اجتماع

امیریل ارجمند: سیمرغ فقط یک جایزه نیست، نماد فرهنگی ایران زمین است

فجر ۴۲ از نگاه آنا|

امیریل ارجمند: سیمرغ فقط یک جایزه نیست، نماد فرهنگی ایران زمین است

بازیگر سینما و تلویزیون جشنواره فیلم فجر را یک رویداد مهم و ریشه‌دار می‌داند که باید از اعتبار آن محافظت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «امیریل ارجمند» بازیگر سینما و تلویزیون، خواننده آهنگساز و گوینده رادیو است.

وی در ابتدا بیشتر به واسطه پدرش داریوش ارجمند بازیگر مطرح سینما و تلویزیون برای مخاطبان شناخته می‌شد، اما در ادامه با فعالیت‌های هنری در حوزه‌های مختلف خود را به اثبات رساند. امیریل ارجمند چند سالی است که به عنوان مجری کارشناس در ویژه‌برنامه‌های جشنواره فیلم فجر در رادیو و تلویزیون نیز حضور دارد.

ارجمند امسال به عنوان آهنگساز فیلم سینمایی «شکار حلزون» در جشنواره چهل و دوم حضور داشت. فیلمی به کارگردانی محسن جسور و با حضور بازیگرانی همچون حسین پاکدل، فرناز زوفا و زنده‌یاد حسام محمودی که درباره زن سرپرست خانواری است که برای امرار معاش به عنوان پرستار یک پیرمرد مشغول به کار می‌شود.

در همین ارتباط، ارجمند در گفتگو با خبرنگار آنا درباره اهمیت توجه به جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر در کنار اهمیت فنی و محتوایی برای سینمای ایران، یک رویداد ریشه‌دار و نوستالژیک است. من شخصاً با توجه به حضور پدرم در دنیای سینما از همان کودکی با این جشنواره و اتفاقات آن بزرگ شدم و خو گرفتم. وقتی شما از نزدیک شاهد ریشه دادن و رشد یک نهال نوپا هستید، زمانی که آن نهال به یک درخت تناور ۴۲ ساله تبدیل شود نیز طبیعی است که به آن دلبسته شوید. برای من و بسیاری از همنسلان من جشنواره فیلم فجر چنین حالتی دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این پرسش که برای افزایش سطح کیفی جشنواره فجر چه باید کرد نیز افزود: در یک جمله می‌توانم بگویم که «جشنواره را ساده نگیریم». برای این که جشنواره جذاب‌تر شود، حتماً در بحث انتخاب فیلم‌ها باید سخت‌گیری بیشتری داشته باشیم. شاید از سوی متقاضیان و کارشناسان به این سخت‌گیری نقد‌هایی هم وارد شود، اما در نهایت خلوص کیفی و عیار آن بالا می‌رود.

اعتبار سیمرغ‌ها را حفظ کنیم

وی عنوان کرد: می‌توانیم برای آنکه دایره حضور هنرمندان وسیع‌تر شود، بخش‌های متفاوتی را به جشنواره اضافه کنیم، اما بخش اصلی و سیمرغ‌های جشنواره باید شان و اعتبارخود را حفظ کند. سیمرغ فقط یک جایزه نیست، بلکه یک مفهوم اسطوره‌ای و ایرانی است. سیمرغ یعنی نماد یک فرهنگ چندهزارساله که حالا در یک رویداد سینمایی به جایزه تبدیل شده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره اتفاقاتی از جنس تحریم و قهر که در برخی ادوار از سوی هنرمندان و صاحبان آثار رقم می‌خورد نیز گفت: شاید برخی هنرمندان ما آنقدر تخصص، مهارت و معلومات دارند که بتوانند هم کار هنری انجام دهند و فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: وقتی تخصص و علاقه من هنر است و می‌توانم از این مسیر و در چارچوب قوانی و عرف جامعه، اعتراض و گلایه‌های خودم را مطرح کنم دیگر نیازی نیست که وارد بازی‌های سیاسی بشوم. مگر در همین سینما و در چه سال گذشته آثار انتقادی در حوزه‌های مختلف کم ساخته شده است؟ وی تصریح کرد: به شعری از خیام استناد می‌کنم که فرمود: «ما لعبتکانیم و فلک لعبت‌باز/ از روی حقیقتی نه از روی مجاز» کار ما درعرصه هنر انعکاس مشکلات جامعه است، این فعالیت باید از طریق خلق آثار هنری رقم بخورد نه این که بازیچه فضای مجازی باشیم. اگر اهالی سینما به درخت ریشه‌دار جشنواره فجر تبر بزنیم پیش از همه خودمان پشیمان خواهیم شد.

ازم به یادآوری است، چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از دوازدهم تا بیست ودوم بهمن ماه به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا