چاپ لترپرس چیست؟ انواع چاپ لترپرس

لترپرس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

همه آنچه که باید در مورد لترپرس بدانید!
همانطور که می دانید، امروزه با گسترش روزافزون تکنولوژی در حوزه صنعت چاپ، ما انواع مختلف روش های چاپ را در اختیار داریم.
در میان روش های مختلف چاپ، لترپرس یکی از نمونه های چاپ است که نه تنها قدیمی بوده بلکه از امتیاز خیلی خوبی هم برخوردار است.
در واقع لترپرس یکی از بهترین، پرمخاطب ترین و قدیمی ترین روش چاپی در سال 1970 می باشد که به عنوان روش چاپی برجسته هم شناخته شده است.
شاید در حال حاضر خیلی از افرادی که سالها قبل در زمینه چاپ و تبلیغات فعالیت می کردند، لترپرس را به عنوان چاپ برجسته می شناسند.
از این رو پرکاربرد، با کیفیت و مشتری پسند می باشد! کم کم که روش های دیگر چاپ همچون: دیجیتال، سیلک و افست به کار آمد، نقش لترپرس قدری کمرنگ تر شد، به گونه ای که اساس کار روش های چاپی صرفا به دلیل سرعت بیشتر آنها نسبت به روش لترپرس است ، حداکثر تیراژ در ماشین های لترپرس 5000 برگ در ساعت بیشتر نمی باشد .
از این رو امروزه ممکن است کمتر اسم روش لترپرس به گوشتان خورده باشد.

قیمت کپی 1402 مرکز تکثیر کاران هر ساله اتاق اصناف ایران، مطابق با بررسی‌های و گزارش‌های اتحادیه صنف فتوکپی، پلات و تحریرات قیمت گذاری می شوند

چاپ لترپرس چیست؟

اينها در واقع 4 روش ايجاد تصاوير بر روي لوحها و به تبع اون 4 روش براي چاپ تصاوير هستن (‌ البته نه همه روشها بلكه روش هاي اصلي) اما در مورد لترپرس روش لتر پرس يك روش چاپ برجسته هست كه در اون تصاوير پس از برخورد مركب با سطح برجسته لوح از روي اون بر روي مثلا كاغذ منتقل مي شن.

روش لترپرس يكي از روشهاي اوليه و اساسي چاپ بوده روشي كه گوتنبرگ پدر صنعت چاپ اونرو به عنوان يكي از اصلي ترين روش هاي چاپ ابداع و مطرح كرد. اما اصطلاح لترپرس در آن ديده اوليه كه ما بهش داريم شايد اشاره به برجسته بودنه اين روش نداشته باشد چون معني اون « چاپ حروف » هست.

دليله اين نامگذاري بيشتر تاريخي هست و به طور خلاصه علتش اين هست كه روش لترپرس يكي از روشهايي بوده كه ابتد از اون براي چاپ حروف چاپي استفاده مي كردن و در اون مقطع روشي كه براي چاپ تصاوير به كار مي رفته عموما جدايه از روش چاپ حروف بوده. پس اساسا از لترپرس براي چاپ حروف استفاده مي شده است.

قديمي ترين روش كار هم براي آماده كردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چيني حروف چاپي سربي در كنار هم و استفاده از آن براي چاپ بوده است. كه به مرور بظهور انقلاب صنعتي ، اختراع عكاسي و روش هاي نوين جاي خودش رو به روش هاي ديگه حروف چيني داد. اين يك توضيح مختصري از روش لترپرس بود. اما اجازه بده ببينيم كه اين روش و كاربرد اون امروزه چه طوري هست:بايد گفت كه روش لترپرس و استفاده از اون امروز با به وجود اومدن روش هايي مثل چاپ افست و ديگر روش هاي چاپي از اون حالت يك روش عمومي و خيلي رايجش بيرون اومده.

در قسمت فروشگاه سایت مرکز کپی میتوانید از مجموعه سوالات و محصولات کمک آموزشی ما دیدن کنید.

انواع دستگاه لترپرس | چاپ فلکسو | دایکات لترپرس

پس مي شه گفت حروف چيني سربي هم به اون معناي عامش ديگه منسوخ شده. اون چيزي كه در ايران و از روش لترپرس باقي مونده يك روش اختصاصي براي انجام دادن يك سري كارهاي خاص هست. عمده دستگاه هايي كه از اين روش هنوز ه مي شه اسم اونرو شنيد و ازش استفاده كرد دستگاه ملخي هست كه به خاطره شكل كاره اين دستگاه و شباهت ظاهر اون به پاي ملخ در ايران به اين اسم معروف شده.( البته يك نوع دستگاه ديگه هم براي اين روش وجود داره كه به اون دستگاه مسطح مي گن) اما كارهايي كه مي شه امروزه با لترپرس انجام داد بيشتر به سمت قالب زني متمايل هست. در اين حالت از روش لتر پرس براي انواع كارهاي پرفراژ زني و ايجاد خط تا و يا قالب زني و برجسته كاري استفاده مي شه كه همگي در اندازه عموما محدود و مشخص دستگاه به عنوان يك روش تكميلي بعد از چاپ به كار مي رن.

دستگاه لترپرس

دستگاه لترپرس امروزه فرآیند جدیدی دارد و دیگر همانند قبل نمیباشد. دستگاه لترپرس در گذشته برای چاپ حروف و برجست سازی آنها بر روی کاغذ استفادع میشد اما امروزه مرحله چاپ در آن حذف شده و دستگاهی که تحت عنوان لترپرس در کارتن سازی ها استفاده میشود برای تیغ زنی و برش مقوا میباشد. اکنون از روش لترپرس میتوان برای ایجاد خط و تا و برش و اعمال برخی برجستگی ها بر روی جعبه مقوایی بهره میگیرند این بدین معناست که دیگر از این دستگاه برای چاپ حروف استفاده نمی گردد اما در برخی موارد نادر همانند چاپ کارت عروسی یا تبریک برای برجسته سازی نوشته ها استفاده میشود.

 

دکمه بازگشت به بالا