عمومیمجله کسب و کار

آموزش گام به گام روش تخلیه آب استخر به زبان ساده

صفر تا 100 روشهای تخلیه آب استخر

استخرها یکی از مراکز تفریح و سرگرمی به شمار می آیند که باید در آن ها بهداشت و نظافت به صورت دقیقی عملی شود. آلاینده های استخر شنا می توانند از عوامل متعددی وارد آب شده و تمیزی آن را تحت تاثیر قرار دهند. استخرها به دو دسته رو باز و رو بسته تقسیم بندی می شوند. از آن جا که این مکان ها شلوغ بوده و افراد زیادی برای گذران اوقات فراغت خود به استخرها مراجعه می کنند، باید به صورت مکرر تخلیه شوند. روش تخلیه آب کثیف استخر به چند صورت انجام می گیرد که ما در این مقاله آن ها به صورت کامل شرح خواهیم داد.

پمپ تخلیه آب استخر | تخلیه آب استخر بدون برق | تخلیه آب با شلنگ

همه چیز درباره تخلیه آب استخر

در استخرهای رو باز مواردی چون، خاک باد و آوار، آب ورودی از منابع غیر بهداشتی، باران حاوی جلبک دریایی میکروسکوپی و فضله پرندگان بر روی تمیزی آب اثر گذار بوده و ان را تحت شعاع قرار می دهد. این در حالی است که استخرهای سرپوشیده کم تر مستعد آلایندگی ها می باشند. آلاینده های وارد شده به آب استخر به شدت می توانند بر روی عملکرد استخرهای شنا تاثیر گذار باشند.

مقاله پیشنهادی: نکات خرید پمپ کف کش

روشهای تخلیه آب استخر

تخلیه آب استخرها یکی از موارد ضروری برای رعایت نظافت در آن می باشند و از آن جا که ذرات آلاینده و بیماری زا بر روی سطح آب قرار می گیرند، باید سر وقت و زمان مناسب خود انجام شود. بهتر است استخرهای با بار کم، طوری طراحی شوند که بیست درصد از آب های سطح استخر تخلیه شوند. این مقدار برای استخرهای عمومی و تفریحی متفاوت بوده و از آن جا شناگران زیادی در آن ها حضور می یابند، باید میزان درصد آن ها به هشتاد درصد افزایش یابد. جکوزی هایی که دارای آب کمتری هستند، باید مقادیر بالایی از این میزان را داشته باشند.

تخلیه آب استخر با پمپ

تخلیه آب استخر با پمپ ، یکی روشهای تخلیه آب استخر می باشد که بسیار کارایی داشته و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این روش، لجن ها و زباله های استخر تخلیه شده و استخر از هر آلودگی پاک می شود. برای انجام تخلیه آب استخر با پمپ ، غالبا از پمپ های مخصوصی استفاده می شود که دارای مکش بالایی بوده و به برق شهری متصل می شوند. پمپ های آب به صورت الکتریکی عمل کرده و محرک اصلی چرخه آب می باشند. در این روش، آب از طریق یک فیلتر رانده و سپس به استخر برگردانده می شود. البته باید این نکته را درنظر داشت که استفاده از پمپ آب استخر، خود به تنهایی کافی نیست و باید از روش های دیگری نیز بهره برد.

پمپ های آب استخر خصوصی و عمومی معمولا در بیست و چهار ساعت از شبانه روز را فعال می باشند. میزان ساعاتی که پمپ های تخلیه در روش تخلیه آب استخر با پمپ برای تمیز کردن آب استخرها فعال هستند، در زمستان و تابستان متفاوت می باشد. در روش تخلیه آب استخر با پمپ ، برای صرفه جویی در هزینه های برق و انرژی، اکثر استخر ها پمپ ها را در حالت خودکار تنظیم می کنند. پمپ های تخلیه در فصل زمستان معمولا چهار ساعت در روز و در تابستان به صورت بیست و چهار ساعته کار می کنند که با تنظیم آن ها بر روی عمکرد اتوماتیک، می توان این میزان را به شش تا دوازده ساعت کاهش داد.

تخلیه آب استخر بدون پمپ

روش تخلیه آب استخر بدون پمپ ، یکی از روش هایی است که در سال های اخیر مورد استقبال بسیاری از طراحان واقع شده است. در این روش تخلیه آب استخر هم سطح با محیط پیرامون کاسه استخر می باشد و آب استخر دائما از لبه های آن سرازیر شده و تخلیه می شود. آب تخلیه شده در روش تخلیه آب استخر بدون پمپ ، به کانال های پیرامون کاسه استخر ریخته و سپس روانه مخزن متعادل سازی می شود. تلاطم آب به میزان زیادی کاهش یافته و به وضعیت پایداری می رسد.

البته در روش تخلیه آب استخر بدون پمپ که با کمک کاسه های سرریز صورت می گیرد، باید نهایت دقت را در طراحی کانال های پیرامون استخر به کار برد تا از ایجاد سرو صدای بیش از حد جلوگیری شود. علاوه بر این باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آلودگی های کف های مرطوب به سیستم فیلتراسیون پیش بینی شده و به شدت مورد بررسی توجه قرار بگیرد.

تخلیه استخر بدون پمپ توسط کاسه های سرریز، برای جلوگیری از تغییر سطح آب استخر در هنگام ورود و خروج شناگران نیز استفاده می شوند. برای کسب اطمینان از میزان آب بهینه در استخرها و سرریزها، معیار های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها بهره مند شد. برای جلوگیری از هدررفت آب استخر، در زمان ساخت آن باید از روش آب بندی استخر استفاده کنید تا آب موجود در استخر از منافذ استخر عبور نکند.

آموزش تخلیه آب استخر و مراحل آن

ابتدا لازم است زمان مناسبی را برای تخلیه کردن آب استخر خود در نظر بگیریم تا در صورت طولانی شدن روند تخلیه آب‌ها، با مشکل مواجه نشده و این کار با دقت و در شرایط مناسب صورت بگیرد. سایز و ابعاد استخر ما مشخص کننده این موضوع است که تخلیه شدن آب استخر چه مدت زمانی را به خود اختصاص خواهد داد. در صورتی که نهاد شهرداری مجوز تخلیه آب استخر در خیابان یا اطراف خانه را صادر نکرده است، ناگزیر باید این تخلیه را از طریق وارد کردن آب‌های استخر به داخل فاضلاب انجام دهیم. مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • لازم است لوله تخلیه استخر یا همان شیلنگ از جنس لاستیک را در دسترس قرار دهیم و بعد فاصله استخر تا فاضلاب را معین کنیم و طول این لوله یا شیلنگ را با فاصله استخر از فاضلاب تنظیم کنیم و این لوله را از استخر تا فاضلاب امتداد دهیم تا آب استخر به راحتی به واسطه این لوله از استخر خارج شده و به داخل فضای فاضلاب بریزد.
  • این شیلنگ یا لوله تخلیه استخر دارای یک کلاهک است که باید در جای مناسبی از استخر و همچنین فاصلاب تعبیه شود تا عمل تخلیه آب از استخر به بهترین نحو صورت بگیرد.
  • باید به این نکته توجه کنیم که آب خارج شده از استخر واقعا به داخل فاضلاب ریخته می‌شود و در داخل آن جای می‌گیرد (این آب ممکن است در روند تصفیه و در چرخه استفاده مجدد از آب قرار بگیرد و به نحوی، مفید واقع شود).
  • باید دقت کنیم که تخلیه شدن آب استخر در محیط‌های دیگر مثل خیابان یا مکان‌های دیگر (خصوصا اماکن عمومی) با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود؛ چرا که آلودگی آب استخر و املاح و مواد مختلفی که در آن موجود است می‌تواند سبب انتشار بوی نامطبوع و همچنین ایجاد مشکلاتی مانند تکثیر عوامل بیماری‌زا و ابتلای افراد به مشکلات مختلف در زمینه سلامتی آن‌ها شود و یا حتی به ایجاد عفونت‌های مختلف نشات گرفته از آب‌های کثیف منجر شود و سلامت افراد را به خطر بیندازد.
  • ریخته شدن آب استخر در محدوده خاک‌ها و باغچه‌ها و محل رشد گیاهان مختلف نیز باید با دقت عمل زیادی همراه شود؛ زیرا مواد شیمیایی موجود در آب، گاهی سبب می‌شوند که انواع واکنش‌های عجیب و دردسرساز با املاح و مواد موجود در خاک، انجام شود. به خصوص سدیم و کلری که در آب استخر وجود دارد در واکنش با انواع خاک‌ها و گیاهانی که نسبت به این عناصر حساس هستند، رفتار مناسبی را بروز نمی‌دهند.
  • باید توجه کنیم که لوله تخلیه و یا همان شیلنگ پلاستیکی به طور دقیق و مناسب به شیر تخلیه استخر یا همان پمپ متصل شده است و داخل استخر قرار گرفته و اینکه سر دیگر آن کاملا در داخل محدوده فاضلاب است.
  • سپس قادر خواهیم بود که این پمپ را از طریق پریز برقی که در نزدیکی استخر قرار دارد به جریان برق وصل کرده و در حقیقت پمپ را روشن کنیم تا به واسطه مکش خود آب داخل استخر را از این سو تخلیه و از طرف دیگر این آب را با استفاده از این لوله یا شیلنگی که در این میان وجود دارد، به داخل فضای فاضلاب وارد نماید.
  • لازم است که با دقت نظاره‌گر تخلیه شدن آب از داخل استخر خود بوده و آن را به طور دقیق بررسی نماییم تا در صورت بروز مشکل از ادامه پیدا کردن این مشکلات ممانعت به عمل آوریم.
  • لازم است بدانیم که مدت زمان و میزان وقتی که برای تخلیه شدن آب استخر ما صرف می‌شود، به عواملی نظیر سایز و یا ابعاد و وسعت استخر و میزان فضایی که آب در داخل آن گنجانده شده، مقدار آب موجود در استخر (که با واحد گالن و یا لیتر اندازه گیری می‌شود)، سرعتی که از پمپ برای تخلیه آب استخر انتظار می رود و البته ضوابطی که نهاد شهرداری منطقه سکونت ما برای نحوه تخلیه شدن آب استخر در نظر گرفته و تصویب کرده است، وابسته هستند. هر چقدر انجام این مراحل و عوامل ذکر شده سریعتر و با روند ساده‌تری صورت بپذیرد، به همان میزان نیز زمان کمتری را برای تخلیه آب استخر سپری خواهیم کرد و تخلیه شدن آب استخر در زمان کمتر و با فراغ خاطر بیشتری انجام خواهد شد.

منبع: سولارمکانیکال

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا