانسوی است. علاوه بر ملات باتارد 6 1 (نسبتهای حجمی سیمان به آهک به ماسه) از ملاتهای 19 و 112 نیز می‌توان در کارهای کم اهمیت‌تر استفاده کرد، ولی در هر حال نسبت جمع مواد چسباننده به ماده پرکننده نباید از 1/3 کمتر باشد. هرچه مقدار آهک در ملات باتارد زیادتر شود، قابلیت آب‌نگهداری و کارآیی ملات افزایش می‌یابد، ولی در مقابل، مقاومت فشاری آن کاهش پیدا می‌کند. بسته به اینکه کدام یک از این دو ویژگی ملات برای طراح حائز اهمیت بیشتری باشد، ملات مورد نظر انتخاب می‌شود. به این ترتیب ملاحظه می‌گردد که نباید تصور کنیم هرچه ملات قوی‌تر باشد، بهتر است.

ملات سیمان بنایی

سیمان بنایی محصولی است که در کشورهای صنعتی به مقدار زیاد تولید شده و در کارهای بنایی که مقاومت زیاد مورد نظر نیست، مصرف می‌شود. سیمان بنایی از اختلاط سیمان پرتلند معمولی با جسم پرکننده بی‌اثری (از نظر شیمیایی) مانند گرد سنگ آهک و مواد افزودنی حبابساز، مرطوب کننده و دافع آب به دست می‌آید. حداقل درصد سیمان پرتلند در کشورهای مختلف متفاوت است، در کشور سوئد این نسبت (40%) و در ایالات متحده و کانادا (50%) و در بریتانیا (75%) می‌باشد. منظور اصلی از مصرف سیمان بنایی، دستیابی به خاصیت خمیری بهتر، کارآیی و آب‌نگهداری بیشتر و کاهش جمع‌شدگی ملات است. اختلاط این نوع ملات در کارهای بزرگ، بهتر و ساده‌تر انجام می‌شود. بعضی سیمانهای بنایی آمیخته‌ای از سیمان پرتلند، آهک مرده و مواد مضاف هستند. در ملات سیمانی نیز می‌توان به جای آهک، سیمان بنایی افزود.

ملاتهای سیمان ـ پوزولانی و آهک ـ پوزولانی
این قبیل ملاتها دارای سابقه دیرینه هستند، به طور کلی مواد پوزولانی به موادی گفته می‌شود که به تنهایی خاصیت چسبندگی ندارند، ولی با آهک و با وجود آب در درجه حرارتهای عادی ترکیب شده و نوعی سیمان تولید می‌کنند. نام پوزولان از خاکستر آتشفشانی بسیار فعالی که از ناحیه‌ای واقع در ایتالیا به نام پوزولی استخراج می‌گردید، گرفته شده است. به جای سیمان پرتلند می‌توان از سیمانهایی که از آسیاب کردن مواد پوزولانی و اختلاط با سیمان پرتلند یا آهک شکفته ساخته می‌شوند، استفاده کرد. این ملاتها در برابر حمله مواد شیمیایی بخصوص سولفاتها پایدار هستند. مواد پوزولانی یا طبیعی هستند مانند پوکه سنگها و کف سنگهای آتشفشانی و خاک دیاتومه، یا مصنوعی مانند سرباره کوره آهنگدازی و گرد آجر، نمونه‌ای از این ملاتها از مخلوط کردن گرد آجر و آهک در کشورهای شرقی، ساخته و مصرف می‌شده است که در ایران به نام سرخی و در هندوستان به اسم سورکی و در مصر به نام حمرا نامگذاری شده است. بعضی مواد پوزولانی در درجه حرارتهای عادی فعال نیستند، ولی در اثر گرم کردن تا دمایی معین، فعال و برای ترکیب با آهک و سیمان آماده می‌شوند.
ملاتهای سیمان ـ پوزولانی و آهک ـ پوزولانی، دیرگیر بوده و دارای مقاومت چندان زیادی نیستند ولی برای مصرف در نقاطی که احتمال حمله سولفاتها موجود باشد، مناسبند.

ملات ماسه آهک
ماده پرکننده این ملات، ماسه و ماده چسباننده آن، آهک است. ملات ماسه آهک ملاتی است هوایی و برای گرفتن و سفت و سخت شدن به دی اکسید کربن موجود در هوا نیاز دارد. این ملات برای مصرف لای جرز مناسب نیست، زیرا دی اکسید کربن لازم نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند و فقط سطح رویی آن کربناتی می‌شود، از این رو ملات برای اندود سطوح مناسب است. این ملات برای گرفتن و سخت شدن باید مرطوب بماند، زیرا در غیاب آب عمل کربناتی شدن انجام نمی‌شود، از این رو ملاتهای آهکی را باید در مکانهای مرطوب به کار برد و تا پایان مدت عمل آمدن نمناک نگاه داشت. چنانچه ملات ماسه آهک قدری خاک داشته باشد (اصطلاحاً ماسه کفی)، بهتر است، زیرا از ترکیب خاک ماسه با آهک، همان طور که در ملات گل آهک گفته شد، ترکیبهایی ایجاد می‌شود که گاز کربن هوا در آنها دخالتی نداشته و به گرفتن ملات به صورت آبی کمک می‌کند. وجود آهک نشکفته، آهک دو آتشه (سوخته) و منیزی سوخته در ملات، سبب شکفتن بعدی آنها و ایجاد آلوئک در ملاتهای آهکی و باتارد می‌شود. مشخصات و دانه‌بندی ماسه برای ملات سیمانی در استاندارد 299 ایران درج شده است.

ملاتهای قیری
ملات قیر از 5000 سال قبل، در ساختمانهایی نظیر برج بابل به کار رفته است. امروزه ملات ماسه آسفالت را برای قشر رویه پیاده‌روسازیها، پوشش محافظ قشر نم‌بندی بامها، پر کردن درز قطعات بتنی کف پارکینگها و پیاده‌روها و مانند اینها مصرف می‌کنند.

آهک:

از نظر علمی، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) به دست می‌آید.
نگاه اجمالی
آهک و گچ از جمله موادی هستند که کارایی آنها از دوران باستان، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها، استفاده می‌شد. موادی مانند آهک، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می‌شد.
مفاهیم آهک مرده و آب آهک

هر گاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب، گرما ایجاد می‌کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می‌شود. در این عمل آهک بر اثر جذب آب، متورم شده، سپس به صورت گرد سفیدی در می‌آید که اصطلاحاً «آهک مرده» نامیده می‌شود، (زیرا در تماس با آب، دیگر واکنشی از خود نشان نمی‌دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک نیز می‌گویند.

هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می‌شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می‌شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلاً در تهیه هیدروکسید سدیم، آمونیاک، هیدروکسید فلزات، پرکلرین و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می‌رود.

انواع آهک :معمولاً از سه نوع آهک در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود.

آهک چرب یا پر قوه
این نوع آهک، حدود چهار درصد ناخالصی همراه دارد و مهمترین ویژگی آن این است که در تماس با آب به شدت شکفته می‌شود و حجم آن تا حدود 5/2 برابر مقدار اولیه‌اش افزایش می‌یابد. مخلوط آن با شن در تماس با گاز کربنیک به سرعت خود را می‌گیرد و سفت می‌شود (به مدت 15 روز در مجاورت هوا)، از اینرو، آهک چرب را آهک هوایی نیز می‌گویند.

آهک‌های کم قوه
این نوع آهک از سنگ آهک‌هایی که 5 تا 6 درصد آهک دارند، تولید می‌شود و ناخالصی‌های عمده آن را اکسید آهن (II) (گل اخری)، اکسید سیلیسیم (سیلیس) و اکسید آلومینوم (آلومین(تشکیل می‌دهد. از ویژگیهای این نوع آهک آن است که به کندی شکفته می‌شود و ملات حاصلاز مخلوط آن با شن، به آرامی‌ در هوا سفت می‌شود.

آهک‌های آبی

این نوع آهک، معمولاً از سنگ آهک‌هایی که حدود 6 تا 22 درصد گل رس دارند، تهیه می‌شود. از ویژگیهای مهم این نوع آهک آن است که دور از هوا و حتی در زیر آب، به آهستگی سفتمی‌شود، در تماس با آب خیلی شکفته می‌شوند و با آب خمیر کم چسب تولید می‌کند. بطورکلی، می‌توان این نوع آهک‌ها را حد واسط بین، آهک‌های هوایی و سیمان دانست.

روشهای تهیه آهک‌

روش تهیه کلی آهک، همان حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) تا دمای 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد است. البته، هر چه دما بالاتر باشد و گاز دی‌اکسیدکربن حاصل، بهتر از محیط خارج شود، عمل تجزیه سنگ آهک بهتر صورت می‌پذیرد. اما بطور کلی، تهیه انواع آهک متفاوتاست که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌شود.

تهیه آهک معمولی
برای تهیه این نوع آهک، از کوره‌های ثابت و غیره پیوسته یا از کوره‌های مکانیکی استفاده می‌شود.

کوره‌های ثابت و غیر پیوسته
در این کوره‌ها که به روش سنتی کار می‌کنند، خرده‌های سنگ آهک را در اندازه‌های تقریبی 10 سانتیمتر روی هم می‌چینند و سطح آن را با کاه گل می‌پوشانند. سپس از قسمت پایین با کمک سوخت (بوته، چوب، زغال یا نفت سیاه) تا دمای 1000 درجه سانتیگراد به آن گرما می‌دهند، پس از زمان معینی گرما دادن را قطع کرده، بعد از آنکه کوره سرد شد، آهک زنده حاصل را خارج می‌کنند (چون در زمان خالی کردن، آهک کوره کار نمی‌کند، از اینرو، آن را کوره ثابت و غیر پیوسته می‌گویند(.

کوره‌های مکانیکی و پیوسته
این کوره‌ها نیز انواع مختلف دارند. “کوره آلبرگ” که در قسمت پایین آن، شبکه فلزی ضخیمی ‌تعبیه شده است و بر روی آن مخلوط زغال (به عنوان سوخت) و سنگ آهک را قرار می‌دهند. گرمای سوختن زغال دمای کوره را بالا می‌برد و سنگ آهک را تجزیه و به آهک تبدیل می‌کند. آهک حاصل از پایین شبکه فلزی و گاز دی‌اکسیدکربن نیز از بالای کوره خارج می‌شود. عیب عمده استفاده از این نوع کوره آن است که مقداری خاکستر زغال در آهک وارد می‌شود. بازدهی این روش بین 12 تا 14 تن آهک در روز است.

کوره شماتولا
این کوره شبیه کوره آلبرگ است، با این تفاوت که قسمت آتشدان آن در خارج از محفظه کوره قرار دارد و از اینرو، عیب مخلوط شدن آهک با خاکستر زغال را ندارند.

کوره‌های گردان
این کوره‌ها مشابه کوره پخت سیمان هستند. بازدهی این نوع کوره‌ها از انواع دیگر بالاتر است.

مرحل تهیه آهک‌های آبی

برای تهیه این نوع آهک مراحل زیر به ترتیب انجام می‌گیرد.

تجزیه سنگ آهک

در این مرحله، به روشی که برای تهیه آهک گفته شد، عمل می‌شود. با این تفاوت که سنگ آهک انتخاب شده باید مقدار قابل ملاحظه‌ای خاک رس همراه داشته باشد.

شکفته کردن

در این مرحله با دقت و مهارت کافی، آن اندازه آب به آهک زنده اضافه می‌شود که فقط اکسید کلسیم هیدراته شود و سیلیکات‌ها و آلومینات کلسیم آب جذب نکنند و به صورت بلورهای هیدراته در نیایند. برای این منظور اضافه کردن آب را باید در دمای 250 تا 400 درجه سانتیگراد انجام داد، زیرا در این دما، سیلیکات‌ها، آب جذب نمی‌کنند.

الک کردن

آهک را پس از شکفته شدن باید از الکهای ویژه‌ای عبور داد و بر اساس اندازه ذرات، آن را به صورتزیر دسته‌بندی کرد:

آهک سبک : که نرم‌ترین قسمت آن است و درجه خلوص آن نیز بالا است.

آهک هیدرولیک معمولی : که از الک رد نشده است و باید آن را دوباره آسیاب و بوجاری کرد.

آهک‌های سنگین : که دانه‌های آنها دارای ماهیت سیمان است و مقدار سیلیکات آن زیاد است.

نخاله آهک : شامل سنگ آهک‌های نپخته است که در برابر آب شکفته نمی‌شود و حاوی مقدار زیادی سیلیکات است.

کاربردهای مهم آهک

آهک کاربردهای زیادی در کارهای ساختمان‌سازی و تهیه فرآورده‌های صنعتی و شیمیایی دارد که به بسیاری از آنها اشاره می‌کنیم:

تهیه ظرفهای چینی : چینی‌ها در واقع از انواع سرامیک محسوب می‌شوند و به دو دسته چینی‌های اصل یا چینی‌های سخت و چینی‌های بدلی تقسیم می‌شوند.

تهیه شیشه‌های معمولی : عمدتا شامل سیلیس، کربنات کلسیم (یا آهک)، کربنات سدیم و زغال کک است.

تهیه سیمان : در ابتدا از سنگ آسیاب برای پودر کردن مخلوط و از کوره‌های ثابت استفاده می‌شد.

تهیه ساروج : ساروج یا ملات، مخلوطی از آهک، ماسه و آب است که بر خلاف سیمان در داخل آب خود را نمی‌گیرد و سفت نمی‌شود، ولی در مجاورت هوا به علت جذب گاز دی‌اکسیدکربن و تشکیل سنگ آهک، به تدریج سفت می‌شود.

در قندسازی : می‌توان از ریشه گیاه چغندر، قند استخراج کرد.

در دباغی پوست : قبل از دباغی پوست باید عملیات آماده‌سازی را، به منظور حذف ضایعات باقیمانده بر روی پوست، بر روی آن انجام داد.
یکی دیگر از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی و در آزمایشگاه‌های شیمی، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم از کلرید آمونیم است.

ورقهای پلی استایرن

ماهیت منحصر به فرد پلی استون

الف- کل توده این ماده کاملا یکنواخت است، به همین دلیل خراشها و تغییر رنگهای سطح که در اثر حرارت اجسام داغ و سیگار به وجود می آید توسط اسکاچ یا کاغذ سنباده از روی این سطوح پاک می شوند. در نتیجه پلی استون بسیار بادوام و قابل تعمیر است و این مزیتی است که سایر مواد جایگزین مانند سنگ، چوب و یا صفحات روکش شده ندارند.
ب- پلی استون پس از نصب هیچگونه درز و اتصالی ندارد، در سطوح بزرگ حالتی همچون سنگ یکپارچه را به نمایش می گذارد و از زیبایی بی نظیری برخوردار است.

ج- پاک کردن سطوح پلی استون از چرکها و آلودگی ها توسط پاک کننده های خانگی به آسانی امکان پذیر است. هیچ ماده ای به اندازه پلی استون در مقابل لکه ها مقاوم نیست. این ماده فاقد منفذ است، بنابراین مایعات، جرمها و باکتریها نمی توانند در آن نفوذ کنند. مجموعه اینخواص پلی استون را تبدیل به ماده ای کاملا بهداشتی و محیطی مناسب برای کار کردن با مواد غذایی می گرداند

د- پلی استون را می توان به هر اندازه برید، چسباند، سوراخ کرد،انحنا داد، تراشید و شکل داد. این قابلیتهای منحصر به فرد به شما امکان می دهد تا بدون هیچگونه محدودیتی به سفر دردنیای طرحها بپردازید.

ه- پلی استون رنگارنگ است، حتی سینکهای آشپزخانه و کاسه های دستشویی هم در مدلها و رنگهای متنوع ارایه می شوند.

و- پلی استون ظاهری چون سنگ دارد، ولی بر خلاف سنگ گرم می باشد.

ز- پلی استون از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی در برابر اسیدها، مواد آلکیلی و حلالهای آلی برخوردار است.
ط- وزن مخصوص پلی استون نصف سنگ است بنابراین جایگزین مناسبی برای سنگ می باشد.

ساروج يكي از مصالح قديمي مصرف شده در ايران و بعضي كشورهاي كنار خليج فارس مي‌باشد كه تاريخ شروع كاربرد دقيق آن را نمي‌توان حدس زد ولي نمونه‌هايي 700 ساله از ساروج هم‌اكنون در نقاط مختلف ايران يافت مي‌شوند. از كشورهاي ديگري كه ردپايي از ساروج در آن يافتيم و در دانشگاههاي آن نيز، به ساروج به عنوان يك ملات نگريسته مي‌شود، كشور عمان مي‌باشد كه در دانشگاه «سلطان قابوس» ، حتي مقاله‌هايي نيز در اين زمينه ارائه گرديده است. آخرين باري كه در ايران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتداي دوره پهلوي بوده كه از اين تاريخ به بعد اين ملات كلا به فراموشي سپرده شده و از صحنه معماري ايران حذف گرديده است و فقط در كتب مصالح به آن اشاره شده‌است.

كاربردهاي ساروج :
– ساروج با توجه به خاصيت اصلي آن يعني نفوذپذيري بسيار اندك به عنوان روكش در سازه‌هايي كه در تماس مستقيم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

– ساروج با توجه به نحوه اجراي آن از سطحي بسيار بسيار صاف و براق برخورداراست كه اين ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئينات ساختمان گرديده.

– نكته : هيچ استفاده سازه‌اي تاكنون از ساروج نشده است.

مواد تشكيل دهنده ساروج :
بدنه اصلي ساروج از تركيب آهك با سيليس فعال شكل مي‌گيرد. نكته مهم در اينجا فعال بودن سيليس مي‌باشد كه به سيليس آمورف يا بي‌شكل معروف است چرا كه ساختمان آن بلوري نمي‌باشد. در گذشته براي تامين سيليس از خاكستري كه در محل با سوزاندن فضولات حيواني حاصل مي‌شد استفاده مي‌كردند كه امروزه مي‌توان از جايگزينهايي مانند سيلكافوم (ميكروسيليس) استفاده كرد. يكي از معايب اصلي ساروج خاصيت كاهش حجم آن مي‌باشد كه با توجه به كاربرد ساروج در امر پوشش ، اين خاصيت باعث ترك خوردگي در سطح و در نتيجه ايجاد اختلال در نقش اصلي آن يعني نفوذناپذير كردن سطح مي‌شود. براي كاهش اثرات اين خاصيت مخرب، در گذشته از الياف طبيعي كه شامل الياف گياهي مانند لوئي كه از نوعي ني بدست مي‌آمده و همچنين الياف حيواني مانند پشم بز و شتر و يا گاهي موي سر انسان ، استفاده مي‌شده است. امروزه مي‌توان از الياف مصنوعي مانند الياف پليمري ، فلزي و يا شيشه‌اي بجاي الياف مصنوعي استفاده كرد. در بعضي مواقع كه مواد اصلي تشكيل دهنده ساروج كمياب بوده و يا گاهي براي بدست آوردن ساروجهايي با خاصيتهاي مختلف از ماسه ريز دانه استفاده مي‌شده است ولي اين ماسه كارآيي ملات را پايين مي‌آورده كه براي جبران آن از خاك رس استفاده مي‌شده است. گاهي مواد افزودني خاصي مانند تخم مرغ به ساروج اضافه مي‌شده كه فقط بايد با آزمايش اثرات دقيق آن را تعيين نمود.

تاریخچه آجر

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است وازه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند .
کوره های آجر پزی ابتدایی بی گمان از مکان هایی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزم و خشت متناوبا روی هم چیده می شده است.
فن استفاده از آجر ازآسیای غربی به سوی غرب مصر و سپس به روم و به سمت شرق هندوستان و چین رفته است در سده چهارم اروپایی ها شروع به استفاده از آجر کردند ولی پس از مدتی از رونق افتاده و رواج مجدد از سده 12 میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد.
در ایران باستان ساختمان های بزرگ و زیبایی بنا شده اند که پاره ای از آنها هنوز پا بر جا هستند.
نظیر طاق کسری در غرب ایران قدیم
آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان را که با آجر ساخته اند همچنینی پلها و سد های قدیمی مانند پل دختر سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می باشند.

انواع آجر در ایران قدیم
در ایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر معمول شده است اندازه آجر ایلامی حدود 10×38×38 سانیتی متر بوده پختن و مصرف آجر در زمان ساسانیان گسترش یافته و در ساختمان های بزرگ مانند آتشکده ها به کار رفته است اندازه آجر این دوره جدود 44×44×7تا 8 بوده است و بعد های آن 20×20×3 تا4 سانتی متر کاهش یافت .
در فرش کردن کف ساختمان از آجر بزرگتری به نام ختائی به ابعاد 5×25×25 سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامی در ابعاد 40×4×5 سانتی متر استفاده می شده است از انواع دیگر آجر در گذشته آجر قزاقی می باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن 5×10×20 بوده است آشنایی با آجر و مواد اولیه آن آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می آید خاک آجر مخلوطی است از خاک رس ماسه فلدسپات سنگ آهک سولفات ها سولفورها فسفات ها کانی های آهن منگنز منیزیم سدیم پتاسیم مواد آلی و…

مراحل ساخت آجر عبارتند از :
کندن و ستخراج مواد خام
آماده سازی مواد اولیه
قالب گیری
خشک کردن
تخلیه و انبار کردن محصول
انواع کوره های آجر پزی

پس از خشک شدن خشت ها را در کوره می چینند طرز چیدن آنها طوری است که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند کوره های آجر پزی سه هوع هستند:
کوره تنوره ای هوفمان و تونلی
قابل ذکر است که کوره های تونلی مدرن ترین کوره های آجر پزی می باشند که در آنها سرامیک های ممتاز و صنعتی نیز می پزند ویزگی های آجر آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد صدای زنگ نشانه سلامت توپری و مقاومت و کمی میزان جذب آب آن است آجر خوب باید در آتش سوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود رنگ آجر خوب باید یکنواخت باشد و همچنین باید یکنواخت و سطح آن بدون حفره باشد سختی آجر باید به اندازه ای باشد که با ناخن خط نیفتد

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

استاندارد آجر در ایران
بنابر آخرین استاندارد ایران به تاریخ 7 خرداد 1357 در مورد آجرهای رسی آجرها به دو گروه دستی و ماشینی تقسیم بندی می شوند آجر های دستی خود به دو نوع فشاری و قزاقی سفید و آجر ماشینی نیز به توپر و سوزاخ دار گروه بندی شده اندمیزان جذب آب مطابق استاندارد ایران در آجرهای دستی حداکثر 20% در آجر های ماشینی 16% و حدلقل برای هر دو نوع آجر 8% تعیین شده است

انواع آجر غیر رسی و اشکال آن
آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود

انواع خاص آجر تولیدی در کشور های اروپایی آجر هایی در کشورهای صنعتی اروپاتولید می شوند که هنوز تولید آن در ایران مرسوم نشده است از آن جمله بلوک های تو خالی آتش بند برای نصب دور ستون ها به منظور جلوگیری از نفوذ آتش قطعات ویزه به شکل منحنی های کوز و کاس قطعات درپوش روی دیوار قطعاتی که از اجزا هستند مانند کلوک سرقد گوشه و جزاینها که هنوز در ایران تولید نمی شوند

نویسنده : ونوس یزدانی

صفحات ساندويچی (3D) از یک لایه پلی استایرن به ضخامت حداقل 4 سانتیمتر و دو شبکه میلگرد جوش شده در دوطرف این لایه تشکیل شده است. برای انتخاب عرض و ارتفاع پانلها استفاده از مدل 30 سانتیمتر توصیه می شود ( عرض های 90 – 120 – 150 سانتیمتر و ارتفاع 270 و 300 سانتیمتر)، وزن متوسط هر صفحه با اندازه 300×150 سانتیمتر و بدون بتن سبک بوده و به سادگی توسط یک کارگر قابل حمل و نصب می باشد و سرعت عمل در نصب نیز قابل ملاحظه است.
مقاومت صفحات در برابر آتش سوزی مناسب بوده و در جهت بهبود آن بکارگیری لایه مقاوم در برابر آتش سوزی توصیه می
با توجه به وجود لایه عایق بتن، بکارگیری این صفحات علاوه بر بهبود خاصیت عایق حرارتی و صوتی بودن دیوارها باعث سبک سازی بنا خواهد شد که جدا از کاهش حجم مصالح مصرفی باعث کاهش جرم ساختمان خواهد شد.
استفاده از این صفحات در پارکینگ ساختمانها ایجاد محدودیت نموده و لذا در شرایط لزوم تأمین پارکینگ در طبقات زیرین ساختمانها، بکارگیری سیستم ترکیبی متشکل از اسکلت فلزی با بتن آرمه و صفحات ساندویچی به عنوان عامل جداکننده مورد توجه می باشد.
با توجه به اطلاعات بدست آمده از کشورهای اروپایی، غالب ساختمانهای اجرا شده به این روش در حد یک یا دو طبقه بوده است. لذا طرح و اجرای ساختمانها با تعداد طبقات بیشتر نیاز به مطالعات ویژه داشته و در اینصورت مطالعات مهندس طراح باید پاسخگوی شرایط آئین نامه های معتبر باشد، شود.

مزایای استفاده از این پانل ها

· سبکی دیوارهای ساخته شده از پانلهای ساندویچی در مقایسه با دیگر مصالح
· سرعت حمل و نقل و سهولت پانلهای ساندویچی در ارتفاع
· مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله
· عایق در مقابل حرارت ، برودت ، رطوبت و صدا
· مقاوم در برابر آتش سوزی بعلت وجود قشرهای بتونی طرفین پانل ساندویچی
· نفوذناپذیری ساختمان در مقابل حشرات
· امکان حمل و بکارگیری پانلهای ساندویچی در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگران متخصص
· دستیابی به فضای مفید بیشتر بعلت ضخامت ناچیز دیوارهای پانل ساندویچی
· آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته پانلهای ساندویچی
· صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلندمرتبه بدلیل وزن اندک قطعات سقف و دیوار پانلهاییچی
· صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان بدلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر
· افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی آن
· عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ
· بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاهترین زمان
· عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب چهارچوب دربها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلاً اجرای تأسیسات ساختمان با کمترین هزینه
· عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تأسیساتی دیوارها و سقف و در نتیجه عدم ایجاد نخاله های انباشته که صرفه جوییینه و وقت را بدنبال دارد. پس از بتن پاشی طرفین پانلها با ضخامت حداقل 4 سانتیمتر ، پانلها بی نیاز از ملات گچ و خاک میباشد و با اجرای پلاستر گچ ( سفیدکاری ) ، دیوارها و سقف آماده برای نقاشی خواهد بود.
· حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پانلهای ساندویچی.
· حمل و نقل پانلهای ساندویچی با هزینه اندک صورت می گیرد. بطور مثال یکدستگاه تریلر قادر است حدود 1000 متر مربع پانل سانویچی را حمل کند.
· استفاده از دیوار و سقف پانلهای ساندویچی در ساختمان سازی، بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب میگردد. بطور مثال باصرف 17 کیلوگرم در متر مربع فولاد بصورت مفتول و میلگرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد.
آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی | آب دادن دیوار سیمانی | آب دادن سیمان سفید

حتما بخوانید: کارخانه آجر اصفهان

استفاده از این یونیلیت ها از نظر هزینه نزدیک 20 درصد گرانتر از مصالح روتین مثل آجر و بلوک های بتنی است ولی از نظر زمان اجرا قریب به سه برابر تندتر از مصالح متداول است که این خود یکی از مزیت های این بلوک های سقفی میباشد.

مقاومت این بلوک ها بحدی بالا است که در بم از مصالح ساختمان سازی مورد قبول مهندسان بین المللی است چنین بلوک ها در برابر زلزله مقاومتی بسیار خوبی دارند زیرا از چهار طرف به وسیله ی میلگرد به اسکلت ساختمان جوش داده میشوند. بعد از این نیز توسط پلاستر ماسه و سیمان پوشانده میشوند.

کشورمان ایران نیز ازدو سال پیش به فناوری تولید این بلوک ها دست یافته است. در ایران نخستین بار شرکت پوما این بلوک ها را تولید کرد.

این یونیلیت ها از مقاومت در برابر آتش سوزی به سه نوع تقسیم میشوند که نوع برتر آنها به هیچ وجه شعله ور نمی شوند. گفتنی است که بلوک های سقفی نیز از همین جنس میباشند که از مقاومت بیشتری در برابر فشار نسبت به نوع دیواری دارند ولی از نظر مقاومت در برابر آتش سوزی ضعیف تر اند.

آجرها گروهی از مصالح هستند كه به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون كه از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح كه اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی كه اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ساله دارند. با پیشرفت تكنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با كیفیت های مختلف، ابعاد و شكل ظاهری متنوع راهی بازار مصرف شده اند.
آجرها و فراورده های رسی :
آجر رسی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی كه به وسیله بشر تولید شده است، می باشد. سنگ باوجود فراوانی و استقامت به راحتی در دسترس قرار نمی‌گیرد، این مصالح طبیعی فرم دلخواه را به آسانی به خود نمی‌گیرد و با صرف هزینه بسیار قطعات آن یكسان می گردند و در این حالت نیز دورریز زیادی از خود به جا می گذارد. در حالی كه گل حاصل از خاك رس كه منشا تهیه آجر است به راحتی شكل دلخواه را به خود می گیرد و محصولی همگن به دست می‌دهد.
از این رو می توان با قالب زدن گل و حرارت دادن آن مصالحی سخت، دارای مشخصات فیزیكی، مكانیكی و شیمیایی یكسان، متناسب با كاربرد، منطبق با فیزیك بدن انسان، با فرآیند تولید ساده، سریع و حمل ونقل آسان تولید كرد.
مصارف آجر :
به اعتقاد باستان شناسان، اولین بار آجر در سرزمین بین النهرین تهیه شده است. به هر صورت باید آجر پس پیدایش آتش و در نواحی كه معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد. نمونه های زیبا و باعظمت كاربرد آجر در معماری ایران باستان نماینده پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی كاربرد این مصالح است. در این میان می توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، كاخ های فیروزآباد و لرستان در قبل از اسلا م و همین طور مساجد جامع اصفهان و یزد، گنبد كاووس و ارگ تبریز مربوط به دوران بعد از اسلا م نام برد.
رمز توانایی آجر در خلق شگفت انگیزترین ساختمان های تاریخ در تناسبات آن نهفته است. این ابعاد در طی زمان متحول شده و در حال حاضر با ساختار و توانایی بدن انسان هماهنگ شده است. ابعاد آجر به طریقی است كه به راحتی در یكدیگر قفل و بست می گردند. این خاصیت، كیفیت های مهندسی بی شماری از جمله در محل اتصال دو دیوار به یكدیگر به وجود میآورد. آجرها به كمك ملا ت به یكدیگر متصل می شوند و سطح یكنواختی را به وجود میآورند. این ابعاد متناسب باعث شده است كه این مصالح به منظور اجرای دهانه های وسیع به صورت قوس و طاق و گنبد كه از زمان قبل از ساسانیان در ایران رواج داشته است، كارآیی منحصر به فردی داشته باشد.
خواص آجر باعث شده است كه به عنوان مصالح پركننده دیوار و سقف از جمله پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است كه به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد. استفاده از آجر به عنوان فرش كف و پلكان، فارغ از مقاومت مطلوب آن ویژگی های اقلیمی این مصالح كویری را بیشتر به نمایش می گذارد.
روش نوین امروزی، وسایل فنی زیاد و امكانات فراوانی را به دست معماران داده است كه با وجود مدرن بودن، وسیله ای برای شكفتن روح حساس و زیباشناس آنها است. البته تنها آجر وسیله شناخت این زیبایی روحی نیست و عناصر بسیاری نیز این عمل را به خوبی انجام می دهند ولی فرق بین آنها در این است كه آجر قابلیت ایفای هر منظوری را دارد و باوجود گذشت قرون متمادی هنوز مدرن است. یك ساختمان آجری جزئی از طبیعت است و همآوایی آن را نه تنها به هم نمی زند بلكه رنگ و فرم بدیعی نیز به آن می بخشد و با این وجود هیچ گاه كهنه نبوده و نیست و همراه با زمان پیش می رود. به هر حال یك ساختمان آجری همانند یك فرش دستباف، تركیب بدیعی از سلیقه های بی انتهای معماران هنرمند است.
بر طبق استاندارد شماره 7 ایران آجرهای مصرفی در نما باید دارای مشخصات زیر باشند:
– معایب ظاهری: آجرنما باید عاری از معایب ظاهری مانند ترك خوردگی، شوره زدگی، آلوئك و نظایر آن باشد.
– لبه های آجر: خط فصل مشترك سطوح آجرها باید مستقیم و زوایای تلا قی آنها قائمه و سطوح شان صاف باشد.
– در آجرهای سوراخ دار: سوراخ ها باید عمود بر سطح بزرگ آجر و به طور یكنواخت در سطح آن توزیع شده باشند و جمع مساحت آنها باید بین 25 تا 40 درصد سطح آجرها باشد. بعد سوراخ های مربع و قطر سوراخ های دایره ای باید حداكثر به 26 میلیمتر محدود شود و در ضخامت دیواره بین سوراخ و لبه آجر بیش از 15 میلیمتر و فاصله بین دو سوراخ بیش از 10 میلیمتر باشد.
– مقاومت در برابر یخبندان: آجرهای مصرفی در نما باید در برابر یخبندان پایدار باشند و در آزمایش یخ زدگی دچار خرابی ظاهر مانند ورقه ورقه شدن، ترك خوردن و خوردگی نشوند.
– قطعات نازك آجری (آجر دوغایی) مورد مصرف در نماسازی به ابعاد 20* (40 یا 30) * 200 میلیمتر با قطعات موزائیكی نازك آجری نما به ضخامت 20 یا 30 میلیمتر با نقش چند آجر بندكشی شده (آجر موزاییكی) ساخته می شوند حداقل باید دارای مشخصات آجرهای ماشینی با مقاومت متوسط مندرج در استاندارد شماره 7 ایران باشند.
– ترك در سطح آجر: وجود یك ترك عمیق در سطح متوسط آجر حداكثر تا عمق 40 میلیمتر در آجر پشت كار بلا اشكال است ولی به طور كلی درصد آجرهای ترك دار نباید بیشتر از 25 باشد.
– پیچیدگی، انحنا و فرورفتگی: پیچیدگی در امتداد سطح بزرگ آجر حداكثر 4 میلیمتر و در امتداد سطح متوسط آجر تا 5 میلیمتر مجاز است. آجر نباید انحنا و فرورفتگی بیش از 5 میلیمتر داشته باشد و این مقدار در صورتی قابل قبول است كه میزان آن از 20 درصد كل آجرها افزایش پیدا نكند.
– سایر موارد: آجر باید كاملا ً پخته و یكنواخت و سخت باشد و در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ دار ایجاد كند. به علت عدم چسبندگی آجرهای كهنه به ملا ت حتی المقدور از آنها استفاده نمی شود و تنها در صورت انجام پیش بینی های لازم به صورت ساییدن یا برس سیمی استفاده از آن مجاز خواهد بود.
آجرهای ساختمانی مقاومت خوبی در برابر آتش دارند به طوری كه یك دیوار 22 سانتی متری از آجر در حدود شش ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت از خود نشان می دهد.

توليد آجر رسي
ساخت اين فراورده رسي هنوز هم به مقدار زيادمطابق روشهاي سنتي انجام ميشود . البته در نتيجه پيشرفتهاي تكنولوژي در صد سال اخير دستگاه هاي مدرني با كار آيي بسيار بالا ساخته شده اس كه علاوه بر افزايش توليد , محصول از كيفيت بالا تري برخوردار مي باشد جريان تهيه آجر پنج مرحله عمده دارد به شرح زير طي مي كند :
ـ نهيه وآماده نمودن ماده اوليه
ـ تهيه گل
ـ تهيه خشت
ـ خشك كردن خشت
ـ پختن آجر
تهيه آجر درتمام مراحل ياد شده بالا به دو طريق صنعتي و سنتي ( ماشيني و دستي ) انجام ميشود كه ما ازهردو كارخانه با زديد كرديم كه همراه باعكس ارائه خواهد شد و اضح است در صورت دقت در روند تهيه مواداوليه وتوليد , محصول به دست آمده به روش صنعتي باماشين از كيفيت وكميت بالاتري برخوردار خواهد بود .
· تهيه و آماده نمودن مواداوليه
ماده اوليه آجر راعمدتاخاك رس تشكيل مي دهد همانگونه كه دربخش مربوطه گفته شد , انواع مختلفي ازخاك رس وجود دارد , ولي بيشتر ازخاك رس آبرفتي براي تهيه استفاده
مي شود .

ـ خاك رس آبرفتي : همانطوري كه از نامش پيداست در نزديكي سطح زمين يافت مي شود و بيشتر آجر هاي رسي باكمك آن توليد مي شوند . ميزان خاك رس در گل آجر بسيار اهميت دارد . خاك رس زياد گل آجر را توپر مي كند ولي موجب ترك خوردن خشت در هنگام خشك شدن مي شود .
ـ ماسه : كه از تاثير عمل فرسايش هوازدگي بر سنگ هاي سيليسي حاصل مي شود درحقيقت استخوان بندي آجر مي باشد . در صورت افزايش مقدارآن آجر ترد وپوك مي شود وضمنا
دانه هاي درشت ماسه درگل آجر درهنگام پختن منبسط وموجب ايجاد ترك هاي ريز درآجر ميشوند .
ـ آهك : درخاك رس و گل آهك وجود دارد , درصورتيكه به صورت دانه ريز , يكنواخت وهمگن باشد وموجب روشن شدن رنگ آجر مي شود وافزايش مقدارآن نقش گدازآوردارد.وجوددانه ها ي درشت آهك درگل آجر پس از پختن آهك زنده توليد ميكند . آهك زنده درهنگام استفاده از آجر ,‌آب ملات رابه خود مي كشد وتوليد هيدرواكسيد آهك يا آهك شكفته مي كند ,‌كه بسته به خلوص سنگ آهك 25/1 تا 5/3 برابر حجم اوليه را به دست مي آوردو موجب تركيدن آجر مي شود به اين پديده آلوئك آجر مي گويند .
ـ تركيبات سولفاتي : به مقدار كم بي ضرر است و درصورت افزايش , توليديون اسيدي
مي نمايند و به آجر وملات آسيب مي رسانند .
ـ تركيبات آهن دار : نقش گداز آور دارند و رنگ محصول را به قرمز نزديك مي كنند .
ـ نباتات وريشه گياهان : ممكن است درگل آجر ريشه گياهان وجود داشته باشند كه در حرارت كوره مي سوزاند وآجر پوك ميشودو پس از تهيه ماده اوليه آن را الك و خوب آسياب مي كنند تا نرم ويكنواخت شود .(معمولا باانتخاب منبع خوب براي خاك رس اين مشكل راتاحدي حل مي كنند )
· تهيه گل وخشت

براي تهيه خشت آجر رسي سه روش متفاوت وجود دارد كه درهر روش ميزان رطوبت خاك و نوع گل متفاوت است .
ـ گل خشك : كه بااضافه نمودن آب به ميزان حدود 8 تا 12 درصدوزن ماده اوليه تهيه ميشود و باكمك پرس خشت شكل مي گيرد . بسياري از آجرهاي صنعتي ووكليه سفال هاي ساختماني با روش گل خشك ساخته مي شوند .
ـ گل سفت : كه با اضافه نمودن آب به ميزان حدود 20 تا25 درصد وزن ماده اوليه تهيه
مي شود و با روش ماشيني خشك مي زنند . در اين روش از ماشين هاي خشت زني هيدروليكي استفاده ميكنند خشت u به صورت منشوري با قاعده مربع يا مستطيل شكل از دستگاه خارج
مي شود وسپس آن را به كمك دستگاه برش به قطعات مساوي تقسيم مي كنند .
ـ گل خميري : بااضافه نمودن آن به ميزان تاحد 60 درصد وزن به خاك تهيه مي شودتا حالت خميري پيداكنند وبتوان با دست به آن شكل داد . دراين روش گل را درون قالبهاي چوبي مي ريزند و بادست شكل مي دهند و خشت مي زنند .
· خشك كردن خشت
زماني كه قطعات ازماشين هاي شكل دهي خارج مي شوند مقدار قابل توجهي رطوبت به همراه دارند . خشك كردن خشت خام قبل از پختن آن به علت جلوگيري از تغيير شكل زياد وترك در سطح خشت مي باشد وهمچنين از صرف هزينه سوخت بيشتر دركوره اصلي و امكان دوده گرفتن كوره به سبب رطوبت اوليه زياد وسوخت ناقص جلوگيري مي كند .( دركارخانه به روش سنتي 1ـ 2 هفته ودركارخانه به روش صنعتي 36 ساعت .
خشك كردن موجب بروز انقباض مي شود و اين انقباض درحدي مجاز است كه محصول نهايي داراي اندازه مناسب و دلخواه باشد .
جمع شدگي درخشت خشك شده حدودا ده درصد در هر بعد است .درجه حرارت كوره خشك كن درهر بعد است .درجه حرارت كوره خشك كن از 40 تا 200 درجه سانتيگراد وزمان خشك كردن از 24 تا 48 ساعت متغير است كه بستگي به نوع رس دارد . حرارت لازم معمولا به كمك گرماي تلف شده ازكوره هاي اصلي فراهم ميشود . دركليه مراحل , حرارت ورطوبت كاملا تنظيم مي گردند تا از انقباض سريع كه موجب به وجود آوردن ترك هاي زياد ميشود , اجتناب گردد .
درمناطق گرم و خشك ازگرماي هوا به منظور خشك نمودن خشت استفاده مي كنند دراين روش نحوه چيدن خشت ها ازاهميت فراوان برخور دار است . به ترتيبي كه جريان هوا يك جانبه نباشدچون باعث ايجادانحنا و تغيير شكل آجر در اثر خشك شدن يك جانبه مي شود .
( شكل زير نمايانگر اين مطلب است )
خشت خشكي كه براي پختن آجر آماده شده است رطوبتي بين 8 تا 12 درصد به همراه دارد

آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در

ساختن انواع بناها ، استفاده می‌شد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می‌شد.
از نظر علمی ‌، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست می‌آید.
مفاهیم آهک مرده و آب آهک
هرگاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) ، آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب ، گرما ایجاد می‌کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می‌شود. در این عمل ، آهک بر اثر جذب آب ، متورم شده ، سپس به‌صورت گرد سفیدی

در می‌آید که اصطلاحا «آهک مرده» نامیده می‌شود، (زیرا در تماس با آب ، دیگر واکنشی از خود نشان نمی‌دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک

نیز می‌گویند.
هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می‌شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می‌شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد.

مثلا در تهیه هیدروکسید سدیم ، آمونیاک ، هیدروکسید فلزات ، پرکلرین و به‌ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می‌رود.
انواع

آهک
معمولا از سه نوع آهک در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود.
آهک چرب یا پر قوه
این نوع آهک ، حدود چهار درصد ناخالصی همراه دارد و مهمترین ویژگی آن این است که در تماس با آب به‌شدت شکفته می‌شود و حجم

آن تا حدود ۲/۵ برابر مقدار اولیه‌اش افزایش می‌یابد. مخلوط آن با شن در تماس با گاز کربنیک به‌سرعت خود را می‌گیرد و سفت می‌شود، (به مدت ۱۵ روز در مجاورت هوا). از اینرو ، آهک چرب را آهک هوایی نیز می‌گویند.
آهک‌های کم قوه
این نوع آهک از

سنگ آهک‌هایی که ۵ تا ۶ درصد آهک دارند، تولید می‌شود و ناخالصی‌های عمده آن را اکسید آهن (ii) (گل اُخری) ، اکسید سیلیسیم (سیلیس) و اکسید آلومینیوم (آلومین) تشکیل می‌دهد. از ویژگیهای این نوع آهک آن است که به‌کندی شکفته می‌شود و ملاط حاصل از مخلوط آن با شن ، به‌آرامی‌ در هوا

سفت می‌شود.
آهک‌های آبی
این نوع آهک ، معمولا از سنگ آهک‌هایی که حدود ۶ تا ۲۲ درصد گل

رس دارند، تهیه می‌شود. از ویژگیهای مهم این نوع آهک آن است که دور از هوا و حتی در زیر آب ، به آهستگی سفت می‌شود، در تماس با آب خیلی شکفته می‌شوند و با آب خمیر کم‌چسب تولید می‌کند. بطور کلی ، می‌توان این نوع آهک‌ها را حد واسط بین آهک‌های هوایی و سیمان دانست.

روشهای تهیه آهک‌
روش تهیه کلی آهک ، همان حرارت دادن سنگ آهک) کربنات کلسیم) تا دمای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه

سانتی‌گراد است. البته ، هر چه دما بالاتر باشد و گاز دی‌اکسید کربن حاصل ، بهتر از محیط خارج شود، عمل تجزیه سنگ آهک بهتر صورت می‌پذیرد. اما بطور کلی ، تهیه انواع آهک متفاوت است که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌شود.
تهیه آهک معمولی
برای

تهیه این نوع آهک ، از کوره‌های ثابت و غیره پیوسته یا از کوره‌های مکانیکی استفاده می‌شود.
کوره‌های ثابت و غیر پیوسته: در این کوره‌ها که به روش سنتی کار می‌کنند، خرده‌های سنگ آهک را در اندازه‌های تقریبی ۱۰ سانتیمتر روی هم می‌چینند و سطح آن را با کاه گل می‌پوشانند.

سپس از قسمت پایین با کمک سوخت (بوته ، چوب ، زغال یا نفت سیاه) تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد به آن گرما می‌دهند، پس از زمان معینی گرما دادن را قطع کرده ، بعد از آنکه کوره سرد شد، آهک زنده حاصل را خارج می‌کنند (چون در زمان خالی کردن ، آهک کوره کار نمی‌کند، از اینرو ، آن را کوره

ثابت و غیر پیوسته می‌گویند)
کوره‌های مکانیکی و پیوسته: این کوره‌ها نیز انواع مختلف دارند. کوره آلبرگ که در قسمت پایین آن ، شبکه فلزی ضخیمی ‌تعبیه شده است و بر روی آن ، مخلوط زغال (به‌عنوان سوخت) و سنگ آهک را قرار می‌دهند. گرمای سوختن زغال ، دمای کوره را

بالا می‌برد و سنگ آهک را تجزیه و به آهک تبدیل می‌کند. آهک حاصل از پایین شبکه فلزی و گاز دی‌اکسید کربن نیز از بالای کوره خارج می‌شود. عیب عمده استفاده از این نوع کوره آن است که مقداری خاکستر زغال در آهک وارد می‌شود. بازدهی این روش بین ۱۲ تا ۱۴ تن آهک در روز است.

کوره شماتولا : این کوره شبیه کوره آلبرگ است، با این تفاوت که قسمت آتشدان آن در خارج از محفظه کوره قرار دارد و از اینرو ، عیب مخلوط شدن آهک با خاکستر زغال را ندارند.
کوره‌های گردان : این کوره‌ها مشابه کوره پخت سیمان هستند. بازدهی این نوع کوره‌ها از

انواع دیگر بالاتر است.
مرحل تهیه آهک‌های آبی
برای تهیه این نوع آهک مراحل زیر به ترتیب انجام می‌گیرد.
تجزیه سنگ آهک
در این مرحله ، به روشی که برای تهیه آهک گفته شد، عمل می‌شود. با این تفاوت

که سنگ آهک انتخاب شده است، باید مقدار قابل ملاحظه‌ای خاک رس همراه داشته باشد.
شکفته کردن
در این مرحله با دقت و مهارت کافی ، آن اندازه آب به آهک زنده اضافه می‌شود که فقط اکسید کلسیم هیدراته شود و سیلیکات‌ها و آلومینات کلسیم آب جذب نکنند

و به صورت بلورهای هیدراته در نیایند. برای این منظور اضافه کردن آب را باید در دمای ۲۵۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام داد، زیرا در این دما ، سیلیکات‌ها ، آب جذب نمی‌کنند.
الک کردن
آهک را پس از شکفته شدن باید از الکهای ویژه‌ای عبور داد و بر

اساس اندازه ذرات ، آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
آهک سبک : که نرم‌ترین قسمت آن است و درجه خلوص آن نیز بالا است.
آهک هیدرولیک معمولی : که از الک رد نشده است و باید آن را دوباره آسیاب و بوجاری کرد.
آهک‌های

سنگین : که دانه‌های آنها دارای ماهیت سیمان است و مقدار سیلیکات آن زیاد است.
نخاله آهک : شامل سنگ آهک‌های نپخته است که در برابر آب شکفته نمی‌شود و حاوی مقدار زیادی سیلیکات است.
کاربردهای مهم آهک
آهک کاربردهای

زیادی در کارهای ساختمان‌سازی و تهیه فرآورده‌های صنعتی و شیمیایی دارد که به بسیاری از آنها اشاره می‌کنیم:
تهیه ظرفهای چینی : چینی‌ها در واقع از انواع سرامیک محسوب می‌شوند و به دو دسته چینی‌های اصل یا چینی‌های سخت و چینی‌های بدلی تقسیم می‌شوند.

تهیه شیشه‌های معمولی : عمدتا شامل سیلیس ، کربنات کلسیم (یا آهک) ، کربنات سدیم و زغال کک است.
تهیه سیمان : در ابتدا از سنگ آسیاب برای پودر کردن مخلوط و از کوره‌های ثابت استفاده می‌شد.
تهیه ساروج : ساروج یا ملاط ، مخلوطی از

آهک ، ماسه و آب است که بر خلاف سیمان در داخل آب خود را نمی‌گیرد و سفت نمی‌شود، ولی در مجاورت هوا به علت جذب گاز دی‌اکسید کربن و تشکیل سنگ آهک ، به‌تدریج سفت می‌شود.
قندسازی : می‌توان از ریشه گیاه چغندر ، قند استخراج کرد.
دباغی

پوست : قبل از دباغی پوست باید عملیات آماده‌سازی را به منظور حذف ضایعات باقیمانده بر روی پوست ، بر روی آن انجام داد.
یکی دیگر از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی و در آزمایشگاه‌های شیمی ، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم از کلرید

آمونیم است.

مصالح جدید بجای فولاد مانند frp

کیلو بایت 54.2

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

پلی ونیل کلراید (Poly vinyl Chloride) با نام اختصاری پی وی سیP.V.C)) یک نوع پلیمر ترمو پلاستیک است که در صنایع متعددی کاربرد دارد . این محصول یکی از با ارزشترین محصولات در صنایع شیمیایی محسوب می گردد . بیش از 50درصد پی وی سی تولید شده در صنعت ساختمان کاربرد دارد. بعنوان یک ماده ساختمانی مقرون به صرفه و دارای مزایای متعددی می باشد بطوریکه در سالهای اخیر جایگزین مواد ساختمانی سنتی از قبیل خاک رس ،چوب و بتن در بسیاری از مناطق شده است .

بتن سبک ( فوم بتن)

ساختمان به طور مستقيم ( به لحاظ سبكي ويژه اين نوع بتن ) و صرفه جويي در مصرف انرژي بطور غير مستقيم( به لحاظ عايق بودن اين نوع بتن در مقابل سرما و گرما و در نتيجه كاهش ميزان مواد سوختي ) , از لحاظ اقتصادي گام هاي بلند و مهمامروزه مهندسين و معماران سازنده ساختمان در دنيا با استفاده از بتن سبك در قسمت هاي مختلف بنا با سبك كردن وزني برداشته اند.
فوم بتن پوششي است جديد جهت مصارف مختلف در ساختمان كه به علت خواص فيزيكي منحصر به فرد خود بتني سبك و عايق با مقاومت لازم و كيفيت مطلوب نسبت به نوع استفاده از آن ارائه ميدهد . اين پوشش از تركيب سيمان , ماسه بادي (ماسه نرم ) , آب و فوم ( ماده شيميائي توليد كننده كف ) تشكيل مي شود . ماده كف زا در ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص , با سرعت زيادي , حباب هاي هوا را توليد و تثبيت نموده و كف حاصل كه كاملا پايدار مي باشد در ضمن اختلاط با ملات سيمان و ماسه بادي در دستگاه مخلوط كن ويژه , خميري روان تشگيل مي دهد كه به صورت درجا با در قالب هاي فلزي يا پلاستيكي قابل استفاده مي باشد . اين خمير پس از خشك شدن با توجه به درصد سيمان و ماسه بادي داراي وزن فضايي از 300 الي 1600 كيلو گرم در متر مربع خواهد بود .

كاربرد فوم بتن در ساختمان

1 _ شيب بندي پشت بام : فوم بتن با صرفه ترين و محكم ترين مصالح سبكي است كه مي توان از آن براي پوشش شيب بندي استفاده نمود . نظر به اينكه با دستگاه مخصوص به صورت بتن يكپارچه در محل قابل تهيه و استفاده است مي توان مستقيما روي آن را عايق بندي يا ايزولاسيون نمود .

2 _ كف بندي طبقات : به دليل سبكي وزن فوم بتن و آسان بودن تهيه آن . مي توان تمامي كف طبقات . محوطه و بالكن ساختمان را بعد از اتمام كارهاي تاسيساتي با آن پوشانده و بلافاصله عمليات بعدي را مستقيما روي آن انجام داد .

3 _ بلوك هاي غير بار بر سبك : با بلوك هاي تو پر به ابعاد دلخواه مي توان تمامي كار تيغه بندي قسمت هاي جدا كننده ساختمان را با استفاده از ملات يا چسب بتن انجام داد . با اين نوع بلوك ها علاوه بر اينكه از سنگين كردن ساختمان جلوگيري مي شود عمليات حمل و نصب خيلي سريع انجام مي گيرد و دست مزد كمتري هزينه مي شود . پس از اجراي ديوار مي توان مستقيما روي آن را گچ نمود . اين بلوك ها داراي وزن فضايي بين 800 الي 1100 كيلو گرم مي باشند .

4 _ پانل هاي جدا كننده يكپارچه و نرده هاي حصاري جهت محوطه و كاربري در موارد خاص : جهت ساخت ديوارهاي سردخانه ها . گرم خانه ها و سالن هاي ضد صدا مي توان در محل با قالب بندي . فوم بتن را به صورت يك پارچه عمودي ريخت . به دليل ويژگي عمده عايق بودن اين نوع بتن . جهت عيق بندي سردخانه ها . گرم خانه ها . پوشش لوله هاي حرارتي و برودتي و …… كاربرد مهمي دارد . ضمنا به دليل اينكه عايق صدا مي باشد براي موتورخانه ها و اتاق هاي آ***تيك مورد استفاده وسيع قرار مي گيرد .

.

وضعيت مصرف فوم بتن در داخل ايران

از زمان ارائه اين محصول در ايران مدت زيادي نمي گذرد با اين وجود با توجه به مزاياي بسيار زياد فوم بتن استقبال نسبتا خوبي در ميان سازندگان ساختمان براي استفاده از اين نوع مصالح به وجود آمده به طوري كه به طور مثال در شهر تهران مصرف روزانه اين محصول هر روز رو به افزايش مي باشد. همچنين با شناخت ايجاد شده نسبت به اين محصول سازندگان شهرهاي پرجمعيت نيز در حال تغيير سليقه استفاده از محصولات مشابه به اين محصول مي باشند.
توجيح اقتصادي اين محصول باعث رشد استفاده انبوه سازان از اين محصول شده است و توجيهات فني آن نيز عامل اصلي استفاده برج سازان و سازندگان ساختمان هاي با كيفيت از اين محصول مي باشد.
آمار بدست آمده از كارخانه هاي توليد كننده اين محصول در ايران حاكي از اين مي باشد كه تا پايات سال 1386 حدود 5 كارخانه در ايران اقدام به توليد اين محصول نموده اند. اين كارخانه ها اكثرا در شمال، غرب و جنوب ايران احداث شده اند. اين كارخانه ها در شهرك ها صنعتي شهرهاي كرمان، تبريز، گرگان، سمنان و مشهد احداث شده اند.
در حال حاضر مصرف كنندگان اين محصول بايد زمان انتظار نوبت دهي حداقل يك ماه را براي خريد طي نمايند. كه اين خود عامل نياز بازار داخل به اين محصول را نمايان مي سازد

مصالح مورد نياز ساخت فوم بتن

مصالح مورد نياز ساخت فوم بتن عبارتند از:
1. سيمان
2. ماسه دانه بندي شده
3. مايع كف زا
4. آب
5. الياف پلي پروپيلن (در صورت نياز به مقاومت فشاري بالاي بلوك)
6. افزودني هاي تقويت كننده مقاومت شامل ميكرو سيليس و …

در pdf زیر شما با مطالبی در مورد شیشه های ساختمانی آشنا خواهید شد:

مقدمه ی این گردآوری و تحقیق:

شیشه ماده‌ای است که به دلیل آرایش اتمی/ملکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خلاف دیگر جامدها بلوری نیست. این حالت هنگامی رخ می‌دهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به نقطه انتقال به شیشه به سرعت سرد می‌شود.
تعاریف مختلفی برای شیشه وجود دارد که هنوز توافق کلی بر روی آنها حاصل نشده‌است:
* تعریف کلی: شیشه یک جامد آمورف است.
* تعریف انجمن آزمون و مواد آمریکا: شیشه ماده‌ای معدنی است که از حالت مذاب طوری سرد شده‌است که بدون تبلور به حالت صلب درآمده‌است.[۱]
* تعریف آکادمی ملی علوم آمریکا: شیشه ماده‌ای است که در پراش اشعه ایکس آمورف بوده و و از خود رفتار انتقال به حالت شیشه نشان بدهد.
——–
شیشه مایعی است بسیار سرد شده و در حرارتی پایین تر از نقـطه انجماد آن ، در حالت مایع قـرار دارد و به طور عمومی ، جسمی است شـفـاف که نور به خوبی از آن عبور می کند و پشت آن به طور وضوع قابل رویت است .
شیشه جسمی سخت است که سختی آن حدود 8 می باشد و همه به جز الماس ها را خط می اندازد . وزن مخصوص شیشه 5/2 گرم بر سانتی متر مکعب بوده و بسیار ترد و شکننده است . شیشه در مقابل تمام مواد شیمیایی حتی اسیدهای قوی و بازها مقاومت کرده و تحت تاثیر خورندگی واقع نمی شود ، به همین عـلت ظروف آزمایشگاهی را از آن می سازند . فقط اسید فلوئوریک اچ اف بر آن اثر داشته و شیشه را در خود حل می کند .
———
فرآورده‌های مختلف شیشه‌ای
در حال حاضر ، صنایع شیشه‌سازی عمدتا در پنج شاخه اصلی مصرف در ایران فعالیت دارند:
* ساختمان سازی
* صنایع غذایی
* تهیه لوازم خانگی
* صنایع خودرو سازی
* صنایع دارو سازی و آزمایشگاه
——

برای اینکه زندگی در نظر ساکنین شهرها و باز دیدکنندگان قابل قبول باشد، سایه بانهای بزرگ شیشه ای نقش مهمی را در معماری و نقشه کشی نوین ایفا می کنند. سایه بانهای شفاف نه تنها در برابر باد و هوا مقاوم هستند بلکه نمای شهرها را هم زینت می دهند. بامهای شفاف کیفیت زندگی در شهرها را بهبود بخشیده اند و همچنین کیفیت اوقات فراغت را بالا برده اند برای مثال این بامها از ویترین مغازه ها در خیابانهای تجاری و در پیاده روها حفاظت می کنند.
بامهای شفاف برای استخرهای شنا با امکانات ورزشی و ایجاد پناهگاه در برابر هوای نامساعد موثر می باشند. علاوه بر این لازم است وسایل آتش نشانی در ساختمانها موجود بوده و شرایط جوی در خیابانها و دمای هوای مغازه ها، رستورانها و دفاتر به طور نامطلوب تحت تاثیر قرار نگیرد.

شـیشـه به اشکال مختلف مورد اسـتفاده قرار می گیرد . در ساخت وسایل تزیینی مانند گل ، تابلو و … ، در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه چون : لیوان ، بطری و … و در پایان در ساختن شیشه های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می گردد و مصارف مخـتـلـفی دارد که عـمده ترین آن به عـنوان در و پنجره در کارهای ساختمانی است که به شکل های مختلف از شامل : شیشه های شفاف ، نیمه شفاف و رنگی ، جاذب حرارت ، ایمنی ، دوجداره ، سکوریت و … . وجود دارد. خم چنین در آینه سازی ، صنایع نشکن ، صنایع یخچال سازی ، میزهای شیشه ای ، انواع شیشه رومیزی و تیغه کاری ساختمان کاربرد دارد .

همچنین در پروژه ی حاضر می توانید مطالعه کنید:

تاریخچه شیشه

تاریخچه شیشه در ایران

مراحل ساخت

مواد و مصالح شیشه گری

انواع اصلی شیشه

شیشه عادی

شیشه ضد آتش

شیشه مسطح

شیشه نشکن

شیشه بازتابنده (رفلکس – انعکاسی)

شیشه مشجر

شیشه رنگی

شیشه ضد گلوله

الیاف شیشه ای

شیشه جام

شیشه دو جداره (مضاعف)

مراحل تولید شیشه های دوجداره (بازدید از خط تولید کارخانه شیشه میناگران شمال)

مقدمه شیشه لامینت و سکوریت

شیشه لامینت

شیشه سکوریت

نقاشی بر روی شیشه

شیشه های نوین ساختمانی (بلوک شیشه ای – شیشه های خودتمیز شونده – شیشه های کنترل کننده انرژی – شیشه های محافظ در برابر آتش)

نانو در شیشه

پوشش های مدرن شیشه

ویندو فیلم لومر و مقایسه با شیشه های دیگر

مقاله ی درباب شیشه به شما در انتخاب شیشه های ساختمانتون هم کمک می کنه.

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

ساروج در گذر زمان :

ساروج یكی از مصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی كشورهای كنار خلیج فارس میباشد كه تاریخ شروع كاربرد دقیق آن را نمی توان حدث زد ولی نمونه هایی700 ساله از ساروج هم‌اكنون در نقاط مختلف ایران یافت می‌شوند. از كشورهای دیگری كه ردپایی از ساروج در آن یافتیم و در دانشگاههای آن نیز، به ساروج به عنوان یك ملات نگریسته می‌شود، كشور عمان می‌باشد كه در دانشگاه «سلطان قابوس» ، حتی مقاله‌هایی نیز در این زمینه ارائه گردیده است. آخرین باری كه در ایران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتدای دوره پهلوی بوده كه از این تاریخ به بعد این ملات كلا به فراموشی سپرده شده و از صحنه معماری ایران حذف گردیده است و فقط در كتب مصالح به آن اشاره شده‌است.

كاربردهای ساروج :

– ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندك به عنوان روكش در سازه‌هایی كه در تماس مستقیم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

– ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براق برخورداراست كه این ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده.

– نكته : هیچ استفاده سازه‌ای تاكنون از ساروج نشده است.

مواد تشكیل دهنده ساروج :

بدنه اصلی ساروج از تركیب آهك با سیلیس فعال شكل می‌گیرد. نكته مهم در اینجا فعال بودن سیلیس می‌باشد كه به سیلیس آمورف یا بی‌شكل معروف است چرا كه ساختمان آن بلوری نمی‌باشد. در گذشته برای تامین سیلیس از خاكستری كه در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می‌شد استفاده می‌كردند كه امروزه می‌توان از جایگزینهایی مانند سیلكافوم (میكروسیلیس) استفاده كرد.

یكی از معایب اصلی ساروج خاصیت كاهش حجم آن می‌باشد كه با توجه به كاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترك خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر كردن سطح می‌شود.

برای كاهش اثرات این خاصیت مخرب، در گذشته از الیاف طبیعی كه شامل الیاف گیاهی مانند لوئی كه از نوعی نی بدست می‌آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه‌ای بجای الیاف مصنوعی استفاده كرد.

در بعضی مواقع كه مواد اصلی تشكیل دهنده ساروج كمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروجهایی با خاصیتهای مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می‌شده است ولی این ماسه كارآیی ملات را پایین می‌آورده كه برای جبران آن از خاك رس استفاده می‌شده است.

گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می‌شده كه فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود .

آجرهاي مصرفي درنما بايد داراي مشخصات زير باشند :
ـ معايب ظاهري : آجرنما بايد عاري از معايب ظاهري مانند ترك خوردگي , شوره زدگي آلوئك ونظاير آن باشد .

ـ ابعاد واندازه ها : طول و عرض وضخامت آجرهاي مختلف بايدمطابق جدول شماره يك باشد .بايد در نظر داشت كه رواداري ياد شده درمورد آجرنما درهنگام اجرا توسط ماشين مخصوص ساييده و يكنواخت ميشود .

لبه هاي آجر : خط فصل مشترك سطوح آجرها بايد مستقيم و زواياي تلاقي آنها قائمه و سطوحشان صاف باشد .
ـ درآجرهاي سوراخ دار : سوراخ ها بايد عمود بر سطح بزرگ آجر و به طور يكنواخت در سطح آن توزيع شده باشند و جمع مساحت آنها بايد 24 تا 40 درصد سطح آجرها باشد . بعد سوراخ هاي مربع وقطر سوراخ هاي دايره اي بايد حداكثر به 26 ميليمتر محدود شود و درضخامت ديواره بين سوراخ ولبه آجر بيش از 15 ميليمتر و فاصله بين دو سوراخ بيش از 10 ميليمتر باشد .
ـ وزن مخصوص : هر دونوع آجر ماشيني و دستي نبايد از 7/1 و وزن مخصوص فضايي آنها از 3/1 گرم بر سانتي متر مكعب كمتر شود .
ـ مقاومت دربرابر بخبندان : آجرهاي مصرفي درنما بايد در برابر يخبندان پايدار باشند و درآزمايش يخ زدگي دچارخرابي ظاهر مانند ورقه ورقه شدن , ترك خوردن و خوردگي نشوند .
ـ ضريب جذب آب : درصد وزني جذب آب در آزمايش 24 ساعته در مورد آجرهاي ماشيني نبايد از 16 ودرمورد آجرهاي دستي از 20 بيشتر شود ور درهر دونوع آجر از 8 كمتر باشد .
ـ قطعات نازك آجري ( آجر دو غابي)مورد مصرف درنماسازي به ابعاد 20* ( 40 يا 30) *200 ميليمتر باقطعات موزائيكي نازك آجري نمابه ضخامت 20 يا 30 ميليمتر با نقش چند آجربند كشي شده (آجر موزائيكي ) ساخته مي شوند حداقل بايد داراي مشخصات آجرهاي ماشيني با مقاومت متوسط مندرج در استاندارد شماره 7 ايران باشند .
ـ ترك درسطح آجر : وجود يك ترك عميق درسطح متوسط آجر حداكثر تاعمق 40 ميليمتر در آجر پشت كار بالا اشكال ميباشد ولي به طور كلي درصد آجرهاي ترك دار نبايد بيشتر از 25 باشد .
ـ پيچيدگي ,انحنا و فرورفتگي : پيچيدگي درامتداد سطح بزرگ آجر حداكثر 4 ميليمتر و درامتداد سطح متوسط آجر تا 5 ميليمتر مجاز است . آجر نبايد انحنا وفرورفتگي بيش از 5 ميليمتر داشته باشا واين مقدار درصورتي قابل قبول است كه ميزان آن از 20% كل آجرها افزايش پيدا نكند .
ـ ساير موارد : آجر بايدكاملا پخته و يكنواخت و سخت باشد ودر برخورد با آجر ديگر صداي زنگ دار ايجاد كند . به علت عدم چسبندگي آجرهاي كهنه به ملات حتي المقدور ازآنها استفاده نمي شود و تنها در صورت انجام پيش بيني هاي لازم به صورت سائيدن يا برس سيمي استفاده از آن مجاز خواهد بود .
آجرهاي ساختماتي مقاومت خوبي در برابر آتش دارند به طوريكه يك ديوار 22 سانتي متري از آجر درحدود شش ساعت دربرابر آتش سوزي مقاومت از خود نشان مي دهد .
ضريب انقباض وانبساط در آجر درحدود 0003/0 مي باشد كه بسيار ناچيز است .
آجربه عنوان يكي ازمصالح متراكم هادي صوت مي باشد . در صورتي كه انتقال صوت توسط عملكرد ديافراگمي ديوار باشد اين مقاومت به وزن ديوار بستگي دارد يعني كاهش انتقال صوتا در ديوارآجري همگن با لگاريتم و زن ديوار متناسب است . جذب صدا در سطح آجري درفركانس طبيعي پايين است .
اين خاصيت با اندودكردن ديوارو نقاشي باز هم كمتر ميشود لذا براي اين منظور ازاندودهاي مخصوص و آجرهاي سبك استفاده مي نمايند .
· خواص مكانيكي
.استفاده از آجرهاي غير استاندارد به شرطي مجازمي باشد كه دست كم تاب فشاري آن 80% مقادير مندرج در
استاندارد ايران باشد .
خواص شيميايي
محيط هاي شيمياي قبل از آن كه بر روي آجر تاثير بگذارند , ملات آن را تخريب مي نمايند . لذا استفاده ازملات مناسب در فضاهايي كه به نحوي موادشيميايي در آنها جاري است ازاهميت زيادي برخورد ار است . استفاده از آجرهاي لعاب دار نيز مانع از جذب مواد درخلل وفرج آجر مي شود .
ـ نمك هاي محلول موجود در آجر
نمك هاي محلول درخاك رس اوليه موجود مي باشند و يا درحرارت كوره توليد مي شوند .نمك هاي محلول ميتوانند موجب بروز شوره بشوند . سولفاتهاي محلول ممكن است به سطح آجر حركت كرده و داخل ملات يا اندود بشوند و موجب انتشار شوره و فساد ملات به وسيله حمله سولفاتها شود كه درصورت استفاده از آنها درخارج از ساختمان بايد از ملات سيمان ضد سولفات استفاده شود .
ـ شوره
گاهي اوقات شوره به صورت گرده سفيدي برسطح كار آجري نوساز پديدار ميشود .علت اين پديده انتقال نمك هاي حل شده دررطوبت ازداخل آجر به سطح نما جايي كه آب تبخير مي شود و از خود بلوريهاي نمك رابر جاي مي گذارد ,‌مي باشد . اغلب اوقات اينگونه شوره در طول يك سال بدون بر جاي گزاردن اثر تخريبي خود به خود از بين مي رود . دركارهاي آجري خارج از ساختمان و درمحيط هايي كه مرتبا مرطوب و خشك ميشوند ,شوره هرزماني كه ميتواند ظهوركند از اين مهم تر شكل گيري نمك هاي متبلور شده درزير پوسته ايجادنماي آبله گون وياپوسته شدن نما مي كند .
روش برطرف كردن شوره :
براي بر طرف كردن شوره سطح شوره زده را بامخلوط 2 تا 4% آب وسركه باكمك بر س نرم پاك مي كنند .
ـ لكه
سطح آجركاري ممكن است در طول عمليات بنايي با ملات سيماني ياآهكي كه ازملات تازه بيرون مي ريزدلكه بردارد . درهر دو صورت لكه بايد با برس بدون آلوده كردن ساير سطوح تميز شود .
q تنوع درتوليد آجر هاي رسي همانگونه كه قبلا نيز اشاره شد آجرهاي رسي برحسب مواداوليه ونحوه توليد داراي خصوصيات و ظاهر متنوع هستند . امروزه دردنيا به منظور سهولت عمليات بنايي آجرهاي رسي دراشكال گوناگوني ساخته و به بازار عرضه مي شوند

انوع واتر استاپ: 1-واتر استاپ تخت: این نوع واتر استاپ در درزهای اجرایی که انقباض و انبساط ندارند بکار می رود.
2-واتر استاپ حفره دار: این نوع واتر استاپ برای درزهای انبساطی بکار می رود تا محل درز، در زمان انبساط سازه و انقباض سازه مقاومت کافی کششی و فشاری لازم را داشته باشد.
– جلوگیری از عبور آب در درزهای انبساطی
– استخرها و مخازن
– سدها و تونلها
– تصفیه خانه های آب و فاضلاب
– کانالها و لوله های بتنی
– تونلهای انتقال آب و تونلهای ترافیکی
3-واتر استاپ کفی: این نوع واتر استاپ یا E شکل برای درزهای انبساطی و انقباظی در کف مخازن و منابع آب و سایر سازه های بتنی استفاده می شود.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
واتر استاپ

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نحوه کاربرد

کاور بلت یک قطعه مهندسی و استاندارد است که برای آب بندی محل بلت در دیوارها بکار می رود.
* این قطعه مطابق با استانداردها ،مضرس و دندانه دار است تا درگیری کاملی با بتن داشته باشد
* سرعت کار را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
* از مواد پی وی سی سخت ساخته شده است که با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد .
* لوازمی که با کاوربلت ارائه می شوند کمک می کنند تا آبندی به طور کامل انجام شود .این لوازم عبارتند از :
– استاپرهای T و U

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اتصالات

اتصالات سه راهی و چهارراهی نیز برای واتر استاپها عرضه می شود.این اتصالات که به صورت قالبی و در کارخانه تهیه می شوند .اتصال رولهای واتر استاپ را تسهیل کرده ، آب بندی بهتر را نیز ممکن می سازد.

سلام بهتر نیست هر کدوم از مصالح جدا و کامل توضیح بدین

سلام بهتر نیست هر کدوم از مصالح جدا و کامل توضیح بدین سلام….چرا فکر خوبیه اما به شرطی که مطالب زیاد باشه اگه در جریان باشید کمتر از 1 هفته هست که انجمن عمران تاسیس شده انشاا… وقتی مطالب کامل تر شد حتما بصورت جدا تاپیک میشه برای خودش..

شاید زیاد سوالم به اینجا ربطی نداشته باشه ولی جای بهتری پیدا نکردم
میشه یکی upvc رو با آلومینیوم ترمال بریک مقایسه بکنه؟ برای پنجره های ساختمان میخوام

سلام دوستان
سوال:

1- در آپارتمانهای بالاشهر که صدای همسایه های واحدهای بغلی شنیده نمیشه , از چه نوع آجری برای ساخت دیوارهای بین واحدها استفاده میشه ؟
آیا از یکی از این نوع آجرها که عکسش رو گذاشتم استفاده میشه یا چیز دیگه ؟
اسمش چی هست ؟
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
=====================================
2- در یک آپارتمان که ساخته شده و نازک کاریش هم تمام شده آیا میشه دیوارها رو برداشت و با اون آجر که صدا رو رد نمیکنه دیوارها رو ساخت ؟
با تشکر

۱- زیاد اطلـاعـات زیادی ندارم، ولی فکر میکنم حالا آجرش مثل یکی از همین عکس هایی که گذاشتید، داخلش آکاسـیو داره یا یک تکه آکاسـیو بزرگ توی کل دیوار کار عایق رو انجام میده.
2- اگر اون دیـوار حمال نباشه، میشه با حداقل مهار، مصالح رو تعویض کرد.

دوستان کسی میدونه این میلگرد کی ارزان میشه؟

دوستان کسی میدونه این میلگرد کی ارزان میشه؟

سلام
وقت گل نی
:20:
دوست عزیز , ارزونی و وعده ی ارزونی سرابی بیش نیست .
مطلب 240 در این صفحه رو هم اگر دوست داشتین بخونین
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

بعید نیست بشر بالاخره به این نتیجه برسه که در دورانِ غارنشینی و پارینه سنگی آسایش و آرامش بیشتری داشت و برگرده بره غارنشین بشه دوباره
:n01:

استفاده از نانوبتن‌های ساخت محققان کشور در پروژه مجتمع‌سازی تهران
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] محققان کشور نانو بتن‌هایی را عرضه کرده‌اند که مقاومت آن تقریبا 3 برابر مقاومت بتن‌های معمولی است؛ ضمن آنکه کاربرد آن در سازه‌ها کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد و این محصول در یکی از پروژه‌های مجتمع‌سازی تهران کاربردی شده است.
به گزارش ایسنا،‌ یکی از شرکت‌های فناوری در حوزه فناوری نانو موفق به تولید انواع بتن‌های خاص سازه‌ای شده است که تولیدات این شرکت دانش‌بنیان در یکی از مجتمع‌های عظیم اداری، تجاری و تفریحی که در وسعت ۲۷ هکتار و با زیربنای ۹۰۰ هزار مترمربع در تهران در حال ساخت است، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
در این پروژه مجتمع‌سازی ۴۰ هزار قطعه صفحه زیرین بتنی سخت‌کننده نانویی پر مقاومت به ابعاد ۱۲۰۰ در ۶۰۰ میلی‌متر و به ضخامت ۴۶ میلی‌متر به ‌صورت پیش‌ساخته این شرکت فناور استفاده شد.
بتن‌های تحویل داده شده از فناوری نانو بهره برده است و دارای مقاومت فشاری ۸۰ مگاپاسکال (تقریباً سه برابر مقاومت بتن‌های معمولی) و جذب آب کمتر از ۵ درصد است.
کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیرساختارهای به‌کار رفته در آن بستگی دارد. حضور مواد نانومتری در ترکیب بتن، نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بهبود خواص فیزیکی آن دارد و ضمن ایفای نقش یک فعال‌ساز در فعالیت‌های شیمیایی پوزولانی، منجر به تولید بتن با خواص مقاومتی بالا می‌شود.
از مزایای استفاده از نانوبتن در ساخت بنا می‌توان به مواردی از قبیل کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش عمر مفید سازه، کاهش ابعاد سازه و استفاده مناسب‌تر از فضا، افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی و کاهش نفوذپذیری اشاره کرد.
از سوی دیگر، از نظر زمان اجرا، کاربرد روان‌کننده‌های نانو ساختار، تولید بتن پیش‌ساخته را بهبود می‌بخشند و زمان عمل‌آوری با بخار را کاهش داده یا حذف می‌کنند؛ در نتیجه زمان قالب برداری کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب به همراه افزایش کیفیت، بازده تولید نیز افزایش می‌یابد.
استفاده از این بتن کاهش آلودگی محیط‌زیست و استفاده بهینه از سیمان تولیدی در کشور را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام

ساندویچ پانل را در تعریف می توان سازه ای معرفی کرد ، متشکل از یک هسته کم چگالی و یک لایه ورق نازک پوستی که به هر دو طرف آن متصل است. در اصل ساختار ساندویچ پانل ترکیبی سه لایه ای ، متشکل از یک لایه عایق مابین دو لایه ورق می باشد که همین ساختار موجب استحکام بسیار بالا در این سازه می گردد.
ساختار ساندویچ پانل
در ساختار ساندویچ پانل دو عامل مورد اهمیت است، در ابتدا باید جنس ورق های کار شده را بررسی کرد که ممکن است گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک، فویل الومینیوم و کاغذ کرافت یا ترکیبی از این ها باشد، گام بعدی بررسی فوم استفاده شده در پانل است که ممکن است : فوم عایق پلی یورتان، فوم عایق پلی استایرن، فوم عایق اکس پی اس، عایق پشم سنگ، باشد. نکته حائز اهمیتی که موجب شده پانل ها نسبت به سایر مصالح محبوب تر باشند مقاومت گرمایی و صوتی بهتر آن ها نسبت به آجر و بلوک های بتنی می باشد.
انواع ساندویچ پانل

مدل های مختلف از محصول را در ادامه به صورت تیتر وار بیان شده که می توانید با کلیک بر روی هر مدل ویژگی ها آن نوع را مطالعه کنید و در نهایت با توجه به فعالیت خود سفارش دهید.

ساندویچ پانل دیواری
ساندویچ پانل سقفی
ساندویچ پانل سردخانه ای
ساندویچ پانل پیچ مخفی
ساندویچ پانل پلی یورتان
ساندویچ پانل پشم سنگ
ساندویچ پانل اتاق تمیز

کاربرد ساندویچ پانل

امروزه ساندویچ پانل ها به علت مقاومت بالا نسبت به وزنشان بسیار کاربرد دارند ، همچنین روز به روز استفاده از آنها به علت سرعتی که به ساخت وساز میدهند و در وقت صرفه جویی می شود بسیار رواج یافته است. از ساندویچ پانل ها برای ساختمان سازی، بناهای پیش ساخته، ویلا، سوله، کانکس، بیمارستان های صحرایی، انبار ها، سرد خانه های صنعتی، مجتمع های ورزشی انواع سردخانه‌ ها و صنایع برودتی دفاتر کارگاهی درمانگاه صحرایی سرویس بهداشتی نمازخانه و محیط آموزشی، تعمیرگاه سیار، پست نگهبانی، ویلاهای یک و دو طبقه – واحدهای امدادی در زمان‌های بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله، دیوار و سقف سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها و … استفاده می شود.ساندویچ پانل ها در ساخت غرفه های فروش میوه و تره بار هم کاربرد دارند ، بطوری که پانل های مصرفی در این سالن ها و سازه ها قابل شست و شو هستند. به دلیل این قابلیت، رعایت بهداشت و همچنین انجام نظافت در این اماکن راحت تر خواهد بود چرا که امکان رشد و فعالیت انواع قارچ و باکتری در آن وجود ندارد.

سلام دوستان
.
اگه در ساختمانی زندگی میکنید که با بلوکهای هِبلِکس ساخته شده لطفاً بگین از نظر عایق صدا چطوره ؟ به درد میخوره ؟ یا مثل آجرهای سفالیِ سوراخ سوراخ , عذاب خالی هست و صدای پشت دیوارها راحت شنیده میشه ؟
با تشکر
برای اطلاعات بیشتر در مورد هبلکس در گوگل بنویسید هبلکس

.

===================================
میلیونها تومن صرفه جویی در هزینه های خودرو و زندگی
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قوانین و مقرراتِ گفتگو و تبادلِ نظر
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مهر 29, 1401//در , /توسط

آجرهای خوب یکی از مهمترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. در اشکال مستطیلی و دارای ابعاد استاندارد موجود است. آجر از مواد طبیعی (خشت) ساخته می شود و از سال ها قبل در ساخت و ساز استفاده می شود. بنایی آجری یک هنر عالی در ساخت و ساز است که در آن آجرها به طور سیستماتیک از نظر اتصال، اتصال و تکمیل چیده می شوند. در بنایی آجرها با کمک ملات (سیمان + ماسه + آب) به یکدیگر چسبانده می شوند. استحکام بنایی آجر عمدتاً به کیفیت آجر و نوع ملات بستگی دارد.

قبل از استفاده، آجرها را در آب خیس کنید. از آنجایی که آجر در مقادیر زیاد استفاده می شود، این کار آسانی نیست. بنابراین، می خواهیم بدانیم روش صحیح خیساندن آجرها در آب چیست – چه مدت باید خیس شوند و چگونه می توان زمان خیساندن انواع آجرهایی را که ممکن است از انواع مختلف زمین ساخته شوند تعیین کرد؟

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید که به اندازه کافی آب به تمام عمق آجر نفوذ کند. دوره خیساندن به طور کلی حداقل شش ساعت است. دوره خیساندن را می توان با یک آزمایش میدانی ساده در محل تعیین کرد.

آجرها را برای دوره های مختلف در آب خیس می کنند و سپس می شکنند تا میزان نفوذ آب را پیدا کنند. حداقل دوره ای که مربوط به خیساندن کامل است، یک دوره مجاز خواهد بود. اگر آجرها برای مدت زمان مورد نیاز در آبی که مرتباً تعویض می‌شود خیس شوند، نمک‌های محلول در می‌شوند و گل‌دهی بعدی کاهش می‌یابد. خیس شدن آجرها به حذف کثیفی، ماسه و گرد و غبار از آنها کمک می‌کند.

خیس کردن آجر چیست؟

وقتی جسمی با غوطه ور کردن آن در مایع کاملاً خیس می شود به آن خیساندن می گویند. خیس کردن کامل آجر یعنی اشباع شدن با غوطه وری در آب به آن خیس کردن آجر می گویند.

چرا آجرها را باید در آب خیس کرد؟

الف) وقتی آجر در آب خیس شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آجر ذاتاً متخلخل است و از این رو تمایل به جذب آب یا رطوبت دارد. تخلخل، قابلیت رهاسازی و جذب رطوبت است و از خواص مهم و مفید آجر است.

  • هنگامی که آجر در آب خیس می شود، آجر آب را جذب می کند و هوا آزاد می کند به طوری که وقتی در بنایی استفاده می شود و روی ملات مرطوب قرار می گیرد، دیگر آبی از ملات مرطوب جذب نمی کند. اما اگر خشک باشد یعنی در آب خیس نشود شروع به جذب آب از ملات می کند. بنابراین به دلیل از دست رفتن آب از ملات، هیدراتاسیون سیمان صورت نمی گیرد و ملات استحکام نمی یابد. بنابراین، در ایجاد پیوند قوی بین آجر و ملات شکست خواهد خورد. در نهایت باعث ضعیف شدن چسبندگی دیوار بنایی می شود.
  • خیساندن همچنین به از بین بردن کثیفی، گرد و غبار، ماسه و به ویژه هر نوع نمک محلول دیگری که باعث شکوفه می شود کمک می کند.
  • اگر آجرها به مدت لازم در آب خیسانده شوند، نمک محلول در آجرها شسته می‌شود و متعاقباً از شکوفایی آن کاسته می‌شود.

خیساندن معمولا مکیدن آب از ملات مرطوب توسط آجر را کاهش می دهد، در غیر این صورت ملات به زودی خشک می شود و قبل از رسیدن به هر گونه استحکامی خرد می شود.

(ب) اگر آجرها در آب خیس نشوند چه اتفاقی می افتد؟

  • آجرها از مواد طبیعی (خاک رس) ساخته می شوند و سپس برای دستیابی به استحکام در دمای بالا سوزانده می شوند. زمانی که از آجر در ساختمان سازی استفاده می شود، خشک است و زمانی که آجر در آب خیس نمی شود، آب زیادی را از ملات سیمان جذب می کند. بنابراین نسبت آب به ملات کاهش می‌یابد در نتیجه ملات ضعیف می‌شود و ملات به دلیل کمبود آب کافی برای هیدراتاسیون سیمان در ملات، نمی‌تواند بین آجرها پیوند ایجاد کند (هیدراتاسیون سیمان یک فرآیند شیمیایی بین سیمان است. ذرات و آب، و این فرآیند زمانی شروع می شود که آب به سیمان اضافه می شود که مقدار مشخصی گرما تولید می کند).
  • همچنین بر نسبت آب سیمان ملات و محتوای آب مورد نیاز برای ساخت ملات قابل کار برای تأثیر می گذارد. نسبت سیمان آب نیز برای استحکام و چسبندگی ملات مهم است. وقتی نسبت آب سیمان بهینه نباشد ملات ضعیف می شود و قابل کار نمی ماند. در نهایت باعث ضعیف شدن بنایی و کاهش استحکام بنایی می شود.

به دلایل فوق، لازم است آجرها را قبل از چیدن در آب خیس کنید.

آجر قبل از استفاده چقدر باید در آب خیس شود؟

آجرها مصالح ساختمانی متخلخل هستند، بنابراین زمان خیساندن آجرها به تخلخل آنها بستگی دارد. هنگامی که آجرها بسیار متخلخل هستند، به سرعت خیس می شوند و در مقایسه با آجرهای کمتر متخلخل به خیساندن کمتری نیاز دارند. مدت خیساندن آجر به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

خیس کردن آجر با پاشیدن آب یک روش رایج است. اما این روش ممکن است نتیجه ای نداشته باشد. لازم است آجرها کاملاً از آب اشباع شوند. آجرها را باید آنقدر خیس کنید که حتی یک قطره آب را جذب نکند.

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید تا آب در تمام عمق آجرها نفوذ کند. معمولاً توصیه می شود آجرها را حداقل 12 ساعت خیس کنید. خیساندن آجرها باید تا پایان حباب هوا ادامه یابد.

جذب آب مجاز برای همه آجرهای رسی 12 تا 20 درصد وزن آن است. به خاطر داشته باشید: پس از خیساندن آجرها در آب، آجرهای خوب در هنگام خشک شدن، رسوبات نمک سفید را نشان نمی دهند.

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

بهترین راه برای انجام این کار استفاده از درام برای خیساندن آجر است. آجرها را داخل درام یا مخزن قرار دهید و آن را کاملاً با آب پر کنید و اجازه دهید خیساندن اتفاق بیفتد.

روش جایگزین دوم این است که آجرها را می‌توان به اندازه کافی در پشته‌ها با پاشیدن زیاد آب تمیز روی آجرها در فواصل زمانی معین برای مدتی نه کمتر از شش تا هشت ساعت خیس کرد.

در ساختمان های چند طبقه نمی توان در طبقه همکف آجر را در آب خیس کرد و به طبقات دیگر برد. از این رو ترتیبات لازم را برای مخزن ذخیره موقت آب در هر طبقه انجام دهید.

هر روز آن مقدار آجر را در یک مخزن آب قرار دهید که برای روز بعد لازم است. روز بعد آنها را حداقل یک ساعت قبل از شروع کار بنایی از آب خارج کنید تا آب اضافی از آجرها خارج شود.

آجرهای خیس شده را باید در مکانی تمیز قرار دهید که دوباره با خاک، خاک و غیره تماس نداشته باشند. به یاد داشته باشید:

  • آجرهای خیس شده باید از قبل از مخزن آب خارج شوند تا پوست آجر در زمان گذاشتن واقعی خشک بماند.
  • آجرها نباید در زمان استفاده خیلی مرطوب باشند، زیرا احتمال لغزش روی بستر ملات وجود دارد. همچنین در صورت خیس بودن آجرها، چسبندگی مناسب آجرها به ملات امکان پذیر نخواهد بود.

اینها دلایل مهم خیساندن آجر در آب قبل از استفاده در ساختمان هستند. این مهم ترین روشی است که قبل از ساختن هر خانه خود انجام دهید.

قبل انتخاب انواع و انواع با کارشناسان شهر آجر با شماره تماس بگیسوال و جواب های باحال | 125 سوال گیج کننده | سوال خفن و چالشی

سوال و جواب های باحال | 125 سوال گیج کننده | سوال خفن و چالشی را به سادگی در زیر بخوانید و از هم بپرسید .

سؤالات ترفندی مهارت های تفکر شما را مورد آزمایش قرار می دهد – و ما 125 مورد از آنها را برای به اشتراک گذاشتن با شما داریم.

چه بخواهید با پیدا کردن یک یا دو سوال حقه‌بازی خود را به چالش بکشید، یا نمی‌توانید منتظر بمانید تا چند سوال گیج‌کننده خنده‌دار را به چت گروهی خود بفرستید ، این لیست پر از سوالات خنده‌دار و خوب برای پرسیدن از مردم است.

اما قبل از اینکه بیشتر بخوانید، یک کلمه خطاب به خردمندان: این سؤالات شوخ‌آمیز و حقه‌بازی، چالش‌برانگیزتر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند! برخی از این سوالات گیج کننده به لطف بازی با کلمات باعث خنده شما می شود، در حالی که برخی دیگر آنقدر پیچیده هستند که شما را وادار می کنند همه چیز را با دید جدیدی ببینید.

بنابراین، اگر جرات دارید، هوش خود را با دیدن اینکه به چند مورد از این 125 سؤال ترفندی می‌توانید پاسخ دهید، بیازمایید – قبل از اینکه شروع به بررسی پاسخ‌ها کنید. سپس، برخی از گیج کننده ترین سوالات را برای دوستان خود ارسال کنید و خود را برای انواع پاسخ های خنده دار آماده کنید.

125 سوال ترفند | سوال و جواب های باحال | 125 سوال گیج کننده | سوال خفن و چالشی

  1. دو چیزی که هرگز نمی توانید برای صبحانه بخورید چیست؟

ناهار و شام

  1. چیزی که همیشه می آید اما هرگز نمی رسد؟

فردا

  1. چه چیزی هر چه بیشتر خشک شود خیس می شود؟

حوله

  1. چه چیزی را می توان شکست اما هرگز نگه نداشت؟

یک قول

  1. املای کدام کلمه در هر دیکشنری نادرست است؟

نادرست

مطالب مرتبط: بازی های  فکری

  1. آن چیست که اگر سیر شود، زنده می‌شود و اگر به او بنوشی می‌میرد؟

آتش

  1. چه چیزی هرگز سوالی نمی پرسد اما همیشه پاسخ می گیرد؟

تلفن همراه شما

  1. برای توصیف مردی که تمام انگشتان یک دستش نیست از چه کلمه ای استفاده می کنید؟

طبیعی است، زیرا افراد معمولاً نیمی از انگشتان خود را در یک دست دارند.

  1. چه چیزی بالا می رود اما هرگز پایین نمی آید؟

سن شما

  1. آدم چه چیزی می تواند بگیرد که پرتاب نشود؟

سرماخوردگی

  1. دختری از نردبان 50 فوتی سقوط کرد اما آسیبی ندید. چطور؟

او از پله پایین افتاد

مطالب مرتبط: 25 معما منطقی | سوال و جواب های باحال | 125 سوال گیج کننده | سوال خفن و چالشی

  1. اگر یکی دارید، می خواهید آن را به اشتراک بگذارید. اما وقتی آن را به اشتراک می گذارید، آن را ندارید. چیست؟

یک راز

  1. چه چیزی با “ه” شروع و با “ه” ختم می شود اما فقط یک حرف در آن وجود دارد؟

یک پاکت نامه

  1. اگر هواپیما در مرز بین آمریکا و کانادا سقوط کند، بازماندگان را کجا دفن می کنند؟

بازماندگان دفن نمی شوند!

  1. چگونه یک دختر می تواند 25 روز بدون خواب بماند؟

او شب ها می خوابد

  1. اگر هشت مرد ده ساعت طول بکشد تا یک دیوار بسازند، چهار مرد چقدر طول می کشد؟

فرصتی نیست، زیرا دیوار از قبل ساخته شده است

  1. یک قایق پر از مردم را می بینید اما یک نفر هم در آن نیست. چطور ممکنه؟

همه افرادی که در کشتی هستند ازدواج کرده اند

  1. اگر یک کاسه با شش سیب داشته باشید و چهار سیب را بردارید، چند عدد دارید؟

چهارتا که گرفتی

  1. چگونه شماره یک را ناپدید می کنید؟

یک “G” اضافه کنید و تمام شد!

  1. اگر فقط یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق تاریک حاوی یک چراغ نفتی، مقداری چوب سوختن و یک روزنامه شوید، ابتدا کدام را روشن می کنید؟

مسابقه

  1. چه چیزی بزرگتر از خدا و بدتر از شیطان. افراد ثروتمند آن را می خواهند، افراد فقیر آن را دارند. و اگر آن را بخوری، میمیری؟

هیچ چیزی

مطالب مرتبط: 101 معما

  1. اگر املای «در وان نشستن» را خیس کنید، و «داستان خنده‌دار» را به لطیفه بنویسید، «سفیده تخم مرغ» را چگونه می‌نویسید؟

سفیده تخم مرغ

  1. یک گاوچران در روز جمعه سوار شهر شد . او سه روز در شهر ماند و روز جمعه سوار شد. چطور ممکنه؟

نام اسب او جمعه است

  1. آیا ازدواج مرد با خواهر بیوه اش قانونی است؟

نه، اما از آنجایی که او مرده است، انجام این کار دشوار خواهد بود.

  1. کدام دو کلید نمی توانند هیچ دری را باز کنند؟

یک میمون و یک الاغ

  1. اگر خانه یک طبقه خانم جان کاملاً صورتی تزئین شده است و دیوارها و فرش و مبلمان آن تماماً صورتی است، پله ها چه رنگی هستند؟

هیچ پله ای وجود ندارد

  1. واقعاً در انتهای هر رنگین کمان چه خواهید یافت؟

حرف “W”

  1. پسر چطور توپ فوتبالش را 10 فوت زد و بعد خودش به او برگشت؟

لگد زد

مطالب مرتبط:  سوالات بی اهمیت برای کودکان

  1. پسر جوانی سریعاً به اورژانس بیمارستان منتقل شد، اما پزشک اورژانس پسر را دید و از عمل خودداری کرد. دکتر گفت: این پسر پسر من است. اما دکتر پدر پسر نبود. چگونه می تواند این باشد؟

دکتر مامان پسر بود

  1. چطور ممکن است مردی در باران سیل آسا بدون محافظ بیرون برود و موی سرش خیس نشود؟

او کچل است

  1. چه چیزی صورت و دو دست دارد اما دست و پا ندارد؟

ساعت

  1. اگر قطار برقی با سرعت 100 مایل در ساعت به سمت شمال حرکت کند و باد با سرعت 10 مایل در ساعت به سمت غرب می وزد، دود از کدام سمت می وزد؟

قطار برقی دود ندارد

  1. من با قد بلند شروع می کنم، اما هر چه بیشتر می ایستم، کوتاه تر می شوم. من چی هستم؟

شمع

  1. چطور ممکن بود که تک تک افراد در سانحه هوایی بمیرند، اما دو نفر زنده بمانند؟

دو بازمانده ازدواج کرده بودند.

  1. چند ثانیه در یک سال وجود دارد؟

دوازده. 2 ژانویه، 2 فوریه، 2 مارس و غیره.

  1. چه چیزی می شکند و هرگز نمی افتد و چه چیزی می افتد و هرگز نمی شکند؟

روز می شکند و شب می افتد

  1. چه چیزی می تواند بدود اما راه نرود؟

قطرات باران

  1. برخی از ماهها 31 روز دارند، برخی دیگر 30 روز، اما چند ماه 28 روز دارند؟

همه 12

  1. با تشکر از من، شما می توانید مستقیما از طریق دیوار ببینید. من چی هستم؟

یک پنجره

  1. حسابدار شهادت داد: “وکیل برادر من است.” اما وکیل شهادت داد که او برادری ندارد. چه کسی دروغ می گوید؟

هیچ کدام، چون حسابدار خواهرش بود

  1. وزن کدام یک بیشتر است، یک مثقال پر یا یک مثقال آجر؟

نه نه. هر دو دقیقاً یک پوند وزن دارند

  1. مزرعه عمو بیل طوفان وحشتناکی داشت و به جز هفت گوسفند همه کشته شدند. چند گوسفند هنوز زنده است؟

هفت

  1. چطور ممکنه جیب شلوارت خالی باشه ولی یه چیزی توش باشه؟

وقتی چیزی سوراخ است

  1. به زنی که همیشه می داند شوهرش کجاست چه می گویید؟

یک بیوه

  1. چه چیزی شست و چهار انگشت دارد اما واقعاً زنده نیست؟

یک دستکش

  1. ​​روی چه چیزی می نشینید، می خوابید و با چه چیزی مسواک می زنید؟

یک صندلی، یک تخت و یک مسواک

  1. تصور کنید در اتاقی هستید که به سرعت پر از آب می شود. هیچ پنجره و دری وجود ندارد. چطوری بیرون میری؟

دست از تخیل بردارید

  1. چه چیزی بالا و پایین می رود، اما همیشه در همان مکان باقی می ماند؟

پله ها

  1. همه در دنیا به آن نیاز دارند، اما معمولا بدون گرفتن آن را می دهند. چیست؟

مشاوره

  1. وقتی چرخ اختراع شد چه اتفاقی افتاد؟

باعث انقلاب شد

  1. چه چیزی را می توانید بدون دست زدن به آن نگه دارید؟

یک مکالمه

  1. چه چیزی سر، دم دارد، اما بدن ندارد؟

یک سکه

  1. من یک عدد فرد هستم. یک حرف را بردارید من زوج می شوم. من چه شماره ای هستم؟

هفت (“ها” را بردارید و “هم” می شود)

  1. چه کسی بزرگتر است، آقای بزرگتر، خانم بزرگتر یا بچه آنها؟

بچه، چون کمی بزرگتر است.

  1. من مثل یک پر سبک هستم، اما قوی ترین دختر هم نمی تواند بیش از 5 دقیقه مرا نگه دارد. من چی هستم؟

نفس

  1. اگر فنجانی را روی میز رو به جنوب بنشینید در حالی که در سمت شمال میز هستید، دسته فنجان در کدام طرف است؟

مهم نیست که فنجان به کدام سمت چرخانده شود، دسته همیشه بیرون است

  1. دو مادر و دو دختر برای صرف غذا بیرون رفتند، همه یک تکه پیتزا خوردند، اما فقط سه برش خورده شد. چطور ممکن است؟

این گروه شامل یک مادربزرگ ، دخترش و دختر دخترش بود.

  1. مردی در طبقه 100 یک ساختمان آپارتمان زندگی می کند. در روزهای بارانی تا آخر سوار آسانسور می شود. با این حال در روزهای آفتابی نصف راه را می رود و بقیه راه را از پله ها طی می کند. چرا؟

مرد کوتاه قد است و فقط می تواند به دکمه طبقه 50 آسانسور برسد. در روزهای بارانی از دسته چتر خود استفاده می کند.

  1. کدام کلمه 5 حرفی با اضافه کردن دو حرف کوتاه تر می شود؟

کوتاه

  1. مردی با لباس تمام سیاه در حال قدم زدن در یک کوچه روستایی است. ناگهان یک ماشین بزرگ مشکی رنگ بدون چراغ روشن می آید و جیغ می کشد و متوقف می شود. راننده ماشین از کجا فهمید که اونجا هست؟

روز بود

  1. آیا می توانید سه روز متوالی را بدون استفاده از کلمات چهارشنبه، جمعه و یکشنبه نام ببرید؟

دیروز، امروز و فردا

  1. رابرت، همسایه من، آهنگری چهل و پنج ساله، هفت فوت قد دارد و تمام روز غذا می خورد. او چه وزنی دارد؟

اهن

  1. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید چه چیزی واضح تر می شود؟

مغز تو

  1. در یک خانه سه اتاق مهم وجود دارد. اولی پر از پول است. مورد دوم با مقالات مهم پر شده است. سومی پر از جواهرات است. یک روز تمام این اتاق ها در آتش سوخت. پلیس ها ابتدا در کدام اتاق آتش را خاموش کردند؟

هیچ کدام، زیرا پلیس آتش را خاموش نمی کند. آتش نشانان انجام می دهند

  1. چه چیزی را می توانید کاری کنید که هیچ کس – حتی شما – نتواند ببیند؟

سر و صدا

  1. چرا ارزش 1968 پنی بیشتر از 1967 پنی است؟

زیرا در سال 1968 یک پنی بیشتر از پنی 1967 وجود دارد

  1. چه چیزی به شما تعلق دارد اما توسط دیگران بیشتر از شما مورد استفاده قرار می گیرد؟

اسم شما

  1. هشت مرد روی یک مبل نشسته اند. سه پا می شکند و شش مرد می روند. چند پا باقی مانده است؟

پنج؛ پاهای دو مرد باقی مانده و پای نیمکت باقی مانده.

  1. شما در حال رانندگی با اتوبوس هستید. وقتی مسیر خود را شروع می کنید، پیرزنی به نام خانم اسمیت و پسر جوانی به نام ریموند در اتوبوس هستند. در اولین ایستگاه، پیرزن می رود و فروشنده ای به نام اد وارد می شود. در ایستگاه بعدی، جک و خواهرش جیل، و همچنین سه زن با کیسه های خرید سوار می شوند. اتوبوس پانزده دقیقه حرکت می کند، سپس می ایستد و ریموند پیاده می شود و مردی و همسرش سوار می شوند. بعد زنی با پرنده ای در قفس سوار اتوبوس می شود. نام راننده اتوبوس چیست؟

این شما هستید!

  1. چه چیزی در یک دقیقه، دو بار در یک لحظه و هرگز در هزار سال اتفاق نمی افتد؟

حرف M

  1. حداکثر تعداد دفعاتی که یک صفحه روزنامه را می توان با دست از وسط تا کرد چقدر است؟

یک بار

  1. من آنقدر شکننده هستم که اگر اسمم را بگویی، مرا می شکنی. من چی هستم؟

سکوت

  1. صبح روز یکشنبه، پیرترین دختر یک خانواده به قتل رسید. پدر داشت روزنامه می خواند، مادر در آشپزخانه مشغول پختن صبحانه بود و برادر دختر مشغول بازی های ویدئویی بود. عمو جورج داشت می آمد و داشت نامه می گرفت. چه کسی دختر را به قتل رساند؟

عمو جورج نامه در روزهای یکشنبه تحویل داده نمی شود

  1. چه چیزی پر از سوراخ است اما هنوز می تواند مایع را در خود نگه دارد؟

یک اسفنج

  1. کدام دو کلمه در هنگام ترکیب بیشترین حروف را دارند؟

اداره پست

مطالب مرتبط: 101 حقیقت جالب

  1. اگر یک میمون، یک سنجاب و یک پرنده به سمت بالای درخت نارگیل مسابقه دهند، اولین موز به چه کسی می رسد؟

هیچ، درختان نارگیل موز نمی کارند.

  1. من دندان دارم اما نمی توانم غذا بخورم. من چی هستم؟

یک شانه

  1. ابتدا بیرون من را دور می اندازی و داخلش را می پزی. بعد بیرونم را می خوری و درونم را دور می اندازی. من چی هستم؟

ذرت داخل ظرف. چون پوسته را دور می اندازید، ذرت را بپزید. سپس مغزها را می خورید و لپه را دور می اندازید.

  1. اگر ده پرنده روی درختی نشسته باشند و شکارچی یکی را شلیک کند، چند پرنده در درخت باقی می ماند؟

هیچ کدام، زیرا پس از شلیک گلوله به یک پرنده، بقیه پرواز کردند

  1. آنچه می دود، اما هرگز راه نمی رود. زمزمه می کند، اما هرگز صحبت نمی کند. تخت دارد اما هرگز نمی خوابد. و دهان دارد، اما هرگز نمی خورد؟

رودخانه

  1. چه چیزی دارای 4 چرخ و مگس است؟

یک ماشین حمل زباله

  1. کدام پرنده می تواند بیشترین وزن را بلند کند؟

یک جرثقیل

  1. چرا زن شب ها دور تختش می دوید؟

تا به خوابش برسم

  1. به محض اینکه باران می آید چه چیزی بالا می رود؟

یک چتر

  1. در سوراخی که 3 فوت عمق و 6 فوت طول و 4 فوت عرض دارد چقدر خاک وجود دارد؟

هیچ، زیرا سوراخ داخل آن کثیفی نیست

  1. هر چه بیشتر بگیرید، بیشتر پشت سر می گذارید. من چی هستم؟

رد پا

  1. یک فیل اگر خرطوم او را یک پا حساب کنید چند پا دارد؟

چهار، زیرا پا نامیدن خرطوم فیل باعث نمی شود.

  1. من تمام دانش شما را دارم. اما من خیلی کوچکم، تو می توانی مرا در مشت خود نگه داری. من چی هستم؟

مغز تو

  1. موسی چند حیوان را به کشتی برد؟

هیچ کدام چون نوح بود که کشتی را ساخت و بار کرد

  1. چه چیزی سه پا دارد اما نمی تواند راه برود؟

یک معیار

  1. اگر خروس بالای سقف انبار تخم بگذارد به کدام سمت می غلتد؟

غلت نمی زند، زیرا خروس ها تخم نمی گذارند

  1. اگر شرکت دو نفر و سه نفر جمعیت باشند، چهار و پنج چه چیزی را ایجاد می کنند؟

نه

  1. چگونه می توان فیل را با یک دست بلند کرد؟

شما نمی توانید، زیرا هرگز یک فیل را با یک دست پیدا نمی کنید

  1. چه چیزی در حالی که در یک نقطه گیر کرده است، دنیا را سفر می کند؟

تمبر

  1. چگونه می توان تخم مرغ خام را روی زمین سیمانی انداخت و آن را نتراشد؟

مشکلی نیست، زیرا کف های بتنی بسیار سخت ترک می شوند

96- چهار روز از هفته را که با حرف ت شروع می شود نام ببرید؟

سه شنبه، پنجشنبه، امروز و فردا.

  1. کدام اتاق دیوار ندارد؟

یک قارچ

  1. چه چیزی چهار چشم دارد اما نمی بیند؟

می سی سی پی

  1. اقیانوسی که آب ندارد کجاست؟

نقشه

  1. چه چیزی به بزرگی یک فیل است اما وزنی ندارد؟

سایه اش

  1. چگونه یک در می تواند در نباشد؟

وقتی یک کوزه است

جزیره

  1. چه چیزی گردن دارد اما سر ندارد؟

یک بطری

  1. سردترین کشور جهان کدام است؟

فلفل

  1. چه چیزی سریعتر حرکت می کند: گرما یا سرما؟

گرم کنید زیرا همیشه می توانید سرما بخورید.

  1. جلو من سنگینم اما عقب نه. من چی هستم؟

یک تن

  1. دختری از خانه بیرون می‌رود و سه بار به چپ می‌پیچد، اما با دو پسری که ماسک زده‌اند روبرو می‌شود. آن دو نفر چه کسانی هستند؟

شکارچی و داور

  1. مادر بث سه دختر دارد. یکی لارا نام دارد و دیگری سارا. اسم دختر سوم چیه؟

بث

  1. چه چیزی هر چه بیشتر از آن دور کنید بزرگتر و بزرگتر می شود؟

یک سوراخ

مطالب مرتبط: جناس های خنده دار

  1. من یک سر و یک پا و چهار پا دارم. من چی هستم؟

تخت شما

  1. چه چیزی یک چشم دارد اما اصلا چیزی نمی بیند؟

یک سوزن

  1. اگر در مسابقه ای شرکت می کردید و نفر دوم را پشت سر می گذاشتید، الان در چه جایگاهی قرار می گرفتید؟

مکان دوم

  1. اگر یک سنگ قرمز را به دریای سبز بیندازید، به چه صورت باز می گردد؟

خیس

  1. چه نوع درختی را می توانید در دست بگیرید؟

یک کف دست

  1. معلم از دو دختر که دقیقاً شبیه به سؤالات زیر بودند پرسید: الف) آیا شما از یک خانواده هستید؟ ب) آیا شما والدین مشابهی دارید؟ ج) آیا در یک روز به دنیا آمده اید؟ آنها صادقانه به این سؤالات “بله” پاسخ دادند، و با این حال حقیقت را گفتند زمانی که نشان دادند که دوقلو نیستند. چگونه می تواند این باشد؟

آنها سه قلو بودند

  1. زني اتومبيل خود را به هتل هل مي دهد و سپس به صاحبش مي گويد ورشکست شده است. چرا؟

داره مونوپولی بازی میکنه

  1. اگر طاووس آقای اسمیت در حیاط آقای جونز تخم بگذارد، صاحب تخم کیست؟

طاووس ها تخم نمی گذارند

  1. یک نردبان طناب 10 فوتی روی کنار یک قایق با پله پایینی روی سطح آب آویزان است. پله ها یک فوت از هم فاصله دارند و جزر و مد با سرعت 6 اینچ در ساعت بالا می رود. چقدر طول می کشد تا سه پله پوشش داده شود؟

هرگز. قایق با بالا رفتن جزر و مد بالا می رود.

  1. یک راننده کامیون از یک خیابان یک طرفه به سمت اشتباه می رود و حداقل از ده پلیس عبور می کند. چرا او دستگیر نمی شود؟

چون رانندگی نمی کرد! او در پیاده رو راه می رود

  1. اگر دکتر 3 قرص به شما بدهد و بگوید هر نیم ساعت یک قرص بخور، چقدر طول می کشد تا تمام قرص ها مصرف شود؟

1 ساعت! قرص اول را فوراً، نیم ساعت بعد قرص دوم و نیم ساعت بعد از آن سوم مصرف کنید.

121- آخرین سالی را که سال نو قبل از کریسمس فرا رسیده را نام ببرید.

امسال. سال نو همیشه قبل از کریسمس همان سال می آید.

  1. از 100 چند بار می توان 10 را کم کرد؟

یک بار. دفعه بعد 10 را از 90 کم می کنید.

  1. چه کسی در مقبره گرانت دفن شده است؟

هیچکس. اولیس گرانت در مقبره گرانت دفن شد اما دفن نشد.

  1. قبل از کشف اورست، بلندترین کوه روی زمین چه بوده است؟

قله اورست

  1. اگر قرار باشد معاون رئیس جمهور بمیرد، چه کسی قرار است رئیس جمهور شود؟

 

دکمه بازگشت به بالا