اقتصادی

تغییر مسیر قیمتی سکه و طلا/ بازار طلا از فردا بازگشایی می‌شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به برگشت روند قیمت طلا در بازارهای جهانی از مسیر کاهشی خود و افزایش ۵۹ دلاری اونس طلا طی یک هفته اخیر، از تاثیرگذاری آن بر ایجاد نوسانات افزایشی و کاهشی بسیار در بازار داخل خبر داده و در مجموع بازار، این هفته را افزایشی توصیف کرد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با مجله ایرانی، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت نوسانات افزایشی ‌کاهشی بسیاری را در بازار شاهد بودیم اما در مجموع طی این هفته ۵٩ دلار افزایش بهای اونس جهانی طلا را داشتیم که در حال حاضر به ٢٣۶٢ دلار رسید.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بازار داخل نیز طی هفته‌ای که گذشت، بصورت مقطعی قیمت سکه و طلا بالا و پایین می‌شد و نوسانات مقطعی کاهشی و افزایشی داشتیم اما در مجموع سکه و طلا از مسیری کاهشی که طی چند هفته اخیر، پیش گرفته بود، دور زد و در مسیر صعودی قدم گذاشت.

بهای سکه دوباره ۶۵٠ هزار تومانی افزلیش یافت  

وی‌ در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار این هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۵٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز در پایان هفته ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان قیمت داشت که نسبت به ابتدای هفته ۶٠٠ هزار تومان افزایش یافته است. در قطعات کوچکتر سکه نیز، نیم سکه با ٢٠٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته به ٢٣ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان رشد بها به ١۵ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی اما  در مجموع، بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

بذرافشان افزود:  هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸۵ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز پنجشنبه، سه میلیون و ۴٣۶ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

این مقام صنفی در رابطه با وضعیت حباب سکه نیز خاطر نشان کرد: حباب سکه نیز در طول هفته دارای نوسان بود اما بطور میانگین تغییری چندانی نسبت به ابتدای هفته نداشت. درحالیکه تا هشت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان هم رفت و در مقطعی به هفت میلیون و ٨٠٠ هم رسید پیدا کرد اما در حال حاضر هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٩٠٠ هزار تومان حباب است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه وضعیت خود بازار و تعطیلی برخی واحدهای طلافروشی در اعتراض به اجرایی شدن ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت، تصریح کرد: بازار تهران (بیشتر) و معدود واحدهای سطح شهر نیمه تعطیل بود؛ اما طی ١٠ روز گذشته جلسات متعددی میان هیات مدیره اتحادیه تهران، مشهد، شیراز یزد، اصفهان و تبریز در تهران با مسئولان ذیربط در رابطه با واکنش‌هایی که برخی همکاران ما در پی لازم اجرایی شدن مجدد سامانه جامع تجارت داشتند و اصطلاحاتی که صورت نگرفته بود، برگزار کردیم.

بذرافشان افزود: خوشبختانه در بخشنامه‌ای که اخیراً وزارت صمت منتشر کرد، به نگرانی واحدها توجه شده و اصلاحاتی نظیر اینکه علاوه بر معافیت مالیاتی تا ۱۵۰ گرم، برای هرگونه فروش طلا توسط واحدهای صنفی که در سامانه مؤدیان نیز ثبت می‌شود، معافیت کامل از هرگونه مالیات عایدی سرمایه نیز در نظر گرفته شده است؛ یا تاکید شده است که سرمایه اشخاص نیاز به ابراز و اظهار در این سامانه ندارد. این موارد در این اصلاحیه دیده شده اما همچنان درخواست‌ها و ابهاماتی برای واحدها مطرح است.

بازار طلا از فردا بازگشایی می‌شود

این مقام صنفی در پایان تاکید کرد که از همکاران خود  در بازار خواسته‌ایم که از فردا (شنبه)، واحدهای خود را بازگشایی کرده و فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرند.

شایان ذکر است؛ مجله ایرانی، در گزارش بعدی خود به تفصیل به این موضوع و اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه خواهد پرداخت؛ این گزارش فردا (شنبه ٢٣ اردیبهشت ماه) منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا