نماد سایت مجله ایرانی

محفل نور در بیمارستان نور 

محفل نور در بیمارستان نور 

این اقدام و سنت زیبا در طول قرن های متمادی ، موجب گردیده است که خیًرین و فعالان اجتماعی و مردمی با مشارکت مردم ، و به ویژه مراجع در امور خدا پسندانه و نقش آفرینی در عرصه های نوع دوستی و بشر دوستانه ، که رضایت الهی و قرب خداوند متعال را به دنبال دارد ، تلاش نموده و زیبا آن که در طول چند قرن گذشته و به ویژه در قرن کنونی ، شاهد پیگیری موسسات خیریه ، و انجمن های گوناگون ، همچون انجمن های خیریه مردمی مدرسه ساز ، مجمع خیرین سلامت کشور و جز این ها که همه برگرفته از سنت حسنه ای است که بزرگان دینی و مراجع مذهبی در طول تاریخ گذشته ، و کنونی در این راستا پیش قدم گردیده و نیکوکاران را بدین امر مهم تشویق نموده اند.

محفل نور در بیمارستان نور 
در این راستا نیازهای مردم، به ویژه اقشار کم درآمد، به مراکز گوناگون درمانی و خدمات پزشکی و کمبود چشمگیر این مراکز در استان قم، در کنار تجربه موفق راه اندازی مرکز تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی جوادالائمه (علیه السلام)، درمانگاه خیریه امام صادق علیه السلام در قم، و بیمارستان فوق تخصصی حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف و همچنین دیگر مراکز درمانی در سایر نقاط کشور، و ایجاد و کمک به درمانگاههایی در مناطق نیازمند کشور افغانستان ، که این مراکز زیر نظر و اشراف مقام عالی مرجعیت و نیز حمایت ها و هدایت های معنوی و مادی حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار حضرت آیة الله العظمی سیستانی، را بر آن داشت که با همت و یاری خیراندیشان ، دست به اقدام یکی از بزرگترین پروژه های خود در این راستا زده و به احداث مجموعه ای بیندیشد که بتواند موجبات آسایش و آرامش فکری و اطمینان خاطر بیماران را فراهم آورد و با به کار گیری کادر پزشکی، درمانی و پرستارانی مجرب در فضایی پاکیزه و آراسته به اخلاق نیکوی اسلامی را، جهت گذران دوران درمان و نقاهت بیماران ایجاد کند.


حجة الاسلام و المسلمین شهرستانی در این زمینه پس از بررسی های لازم و مشورت و همکاری با تیم های تخصصی از هر نظر ، سرانجام عملیات احداث این پروژه گسترده و در نوع خود بی نظیر آغاز گردید.
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نور ، در مساحتی حدود شصت هزار متر مربع و دوازده طبقه با بیش از پانصد تخت بیمارستانی و آخرین امکانات و تکنولوژی های پزشکی پیش بینی گردیده است . مسوولین اجرایی این پروژه امیدوارند که فاز نخست این بیمارستان ، ظرف کمتر از شش ماه آینده به بهره برداری رسیده ، و کلیه اقشار نیازمند مردمی در امر درمان ، از این امکانات ویژه جهانی ، برخوردار گردند.‌
بیمارستان تخصصی و مرکز فوق تخصصی قلب، شامل بخش های ویژه قلب ، و نیز دیگر بخش های درمانی مانند، انکلوژی ، هماتولوژی ، انژیوگرافی ، فلوریکوپی ، ماموگرافی، سونوگرافی، اندوسکوپی ، کولونوسکوپی ، آندو سونوگرافی ، اکو کاردیوگرافی ، اعصاب و روان، بستری مردان و زنان، زنان و زایمان، آزمایشگاه، تصویربرداری، مراقبت‌های ویژه، دیالیز، پزشکی هسته ای، پرتو درمانی و فیزیوتراپی، جراحی فک و دهان ، و جز این ها که نیازهای بیماران را به روز برآورده می سازد ، تشکیل گردیده است.


در طول دوران دو ساله گذشته ، که این پروژه عظیم ، و در کنار آن همزمان ، پروژه کتابخانه گسترده دیگری که در جهان اسلام ، در جایگاه دومین کتابخانه جهان اسلام با ظرفیت دو میلیون کتاب قرار دارد ، مشغول به فعالیت ساختمانی داشته و دارد ، هر از گاه شخصیت های علمی دانشگاهی ، وزیران ، پزشکان برجسته و سرشناس و خدمتگزار میهن اسلامی ، برجستگان اجتماعی و نیز شخصیت های حوزوی ، با حضور در این دو مجموعه عظیم ، و آگاهی از بوجود آمدن چنین امکاناتی که بدون تردید یکی از بزرگترین اقدامات مرجعیت در دوران کنونی بشمار می آید ، موجب خوشحالی و شور و شعف از این تلاش های خداپسندانه ، که در راستای ارائه خدمت به مردم ایران و نیز منطقه را که حتما در بر خواهد داشت ، می گردند.
در همین راستا ، توفیق یار گردید که با حضور حجة ‌الاسلام والمسلمین حاج سیدجواد شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله ‌العظمی سیستانی و با حضور جمعی از اساتید قاریان و حافظان ممتاز کشور در محل احداث بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور در قم ، گرد آمده و محفل قرآنی نور را در مرکز بیمارستان نور بوجود آورند.


در این مراسم که شامگاه پنجشنبه شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ شمسی ، مصادف با بیست و چهارم رمضان‌المبارک ۱۴۴۵ هجری برگزار شد، شخصیت های برجسته فرهنگی ، و قرآنی ، و نیز پزشکی شامل : حجة الاسلام و المسلمین خسرو پناه ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، جناب عماد الاخیار حاج محمود لولاچیان ، رییس جامعه تعلیمات اسلامی کشور ، و اساتید ممتاز، حافظان و قاریان بین المللی و مدیران قرآنی سراسر کشور از استان های گوناگون شامل ، استاد محمد رضا پورمعین ، استاد بادپاد، استاد ستوده نیا ، استاد دهدشتی ، استاد غلام رضا احمدی ، استاد مجید احمدی ، استاد انجام ، استاد نیکدستی ، مهدی قره شیخلو ، دکتر سید محسن موسوی بلده ، استاد سید حسین موسوی بلده ، استاد پورزرگری ، استاد ملکشاهی ، استاد حسن ربیعیان ، استاد محمد حسین پورمعین ، استاد طاهرنژاد ، استاد آقا محمدی ، استاد سعید زکیلو و استاد بحرالعلومی ، استاد مصیب زاده ، استاد اکبری ، جناب نجفی قدسی ،
و جناب آل احمد و حجج اسلام سید علی حسینی از مدیران مجموعه پر افتخار موسسه آل البیت ، حاج ابو القاسم ، و جناب دکتر علاء الدین نجف رییس هیأت مدیره بیمارستان نور که با تلاش های پیگیر وی ، این مجموعه عظیم مدیریت می گردد ، مسوولین موسسات قرآنی وابسته به موسسه گرانسنگ آل البیت علیهم السلام ، جناب استاد محمد علی اسلامی که خود از نابغه ها و پدیده های قرآنی قرن حاضر بشمار می آید و جناب هادی اسلامی و جمعی دیگر از عزیزان تلاشگر که هر یک دست و بازوی توانای توان مرد روزگار ما ، در حوزه های خدمتگزاری گوناگون حوزوی ، دانشگاهی ، مردمی که نزدیک به پنجاه موسسه علمی ، پژوهشی ، خدماتی ، فلکی ، و جز این ها را مدیریت نموده و به حق ً می توان از وی شخصیتی ، در قامتِ یک نهاد نام برد یعنی حجة الاسلام و المسلمین ، دیرینه دوست والا تبارم جناب آقای شهرستانی ، شرف حضور در این محفل قرآنی را داشتند.
این مراسم که اجرا و مدیریت خادم القرآن ، چهره ماندگار قرآنی کشور جناب حاج عباس سلیمی آن را بر عهده داشت ، قاریان برجسته بین المللی و کشور ، استاد حمید رضا احمدی وفا ، استاد مهدی غلام نژاد ، استاد حاج احمد ابو القاسمی ، استاد سید جواد حسینی، و با اجرای برنامه حفظ کل قرآن ، و نهج البلاغه ، یکی از نابغه های قرآنی و قرن ما ،
حافظ نونهال محمد حسین ملکی نژاد که ۹ بهار از زندگی برجسته خود را پشت سر نهاده است !! با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ، فضای نور را نورانی تر نموده و این شب زیبا و نورانی را با قرآن و آیات وحیانی آن ، که بدون تردید از لحظات عمر من و حاضران در محفل ، بشمار نمی آمد را در خاطره های حاضران ، ماندگار ساخت.


در این هنگام قاریان و حافظان قرآنی شرکت‌کننده در مراسم ، به جمع‌خوانی مناجات أسماء‌الحسنی پرداختند.
در پایان این مراسم حجة ‌الاسلام والمسلمین شهرستانی ، طی سخنانی از حضور قاریان و حافظان ممتاز قرآن که از شهرهای مشهد، تهران، قم و اصفهان در این مراسم حضور داشتند تقدیر و تشکر نموده و اظهار داشتند :


یکی از راههای رفع مهجوریت از قرآن کریم، تبیین معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است ! چرا که آنان مبیّن و مفسران واقعی قرآن کریم هستند و سفارش و وصیت پیامبراکرم (ص) نیز «کتاب‌الله و عترتی» را با هم دیدن و قرار دادن است ، راهی که مؤسسة آل‌البیت(ع) نیز چندین دهه در راستای آن تلاش نموده و می نماید و دنبال می‌کند در محور قرآن و عترت بودن است.
ایشان با تأکید بر آموزش نونهالان قرآنی که سرمایه‌های آینده کشور هستند، شناخت معارف قرآن با توجه به احادیث ائمه علیهم‌السلام را برای قاریان و حافظان قرآن ضروری بشمار آوردند.
حجة ‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در ادامه ، طی سخنانی به نقل خاطراتی از تاثیر کلام اهل‌ بیت(ع) در عرصه‌های تبلیغی پرداخته و با اظهار دو خاطره در این راستا چنین بیان داشتند:


دانشگاه زیتونه

سی سال پیش یکی از علمای تونسی که شیعه شده بود ، نزد من آمد و مقدار زیادی صحیفه سجادیه تقاضا کرد. علتش را پرسیدم ، گفت : من روزی در مسجدجامع شهر زیتون ، بخشهایی از صحیفه سجادیه را خواندم و پس از سخنرانی، علمای زیتونه پیرامون من گرد آمدند . (زیتونه به مهمترین مرکز علمی در تونس که به مانند الازهر مصر است، گفته می‌شود) و گفتند ما تو را می‌شناسیم، این حرف‌ها از تو نبود، کنایه از اینکه سطح تو به این مطالب نمی‌رسد! این سخنان چه کسی بود ؟ که من هم توضیح دادم این ها را از صحیفه سجادیه حضرت علی‌ابن‌الحسین امام سجاد علیه‌السلام نقل کردم . در اینجا بود که یکی از آن روحانیون مسجد جامع زیتونه ، کتاب صحیفه سجادیه را با اصرار از من گرفت و دو هفته بعد کتابم را تحویلم داد و گفت بیا کتابت را بگیر ، من همه‌اش را حفظ کردم! این هم یک نمونة دیگر از تأثیر کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی در میان علمای اهل تسنن است.


خاطره دیگری را ایشان در ادامه اشاره کرده و گفتند : سالها پیش شیخ‌علی جمال یکی از واعظان و سخنوران مشهور شیعه در کشور سوریه را روزی برای ایراد سخن به استودیوی رادیو و تلویزیون دمشق دعوت کردند و او با توجه به اینکه ماه رمضان بود، فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی که از حضرت امام سجاد علیه‌السلام است را خواند و پس از آن جلسه ، با توجه به مضامین مطرح شده و تأثیری که در بین شنوندگان و مخاطبان داشت، و استقبال مردم از این برنامه و هزاران تماس با رادیو تلویزیون سوریه ، مجدداً رادیو و تلویزیون سوریه از او دعوت می‌کند تا آخر ماه مبارک رمضان ، هر شب سخنرانی داشته باشد و فراز هایی از این سخن و دعا و مناجات را بیان نماید ! این یک نمونه دیگر از تأثیر کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام است.


حجة الاسلام شهرستانی ، در پایان بر استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها تأکید کرده و اظهار داشتند : طبق فرموده حضرت علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» ، فرصت‌ها مانند ابرها ، زودگذر هستند ….. ما باید برای آموزش‌های قرآنی تلاش مضاعف داشته باشیم، جلسات قرآن باید سیستمی، تشکیلاتی، پیوسته و با برنامه باشد تا انشاء‌الله بتوانیم گامی در راه رفع مهجوریت از قرآن کریم برداریم.

گفتنی است که پیش از آغاز این مراسم ، قاریان و حافظان برجسته کشور از بخش‌های گوناگون بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور قم بازدید کردند که توضیحات لازم را در رابطه با وضعیت ساخت و ساز این بنای عظیم از سوی برادر عزیز و تلاشگرم ، جناب دکتر علاء الدین نجف ، به میهمانان و خادمان قرآنی کشور ، ارائه گردید.


در میانه راه و در راه بازگشت ، در این اندیشه بودم که خداوند چگونه به شخصیت هایی ، چنین توانایی ها و توفیق خدمتگزاری در عرصه های گوناگون را عطا می نماید ؟
که این آیه شریفه بصورت عملی در ذهن من ، پاسخم را داد:

﴿ وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ﴾

و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند ، محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.
درود و ستایش الهی بر نیک اندیشان ، و نیک کرداران ، که نیک عاقبتان بشمار می آیند.

پگاهان سه شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳

خروج از نسخه موبایل