عمومیمجله کسب و کار

کارتریج چیست؟

تعریف کارتریج

در ابتدا لازم است به تعریف کارتریج پرینتر بپردازیم; کارتریج به آن دسته از مواد و لوازم مورد مصرف پرینترها گفته می شود که به دو صورت در بازار موجود می باشد. کارتریج ها هم مانند دستگاه های پرینتر دو نوع می باشند. کارتریج تونر یا کارتریج لیزری که برای دستگاه های پرینتر و کپی لیزری استفاده می شود و دیگری کارتریج جوهرافشان که برای پرینترهای جوهر افشان استفاده می شوند.

انواع کارتریج | شارژ کارتریج | قیمت کارتریج

کارتریج جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان با پاشیدن قطرات ریز جوهر بروی کاغذ، بوسیله ی منافذ ریزی که در هد وجود دارد باعث ایجاد تصاویر با کیفیت رنگی و سیاه و سفید می شوند. پرینترهای جوهرافشان دارای سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد می باشد که یک رنگ سیاه در کنار آنها وجود داشته که از آن برای تولید تصاویر با رنگ مشکی استفاده می شود. برخی از چاپگرهای جوهرافشان، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مرکبی مشکی را به وجود می آورند که برای نوشتن متن مناسب نمی باشد. زیرا رنگ آن متمایل به سبز یا آبی می شود.

در بیشتر پرینترهای قدیمی جوهرافشان، سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بوده و در صورت تمام شدن یکی از رنگ ها مجبور به تعویض هر سه رنگ می شوید. اما امروزه در پرینترهای جوهرافشان این سه رنگ به صورت جداگانه استفاده می شوند. معمولا بیشتر پرینترهای جوهرافشان از 4 رنگ اصلی تشکیل شده اند. اما در صورتیکه به یک چاپگر حرفه ای نیاز پیدا کردید، بهتر است علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، از رنگ قرمز روشن و آبی روشن هم استفاده شود. زیرا ترکیب این شش رنگ در ایجاد تصاویر با رنگ های طبیعی تر تاثرگذارتر است.

کارتریج لیزری چیست؟

به مواد مصرفی در پرینترهای لیزری پودر و یا اصطلاحا تونر و در پرینترهای جوهر افشان، جوهر گفته میشود و محفظه ای که جوهر تونر در آن قرار میگیرد، کارتریج می نامند. در بوسیله پودر و درام کارتریج، انتقال دستور پرینت روی کاغذ انجام میگیرد. در نتیجه هد و درام بترتیب، درکارتریج های لیزری و جوهری وظیفه انتقال اطلاعات و چاپ آنها بوسیله مواد مصرفی روی کاغذ را به عهده دارند.

تمامی دارای ۲ بخش اصلی درام و تونر می باشند. گاها این دو قسمت در برخی از دستگاه ها بصورت مجزا و در برخی دیگر در یک کارتریج مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین وجود 4 رنگ اصلی مشکی، قرمز، زرد و آبی در تمامی پرینترهای رنگی الزامیست و تمامی رنگهای دیگر از ترکیب این 4 رنگ ایجاد میشوند. در بعضی از پرینترها این چهار رنگ درون 4 کارتریج مجزا قرار گرفته و هر رنگ در یک کارتریج تعبیه شده است و در برخی دیگر پرینترها این چهار رنگ داخل ۲ کارتریج قرار می گیرند، به این صورت که یک کارتریج رنگی لیزری که شامل سه رنگ آبی، زرد و قرمز می باشد در کنار یک کارتریج مشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع کارتریج ها، هِد روی کارتریج قرار دارد.

برخی از پرینتر ها نیز دارای ۶ کارتریج میباشند که علاوه بر ۴ رنگ اصلی از دو رنگ اصطلاحا Photo نیز استفاده می کنند.

که این 2 رنگ همان قرمز و آبی کمرنگ هستند که در اصطلاح تحت عنوان فوتو سیان (Cyan) و فوتو مجنتا (Magenta) نامیده می شوند. این نوع پرینترها با عنوان فوتواسمارت شناخته شده و معمولا برای مصارف عکاسی بکار می روند. تعداد تونر در پرینترهای لیزری نیز به همین صورت است و با 4 رنگ اصلی در قالب کارتریج مورد استفاده قرار می گیرند. در پرینترهای لیزری مشکی، از یک کارتریج مشکی استفاده می شود که در این گونه دستگاه ها درام و تونر در یک کارتریج قرار گرفته اند.

کاتریج یا کارتریج صحیح است؟

تلفظ صحیح این کلمه “کارتریج” است و کلمه کاتریج به اشتباه در گویش این کلمه ایجاد شده است. معادل انگلیسی این کلمه Cartridge است که حتی در محصولات دیگر کاربرد دارد.

تفاوت کارتریج لیزری و جوهرافشان

تفاوت این دو نوع کارتریج را می توان در ساده ترین حالت به این صورت بیان کرد که کارتریج تونر از پودر تونر جهت چاپ استفاده می کند. به این صورت که پودر را با توجه به تصویر و متن با دقت تمام روی کاغذ ذوب می کند.
اما کارتریج جوهرافشان به صورت مایع بوده و عکس و متن شما را به صورت قطرات مایع بسیار ریز روی کاغذ می پاشد. کارتریج دستگاه کپی نیز مانند کارتریج پرینتر لیزری عمل می کند با این تفاوت که میزان پودر تونر آن بیشتر است.

در بعضی از کارتریج های لیزری و جوهری بخشی وجود دارد به نام چیپ که وظیفه ی اعلام میزان مواد مصرفی در داخل کارتریج را بر عهده دارد. در واقع درون چیپ ها با توجه به مقدار تونر یا جوهر، توان چاپ کارتریج بر اساس تعداد صفحه تعریف شده است که همزمان با کاهش سطح مواد داخل کارتریج، تعداد صفحات مشخص شده نیز کاهش می یابد و پیغام ارور به پرینتر و از پرینتر به کامپیوتر ارسال می شود.

هنگام خرید کارتریج به چه نکاتی توجه کنیم؟

در صورتیکه قصد خرید پرینتر لیزری را دارید، قبل از هر چیز می بایست به نوع کارتریج توجه داشته باشید. انتخاب کارتریج مناسب می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود. در صورتیکه پرینتر شما قابلیت چاپ اسناد سیاه و سفید را دارد، بهتر است از جوهر سیاه استفاده کنید، با این کار به میزان قابل توجهی از هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.

از دیگر نکات مهم هنگام خرید کارتریج، اطمینان از هماهنگی آن کارتریج با پرینترتان است.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به حفاظت محیط زیست اهمیت بسیاری می دهید، کارتریج های بازیافتی بسیار مناسب شما هستند. البته برخی جوهرها دارای قیمت بالایی می باشند و با بررسی کامل بازار پرینتر در می یابید که قیمت خرید کارتریج جوهر پرینترتان با خرید یک پرینتر مدل جدید به همراه جوهر اختلاف کمی دارد. در این صورت اقتصادی ترین راه تعویض پرینترتان است.

کارتریج چیست؟

منبع تامین رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر یا کارتریج نامیده می‌شود چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود. رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهر افشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود: cyan(آبی)، magenta (قرمز) و‌ (yellow) زرد که به همراه آن‌ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود.

بعضی از چاپگرهای جوهرافشان، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مشکیِ مرکبی به وجود می‌آورند که برای نوشتن متن چندان مناسب نیست و رنگ آن به صورت مشکی متمایل به سبز یا آبی می‌باشد. در سری قدیم چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌های سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بودند و در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید.

ولی امروزه در چاپگرهای جوهرافشان، این سه رنگ از یکدیگر جدا شده‌اند. معمولاً اکثر چاپگرهای جوهر افشان از چهار رنگ اصلی تشکیل شده‌اند. ولی شما برای چاپ حرفه‌ای عکس، به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن ‌باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تر تأثیرگذار است.

چگونه کارتریج پرینتر های Inkjet را نگهداری کنیم؟

وقتی کارتریج جوهر تمام میشود یا نزدیک تمام شدن است اگر دقت لازم را در نگه داری از آن بعمل نیاورید ، سریعا خشک شده و دیگر نمی توان آنرا پر کرد . بدین ترتیب مجبور هستید پول بیشتری برای خرید دو عدد کارتریج نو صرف کنید . پس وقتی اولین آثار اتمام جوهر هر کدام از کارتریجهای رنگی یا سیاه را مشاهده کرده ، وقت را تلف نکنید و سریعا آن کارتریج را از پرینتر خارج کرده و به روش زیر بسته بندی کنید تا به دست کسی برسانید که بتواند آنرا برایتان شارژ کند .

اگر خودتان هم میتوانید کار شارژ را انجام دهید ، چه بهتر ، باز هم صرفه جویی کرده اید . برای بسته بندی هر کارتریج بصورت جداگانه به وسایل زیر نیاز دارید :

1- یک عدد کیسه پلاستیکی زیپ دار (زیپ لاک)

2- یک نوار باریک (30 در 2 سانتیمتر) از پارچه کرکی یا کاغذ کاهی نسبتا کلفت یا دستمال کاغذی کلفت

3- یک عدد کش حلقه ای

منبع تامین رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر یا کارتریج نامیده می‌شود

روش بسته بندی به شرح زیر است:

1- کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید .

2- نوار باریک را چند تا کنید تا به اندازه طول حدود 3 سانتی متر کوچک شود . آنرا خیس کنید . این خیسی باید حاوی آب باشد اما چکه نکند .

3- کارتریج و نوار خیس شده را در پلاستیک قرار دهید . توجه کنید که نوار خیس کافی است به بدنه کارتریج بچسبد و نباید هیچگونه تماسی با هد چاپ یا قسمت های جوهری کارتریج داشته باشد . وظیفه این نوار خیس ، مرطوب نگهداشتن داخل پلاستیک است .

4- کیسه را بسته و زیپ آنرا خوب ببندید .

5- با کش دور پلاستیک را مهار کنید .

6- هرچه سریعتر نسبت به شارژ آن اقدام کنید .

اگر نتوانستید کارتریج را به موقع شارژ کنید لازم است تا نوار کاغذی را حداقل هفته ای یکبار مجدا خیس کنید .

پس به نکات مهم زیر دقت کنید:

1- به محض تمام شدن جوهر کارتریج ، آنرا از پرینتر خارج کرده و در کیسه پلاستیکی قرار دهید . در غیر اینصورت کارتریج سریعا خشک شده و باید بدور انداخته شود .

2- در کارتریج رنگی ، به محض اتمام اولین رنگ ، کارتریج را بسته بندی کنید . تغییر رنگ طبیعی تصاویر به شما کمک میکند تا متوجه اتمام یک رنگ شوید .

3- اگر هرچه سریعتر کارتریج را پر کنید ، شانس کار مجدد با آنرا خواهید داشت .

درهنگام خرید کارتریج به چه نکاتی توجه کنیم ؟

هنگام خرید پرینتر قبل از هر جست وجویی به جوهر مصرفی آن توجه کنید . در واقع انتخاب یک جوهر مناسب به مراتب از انتخاب دستگاه پرینتر مهم تر است .

1 – به طور کلی جوهر سیاه رنگ کاتریج به صرفه تر از تشابه رنگی آن است . قبل از هر اقدامی برای خرید موارد مصرفی آن را بررسی کنید . چون ممکن است پرینتر شما سیاه و سفید باشد در این صورت مقدار قابل توجهی از هزینه خرید را صرفه جویی می کنید .

2 – اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به حفاظت از محیط زیست اهمیت می دهید کاتریج جوهر های قابل بازیافت به شما توصیه می شود که هم حافظ محیط زیست بوده و هم تهیه آنها راحت تر است .

3 – یکی از نکات مهم در هنگام خرید جوهر این است که از سازگاری آن با پرینتر مطمئن شوید، زیرا کاتریج های جوهرها براساس مدل پرینتر و کارخانه سازنده طراحی می شود و روی جلد آنها قابل رویت است . بنابراین در موقع خرید مدل و مارک کارخانه سازنده پرینتر خود را با مشخصات نوشته شده بر جلد کاتریج مطابقت دهید .

4 – بعضی جوهر ها بسیار گران بوده و با بررسی کامل بازار پرینتر درمی یابید که قیمت خرید کاتریج جوهر پرینترتان با خرید یک مدل جدید پرینتر به همراه جوهر اختلاف کمی دارد . در این صورت اقتصادی ترین راه آن است که پرینتر خود را عوض کنید .

5 – اکثر جوهرها برای کسب رضایت مشتری دارای ضمانت نامه کارخانه سازنده هستند و تنها راه برای حفظ ضمانت نامه نگه داشتن برگه اصلی خرید، بسته کاتریج و اطلاعات ضمانت نامه است .

اگر جوهر با کیفیت دلخواه تان کار نکند اکثر کارخانه ها ملزم به تعویض و یا برگرداندن کل مبلغ به شما هستند .

منبع: مقاله کارتریج چیست از آوا فرهنگ آریا

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا