نماد سایت مجله ایرانی

آیا ارتودنسی صورت را لاغر میکند

لاغری پس از ارتودنسی:

یکی از مسائلی که مراجعه کنندگان ارتودنسی همواره به آن فکر می کنند مسئله لاغری پس از می باشد. در طول درمان ارتونسی بیماران باید در استفاده از مواد غذایی دقت بیشتری نیز داشته باشند زیرا بر اثر فشارها و اضافه شدن براکت ها بر روی دندان بیمار از مصرف خوردن موادغذایی محروم می شود و کاهش وزن نیز همراه خواهد بود. اما به طور کلی رابطه مستقیم بین ارتودنسی و لاغری و کاهش وزن شما وجود ندارد

تاثیر ارتودنسی در لاغری صورت:

در جلسه ی مشاوره تمامی راهکارها و مسائلی که در حین ارتودنسی می بایست به آنها توجه کنید توسط توضیح داده می شود.

در جلسات اول ارتودنسی رعایت در مصرف موادغذایی امری ضروری است تا فرد به سیستم غذایی جدید در حین درمان ارتودنسی نیز عادت کند. بیمار زمان کوتاهی را همراه با کم غذا بودن و کاهش وزن نیز تجربه میکند اما بعد از مدت زمان کوتاهی فرد به دوره ی غذا خوردن خود در استفاه از موادغذایی جدید نیز عادت میکند و وزن بیمار موردنظر نیز به حالت قبل بر میگردد.

بعضی افراد به علت لاغری صورت نگران انجام ارتودنسی نیز میباشند. لازم به ذکر است که بدانید لاغری صورت و کاهش وزن در حین درمان ارتودنسی نیز موقت میباشد و به  حالت عادی قبل نیز بر می گردد. در حین درمان ارتودنسی، ارتودنسی باعث می شود که دندانهای فرد به حرکت در آید و در این صورت امکان تغییرات ظاهری در ساپورت لب و گونه ها نیز پدید می آید.

رژیم غذایی در ارتودنسی برای جلوگیری از لاغری پس از ارتودنسی

از آنجایی که در طول مدت درمان ارتودنسی نمی توان از مواد غذایی سفت استفاده نمود، می توان لیست تغذیه جایگزین تهیه کرد تا از لاغری پس از ارتودنسی جلوگیری به عمل آورده شود.

به عنوان مثال به جای استفاده از میوه جات سفت از مرکبات آبدار و آب میوه ها استفاده نمایید.

به جای استفاده از آجیل ها برای تقویت قوا، از کره بادام زمینی و مانند آن استفاده کنید.

سبزیجات را به صورت خرد شده و یا پوره استفاده کنید تا در هنگام جویدن احساس ناراحتی نکنید.

ارتودنسی و تغییر چهره

بعضی افراد از درمان ارتودنسی انتظارات زیادی دارند از جمله تغییر فرم صورت نیز از تاثیرات ارتودنسی می باشد و در زمان نصب بریس ها بر روی دندان نیز باید توجه داشت و تغییرات عمده ایی که می توان به آن اشاره کرد این است که جابجایى دندان ها و تغییر بافت نرم یک سوم انتهایى صورت (حد فاصل بینى و چانه) مى باشد؛ ازین رو از یک ارتودنسى دندان نبایستى بیش از توانایى آن آیا ارتودنسی باعث لاغری صورت می شود؟ تاثیر ارتودنسی بر گونه ها چیست؟ تاثیر ارتودنسی بر فک پایین چیست؟ تاثیر ارتودنسی بر بینی چگونه است؟ باما همراه باشید تا به همه سوال ها پاسخ دهیم.

یکی از روش های معمول برای ردیف سازی و شکل دادن به دندان ها، می باشد. گاهی دندان های یک شخص با توجه به نوع فک یا ارث و وراثت و یا یک حادثه، دچار تغییراتی می شود. این تغییرات می تواند روی چهره و لبخند شخص بسیار اثر گذار باشد. در علم و فناوری جدیدی که عمر آن شاید به چند ده سال هم نرسد، جراح و دندانپزشک، با ایجاد یک همبستگی و کشیدگی بین دندان ها و ثابت کردن آن برای مدت خاصی، ارتودنسی می کند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد. برای مثال ارتودنسی دیمون و ارتودنسی نامرئی، از انواع ارتودنسی هستند. اگر با این فناوری دندان پزشکی و تاثیرات آن بر چهره، آشنا نیستید، توصیه می کنیم حتما تا انتهای مطلب، با ما همراه باشید.

آیا ارتودنسی باعث لاغری صورت می شود؟

گاهی برخی از افراد، به خصوص چاق ها، از لاغر شدن صورت خود به هر دلیلی لذت می برند اما افراد لاغر دقیقا برعکس هستند. نمی خواهند فرم صورتشان به هم بریزد. اما در همین ابتدا باید بگوییم که ارتودنسی اصلا باعث لاغری دائمی در صورت نمی شود. پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

داشتن دندان های ردیف و زیبا و کنار هم، می تواند علاوه بر حفظ اعتماد به نفس، خوبی های دیگری نیز داشته باشد. اگر دندان های یک شخص، به طرز درستی روی فک بالا و پایین قرار نگرفته باشند، کم کم لای آن ها از غذا پر شده و به خاطر تمیز نشدن، شروع به پوسیدن می کند. ارتودنسی، یکی از بهترین روش های درمانی برای این افراد می باشد. اگر به درستی و توسط یک متخصص یا فوق تخصص ارتودنسی، صورت بگیرد، کمتر عارضه ای بر جا می گذارد. اتفاقا انجام ندادن ارتودنسی در این افراد، ضرر های بیشتری دارد تا اینکه ارتودنسی انجام شود.

به هر حال نمی توان گفت که ارتودنسی معایب ندارد. اگر توسط یک دندانپزشک عمومی انجام شود، حتما عوارضی بر جای خواهد گذاشت. زیرا ارتودنسی کاری کاملا تخصصی است و باید توسط صورت بگیرد. تنها عارضه ای که می تواند یک ارتودنسی به جا بگذارد، عوارض ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین عوارض ناشی از دستکاری ارتودنسی است.

تاثیر رژیم غذایی در دوران ارتودنسی بر روی صورت

وقتی شخصی ارتودنسی انجام می دهد به خاطر این که در روزهای اول و شاید هفته های اول با براکت ها و سیم های روی دندان زیاد عادت نکرده است، و همچنین به خاطر وجود دردهای احتمالی، ممکن است غذای خود را به سختی بخورد. البته در این مدت باید رژیم غذایی خاصی بگیرد و از خوردن بسیاری از غذاهای سفت خودداری کند. شخصی که با چنین رژیم غذایی مواجه می شود، طبیعی است که کمی از وزن بدنش، کم شود. وقتی وزن بدن پایین بیاید، صد در صد روی چهره هم اثر گذاشته و صورت، کمی لاغر می شود. البته این موضوع کاملا طبیعی و موقت است. زیرا آرام آرام، شخص به براکت ها عادت کرده و غذای خود را بهتر و بیشتر می خورد در نتیجه وزن او به حالت اول باز می گردد. صورت او نیز دوباره پر می شود. پس جای نگرانی وجود ندارد.

تاثیر ارتودنسی بر گونه ها

اگر دندان شخصی نیاز به انجام ارتودنسی داشته باشد، نباید ان را به تعویق انداخت. ارتودنسی از کارهایی است که شوخی و سرسری گرفتن آن می تواند باعث بروز ناهنجاری های فک و صورت شود. این ناهنجاری ها می تواند روی فرم صورت و چهره، تاثیر زیادی بر جای بگذارد. چهره ی هر انسانی در لحظه ی اول، با لبخند و دندان و فرم اعضایی مثل بینی و لب و دهان و گونه ها مشخص می شود. اگر دندان ها ردیف نباشند، رفته رفته فرم صورت تغییر کرده و حتی این تغییر در گونه ها کاملا مشخص می شود. گونه ها روی صورت هر انسانی، نمایانگر حالت کلی صورت می باشند. داشتن گونه های برجسته و روی فرم، بسیار مهم است. اهمیت گونه های برجسته در خانم ها بسیار بیشتر از آقایان بوده و به سادگی از آن نمی گذرند.

باید بگوییم که انجام ارتودنسی می تواند روی گونه ها تاثیر داشته باشد. وقتی که شخص مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی باشد، آب شدن چربی های صورت روی گونه ها هم موثر هستند. در نتیجه ممکن است تا هفته های اولیه بعد از ارتودنسی، شخص دچار افتادگی گونه یا لاغری آن شود. اگر خواستید دچار این افتادگی نشوید و یا جلوی شل و افتادگی ان را بگیرید، حتما ماساژ گونه را هر روز انجام دهید. این کار می تواند روی عضلات صورت اثر بگذارد و ان ها را تقویت کند. در نتیجه تاثیر ارتودنسی بر گونه ها، کمتر نمایان می شود.

تاثیر ارتودنسی بر فک پایین

تاثیر ارتودنسی روی فک صورت به شدت زیاد است. بسیاری از افرادی که در یک سانحه دچار آسیب به فک بالا و پایین می شوند، باید با جراحی فک و ارتودنسی دندان، فک را به حالت اولیه بازگردانند. البته این نکته حائز اهمیت است که صورت انسان فقط یک فک متحرک دارد. فک بالا ثابت است و فک پایین متحرک می باشد. در نتیجه در آسیب هایی که متوجه صورت و فک است، فک پایین بیشتر آسیب می بیند. اتفاقا اکثر دندان های غیر هم ردیف و نامنظم در انسان، روی فک پایین قرار دارد. با انجام ارتودنسی می توان این ناهمواری ها و مشکلات فک پایین را تا حد زیادی برطرف کرد. بعد از انجام ارتودنسی دندان ها، یک سری مراقبت هایی باید صورت بگیرد تا ارتودنسی به خوبی جواب دهد. بسیاری از افرادی که ارتودنسی می کنند، بعد از تمام شدن مدت لازم، تصور می کنند همه چیز تمام شده و دندان ها دیگر به حالت قبلی بر نمی گردند. این تصور تا حدودی درست است اما باید برای اطمینان از این عدم برگشت، از دستگاهی به نام تثبیت کننده ی ارتودنسی استفاده شود تا ارتودنسی ثابت شود. این دستگاه به معروف است. گاهی حتی نیاز است تا 6 ماه و شاید هم بیشتر، برای معاینه به پزشک مراجعه شود. معاینات باید به طور منظم و همیشگی باشد

ارتودنسی تاثیرات بسیار زیادی روی فک و صورت دارد. تاثیر ارتودنسی های نوین مانند و ارتودنسی دیمون، روی فک پایین زیاد است. زیرا فک پایین، فک متحرک صورت می باشد. اگر مراقبت های بعد از ارتودنسی، به خوبی انجام شود، فک پایین و دندان ها به بهترین شکل ممکن اصلاح می شوند. در ارتودنسی های گذشته، شخص مجبور بود هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کند تا سیم های ارتودنسی را به دلیل جابجایی، تنظیم کند. اما در روش های نوین و جدید مثل روش ، این اتفاق نمی افتد. سیم ها با حرکت دندان ها و فک، تنگ و گشاد می شوند. این روش ارتودنسی، نوعی ارتودنسی خود تنظیم است و نیازی به دستکاری توسط دندان پزشک، ندارد. این روش نسبت به دیگر روش ها، دارای مزایای فوق العاده ای است و به همین خاطر، محبوبیت بالایی دارد. درد فک پایین در این روش ها کمتر است و تاثیر این روش ها می تواند روی فک پایین بسیار زیاد باشد.

تاثیر ارتودنسی بر بینی

بینی یکی از اعضای مهم صورت انسان است. اگر به هر دلیلی بزرگ یا کوچک و یا کج شود، به شدت نمایان است و می تواند روی زیبایی صورت شخص، بسیار تاثیرگذار باشد. باید بدانید که انجام ارتودنسی به خاطر ایجاد زیبایی در فک و دهان و دندان نیست. البته تا حد زیادی روی زیبایی اثر گذار است اما اولین دلیل و مهم ترین دلیل انجام ارتودنسی به خاطر حفظ سلامت دهان و دندان است. اگر دندان ها سالم باشند، گوارش انسان سالم می شود و در نتیجه سلامت و طول عمر شخص، تضمین می گردد. حالا سوال اینجاست که ارتودنسی چه تاثیری روی بینی دارد؟

افرادی که مشکلات تنفسی و بینی دارند، مجبور هستند دائما با دهان نفس بکشند. در نتیجه با گذر زمان، به هم ریختگی دندانی پیدا می کنند. همچنینی فک بالای آن ها دچار تنگی می شود. افرادی که چنین مشکلی دارند، قبل از انجام جراحی بینی، باید ارتودنسی کنند تا دندان ها تنظیم شود. سپس برای حفظ سلامت دندان ها، عمل بینی را انجام دهند. جراحی بینی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

تاثیر ارتودنسی روی بینی شاید به چشم نیاید اما تاثیر بینی و مشکلات ناشی از آن، روی فک و دهان و دندان به شدت زیاد است.

و کلام آخر

برای افرادی که ناهنجاری فک و دندان دارند و به هر علتی پدید آمده باشد، امری بسیار ضروری است. نباید آن را سرسری گرفت و به خاطر تاثیرات موقتی که قرار است روی چهره بگذارد، آن را به تعویق انداخت. اتفاقا در بسیاری از موارد می تواند سبب زیباتر شدن فک و چهره شود. تاثیر ارتودنسی روی فک پایین و بینی و یا روی گونه ها و لاغر شدن صورت، بر کسی پوشیده نیست. اما تمام این ها موقتی هستند و بعد از گذشت مدتی، به حالت اولیه باز خواهند گشت.

بهترین راهکار مراجعه به متخصص ارتودنسی در تهران بررسی شرایط دندان قبل از انجام عمل کامپوزیت یا ارتودنسی است.جهت استعلام هزینه ارتودنسی کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل